Bouwverslag Robbe Diamant

Nou, een beetje voorbarig want de aanvang van de bouw zal vast nog wel een paar weken duren maar het kan maar alvast een plekje hebben :mrgreen:

Vanmorgen dus bij een forumlid (een uiterst aangenaam persoon by the way) een onaangeroerde bouwkit van een Robbe Diamant zwever opgehaald.

rszdscn0698.jpg

dscn0729j.jpg

dscn0730fp.jpg

dscn0731s.jpg

Zojuist nog eens even uitvoeriger naar de inhoud van de doos gekeken en ik ben er blij mee. :cool:
Laten we zeggen net zo trots als een aap met 7 lu.... :twisted:

dscn0699ju.jpg

dscn0703x.jpg

dscn0711m.jpg

dscn0705j.jpg

dscn0712og.jpg

dscn0707b.jpg

dscn0706d.jpg

dscn0708r.jpg

dscn0725y.jpg

dscn0724e.jpg

dscn0723ua.jpg

dscn0726n.jpg

Alles lijkt nog compleet en het zakje met kleindelen is ook nog onaangeroerd in de originele verpakking.
Ook zelfs 2 cockpitkappen, 1 transparant en 1 in het nostalgisch blauw :D

Maar wat nu eigenlijk voor mij de leukste verrassing was is dit:
dscn0714.jpg

dscn0715j.jpg

dscn0716vg.jpg

dscn0717i.jpg

dscn0718p.jpg

dscn0722k.jpg

Een aantal bladzijden uit de mei en juni edities van de HB model & techniek uit 1981 met een 2-tal ervaringsberichten van de Diamant.
Zelfs de winkelprijs van destijds (355 gulden) wordt daarin vermeld en als ik me niet vergis was dat destijds nu niet echt het koopje van de week.
Voor wie interesse heeft wil ik het wel eens inscannen en toemailen.

Ik denk dat dit model ook wel als een 'Vintage' mag worden bestempeld. :cool:

Zodra de bouw start volgen er uiteraard meer berichten. ;)
Ik ga hem niet snel in elkaar flansen en wil toch wel gebruik gaan maken van betere componenten dus het gaat zeer zeker niet op een weekje gedaan zijn.

Er staat ook nog een zelfde doos op marktplaats, maar gezien dezelfde kreukel in de doos zal het wel inmiddels jou kist betreffen :)

Jaren geleden gehad en gevlogen. Heel mooi. Enige minpuntje was het ontbreken van een versteviging in de romp thv de vleugels. Dit om een eventuele wat harde landing op te vangen(veel massa in de vleugels die dan de romp iets in elkaar drukten.

Jaren geleden gehad en gevlogen. Heel mooi. Enige minpuntje was het ontbreken van een versteviging in de romp thv de vleugels. Dit om een eventuele wat harde landing op te vangen(veel massa in de vleugels die dan de romp iets in elkaar drukten.

Had mijn oude Robbe focus ook last van. Een mooi stukje rond beuken in de romp tussen de wortelribben (t.h.v. de neuslijst) en alles is sterk genoeg voor de wat hardere landing :).

ah, leuk om tezien dat de oude verslagen van h. van`t laar gebruikt worden
Is op dit moment het oudste lid bij ons op de club. en heeft het vroeger met plezier geschreven allemaal.

ah, leuk om tezien dat de oude verslagen van h. van`t laar gebruikt worden
Is op dit moment het oudste lid bij ons op de club. en heeft het vroeger met plezier geschreven allemaal.

Zeker leuk om het verslag weer op deze plaats op te zien duiken.
Het was er gigantisch nat in Turijn, dat weet ik nog.
Toen besloten contactlenzen te dragen omdat de regen op m'n bril me het zicht ontnam.

Raymond, groeten aan Hein, ik spreek hem wel weer..

Rick

Hein van't Laar heeft meer dan 30 jaar geleden voor de AFC in Gorinchem een lezing verzorgd over electro vliegen. Toen is die vonk bij mij overgesprongen.
De beschrijving uit HB heb ik toen ook gevolgd, inclusief de remklep op de romp. Om de luchtweerstand te vergroten had ik gaatjes in dat klepje gemaakt.
Als iemand Hein spreekt, doe hem dan de groeten van Teus Brand (toen uit Giessendam).
In de Ampère Flyer heb ik beschreven dat ik het glijlager van Robbe vervangen had door een zelfrichtend kogellager van Robbe.
De aandrijfset van Robbe had meer onvolkomenheden, zoals de serie-parallel-schakelaar die op een servo gemonteerd werd. Deze was totaal niet geschikt voor de stroomsterkte die geschakeld moest worden.
De eerste vlucht bleef de klapschroef draaien omdat het kortsluitdraadje doorgesmolten was, de tweede vlucht smolten de microswitches.
Dat is toen vervangen door de BSK-regelaar van het team van Hein. Die doet nog dienst in een boot van een zoon!

Hi Dutchy,

als je de kist helemaal vintage wil afbouwen: ik heb hier nog een originele Robbe EltMax 30G 4062 liggen, nieuw in verpakking (nooit gebruikt - het enige wat ie gedaan heeft is stof happen). Maar ja, wie wil nu nog een brushed aandrijving?? Gratis af te halen.

Hi Dutchy,

als je de kist helemaal vintage wil afbouwen: ik heb hier nog een originele Robbe EltMax 30G 4062 liggen, nieuw in verpakking (nooit gebruikt - het enige wat ie gedaan heeft is stof happen). Maar ja, wie wil nu nog een brushed aandrijving?? Gratis af te halen.

Hallo,

In ieder geval bedankt voor het aanbod :cool:
Ik heb het overwogen maar helaas moeten er dan ook een lel van een accupakket in en buiten dat is het al met al een hoop gewicht wat er dan in komt te hangen :(
Eerst ben ik nog op het gemakje bezig de vleugels van de Cirrus af te maken (ik zit nog te wachten op een pakket met servo's van Staufi). En daarna diens romp.
De feestdagen en de drukte rond de jaarafsluiting versnellen het proces ook niet maar volgende week werk ik halve dagen, dan een week vrij en dan weer een paar halve dagen werken helpen me hopelijk wel wat verder in de progressie van het bouwen.

Voor de Diamant was ik van plan om eerst de boel op te bouwen en daarna te wegen wat hij weegt en hoeveel gewicht ik nodig heb om hem uit te balanceren.
Zodra ik dat weet kan ik een set up bepalen.
Als alles meezit zat ik te denken aan een borstelloze motor met vertraging (Kontronik, Plettenberg, Strecker o.i.d.) i.c.m. met een kleine 3S LiPo.
In de te verwachten gewichtsklasse kost zo'n set-up ook niet zo gek veel.

ik dacht dat ik alles wel gezien had in het modelzweefwereldje maar deze is nieuw voor mij. er zitten mooie gekrulde uitsparingen in. is dat een soort lock-systeem?
Max

Dat is de vleugelbevestiging. Het zwarte stalen deel werd in de romp geplaatst. De zilveren delen werden in de vleugel gelijmd en bevatten een kliksysteem (in de "krullen" van het zwarte deel) met een veer die de vleugel tegen de romp aantrok en borgde. Een handig, maar wat zwaar systeem zonder de elastieken die op ongelegen momenten braken.

Dank voor je uitleg, ik dacht dat die metaalkleurige delen remkleppen waren, maar nu is het mij duidelijk.
Max

Back