bouwverslag RG65

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bram1324, 30 aug 2016.

  1. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    @joost vS : ik volg jouw 'probeersels' idd met interesse.
    Ik volg voor nu de beschrijving van Eric Rosenbaum. Het zou een hol roer moeten opleveren. Ik laat het weten..
     
  2. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Uit het verhaal van Rosenbaum begrijp dat hij de holte alsnog opvult. Ik begrijp ook dat als je de bovenkant dicht maakt je een afgesloten ruimte met lucht hebt. Als het warm wordt (carbon is zwart!) dat drukt de vin mogenlijk uit elkaar.
    Nog even een toelichtting:
    1 mij proeven met een roer zijn mede bedoeld om een vin te maken. Dan is buigstjfheid van belang. Vandaar dat ik er unidrectional in gedaan heb.
    2 zonder UD is een carbon ROER stijf genoeg. Voor de vin heb je (veel) UD nodig.
    3 voor de scherpe achterkant is UD niet zo handig. Je hebt daar ook vezels in horizontale richting nodig.
    4 bovenin waar het asje komt heb je niet veel materiaal om het asje vast te houden. Derhalve is wat extra NIET UD handig om de dwarskracht bovenin weg te leiden. Maar dat had je waarschijnlijk al door.
    Mijn roertjes hebben 1 mm aan weerskant en zijn zo te zien sterk genoeg.
    Carbonnen vraagt zeker ervaring (zoals ik ook gemerkt heb)
     
  3. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Slechts een klein beetje epoxy om de bovenkant dicht te maken. Niet om de hele vin / roer op te vullen.

    Dat lijkt me sterk. Bij 273K warmer verdubbelt de druk. Dus 27,3 graden Celcius warmer geeft 10% meer druk.

    Ik begrijp waarom en wanneer je de verschillende vormen van carbon wilt gebruiken. Het zijn echter wel extra lagen.
    Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de rg65 een stuk kleiner is dan de marblehead. Zeker met momenten (4e macht) gaat het schaalverschil een flinke rol spelen. Eén op één dezelfde methoden toepassen zal dus niet werken, of wel werken maar tot onnodig zware constructies leiden.
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mogenlijk dat het bij een stijve carbon vin fout gaat. daar zit , naar ik begrijp, ook een intern schotje in. Vraag me niet hoe ze dat doen...
    Bedenk ook dsr een zwarte carbon vin in de zon wel een stuk warmer wordt dan 27.3 graden.
    Leesvoer:
    http://www.sailsetc2.com/index.php/faq/#Foils

    Als jou vin of roer flexibel blijft mag het niet zo'n punt zijn. Met flexibel bedoel ik dat je hem wat in kan drukken.
    Succes!
     
  5. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    27,3 graden warmer tov moment dat het roertje gesloten werd. Dus als dat was in een ruimte van 20 graden, dan zou die 10% druk verhoging gelden bij 47,3 graden Celcius. En dat bij de aanname dat het roertje idd rigide is. Als hij iets flexibel is, zal de druk nog lager uitvallen.
     
  6. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost
    Als ik het goed begrijpt dan maak jij 2 roer delen zet je de roer koning er in vast en dan giet je hem vol met glas bolletjes -epoxy
    Zou het mogelijk zijn om zo ook een kielplaat te maken maar dan een carbon pijp er in te plaatsen dan geen 2 lagen maar b.v totaal 4 lagen te gebruiken

    gr Tom
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    De roertjes die Bantock maakt zijn hol.

    De kielvin van Bantock heeft binnenin een soort damwand profiel als kern.
    Heb net een vin pasgemaakt en afgezaagd. Zal de delen voor je bewaren.

    Groet
    Wim
     
  8. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Wim
    De kielplaat van Dave Creed zijn niet hol want ik ben bezig met een I om kielplaat ze zijn aan de voor en achter zijde behoorlijk scherp
    Het roer van Bantock is hol bij mij ook en de roerkoning zit 5 cm in het roer van een totaal lengte van 18 cm
    De koning is aan twee zijde plat gemaakt dat is gedaan voor hen goed vast te kunnen zetten het is een carbon stuk
    Maar ik denk hoe de meeste zeilers niet zo op het gewicht behoeven te letten het geen bezwaar is deze vol te gieten

    gr Tom
     
  9. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Mijn roertje is bijna af. Ik moet alleen de bovenzijde nog dicht lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    voor het plaatje:
    [​IMG]
     
    haje74 vindt dit leuk.
  11. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat zier er goed uit.
     
