bouwverslag RG65

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bram1324, 30 aug 2016.

  1. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    bouwverslag eigen ontwerp RG65.

    Ik ben begonnen met het bouwen van een RG65. Hoewel ik nog steeds veel plezier heb aan mijn VO65, had ik toch wel zin in een makkelijker hanteerbaar bootje, die ook wat meer wind aan kan. Zo kwam ik bij de RG65 uit. Maar geen bouwpakket, want zelf bouwen is wel zo leuk.

    Hier de eerste foto'tjes.
    Mijn eerste ervaring met het concept fablab leverde dit stapeltje spanten op:
    [​IMG]

    De helft staat al op de bouwplank:
    [​IMG]

    wordt vervolgd..
     
  2. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ontwerp:

    Hoewel er veel mooie, succesvolle ontwerpen zijn, was ik zo eigenwijs zelf te gaan tekenen. Gewoon omdat ik dat leuk vind.
    Als beginpunt van het ontwerp heb ik een IAAC-ontwerp gepakt. Hier kwam ik op uit omdat deze boten ook erg slank zijn, zoals ook de modelboten.

    Een lang verhaal kort gemaakt. Ik heb het onderwaterschip gehouden. De overhangende boeg en kont eraf gehaald. De lengte/breedte-verhouding een beetje aangepast aan de meer gangbare verhoudingen. En daarna een nieuw bovenwaterschip ontworpen. Met een hoge boeg om het duiken te verminderen. En naar binnen vallende zijden in het achterschip, om het oploeven te verminderen bij extra helling.

    Hier de plaatjes:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zelf ontwerpen , moeilijker maar meer plezier als het werkt :thumbsup:
     
    Ard vindt dit leuk.
  4. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Goed zo Bram,
    Zo'n zelfbouwverslag brengt weer wat leven in het forum.
    Hoe ga je de boot bouwen?
    Succes,
    Ard
     
  5. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    haha.. ik hoop het.

    owja, dat had ik nog niet verteld. Ik ga de romp direct op de spanten bouwen met 2mm balsahout. Dus geen plug en mal. De balsa-romp zal ik versterken met een dun glasvezel-epoxy-laagje.

    Qua kiel zit ik te denken wel naar carbon te grijpen. En dan volgens de beschrijving van Eric Rosenbaum een kiel te maken.
     
  6. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bram,
    Vorm ziet er mooi uit. Zet je het lijnen plan en hydrostische gevens ook op deze plek ? Ik ben wel benieuwd.

    Ik vraag me ook af wat de beschrijvingvan Erik Rosenbaum inhoud. Heb je een referentie ?

    Zelf moet ik voor mijn Marblehead ook een vin en roer maken.
    Joost vs
     
  7. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    @joost vS Dan weet je nu ook waarom ik zo geïnteresseerd was in je carbon-buizen-verhaal ;)

    Het lijnenplan ed zal ik binnenkort erbij pakken en dan wat plaatjes uploaden.

    Het idee van Eric Rosenbaum is dat je een behoorlijk mooi geprofileerde vin kan maken zonder mallen. O.a. hier is te lezen hoe.
     
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    [​IMG]

    waterverplaatsing: 0,99 kg
    lengte: 65,8 cm
    breedte: 10,2 cm
    LCB: 29,1 cm

    Zijn er nog meer gegevens die je/jullie willen weten?

    Ik besef dat de LCB vrij ver naar achteren ligt. Ik ben niet de enige die dat doet. Als ik het een beetje gevolgd heb is er een trend binnen de rg65 om golfmakende weerstand te minimaliseren. Vandaar dat de rompjes steeds smaller worden. En ook moet het LCB dan naar achteren.
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Bram,
    Kan je het duiken niet beter voorkomen door wat meer volume in de voorzijde van de romp te brengen? Alleen een hogere neus gaat denk ik niet alles helpen gezien de verhoudingen van de romp die je overhoud.
    Zo maar een idee, ik hoop niet dat ik je vorderingen op de bouwplank verstoor.
    Tip: als je straks de balsa romp hebt en hij is onverhoopt niet strak; plamuur pas als het glas er op zit. Anders loop je tegen problemen aan dat het balsa zachter is dan het plamuur en zo ontstaat weer een nieuwe kuil (of erg dun stuk romp).
    Succes!
     
