Bouwverslag Robbe Norderney (revisited) 2017

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pentip, 8 nov 2017.

Tags:
  1. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Gaat het er dan nu toch van komen? Ik geef de hoop kennelijk toch niet op. Wederom de bouwdoos te koop gezet, zo ook de Triana en die is opgehaald, maar het knaagt, het knaagt. Deze doos heb ik aan het eind van m'n middelbare schooltijd gekocht en al die tijd bewaard tot er tijd zou zijn om te bouwen. En dan nu weg doen?
    Goed, ik heb een afgebouwde op de kast staan en die vaart ook wel maar toch...
    Vorig jaar een Weser opgeknapt en verkocht, een Dusseldorf nog niet opgeknapt (geen zin in ook) en twee slepers zijn inmiddels ook in betere handen. Dat gaf moed om de Duss op te pakken maar ook wel een beetje twijfel: bouwen vergt materialen, plaats, kennis en die is een eind weg. Electronica is tegenwoordig een heel ander spel: met veel geld koop je alles kant en klaar. Ik ben van het 'zellef doen' maar de eerste pogingen met Arduino waren hoopvol maar ook niet meer dan dat. Zodra je daarmee iets simpels zoekt of vraagt, wordt je bedolven onder een lawine aan mogelijkheden van mensen die al veel en veel verder zijn dan jij. Kost bergen tijd en dat naast het bouwen waar ik ook nog weer de basis opnieuw van moet leren.

    Ik heb geen moeite met hulp vragen maar wel met onvoorbereide vragen stellen aan iemand die zijn tijd en kennis wel wil delen. En dan heb ik nog niemand in de regio gevonden ook.

    Affijn, met goede moed sta ik dus nu voor de beslissing om mijn Norderney nu toch te gaan bouwen of niet. Stem mee in de poll ergens op deze pagina!

    Inspirerend zijn natuurlijk de bouwverslagen hier (de Elbe http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-elbe-naar-jacht.232550/) of de Gry Maritha (http://www.modelbouwforum.nl/posts/3845402/) waarin vele niveaus hoger dan ik zal kunnen gewerkt wordt. Bijna zonde van het bouwpakket dat voor mij ligt hoor ik een aantal oude rotten zeggen. Eens, maar ja, dit exemplaar heb ik zelf bijelkaar gespaard, gedroomd en uiteindelijk gekocht (de Mowe niet helaas, dus daar moet iets anders voor bedacht worden) en dan ligt het toch even anders. En trouwens, ik herken vele bouwdozen van Revell, Tamya, Faller, Italeri en vooral Hasegawa direkt als ik in zo'n verre hoek van een speelgoedwinkel de schappen zie. Triest maar waar; het is geen bruisende business meer.

    In de jaren ertussen toch wel wat geleerd, vooral over computers, internet en dat soort gedoe dus ik wil er wel een serieus blog/bouwverslag bij maken. Niet alleen voor de zelfverheerlijking als er een keer iets lukt maar ook om te kunnen laten zien dat tips en discussies wel degelijk gebruikt worden bij de bouw.

    Wordt dus vervolgd, hier in deze bioscoop.
     
  2. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Een begin met de fotos

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.531
    Locatie:
    Betuwe
    Ik ben niet zo van de "polls"... Je hele verhaal hierboven zegt me dat je er wel aan wilt beginnen, maar dat je er toch tegenop ziet. Maar vooruit... Ik heb een vinkje neergezet.
    Kennis uit het verleden is niet verspild! De principes van modelbouw blijven echt wel hetzelfde: geduld, rust in je kop, lukt het vandaag niet, dan lukt het morgen wel.
    Als de Norderney er zo bij ligt als op de foto's heb je een prima basis. Het enige wat mij tegenstond bij het model was de enorme dikte van het plastic en de taaiheid. Ik heb er wel 20 afbreekmesjes op versleten.
    Alvast een paar tips:
    Ondersteun je schroefaskokers ook aan de binnenzijde van de romp. Voorkomt overmatig vibratie.
    Er zit een gaatje in elke schroefaskoker. Er zijn plastic smeernippels in de handel die je daar zo overheen kan schuiven. Anders heb je gegarandeerd water binnen.
    Die plastic schroeven: vervang ze door 4-blads Raboesch.
    Motoren aansturen met een regelaar voor elke motor. Je model wordt veel wendbaarder.
     