  12. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Voor de kielvin heb ik weer een carbon-plaat gemaakt van 160grams carbon weefsel, met daarop wat losse vezels en een matje 50grams glasvezel.
    [​IMG]

    Deze plaat heb ik gemaakt op een glasplaat, die voorbehandeld was met carbana-wax. Zo ziet dat eruit als het eraf komt:
    [​IMG]

    Deze spiegelende laag beplakt met tape tegen beschadigingen En de gewenste stukken uitgeknipt. Ook de carbon lat en buis die binnenin de vin komen op maat gezaagd:
    [​IMG]

    Met een restje van de epoxy heb ik een steun gemaakt voor de hennegatskoker (roerkoker). Deze zal aan de bodem en het dek worden gelijmd.
    [​IMG]
     
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Momenteel zijn de kieldelen 60mm breed en 400mm lang. De lengte gaat 60mm de romp in en dan heb ik nog 340mm 'over'.

    Heeft iemand iets zinnigs te zeggen over de beste lengte? Of tips voor leesvoer wellicht?
     
  14. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Gisteravond heb ik de kielvin-delen aan elkaar gelijmd.

    Volgens de beschrijving van Rosenbaum heb ik eerst de twee buitenzijden met daartussen een carbon lat met tape aan elkaar geplakt. Daarna kan je het weer openvouwen voor het lijmen. De carbon lat staat dan recht omhoog, omdat de dunne kant aan het tape vast zit.
    [​IMG]

    En een close up:
    [​IMG]

    Daarna rustig de carbon-lijm gemengd. Ook nog de carbon-buis in het midden gelegd (die voor de bolling moet zorgen).
    De alle delen ingesmeerd met lijm en dichtgevouwen. Dan de scherpe kant ook dicht getaped. (Dit doet Rosenbaum in een tweede stap, maar ik lijm de leading en trailing edge in 1x.)

    Dan ziet het er zo uit:
    [​IMG]
     
    haje74 vindt dit leuk.
  15. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb een interessant artikel gevonden over de relatie tussen kieldikte, kiellengte, stabiliteit en weerstand. Ik heb het gevonden op rcsailing.net en is geschreven door Pascal Delapierre. Ik heb het even op docdroid als pdf geupload, zodat je het hier kan lezen en niet hoeft in te loggen op rcsailing.net.

    De vraag blijft wel... hoeveel stabiliteit wil je eigenlijk hebben.
     
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Even een kort hersenspinsel: DSS-foils

    Als ik de klasse-regels goed lees, worden Dynamic Stability Systems (DSS) foils niet verboden.

    Hier een voorbeeldje (Wild Oats XI). (Natuurlijk zijn ze kantelkiel en zwaarden niet toegestaan)
    [​IMG]
    Het levert naar mijn idee een forse bijdrage aan het oprichtend vermogen. (kortere kiel mogelijk?) En als de foil iets voor het zwaartepunt zit, helpt het ook nog eens tegen het duiken. (Als hij eenmaal duikt, heb je natuurlijk wel een dubbel probleem).

    Wie weet in de toekomst eens mee experimenteren.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  17. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    De rompvorm spreekt mij wel aan maar met al die uitsteeksels wordt het wel een hark voor waterplanten...;)
    Ard
     
  18. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Bram jaren geleden was er een vader en een zoon die een ander lood hadden gemaakt met een korte vleugel het zou beter zeilen en alles was berekend
    Want bij de grootte jongens was het ook een voordeel
    Maar in de M klasse was het een nadeel want aan de wind zeilen op golvend water hapte deze vleugel het leek of bij het lood tegen gehouden werd
    ER is ook wel eens een M zeiler die een roer had in het voorschip het stuurde heel direct
    Ik blijf er bij kiel/roer daar kan je nog veel mee bereiken wat de vorm aangaat
    Heb afgelopen week een tek gekregen van de Mali maar dat met een platter achterschip ik ga de spanten uitzetten kijken wat het is
    Tom
     
  19. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beetje raar verhaal van Delapierre. om aleen naar frontal area te kijken en niet naar nat oppervlak en Reynolds number.

    Enne ik dacht dat die zij foils met name bedoelt zijn om het schip uit het water te tillen en niet zozeer om het oprichtend moment te vergroten......
     
  20. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost
    Op eurosport hebben ze een filmpje laten zien hoe die zij horizontaal foils werken
    Het wordt gebruikt op de ruime rakken ze duwen de romp een stuk uit het water
    De romp komt niet zo ver uit het water als bij de catamaran dat deze boven het water gaat zweven
     

Deel Deze Pagina