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Hey Crispijn, leuk dat je meedenkt..
    Uiteindelijk zal het tuig in balans moeten zijn met de romp. Wat ik echter begrijp van filmpjes en andere fora, is dat oudere rg65-modellen met vlagen en golven de neiging hebben om zich onder water te boren. Hoewel dan initieel in balans, dan met een verstoring is er ineens heel veel water op het dek en lig je stil. Meer volume in de boeg veranderd de balans van je boot, de basis(langs)stabiliteit en dat zou niet nodig zijn. De extra hoge boog kan alleen een laatste moment redding zijn. Dat is het concept iig.
    Het is een trend die bij veel nieuwere rg65's zichtbaar is. En ook bij de nieuwere IOM's, die er natuurlijk veel op lijken maar net een slagje groter zijn.

    bedankt voor de plamuur-tip. Ik heb nog even de hoop dat het zonder plamuur kan. Ik vind het wel wat hebben als je het hout kan blijven zien.
     
  11. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Leuk die verschillen in inzicht. Zelf geloof ik niet zo in een hoge neus om duiken te vermijden of op te vangen. Mocht je dat toch willen doen, zorg er dan voor dat het dek naar de zijkant afloopt zodat de voorkant geen water schept. Als de neus onderwater gaat moet het water er makkelijk aflopen. Ik zie dat bij weinig ontwerpen terug, maar het lijkt me beter dan een vlak horizontaal voordek.

    Bij mijn oude Marblehead heb ik aan weerzijden een forse sprayrail. Die is , zelf met een grote spinnaker, niet onder water te krijgen. Roger Stollery deed dat toen ook en doet dat ook nu voor zijn Marblehead.

    Ken je de site van Graham Bantock: sailsetc2.com. Daar staat veel informatie die je goed kan gebruiken.

    Joost vs
     
  12. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Nou ja, verschillen van inzicht.. Het heeft meer te maken met andere keuzes en prioriteiten. Als je het belangrijk vind dat je boot nooit duikt, is een vol voorschip handig. Zeker met hardere wind. Bij een slanker voorschip zal je schip daar vooral bij licht weer en aan de wind daar voordeel bij hebben. Een schip wat in alle situaties uitblinkt, kan volgens mij niet bestaan.

    Ik ben idd van plan om het dek niet vlak te maken. Daarom wordt het vrijboord al snel lager, zodat een 'dak-vormig' voordek mogelijk wordt.
     
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ondertussen heb ik ook verder gebouwd:

    De spantjes staan:
    [​IMG]

    Tussendoor heb ik even een balsa-snijder in elkaar geflanst met wat reststukjes en een mesje van de action.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb de spiegel van de boot opgehangen. En hier de juiste vorm aan geschuurd, inclusief afgeschuinde kantjes. De triplex spantjes gaan er uit. De balsa spiegel blijft. In de boeg houd ik wel het ene triplex spantje. Dat is zo dun, dat het me licht genoeg lijkt.
    [​IMG]

    Als laatste de spantjes nog bekleed met een laagje huis-tuin-en-keuken-plakband. Daarmee voorkom ik dat bij het lijmen van de balsa latjes er per ongelijk lijm aan de spantjes komt en ik die er later niet meer uit krijg.
    [​IMG]

    Nu tijd voor de plankjes...
     
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Bram,
    Komt aan de spiegel toevallig ook je hekstag bevestiging? Dan zou ik deze ook van triplex maken gezien het verschil in sterkte en op zo'n formaat maakt de gewichttoename ook amper iets uit.
    Verder strak hoor, succes!
     