  4. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    784
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zeg gewoon doen. Neem er rustig de tijd voor. Ik ben ook al vijf jaar bezig aan mijn zwarte zee. Ik heb namelijk ook niet altijd tijd/zin om te bouwen. Als je een verslag bijhoudt komt er altijd wel hulp van iemand. Gewoon stug doorgaan dan komt ie ooit af (denk ik ;)). De eerste tips heb je al binnen zag ik dus lekker beginnen en vooral foto’s. Ik volg in ieder geval en in het zeldzame geval dat ik iets weet zal ik meedenken of een antwoord geven.
     
  5. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Dank voor de tips en bemoedigende woorden.
    De schroeven die er nu op zitten waren al niet standaard maar een set die genoemd was in het bouwverslag van Herman Busman. Maar wel kunststof. Waarschijnlijk destijds om budget redenen. De origineel bijgeleverd heb ik nog, die zijn echt een slag kleiner. Maar waarschijnlijk ook niet bedoeld voor decaperms, kom ik nog wel achter als ik die hele papierwinkel ga bestuderen.

    Vandaag de beoogde bouwtafel vrijgemaakt. Kan er meteen nog een lap wand bij reserveren en nog een tafel want de Norderney is toch best wel een flinke boot. Zeker op het droge!
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    510
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zeg doen, al is het alleen maar vanwege de emotionele waarde.
    Voor mijn gevoel is het net als fietsen: Dat verleer je ook niet en gaande weg doe je extra kennis en ervaring op.

    Die Decaperms kunnen wel wat hebben, volgens mij zijn ze 2:1 vertraagt. Ik heb hier vuistregels gezien dat de diameter van de schroef niet groter als de diameter van de motor moet zijn daar je de motor anders overbelast. Dat zal naar mijn idee overigens wel meevallen omdat men toch niet uren en dagen achtereen vol gas vaart maar het eerste zal je het in je beschikbare vaartijd gaan merken want het stroomverbruik van de motoren zal groter worden.

    Wat betreft het gebruik van elektronica, tsja. Dat is maar net hoe senang je jezelf daar bij voelt. Daar zijn ook 2 varianten in zoals ik het begrijp, de Arduino en Raspberry e.d. maar ook de scratch built met allemaal losse componenten specifiek voor hetgeen je nodig zou hebben.
    Zelf blijf ik nog even bij mijn F14 met de nodige uitbreidingsmodules maar ik ben ondertussen wel op onderzoek uit naar de mogelijkheden om het bij een volgend project te gaan gebruiken.

    Verder sluit ik me geheel aan bij wat Roel en Dennis hierboven geschreven hebben: Neem de tijd en stel zeker vragen, het is geen wedstrijd. Maar gezien de foto's zal het bouwen op zich niet het grootste probleem zijn.

    Succes met de bouw.

    Groet,
    Mathieu
     
  7. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Zo, nou de eerste beschietingen zijn gedaan. Ruimte opgeruimd, tafels vrijgemaakt, allemaal bakjes en spulletjes van overal opgedoken (en nu is het weer een rommeltje) dus er komt wat zicht op wat ik nog wel en wat ik niet (meer) heb. Nog 1 doosje kwijt met veel restjes messing draad in allerlei maten, die wil ik nog wel graag vinden.

    Heb de Norderney II (vanaf nu: N2) de ooit gebouwde (door een ander) Norderney eens rustig nagelopen en dat is leerzaam. De electronika is natuurlijk anders tegenwoordig. Ik zag dat er een paar gloeilampjes doorgebrand waren. Eenvoudig te vervangen. De radar heeft een herrie motortje met vertraging. Heb gelezen dat dat tegenwoordig heel veel kleiner kan, nu de rotatiesnelheid nog uitvinden. Liefst draai ik alles op 6 of 12 volt, vanwege de eenvoudigere bedrading. Weerstandje hier of daar gaat wel maar als er overal wat tussen moet wordt het een rommeltje. En dat maakt het later moeilijk om te repareren zoals ik nu zie bij N2: geen idee wat voor voltage die lampjes kunnen hebben. Het motortje van de radar was gelukkig dezelfde als in een restantenkist waar het kaartje nog bij zat: 6 volt. Maar daarop draaiend leek het wel een ventilator :)

