@joost vS : ik volg jouw 'probeersels' idd met interesse. Ik volg voor nu de beschrijving van Eric Rosenbaum. Het zou een hol roer moeten opleveren. Ik laat het weten..
Uit het verhaal van Rosenbaum begrijp dat hij de holte alsnog opvult. Ik begrijp ook dat als je de bovenkant dicht maakt je een afgesloten ruimte met lucht hebt. Als het warm wordt (carbon is zwart!) dat drukt de vin mogenlijk uit elkaar. Nog even een toelichtting: 1 mij proeven met een roer zijn mede bedoeld om een vin te maken. Dan is buigstjfheid van belang. Vandaar dat ik er unidrectional in gedaan heb. 2 zonder UD is een carbon ROER stijf genoeg. Voor de vin heb je (veel) UD nodig. 3 voor de scherpe achterkant is UD niet zo handig. Je hebt daar ook vezels in horizontale richting nodig. 4 bovenin waar het asje komt heb je niet veel materiaal om het asje vast te houden. Derhalve is wat extra NIET UD handig om de dwarskracht bovenin weg te leiden. Maar dat had je waarschijnlijk al door. Mijn roertjes hebben 1 mm aan weerskant en zijn zo te zien sterk genoeg. Carbonnen vraagt zeker ervaring (zoals ik ook gemerkt heb)
Slechts een klein beetje epoxy om de bovenkant dicht te maken. Niet om de hele vin / roer op te vullen. Dat lijkt me sterk. Bij 273K warmer verdubbelt de druk. Dus 27,3 graden Celcius warmer geeft 10% meer druk. Ik begrijp waarom en wanneer je de verschillende vormen van carbon wilt gebruiken. Het zijn echter wel extra lagen. Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de rg65 een stuk kleiner is dan de marblehead. Zeker met momenten (4e macht) gaat het schaalverschil een flinke rol spelen. Eén op één dezelfde methoden toepassen zal dus niet werken, of wel werken maar tot onnodig zware constructies leiden.
Mogenlijk dat het bij een stijve carbon vin fout gaat. daar zit , naar ik begrijp, ook een intern schotje in. Vraag me niet hoe ze dat doen... Bedenk ook dsr een zwarte carbon vin in de zon wel een stuk warmer wordt dan 27.3 graden. Leesvoer: http://www.sailsetc2.com/index.php/faq/#Foils Als jou vin of roer flexibel blijft mag het niet zo'n punt zijn. Met flexibel bedoel ik dat je hem wat in kan drukken. Succes!
27,3 graden warmer tov moment dat het roertje gesloten werd. Dus als dat was in een ruimte van 20 graden, dan zou die 10% druk verhoging gelden bij 47,3 graden Celcius. En dat bij de aanname dat het roertje idd rigide is. Als hij iets flexibel is, zal de druk nog lager uitvallen.
Joost Als ik het goed begrijpt dan maak jij 2 roer delen zet je de roer koning er in vast en dan giet je hem vol met glas bolletjes -epoxy Zou het mogelijk zijn om zo ook een kielplaat te maken maar dan een carbon pijp er in te plaatsen dan geen 2 lagen maar b.v totaal 4 lagen te gebruiken gr Tom
Joost De roertjes die Bantock maakt zijn hol. De kielvin van Bantock heeft binnenin een soort damwand profiel als kern. Heb net een vin pasgemaakt en afgezaagd. Zal de delen voor je bewaren. Groet Wim
Wim De kielplaat van Dave Creed zijn niet hol want ik ben bezig met een I om kielplaat ze zijn aan de voor en achter zijde behoorlijk scherp Het roer van Bantock is hol bij mij ook en de roerkoning zit 5 cm in het roer van een totaal lengte van 18 cm De koning is aan twee zijde plat gemaakt dat is gedaan voor hen goed vast te kunnen zetten het is een carbon stuk Maar ik denk hoe de meeste zeilers niet zo op het gewicht behoeven te letten het geen bezwaar is deze vol te gieten gr Tom
Voor de kielvin heb ik weer een carbon-plaat gemaakt van 160grams carbon weefsel, met daarop wat losse vezels en een matje 50grams glasvezel. Deze plaat heb ik gemaakt op een glasplaat, die voorbehandeld was met carbana-wax. Zo ziet dat eruit als het eraf komt: Deze spiegelende laag beplakt met tape tegen beschadigingen En de gewenste stukken uitgeknipt. Ook de carbon lat en buis die binnenin de vin komen op maat gezaagd: Met een restje van de epoxy heb ik een steun gemaakt voor de hennegatskoker (roerkoker). Deze zal aan de bodem en het dek worden gelijmd.
