Bouwverslag Robbe PUMA 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 23 aug 2017.

Tags:
  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Dat wordt nog altijd zoeken Ron op 5 pagina aan draadjes ;-)
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Spaar je de moeite, ik heb weliswaar een berg foto's van de bouw van het laatste model, de 'Blitz', maar daarmee nooit een specifiek draadje gemaakt.
    Dat gaat goed tijdens de bouw, maar om dat achteraf nog in elkaar te zetten is een lastige klus. Misschien nog dus, maar niet gauw, ik heb het nu druk....
    Als troost alvast een link naar het nieuwste -vergelijkbare- model van mijn vriend en vliegcollega Henk de Jong: http://www.modelbouwforum.nl/threads/project-gran-canaria.254945/
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De Puma kan natuurlijk erg relaxed gevlogen worden, maar daarvoor is de versie van Q Brand niet in de wieg gelegd. Gelukkig is het een model en zit er niet iemand daadwerkelijk in het toestel :):

     
    MicropropSport en Q Brand vinden dit leuk.
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt Eric!

    Was mooi vliegweer gisteren. Helaas zijn de rolkransen met de wide view camera niet zo heel goed te zien. Weet niet zeker of het voldoende bewijs levert voor het winnen van een weddenschap met een clubgenoot ;-).

    Lang leve flightsims iig. Erg handige manier om te fratsen te oefenen.

    Motor gaat steeds beter lopen en start met de hand koud en warm met 2 keer slaan. Top! De 12x6 gaat ie ook steeds harder in het rond slingeren. Vermogen meer dan zat en oppakken gaat ook steeds beter met wat extra tunen van de stationair sproeier.

    Cheers Q
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Afgelopen week met het mooie weer wezen vliegen. Top condities en een clubgenoot was met z'n Mavic aan het spelen. Hij heeft een filmpje gemaakt van de vlucht en na wat editten is het volgende ontstaan:



    Fijn met een nummertje van Iron Eagle. Helaas heeft de Mavic geen geluidsopname gemaakt, dus het krijsen van de ASP zo af en toe zit er helaas niet bij. Verbeterpuntje voor de volgende keer!

    Puma doet et goed, maar scharnieren van richtingroer zijn deels losgekomen (!!). Dus ga ik alle scharnieren nog even extra vast zetten met naalden oid. Richtingroer was eerste roer dat ik vastzette om wat ervaring op te doen en dat ging inderdaad niet heel lekker. Meer vertrouwen in de rest, maar voor de zekerheid toch maar extra vastzetten ;-)

    Cheers, Q
     
    eric_laermans en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ok tijd voor wat motor doktoren hulp aub!

    Motor start geweldig. Nog nooit een start motor aan te pas gekomen en bij de eerste of tweede klap loopt ie al.

    Motor loopt stationair geweldig, haast niet uit te krijgen en vol gas als een raket. In het midden gebied wil ie niet super, hij sputtert dan wat alsof ie tegen een muur aan het duwen is. Eenmaal er door heen gaat ie gelijk voor uit.

    Ik denk dat dat met de reso pijp te maken heeft? Die heeft echt een heel duidelijke (helmholz) resonantie als je er op "fluit" zoals je op een bierflesje kan doen. Ik kan me voorstellen dat er een dip voor het echte extra laad effect zit?.

    Opvallend is dat er redelijk veel verschil zit in de loop als de motor op temperatuur komt. Na starten heeft ie toch echt wel 50 seconde nodig om goed op toeren te komen. Ik bedoel effe wat warm draaien 1/3 naar 1/2 gas voor zeg 30sec en dan vol gas geven. Dan heeft ie toch wel effe nodig. Daarna is ie blij en loopt ie prima. Slaat me niet meer af. Wel vind ik dat wat lang en zo'n effect ken ik niet echt. Maar goed, veel ervaring heb ik daar niet... Dus?

    In de lucht merk je redelijk goed dat de motor schraler gaat lopen als de tankinhoud daalt. In mijn geval gaat ie dan beter lopen want hij staat net iets te rijk afgesteld na motor start. In dit geval de stationair sproeier wel te verstaan. Als ie top staat voor oppakken. Motor dan slaat ie ergens bij 1/4 tank over af.