    De N2 heeft ingenieuze stiftjes met veertjes die op een koper plaatje rusten om zo vier polen elektrische verbinding te maken tussen opbouw en romp. Gezien de plannen om alles met een arduino aan te sturen maak ik dat toch liever anders: een 18 polige stekker/contrastekker uit de auto wereld zullen de verbinding maken. Dus elke led of functie op of in de opbouw worden dan individueel bedraad tot de stekker.
    En in de romp van stekker naar arduino. Natuurlijk zal er hier en daar wel wat samen kunnen (navigatie licht links en rechts heeft immers geen zin om apart te schakelen) maar verder zoveel mogelijk centraal regelen.
    Ook met het oog op slimme functies als ankerlichten bij ankeren en schijnwerpers als er wat op het dek te zien is, varierende verlichting achter de ramen (misschien zelfs ooit een ingerichte stuurhut - dan moet de bekabeling dus netjes uit de weg weggewerkt worden) lijkt het met niet heel dom om dat meteen zo aan te pakken.

    Meteen een 'schakelcentrum' maken ergens achter een deur of onder een klein onderdeel op het dek. Want bij N2 moet de hele opbouw eraf om de boel aan of uit te zetten. Dat lijkt me niet handig en niet meer nodig (N2 heeft nog wat grove bekabeling, schakelaars en schakelaars die met een servo bediend worden).
    Vooral aan de wal lijkt het me wel prettig om met een of twee schakelaars de boel aan of uit te kunnen zetten. En opladen via twee koperen delen ergens, het is immers best een flinke boot om even uit het water te tillen.

    De romp van de N1 staat op de tafel, oude bekende dus. Meteen kwam een oude vraag weer boven: hoe krijg ik die romp mooi gelijk op hoogte.....!? 't is best dik ABS, zal vijlen worden, met zagen gaat het te hard. Eens zien of ik al wat delen (spanten?) heb waar ik een waterpas op kan leggen zodat ik weet hoe ze in het water zal liggen. Dan heb ik tenminste ergens een referentiepunt zodat links en rechts gelijk zullen worden.

    Binnenverlichting (ledje hier en daar) ook wel prettig merkte ik al bij de Weser: kleine moeite, groot plezier als je even wilt checken of er water in zit of erger....

    Kwam nog een paar messing schroeven tegen ook: ongeveer 4cm doorsnee, vier en drie blads (per setje links+rechts). Tikje klein volgens het verslag van Busman (die noemt 5 a 5,5) maar als ik dat zo zie lijkt me dat wat erg fors qua zicht. Vond de N2 best aardig varen, zij het wat rumoerig (niet goed uitgelijnd, rammelkoppelingen).

    Het begin is er dus, nu nog die enorme tekeningen ergens tegenaan prikken....
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.531
    Locatie:
    Betuwe
    Die vuistregel klopt, echter... geldt voor motoren ZONDER vertraging.
    De decaperms zijn vertraagd, dus kunnen grotere schroeven aan.
     
  9. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Even wat geprobeerd: het dekhuis van de N2 op de N1 gezet en dat... past niet! scheelt net een paar mm. Grappig, en niet erg. Immers, waarom zou ik die uitwisselbaar maken en het huis van de N1 moet toch nog gemaakt worden en dus op maat. Waarom geprobeerd? Vanwege de voorkennis: ik kan nu bij de oude kijken waar ik ruimte mis/kan maken om de ingewanden beter te bereiken. En bijvoorbeeld om te kijken waar/hoe ik een interieur kan maken en toch overal bij kan. Natuurlijk kun je dat ook uit de tekeningen wel halen maar met het spul in de hand kun je toch makkelijker meerdere opties beoordelen.
    ik zie nu bijv. dat er veel bedrading eenvoudig in een kabelboom te plaatsen valt, ruimt behoorlijk op.

    Ook zag ik een video van de echte Norderney. En dan valt op dat de romp niet glad is maar dat je de stalen platen kunt zien. Vraag ik mij af hoe je dat in model zou kunnen maken als je met een gladde ABS romp begint. Ik speel zo met de gedachte om later, als de hel bevroren is, een van de twee te gaan verweren en daar horen die platen ook wel bij.

    Vooralsnog maak ik de werkplek klaar: iets diepere plank op de tafel, plekje voor de tekeningen verzinnen en een electronica-dummy plank maken waar ik de motoren (heb nog een setje extra), servo's, ontvangers, leds etc kan plaatsen tijdens het programmeren. Mocht dat lukken en werken naar wens, dan kan ik dat in 1 klap in de echte romp bouwen (ik hou rekening vooraf met alles apart bedraden tot een centraal punt) en eventueel dupliceren naar de N2.

    De N2 (en diverse voorbeelden die ik heb gevonden) werken veelal met een dekhuis dat er af moet om de boel aan/uit te zetten of te laden. Dat wil ik liever niet: ik wil een klepje hebben waar ik dat kan doen. Een luik of een deur maken dus waaronder/achter een stekker zit met een paar schakelaars om de boel op standby (alleen lampjes), aan (varen) en uit (uit) te zetten. Opladen via een stekker met feedback van huidige voltage (al moet ik dat ook via de zender kunnen aflezen, een simpele display toont het bij de laadstekker. kost een euro en is makkelijk in te bouwen als je vooraf weet waar).

    plannen zat dus weer maar ook de praktijk schrijdt voort: helaas wel m'n restantenbakje niet meer gevonden, die had ik meegegeven met de Weser destijds. Allemaal van die stukjes messing, hout en kunststof in alle maten, vreselijk handig om bij de hand te hebben voor dat ene dingetje dat net even anders moet....
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.531
    Locatie:
    Betuwe
    Dat kun je proberen met de dunste platen ABS die er zijn: stroken snijden en plakken met "gewone" plasticlijm.
    Als je op en neer rijdt tussen Friensland en Gennep kun je even bij Hobma in Elst langs voor ABS-platen.
    Eventueel met een spyrograph lasnaden simuleren.

    Tjas, ik ben daar nooit zo'n voorstander van. Er zijn behoorlijk veel situaties te verzinnen waarbij je toch in het inwendige van je model wilt: een niet goed uitgelijnde aandrijving, het smeren van je schroefaskokers, opzuigen van binnengedrongen water, noem maar op. Natuurlijk is een "vast" dekhuis makkelijk i.v.m. het bedraden richting navigatieverlichting, schijnwerper enz, maar die voordelen wegen bij mij niet op tegen de nadelen. Het dekhuis van de Norderney is een stevig geheel; nog verder te verstevigen door een paar extra spantjes in te bouwen. Ook het achterschip met z'n platte plaat is prima uitneembaar te maken. Je hoeft in dit schip niet te kijken op een paar millimeter! Een (helaas overleden) modelbouwmaat van me maakte de electrische verbinding tussen romp en opbouw met een "enorme", tienpolige telefoonstekker! (Oke... 20 jaar geleden, maar toch!)
    Ik houd mijn "afneembare" delen tegenwoordig vast met mini-magneten van https://www.supermagnete.nl/?adword...R4_ktzYW-G5mIlACtbNqZhCUj7yHuR3xoCNHUQAvD_BwE
    Werken prima. Daarbij gebruik ik staafvormige magneten van 4mm doorsnede en 1cm lengte. Enorme houdkracht, zelfs als je er een plaatje ABS van 1mm dikte overheen lijmt "voor het zicht".
    Waarom staafvormig? Simpel: ronde gaten zijn makkelijker te boren dan vierkante...
    Als je wilt kun je de magneten zelfs gebruiken om een elektrische verbinding te maken tussen romp en afneembare opbouw. Just my two cents...
     
  11. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Dank voor je reactie roel, ik bedoel niet dat het dekhuis er vast op blijft zitten, maar dat het er niet af hoeft voor aan/uit laden/demo. Dus in het water aan de steiger kan ie in het water blijven liggen en uitgezet of opgeladen worden zonder dat de boel ver open moet. Als ik er inderdaad een 'subframe' in bouw voor het interieur dan wordt het best een zware unit en dat is dan weer niet zo denderend om te moeten openen (en wegzetten) voor het opladen aan de waterkant stel ik mij zo voor.

    die magneetjes is wel een hele goede manier om die achterste plaat (spat) waterdicht vast in een rubber randje te trekken. De N2 heeft dat met schroefjes en dat werkt te traag/levert na verloop van tijd schade op aan de omliggende lak. En uiteraard ook om een deurtje/luik dat stekkers/schakelaars verbergt goed op z'n plek te houden.

    Stekker tussen opbouw en romp wordt zoiets:

    [​IMG]


    Daar heb ik stekker en contra stekker van uit kabelbomen, die hoef ik dus niet eens om te pinnen maar kan ik op kleur toewijzen aan functies. Ze vergrendelen in elkaar met een heveltje dus zonder veel geweld met 1 hand te openen/sluiten.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.531
    Locatie:
    Betuwe
    Oke, dan had ik je verkeerd begrepen.
    Enne... wat is dit voor een stekker-verbinding?

    [​IMG]
     
  13. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Die worden in BMW's gebruikt om electronische modules (navigatie, beeldscherm) aan het boordnet te koppelen. Er zijn er natuurlijk met veel meer pinnen maar daar heb ik dan weer geen contrastekker van.