Momenteel zijn de kieldelen 60mm breed en 400mm lang. De lengte gaat 60mm de romp in en dan heb ik nog 340mm 'over'. Heeft iemand iets zinnigs te zeggen over de beste lengte? Of tips voor leesvoer wellicht?
Gisteravond heb ik de kielvin-delen aan elkaar gelijmd. Volgens de beschrijving van Rosenbaum heb ik eerst de twee buitenzijden met daartussen een carbon lat met tape aan elkaar geplakt. Daarna kan je het weer openvouwen voor het lijmen. De carbon lat staat dan recht omhoog, omdat de dunne kant aan het tape vast zit. En een close up: Daarna rustig de carbon-lijm gemengd. Ook nog de carbon-buis in het midden gelegd (die voor de bolling moet zorgen). De alle delen ingesmeerd met lijm en dichtgevouwen. Dan de scherpe kant ook dicht getaped. (Dit doet Rosenbaum in een tweede stap, maar ik lijm de leading en trailing edge in 1x.) Dan ziet het er zo uit:
Ik heb een interessant artikel gevonden over de relatie tussen kieldikte, kiellengte, stabiliteit en weerstand. Ik heb het gevonden op rcsailing.net en is geschreven door Pascal Delapierre. Ik heb het even op docdroid als pdf geupload, zodat je het hier kan lezen en niet hoeft in te loggen op rcsailing.net. De vraag blijft wel... hoeveel stabiliteit wil je eigenlijk hebben.
Even een kort hersenspinsel: DSS-foils Als ik de klasse-regels goed lees, worden Dynamic Stability Systems (DSS) foils niet verboden. Hier een voorbeeldje (Wild Oats XI). (Natuurlijk zijn ze kantelkiel en zwaarden niet toegestaan) Het levert naar mijn idee een forse bijdrage aan het oprichtend vermogen. (kortere kiel mogelijk?) En als de foil iets voor het zwaartepunt zit, helpt het ook nog eens tegen het duiken. (Als hij eenmaal duikt, heb je natuurlijk wel een dubbel probleem). Wie weet in de toekomst eens mee experimenteren.
De rompvorm spreekt mij wel aan maar met al die uitsteeksels wordt het wel een hark voor waterplanten... Ard
Bram jaren geleden was er een vader en een zoon die een ander lood hadden gemaakt met een korte vleugel het zou beter zeilen en alles was berekend Want bij de grootte jongens was het ook een voordeel Maar in de M klasse was het een nadeel want aan de wind zeilen op golvend water hapte deze vleugel het leek of bij het lood tegen gehouden werd ER is ook wel eens een M zeiler die een roer had in het voorschip het stuurde heel direct Ik blijf er bij kiel/roer daar kan je nog veel mee bereiken wat de vorm aangaat Heb afgelopen week een tek gekregen van de Mali maar dat met een platter achterschip ik ga de spanten uitzetten kijken wat het is Tom
Beetje raar verhaal van Delapierre. om aleen naar frontal area te kijken en niet naar nat oppervlak en Reynolds number. Enne ik dacht dat die zij foils met name bedoelt zijn om het schip uit het water te tillen en niet zozeer om het oprichtend moment te vergroten......
Joost Op eurosport hebben ze een filmpje laten zien hoe die zij horizontaal foils werken Het wordt gebruikt op de ruime rakken ze duwen de romp een stuk uit het water De romp komt niet zo ver uit het water als bij de catamaran dat deze boven het water gaat zweven