Bouwverslag Robbe PUMA 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 23 aug 2017.

Tags:
  1. H.B.Busking

H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Yep... achterlijst verzwakt en behoorlijke kans op breuk. Ook al lijm je het met epoxy.
    Vaak zit er nog een extra hardhouten lat tegenaan gelijmd.
    Het getoonde stabilo door Arnoud is tweede serie Puma. Is sterker en stabiler van bouw. De bouwwijze tref je ook op andere Robbe kits aan. Zo ook Robbe Progo.
    Gr Bas

2. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Kan je het zo niet oplossen zoals onderstaand?
    Je middenstuk eruit halen en de eerste diagonale stekers.

Ook de verbinding van de voorste ligger volgende keer kan sterker, maar met een toevoeging van de kleine driehoek vooraan zal het volgens mij wel volstaan.[​IMG]

H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. Q Brand

Q Brand

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Heren,

Bedankt voor alle reacties en al het meedenken. Leuk om jou Puma te zien @Wings. Ik bekeek eerst je foto en las toen pas je stuk. Dacht gelijk: hey, stukken uit de romp gezaagd: lijkt me ook wel wat ;-). Maar goed, die van mij is van balsa en laat ik maar zo ;-)

Verder druk nagedacht over "het latje" en heb het in lijn met @dries_neyrinck opgelost. Maar dan net iet wat anders. Laat het luiheid zijn, maar een nieuw stabilo wil ik niet bouwen. Ik heb een verstijving met koolstof ingebouwd. Het zijn twee latjes van 0,5mm dik, 3mm hoog en in een lengte van ca. 10cm. De buigstijfheid van deze latjes is op papier meer en meer dan genoeg en de lijmlaag wordt netjes op schuifspanning belast. Enige is dat deze latjes graag zouden willen uitknikken, dus de lijmlaag moet wel blijven zitten.

IMG_3132.JPG IMG_3133.JPG IMG_3134.JPG

Tijd voor folie!

De motor past ook mooi met een kleine hoek. Hij zit wel echt hoog en maak me een beetje zorgen over de ligging van de tank. Die zal hooggeplaatst toch echt nog flink onder de motor hangen.

IMG_3135.JPG IMG_3136.JPG IMG_3137.JPG IMG_3138.JPG IMG_3139.JPG IMG_3143.JPG

Het landingsgestel zit er ook onder.

4. Q Brand

Q Brand

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Hier wat foto's:

IMG_3117.JPG IMG_3118.JPG IMG_3119.JPG IMG_3121.JPG IMG_3122.JPG IMG_3123.JPG IMG_3128.JPG IMG_3130.JPG

E.a. zit voor de maatvoering met simpele schroeven vast. Komen uiteindelijk (zwarte) aluminium moeren met zekering op en onder de kop van de moer ook (ingepaste) slipringen op.
    Het koolstof gestel wordt vastgehouden met 4x M3 op 6mm vliegtuig triplex onder een tussenschot etc. Hopelijk sterk genoeg. We zullen zien... Weegt slechts 100gr kompleet, dus dat is een behoorlijke winst ten opzichte van origineel.

Langzaam tijd voor de folie!

Groet Q

Theo P vindt dit leuk.
  5. Wings

Wings Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Wat betreft die tank, geen punt. Gewoon een stukje schuim er onder leggen. Komt die vanzelf op de juiste hoogte.

H.B.Busking vindt dit leuk.
  6. H.B.Busking

H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Mooie pootjes... raad aan om er grotere wielen op te zetten... de kleine kunnen zeer hakerig op grasmat zijn... heb je weer last van nose-overs... :D

Tussen pijp en motor kun je verlengstukken plaatsen. Echter ben daar niet zo een fan van. Harde landing kans op breuk aan de motor... en zeker zonder neuspoot... En dan liever nog een reso met een mooie bocht... gaat die krom...blijft de motor heel.

Als dat beter uitkomt, kan je de motor iets laten zakken. En mooi richten op de tank. Je zal die paar mm niet merken in het vlieggedrag. Verder staat het model hoger op de pootjes, staat een 11 x 6 (11 x 7 zal net te zwaar zijn met de demper) staat dan nog ruimschoots vrij van de grond.

Tank? Absoluut! Van dat polyethyleen verpakkingsschuim dat je vaak bij elektronica tegen komt. Laat zich zagen en snijden met hobbymes :) Geheel keurig in model en mooi om een tankje te modelleren.

Nog effe plaatje uit archief...

Puma-II-Romp-LD-Explo.jpg

Laatst bewerkt: 2 jan 2018

Deel Deze Pagina