    Ik heb van wat inbouwwerk een tussenkabel over met een contra stekker en dat is dus een draadboom, alle draden eigen kleuren en netjes aan/in de pins. Zelf pins maken kan natuurlijk ook (stekker kan makkelijk uitelkaar, zie onder) maar daar heb ik een hekel aan.

    Andere kabels of groepen (leds, massa) kan ik dan in de kabelboom solderen waar nodig.


    [​IMG]

    De stekker heeft een heveltje links op de foto, zwarte dingetje. Dat kantel je om en de stekker komt eruit. Andersom trekt ie zichzelf in de contra, dus geen krachtig inelkaar drukken of uiteen trekken wat lastig kan zijn, uitschieten en zo.



    [​IMG]



    Op zich zou ik ook een stekker met veel (24, 52, etc) kunnen pakken en de contra kant (meestal op print) op een vaste plek monteren. Maar dan moet ik dus wel elke draad aan een pin crimpen en bovendien zijn dat forse stekkers met stugge vergrendeling waardoor je toch de boot beweegt om 'm los of vast te krijgen.

    Ik zal kijken of ik een foto kan maken van mijn kabelboom, dan zie je beter wat ik bedoel.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    Julianadorp
    Je zou voor het aan en uitschakelen van je boot ook een read contact kunnen gebruiken. Deze plaats je ergens onder het dek en boven op het dek verberg je een magneet in bijv, een kist. Door deze kist boven op het read contact te zetten wordt deze geactiveerd en heeft de boot weer stroom. Als je dan ook nog een bepaald relais gebruikt kun je de laadpluggen ook verbergen in een kist en kun je, als het read contact niet is ingeschakeld direct je accu's laden. Als je interesse hebt kan ik wel een schemaatje sturen.
     
  15. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    2.965
    Locatie:
    Oostvoorne
    De reedcontacten, die ik hier heb, zijn 3-polig. Bedraden met accu aan de middenpool, verbruikers aan de ene kant en de laadplug aan de andere kant. Staat met het magneetje verwijderd het reedcontact in de laadstand. Hetzelfde principe gebruik ik in 3 van mijn schepen. 2 met een 3-polige kiepschakelaar en eentje met een 3-polige schuifschakelaar. Nummer 4 heeft alleen aan de regelaars aan/uitschakelaars. De laadplug staat via een diode en lampje direct aan de accu. Ondanks dat ik read schakelaars en magneten heb, gebruik ik ze niet. Te veel angst dat bij omslaan van een sleepboot het magneetje wegschuift en het contact wegvalt. Nog nooit meegemaakt, maar toch het overdenken waard. Bij de twee schepen met kiepschakelaar zitten deze verdekt opgesteld. Eentje, samen met de laadplug, onder het luik van een ruim. Bij de ander onder de, met magneetjes gefixeerde, opbouw. Voor verbinding met de opbouw gebruik ik bij 2 schepen 4-polige servostekkers. Bij een ander met 8 contacten heb ik 2 telefoonkabels met de kleine schuifstekkertjes gebruikt. Loopt alleen maar een beetje stroom over voor led-verlichting. Als er niet teveel verbruikers(groepen) zijn werkt het wel. En een hoop gebruikte spullen komen hier uit de rommeldoos, welke weer werd gevuld door sloopwerk van afgedankte apparatuur. Geeft wel de uitdaging om wat passends bij elkaar te zoeken/vinden. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2017
  16. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Dank voor de reacties en tips.

    Een Reed contact is een idee ja, zou ook nog mechanisch kunnen met dat blokje (draadbrug) maar ik heb ook zo'n restanten bak (diverse) waarin heel veel schakelaar zitten :)

    Begrijp ik goed dat jullie dan laden via een klein stekkertje en dat die laadstroom dan door de schakelaar gaat naar de accu's? Ik denk dat er toch een ampere of 2-3 doorheen moet als je begint te laden.

    Ik dacht eigenlijk meer aan een directe laadverbinding (banaan/tulp stekkers) met een afkoppeling van het boordnet. Dus de accu's worden dan volledig losgekoppeld van de rest van de electronica, eventueel wel met een led ergens in de mast of zo (kan ik van afstand zien of ie klaar is ;) ) Wat mij betreft blijft de boot gewoon de hele middag aan de kade liggen in het water.