  15. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Nee. Het plan is om een swing-rig te nemen, dus geen achterstag naar de spiegel.
     
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja what's in a name.
    Gezien de ervaring van gisteren denk ik dat het niet alleen een vol/niet vol voorschip een relatie heeft met het duiken. Wat ik zo zag, is de spant vorm mede van belang. Een sterk U spant (in de mode vandaag de dag) duikt sneller dan een V vormig voorschip.
    Overigens gaan de huidige M's wel erg rap!
    Bedenk verder dat je een "allround" schip moet hebben want de wind snelheid heb je niet in de hand.
    Een "dakje" is wel goed denk ik. Mijn oude Marblehead (die met de sprayrails) dook zo nu en dan ook onder en dat duwt het patte voordek het ding toch wel erg ver onder water. Echter ik had mijn "A" tuig erop bij gebrek aan iets lagers, niet echt ideaal voor de uitschieters van ca 8-9 m/s.
    Ik ben er nog niet uit. Wie gaat er CFD sommen doen, met name kijkend naar de lift voor en de neerwaartse zuigkracht op het al dan niet vlakke achterschip.

    Ik hoop natuurlijk dat jouw RG65 naar volle tevredenheid zeilt. Dat zou een eloning zijn voor je het maken van je eigen ontwerp en de realisatie ervan.

    joost vs
     
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    @joost vS bedankt voor de observaties. Voorlopig ga ik het met dit ontwerp doen. Wie weet komt er ooit nog es een versie2, met alle observaties en geleerde lessen.

    Ondertussen zitten de eerste plankjes er op: stekelvarken in de maak:
    [​IMG]
    Eerst had ik 10mm strookjes gesneden, maar dat werkt natuurlijk niet op zo'n smal rompje. Nu zijn ze gehalveerd.
     
  18. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik zit net alles te bekijken maar ik geef je een tip gaat niet kijken naar een bestaand ontwerp je kan wel de wat over nemen maar dat houd het op
    Als de romp +/- 30 graden makt aan de wind moet het achterschip zijn water nog goed kunnen lozen (niets vast houden)
    IK heb zelf de Mali weegt met 550 gr net 1KG
    Kijk even op de site van Dicks Disigns daar staan een paar Tek dan kan je bekijken hoe hij er over denkt
    Frank Russel is er ook een waar je tek kunt bekijken en dan je eigen gedachten er in zetten
    De spryrail van Joost zie bij een paar ontwerpen de opgehoogde neus komt steeds meer tevoorschijn het is niet mooi maar als je een wedstrijd romp behoeft niet mooi te zijn

    Gr Tom
     
  19. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Deels ook via pb gezegd..

    Grappig dat je Russels Goth noemt. Onder andere die heb ik juist bij de hand gehad toen ik dit rompje tekende. Deze heeft vrij veel overeenkomsten. Smalle romp, drukkingspunt vrij ver naar achteren, hoge boeg, naar binnen vallend vrijboord achter.
    Aan de hand daarvan denk ik dat het nog niet zo'n idioot ontwerp is, maar we gaan het zien.

    Misschien vinden jullie me eigenwijs, maar ben van plan nu gewoon door te gaan met het bouwen. Mocht het echt niks zijn, dan zijn de veel materialen wel weer te herbruiken voor een volgende. Dan zal ik ook een forum-discussie maken met alle tips, sites en adviezen bij elkaar.
     
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bram,
    ik vind je zeker niet eigenwijs. Ik vind het juist mooi dat je zelf aan het ontwerpen slaat. En dat je je eigen plan trekt, daarbij met een schuin oog kijkend naar wat er al is.
    Enne, lcb 5.8 % achter 1/2L is zo gek nog niet. Als ik het zo zie is dat een redelijke waarde voor hogere snelheden. Bij lagere snelheden is wrijving van belang en dat doet de LCB niet zo veel.
    Wat is overigens je LCF ?
     

Deel Deze Pagina