Bouwverslag red herring, 900mm vliegend hellingvleugeltje

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door prop-er, 13 jun 2015.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Red herring . . .

    IMG-20160611-WA0007.jpg


    jan.
     
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Vincent,

    Leuk dat dit draadje weer naar boven komt. Ik heb wat vragen over de Red Herring (de vliegende versie). Ik ben bekend met het (oer) Schuimpje, iets groter, heel dik profiel en vooral geschikt vanaf 4BF en met de Alula als vliegende vleugels aan de helling. De Alula is vooral geschikt bij lagere windsnelheden.

    Het lijkt mij leuk om met een groep gezamenlijk een helling vleugeltje te bouwen. Vlieg bedoeling: vanaf 3BF en hoger lekker rap aan de helling raggen. Snel en niet te kwetsbaar. In hoeverre past de RH daar bij? Heeft al iemand een RH (achtige) uit schuim gemaakt en dan met lamineerfolie bespannen. Ik heb geen ervaring met baggen en lamineerfolie lijkt mij makkelijk te verwerken en wat flexibeler dan baggen.
    Op de foto lijken de servo's helemaal in de neus te zitten. Waar zit dan de accu en hoe kom je uit met het CG. De staart vind ik er leuk uitzien en makkelijk demontabel te houden. Kortom een heel interessant concept.

    groet,
    Erik
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Erik,

    Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met het "oer schuimpje". Misschien een Zagi? Er zijn zo veel verschillende ontwerpen / kitjes vleugeltjes voor aan de helling. Verschillen in materiaal, gewicht, profiel, grootte, en stevigheid maken het verschil.

    De Red Herring wilde op de zuid helling van de Wasserkuppe bij DLG weer (vrijwel geen aufwind) prima boven blijven. Er moet wel behoorlijk wat lood voorin de neus om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik was erg tevreden over het profiel (S7003). Ook bij hardere wind was hij zeer goed vliegbaar. Ik zou alleen de ailerons wat dieper maken.

    Wij hebben alleen ervaring met gebagte versies, en dan ook nog eens alleen maar een prototype uit piepschuim en glasdoek. Op RCgroups is wel meer over de Red Herring te vinden. Mogelijk dat iemand daar ook iets met lamineerfolie gedaan heeft.

    Wij vliegen ook met getapete EPP Scandera's en dat zijn ook hele leuke kistjes voor aan de helling. (Een M60 kloon). Die kitjes kun je zo kopen, en door het tapen krijg je een zeer stijve sterke constructie die tegen een stootje kan. Dat is veel duurzamer dan lamineerfolie.

    http://epp-shape.de/
    http://www.epp-flugmodelle.de/index.php?cat=c5_Epp-Segelflugmodelle-Epp-Segelflugmodelle.html

    Je zou voor naast de Alula ook een Weasel kunnen aanschaffen. Waar de Alula stopt, gaat de Weasel verder.
     
    Berrie en jve vinden dit leuk.
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hij is klaar. Over een paar weken gaat hij de berg af in de Vogezen :D

    IMG_1879.JPG
     
    TheNorb, serge pot, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ga je hem met een elastiek van de helling af schieten?
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als hij er een bungee-haak aan maakt, en ik mijn elastiek: waarschijnlijk wel. :D
     
    Berrie en serge pot vinden dit leuk.
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Tuurlijk, waarom niet. :D

    Maar eerst maar eens eens kijken hoe het vliegt.
    Moet alleen Dirk nog even vragen hoe hij dat bij zn gele hortenwing had gedaan.
    Volgens mij had hij een haak aan de romp gelamineerd?!
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    ja.
    Die haak was een RVS plaatje van 20x20 mm met vooraan een lip van 8x4 mm (zo ongeveer).
    Uiteinde van de lip afgerond. De lip rond gebogen tot een haakje.
    Die hele plaat een beetje gebogen tot hij netjes aan de onderkant aanligt.
    Romp en plaatje schuren en met een beetje ingedikte epoxy verlijmen. Over het plaatje ook nog een 160 grams glasmatje gelegd met 10 à 15 mm rondom overmaat.
    Voor die haak de boek met flink ingedikte epoxy (ook met katoenvlokken) opgevuld.
    In de lengte richting nog een paar stukjes carbon gelegd als een soort schoor. Dan daaroverheen nog een 25 of 50 grams matje ..
     
    Lyckele vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina