Bouwverslag replica biglift v2

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door stephan1986, 25 jun 2015.

  1. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Beste Modelslepers / modelbouwers,

    Al enkele tijd ben ik bezig met de bouw van een Replica BigLift v2 naar ontwerp van Japie G.
    Heb toch besloten maar eens een verlaat bouwverslag op te tuigen, hier kunnen al mijn vragen mooi in beantwoord gaan worden:)

    Betreft de versie met rolroeren en flaps.

    Alles eerst dank aan Japie G voor de geboden hulp!

    Alles begon met een flinke auto rit naar Raalte, om het gefreesde pakket op te halen, moet ook gelijk zeggen dat de kwaliteit van frezen meer dan prima te noemen is.

    Dan de Setup:

    Motor : RCGF32cc Benzine
    Servo`s : Alles Dymond mg7550bb sleepkoppeling Hitec HS705MG
    Stroom voorziening zal gaan lopen via een Emcotec DPSI singel schakelaar

    Bedoeling uit eindelijk om de kist te gaan gebruiken als sleper en Huckepacke.

    Bij deze dan wat foto`s:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    En dan de motor op het schot maken, originelen gaten zullen later gevuld worden met een duveltje, motorschot is 6mm aan de achterkant waat motor gemonteerd zit echter 9mm.[​IMG]

    Heel de boel langzaamerhand aan het opvullen met balsa:
    [​IMG]

    Motorschot inlijmen met epoxy:
    [​IMG]
    En van de achterkant, tevens de 10 10 mm balsa latten ingelijmd:
    [​IMG]

    Motor op de kist zelf, zit er aan te denken om kortere motor steunen te laten draaien, zodat motor een 1,5 a 2 cm verder naar achter hangt.
    [​IMG]

    De accutray maakt het plaatsen van de tank en andere elementen wel erg gemakkelijk.
    [​IMG]

    Hier kan de ontsteking mooi op:
    [​IMG]

    Afneembare motorkan gemaakt, zo kan ik makkelijker bij de motor bouten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de staart:
    [​IMG]

    En natuurlijke alles mooi laten scharnieren:
    [​IMG]

    Alles eens grof in elkaar gestoken, word toch een best flinke kist:)
    [​IMG]
    Bevestiging voor de struts:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Struts zelf ga ik maken van 4mm draadeind, daar komt een 6mm carbon staaf omheen met binnen diameter van 4mm.

    Tot zover de vorderingen van mijn Big Lift v2

    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
    Theo P vindt dit leuk.
  2. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Beste Biglifters,

    Gelijk even een simpele vraag, de vleugel word die per vleugelhelft uit 1 deel gebouwd of bouwen we een binnen en buiten deel? ga er vanuit dat de laatste optie de juiste is gezien me liggers maar 100cm lang zijn:)

    verder tot op heden alles helder.

    Groet,
    stephan
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heb dat met de liggers opgelost door de tipblok wat te verbreden, kan je mooi de liggers gebruiken zonder ze te splitsen om te verlengen.
    Maar ik heb de oude versie gebouwd, daar heeft de vleugel een lengte van 103 mm.( zonder tipblok)

    Johan.
     
  4. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hallo Stephan,

    ik weet niet wat Jaap je het verteld heeft maar ik heb hier lange vuren liggers van 10 x 10 mm. liggen. Deze zijn minstens 1500 mm lang en ik heb ze eind vorig jaar toen ik begon met dezelfde BL2 speciaal laten schaven. Ik heb ze over omdat mijn BL2 klaar is en je kunt wel 2 stuks heel schappelijk van me overnemen..

    Verder ziet het er goed uit !

    Groeten,

    Paul.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2015
  5. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Hoi Paul.

    Dank voor het aanbod.
    Zal eens gaan kijken hoe ik het een en ander ga aanpakken.

    Heb jij detail foto's vAn de bouw van jou vleugels? Hoe bevallen de flaps? Hoeveel kanalen gebruik jij?

    Al de info van jou bl2 is welkom.

    Groetjes


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Even een nuance die ik ook bij peter heb geplaatst. Deze big lift is niet mijn ontwerp maar een ontwerp van hobby-inn, welke op haar beurt weer gebaseerd is op de MPX biglift. Heb enkel bepaalde zaken aangepast voor mezelf en de tekening achter gelaten bij de freesjongens..

    Let trouwens goed op je gewichtsverdeling.. De v2 romp heeft een kortere neus, paul blijkt nu lood in neus nodig te hebben. Houd je staart dus licht!! En even wachten met kortere motorsteunen! Ik heb de romp aangepast voor de DLE30 met standaard montage, dan zou je uit moeten komen! De neuslengte bij de prop is dan ook origineel zoals de 'mpx biglift'

    Verder zul je zien dat in de ribben tussen middendeel en tip een uitsparinkje zit waar je een hulpliggertje kan plakken. Dan kun je de delen los bouwen. Maar met langere liggers gaat het nog makkelijker natuurlijk.

    Succes met bouwen!
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2015
  7. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Dank voor de aanvullingen Jaap.
    Het klopt inderdaad dat ik lood in de neus nodig heb maar dat is ook voor een deel te danken aan mezelf. Ik heb de romp extra stevig gebouwd met vuren liggers in plaats van balsa. Ook heb ik aanpassingen aangebracht aan de staart omdat ik mijn stabilo met hoogteroeren en het richtingsroer afneembaar wilde hebben, wat dus ook gelukt is. Hierdoor is met name mijn stabilo iets steviger en zwaarder geworden. Maar....
    Ik heb gisteren de DLE30 een stuk naar voren gebracht en dat geeft een groot verschil. Hij is een centimeter of 6 -7 naar voren gegaan en samen met de accu's voorin moet dit eigenlijk voldoende zijn om geen lood meer nodig te hebben. Het lijkt dus te lukken zonder lood :).
    Verder heb ik een tijdje terug alle foto's van de bouw van mijn telefoon gewist , heb er niet 1 meer van de ruwbouw helaas....
    En ik heb alle servo's op een aparte uitgang van de ontvanger zitten, 10 stuks totaal. Ik heb een hekel om met Y kabels te werken omdat de instellingen dan meteen voor 2 servo's tegelijk veranderen.
    En mocht je info over de bouw willen hebben dan vraag gerust, ik wil je graag helpen.
    Hierbij nog enkele foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,

    Paul.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2015
    Theo P en Johaver vinden dit leuk.
  8. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een pracht van een kist is dit geworden. Mooie kleurstelling Paul!
     
  9. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Dank je Peter.
    Deze foto's waren ook voor jou bedoeld.
    Ook doordat ik verder geen bouwverslag meer gemaakt heb op Jaaps draadje.
    Ik bouw liever ;-)
     
  10. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Dank allen voor de tips.
    Binnen kort maar eens aan de vleugel beginnen.
    Is er voldoende vermogen met 30cc
    Hoe bevallen de flaps?

    Probleem qua ontvangers is dat ik Futaba vlieg. 8 Kanaals is nog betaalbaar. 14 Kanaals of 2 stuks 8 Kanaals word me wat prijzig maar kan goed zijn dat ik toch voor twee stuks van die r7008sb ga eentje ligt er werkloos in de kast.
     
  11. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    [​IMG]

    Dus deze afstand is dan best goed? Scheelt me weer wat draai werk
     
  12. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Geen dank Stephan.

    Een DLE30 heeft max zo'n 9 kilo thrust en als je jou BL normaal bouwt dan moet dat meer dan genoeg zijn.

    De flaps kan ik nu nog niets van zeggen omdat ik er domweg nog niet met gevlogen heb. Waar ik wel mee gevlogen heb is een 9 kilo elektro BL zonder flaps. Deze was prima te vliegen en te landen, dus met iets flaps gaat het alleen nog maar makkelijker. Nu ben ikzelf geen piloot die ze veel zal gebruiken, vindt landen zonder veel leuker.

    Ik vlieg met een Taranis zender en bij deze zender heb ik een 8 kanaals ontvanger die heel simpel en goedkoop met een klein separaat printje via S-bus uit te breiden is naar 12 kanalen. Daarom voor elke servo een uitgang in mijn geval..

    En de busjes zoals op de foto zou ik niets aan doen, mijn motor staat er nog iets verder af maar omdat jij de staart wellicht lichter bouwt zit je redelijk goed zo. Korter maken kan altijd nog ...

    Succes en groeten !
     
  13. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Stand van zaken tot nu toe:
    [​IMG]

    @ Paul, wat weegt jou BigLiftv2? dan heb ik een beetje een uitgangspunt.


    groet,
     
  14. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Ook de emcotec dpsi singel heeft zijn plekje gevonden. Lekker centraal gehouden. Boutjes worden vervangen voor wat nettere imbusjes.
    Moet ik op de plek van de on en off nog gaten maken waardoor het magneetje kan? Of is die voldoende zo?

    [​IMG]
     
  15. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hallo Stephan,

    dat met de Emcotec zou je kunnen proberen op een stukje afvalhout. Wil het zonder gat, dan dat doen, heeft altijd de voorkeur. Wil het niet dan boren :).
    Mijn BL weegt vliegklaar 8 kg maar bedenk wel dat ik een eigenbouwdemper in (!) de romp heb van 800 gram en mijn demontabel landingsgestel weegt 600 gram ex dikke wielen. Met een dure fabrieksdemper en een carbon landingsgestel met kleine wielen kun je hierop misschien wel 1 kg besparen. Ik denk dat een ''normale'' BL ergens rond de 6.5 kg uit kan komen.
    Dat ik deze zwaardere onderdelen heb gebruikt is trouwens wel een bewuste keuze van mij geweest !

    Goed weekend !
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2015
  16. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Kort vraagje, ik ga starten met de vleugel, ribben etc etc past netjes in elkaar.
    Maar moet ik eerst al de ribben in elkaar lijmen alvorens de onder beplanking te plaatsen? of plaats ik eerst de onder beplanking op de tekening en bouw daar de ribben op?

    Kist moet in augustus vlieg klaar zijn:) al met al nog een aardig klusje

    Groet,
     
  17. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Dan mag je lekker doorbouwen :). Zo'n BL is best een beetje werk...

    Niet met de beplanking beginnen, die komt pas op het allerlaatst als al het andere hout in elkaar zit.
    Ik heb zelf de volgende bouwwijze aangehouden:
    - onderste hoofdligger op de tekening positioneren. Let op dat je eerst over de tekening doorzichtige folie trekt, anders plak je straks alles aan de tekening vast. ( De folie die ze ook om een bosje bloemen doen. Bij de Aktion, voor weinig).
    - dan alle ribben goed op de onderligger plaatsen en lijmen.
    - bovenligger in de ribben plaatsen en lijmen.
    - dan de achter- en de voorlijst aan de ribben lijmen.
    - als laatste de vleugel afwerken waar nodig (sleufjes voor de scharnieren b.v.) en dan pas beplanken.

    Succes !
     
  18. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zoals Paul beschrijft, enkel is bij deze een folie scharnier gebruikt, sleufjes waren niet nodig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er goed uit Stephan. Alleen zou ik de Emotec DPSI niet onder de vleugel plaatsen, had zelf het in eerste instantie ook zo, maar later heb ik hem achter de vleugel geplaatst. Is namelijk erg lastig op je knieën moeten zoeken waar je schakelaar precies zit.
    Verder ziet het er goed uit. Mijn BL weegt 6200 gram.
    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2015
  20. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Mooi vleugeltje hoor!!
    Zal eens kijken wat ik met de dpsi ga doen. Heb nog jonge knieën dus die kunnen heb zoeken wel hebben. Verplaatsen kan altijd nog.

    Mijn vleugel bouw ik op uit 2 delen. Binnen en buiten paneel.
    Daarna met verbinders aan elkaar maken.
     

Deel Deze Pagina