    Of ik moet iets doen om tijdens het laden (en vooral aan/af koppelen) geen stroompieken door de rest van het boordnet te jagen. Dat houden electronica componentjes meestal niet zo van.
     
  17. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    2.965
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Het is maar net wat je wilt met laden. Bij mijn schepen zit er tussen de laadplug en schakelaar ook nog een lampje en een diode. Is daardoor niet geschikt om snel te laden. Met een 3-polige schakelaar koppel je om te laden de + van de accu los van de verbruikers en aan de + van de laadplug. Als laadplug heb ik of female luidsprekerpluggen in gebruik, of een contrastekker, waar een stekkertje (ben even de naam kwijt) van een voeding/adapter in gaat. De ouderwetse luidsprekerpluggen zie je niet zoveel meer.
    Om snel te kunnen laden moeten wel je schakelaar en laadplug de gewenste laadstroom kunnen verwerken. Is meestal het geval met Lipo accu's en die laad je gewoonlijk niet in je schip. gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2017
  18. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Frank,
    Onderstaand zie je een schema van mijn reed contact in combinatie met een 3-polig relais. Zoals je kunt zien wordt dit relais geschakeld door het reed contact. Wordt het reedcontact niet gesloten ( door een magneetje) zijn de accu's verbonden met de laadpluggen. Wordt het reed contact gesloten staan de laadpluggen stroomloos en is de spanning in de boot aanwezig. Relais en reedcontact in rust getekend. Reedcontact dus niet gesloten. Doe dit met al mijn modellen zo en nog niet 1 keer een storing gehad. Werkt ( voor mij in ieder geval) heel goed. Ook de Sovereign is weer voorzien van dit systeem.
    Aansluitschema Happy Hunter.png
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. pentip

    pentip Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Mooi schema, dankjewel. Herinnert me eraan dat ik hier en waar wel zekeringen in moet voegen... Heb je daar een centrale zekeringen houder voor?

    In deze opstelling kun je dus of laden of varen.

    Als ik nou tijdens het laden een (beperkt) deel van bijv. de lampjes wil laten werken, zou dat veilig kunnen door er iets tussen de zetten dat de pieken opvangt? bijv een transformatortje (of hoe heet het, buck oid) dat 12v-6v maakt (met wat verlies maar dat maakt niet uit). Zal eens meten wat er gebeurd als de voedingsspanning stijgt. Oftewel: afregelen om van 12v 6v te maken lukt wel maar wat gebeurd er dan als 12v naar de 13,5 gaat bij het laden, stijgt dan de 6 naar 7,5 of zou dat meevallen... meten is weten. Als dat eenvoudig te realiseren is kan misschien ook de rest van het boordnet veilig aan het werk blijven.

    Want: dan kan ik de boot aan de 'kade' laten liggen met dekverlichting aan tijdens het laden. Of op de kant bij een vaardag.

    Maar even met terug naar de realiteit: ik zie dat het maken van een bedradingsschema veel gaat opleveren, dus ik ga mijn gedachte uitvoeren om de hele electronica op een aparte plank te bouwen, met alle bedrading om zo aan boord de hele handel netjes weggewerkt te krijgen. En dan kan ik de N2 eventueel ook ooit gelijk maken (met updates tegen die tijd natuurlijk) ;)

    Op dit moment probeer ik wat ruimte te vinden om de tekeningen op te hangen, toch wel prettig om even het grote geheel te kunnen bekijken.
    Ik heb er genoeg, kennelijk heb ik bij de N2 ook een set tekeningen gekregen en ik heb een keer een set gekopieerd voor iemand die vervolgens niets meer van zich liet horen. Wel handig denk ik: kan ik 1:1 railingen op passen of op die genoemde boordnetplank plakken. Of op een transportkist overnemen :)
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2017
  20. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    2.965
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Wat gebruik je voor de verlichting? Misschien staat het wel in je verslag en kijk ik er overheen. Ik heb goede ervaringen met led's, die ik per 2 in serie zet met een 2k2 weerstandje. Geeft nog voldoende licht bij 7,2 V. Bij 6 V denk ik ook nog wel. Gebruik dezelfde combinatie bij 12 V en heb er ook wel een tijdje 18 V op gehad. Uiteraard komt er bij 18 V meer licht uit dan bij 7,2. Hieronder een plaatje met 3 mm leds op 7,2 Volt bij de tanker en 12 Volt op de sleepboot. Gr. Klaas.

    2017 0127_131629.jpg

    20171029_170723.jpg
     

Deel Deze Pagina