    Verder vind ik het erg opvallend dat bij afstellen van hoofd sproeier je zo een halve slag heen en terug kunt draaien zonder veel effect? Dat vind ik raar en maakt afstellen lastiger..

    Heb er een HK plug in. Nr 3 geloof ik. medium hot. Hij loopt op methanol, wonder olie en 10% nitro.

    Iemand ideeën?

    Ik vind met name de hoofdsproeier raar (schoon maken?!) en dat ie tegen vol gas aan hikt meer dan nodig (toch de standaard pijp proberen?!).

    Carburateur schoon maken?

    Ben benieuwd wat jullie denken

    Groet Q
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is het een echte resonatie-uitlaat? Is die wel goed getuned? Want dat is ook nog een kunstje op zich, en heeft HEEL erg veel invloed op hoe de motor zich laat afstellen.

    Op zich ken ik het niet, dat er een echte dip zit voor volgas, maar het is wel zo dat een echte reso-pijp op de grond nog niet echt zou mogen werken, normaliter komt hij pas in de lucht in actie, en je moet je motor op de grond vrij rijk hebben staan, om er voor te zorgen dat hij in de lucht, als die pijp zijn werk begint te doen, voldoende brandstof krijgt. Anders is het snel over met de pret.

    In dat opzicht is een gewone standaard uitlaat toch wel een veel makkelijker ding in de omgang.
     
  9. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Mooi filmpje heb je ervan gemaakt chef.
    Het lijkt toch nog een klein veldje zo terwijl het toch 130 bij 150 meter is.
    Heb je de originele uitlaat ook nog dan kunnen we ook kijken of dat echt een verschil maakt.
    Hij loopt niet helemaal goed de gas bouw is een beetje nerveus maar hij slaat niet af gelukkig.
    En vooral in het middengebied.
    Maar als je nu gewoon altijd vol gas vliegt dan merk je het ook niet toch.
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  10. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Nu de BoT goed vliegt wil ik weer graag verder met de Puma. Nieuwe pootjes erop gezet want die zijn vorig jaar ter ziele gegaan bij het opbouwen op de club picknick tafels. Wieltje tussen de spleten en dan wat torsie op de HK pootjes. Vinden ze niet prettig ;-)

    Gepakt door de draadjes van Brutus over z'n methanol naar benzine conversies besloten m'n Puma ook te gebrutificeren :yes:

    Hartelijk dank aan Brutus voor een leuke ochtend waarna ik met een volledig geconverteerde motor weer naar het zuiden vertrokken. THX!

    hier wat sfeer impressies:
    E217C3CF-9A39-45A5-9747-D87991CBF3AD.jpeg
    Je ziet de bevestiging van de bougie en een opvang filter voor de uitlaat pruttel.
    9DE9EA05-189D-4940-BA49-1D64E699C120.jpeg
    Brutus heeft er ook nog een thermo koppel in geslepen, das et witte draadje. Gele benzine slang, de tank en ontsteking bij JustEngines in UK gekocht.
    D7AEFE58-7831-4612-9DE4-64F957DEC9EB.jpeg
    Nylon filter is nog van vorig jaar, daar ben ik zelf erg tevreden over want dat houd alle troep goed uit de motor.
    5BD7D878-F6E1-4827-8D23-6CD3778C8E64.jpeg
    Tankje mooi hoog om een goede motorloop te verkrijgen, iets wat vorig jaar op methanol niet zo goed ging. Dit jaar hopelijk beter op benzine.
    66D7D280-119C-4DB3-A286-7B86748883F4.jpeg 4DE98FCD-E360-479D-846B-CCF37C1CC960.jpeg
    Achter de tank zie je de rexcl ontsteking en een opto switch om deze in en uit te schakelen.
    337C46AB-4300-4903-9792-0D2E857FF724.jpeg
    Ik gebruik een aparte voeding en op de rexcl een spanningsdeler voor telemetrie van de extra batterij.
    F117967C-7249-4C0F-93D4-B0C648E9DB51.jpeg
    Na de Puma op de waag gezet te hebben bleek dat de extra batterij het best achterin geplaats kon worden en het lood in de neus er zo uit kon. Model weegt nu vlieg klaar 2,1kg wat nog altijd vrij licht is.

    1E9BC155-7247-4F92-B204-DB407F8919F7.jpeg
    Leuk is dat de ontsteking ook een toerental uitgang heeft die op een frsky toerental meter voor Electro motoren aangesloten kan worden. Hiervoor moest een condensator toegevoegd worden om een 0V doorgang te forceren op het rpm uitgangsignaal van 0 - 5V. Ik heb een 220nF geplaats wat blijkt te werken. Dit is een flink stuk minder dan de 100uF die Brutus normaal gesproken succesvol inzet. Heb ik bij deze ook nog wat aan de kennis stand der dingen toegevoegd ;-).
    29416625-850F-4417-BE44-00DEDAE070D8.jpeg
    En op de waag dus mooi in balans met lege tank.

    Vanmiddag de motor laten lopen en na even wat uit vogelen hoe et allemaal moet weer een op de hand startende motor verkregen. Joepie!

    De gas responsie is veel beter geworden en er komen nog altijd een dikke 10krpm uit een 12x6 prop. Meer dan voldoende als het goed is. Met mooi weer morgenavond maar es testen! :thumbsup:

    @brutus heel hartelijk dank voor al.je hulp. Nu maar wachten tot ik je ES conversie ook nog kan toevoegen.!

    Groet Q
     
    MicropropSport en Hajo.M vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel graag gedaan, en:
    dat is héél mooi om te weten, jouw snoertje ziet er een stuk "liever" uit dan het mijne... ;)
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Tis al weer even geleden. Fijn vliegen op de zomer avond in juli. Verder werken aan de motor afstelling. Tankje een, alles prima.

    Tweede tankje, rondje, landen, sproeier stellen en vliegen maar weer.



    Stijgvlucht, bocht naar links inzetten



    en bzzzz, motor valt uit en nix meer. Ontvangst weg. De bocht naar links zet door. De v trekt em langzaam weer wat vlakker en sierlijk en vlot ploft de Puma achter de dijk neer.



    Dat was het dan, zo dacht ik. Ging er zeker hard genoeg voor... Viel toch allerzins mee!:

    E050667E-9F08-4EB7-AE99-A09F6C6769AB.jpeg 0A6111DB-8A2F-4360-9467-6BBBDAF99FF6.jpeg


    Ik was en ben nog altijd erg verbaast wat er is gebeurt. Na bijeen zoeken bleek alles gewoon nog steeds naar behoren te werken. Nix mis mee, alles goed aangesloten en de range is ook gewoon. Oh steeds goed. Balen want dan heb ik toch liever een verklaarbare (eigen schuld) fout.

    Na ja, het is iets waarvan ik dacht dat et mij niet zou overkomen... Maar dan toch. Helaas.

    =======

    De knal was best aardig, maar de schade bleek erg mee te vallen. De elastieken lieten los en de vleugel trof alleen een stuk propeller. Verder nog helemaal in takt. Geen schrammetje eigenlijk! Zou de boeken folie geholpen hebben?!

    De neus lag er dan wel aardig af, maar ook dat valt nog erg mee. Een carbon poot is gebroken en lijkt veel van de klap opgevangen. Het vliegtuig triplex als bevestiging ook veel opgenomen en dus eigenlijk nog prima te repareren..

    Dus met toch wel de nodige tegenzin, inmiddels maar weer begonnen alles in elkaar te zetten.

    In vers hout snijden is toch wel leuker moet ik zeggen .

    2F6EF714-09EF-4B9C-B9AB-C0B78B99768A.jpeg 5CC0F946-FD7A-449B-9978-826864333118.jpeg

    04311BA2-1CEA-4C6F-9287-4B556EC693AC.jpeg D3FC1FCE-0110-42B7-A4F2-28C0B4AAF6F9.jpeg 6DB9114E-045A-454A-AA79-050ABE08B206.jpeg 84C2317F-D5A8-49F0-8352-9872CC243AEC.jpeg

    Het maagdelijke is er wel af. Kijken of een face lift enzo et toch weer wat kan laten lijken..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Verder met binnenwerk en landingsgestel

    EE22E318-CD04-48C1-BE30-8985DAA57DC2.jpeg 09F529B0-DA00-4371-A12F-67426A79A29B.jpeg A9D0D165-FC47-4618-92CE-BF66A0D0ABFA.jpeg D391770D-552C-4334-AF00-FBA99E5E3AC9.jpeg
    Bovenstaande foto: elk nadeel heb z'n voordeel .

    En dan had ik nog van die beits dus daar ook mee in de weer:
    3C2AC3DA-3DC2-4C3C-8AF9-B9EF9933B7BC.jpeg
    7196CF7A-B35D-4023-A404-DEE97849DD0B.jpeg

    En weer de boel terug bouwen.

    Van et weekend tanden op elkaar en afmaken, dan ja de motor dokter uit et noorden de afstelling voltooien.

    Ow en om ervoor te zorgen dat er niet weer gebeurt ga ik voor redundancy: tegelijk 2,4GHz en ~900MHz..

    Cheers Q
     
  14. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Zo vlug aan een foto te zien vlieg je frsky? Als dst zo kan je ook loggen en alle gegevens uit lezen in companion. Als de log functie aan staat. Daar in kan je zien of bv door de ontvanger spanning of de rssi te laag is geweest en de crash heeft veroorzaakt.
    Blijft altijd zuur als de oorzaak niet gevonden wordt.

    Gr Rob


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Nou ik kon me dus idd wel voor m'n kop slaan boven op alles, want de log had ik dus vergeten aan te zetten bij deze vlucht :-((( anders had ik et beter geweten met idd 10Hz resolutie.

    Ga nu inbouwen dat als de motor loopt de log aangezet wordt automatisch. Kan dat niet meer vergeten worden en logt ie niet voor de motor start.

    Na ja, thx idd want iedereen vooral de log aanzetten ;-)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zet er dan ook gelijk een urenteller in, dan weet je wanneer je de bougie moet vervangen :D :D :D
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Zonde van die mooie Puma. Je repareert hem echter netjes, zal vast weer goed vliegen.

    Troubleshooten op afstand is heel lastig.
    Echter, je motor en besturing vallen uit, zou kunnen duiden op een spanningsprobleem. Schakelaar goed en getest ? Stekkerverbindingen ok ? Bedrading ergens beschadigd of geknakt ? Als dat het niet is rangecheck ?
    Zender ? Even op diverse plaatsen tikken tegen de behuizing ? Blijft alles dan stabiel ?

    Lijkt niet prettig om zonder iets te vinden weer te gaan vliegen.

    Succes met de reparatie !

    Grt,

    Arnoud
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Boekomslagfolie is behoorlijk taai.
    Zoals je weet doen schoolboeken ook regelmatig vliegpogingen. Dus die folie houdt de zaak mooi bij de les. Mooie test aldus! Crash proven! Fixen en dan maar weer verder tuffen.

    Kunnen zeker zowaar 'knurftende' schakelaars zijn.
    Open trekken en een dubbel pad leiden over 1 pool, plus of min. Dan heb je een groter contactvlak.
    Plus en min over een schakelaar is niet nodig. Zelfs de duurdere van Multiplex faalden destijds, ook over plus en min in dezelfde schakelaar.
    Gelukkig voortijdig ontdekt en geen gevolgschade.
    Elke standaard schakelaar van enig merk die ik inbouw, trek ik eerst uiteen, en schakelt dan alleen over de min.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2019
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bij mij was het destijds (1975?) kortsluiting in de ontkoppelcondensator van het ontvanger HF deel. Toen dat uitviel bleef alles staan waar het stond.
    Vol gas, een flauwe klim en een heel langzame rol naar rechts.
    Na een bocht van 180 graden was de kist inmiddels op een meter of dertig aangekomen en vloog op de rug (en ik maar sturen...:eek:).
    Het hoogteverlies daarna was vlot en doorslaggevend.
    De motor zat onder de wortels van het gras. Mijn arm verdween tot aan de elleboog in de grond...
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor jullie reacties MBF vrinden! Kan ik erg waarderen en de schakelaar vind ik een goede! Daar heb ik niet naar gekeken. De polen omwisselen, hmm daar ga ik even over nadenken (doe ik al tijdje maar Electro is niet echt m'n ding). Ik denk et zo te begrijpen dat de schakelaar dan bij uitvallen altijd aan ipv uit staat?

    Ik heb de ontvanger gewoon weer in m'n zwever gebruikt (backup erbij dat wel) en alles ging prima op veel grotere hoogte.

    Wordt vervolgd!

    En om de wonden te likken: de motor krijgt een ES modificatie!
     

Deel Deze Pagina