Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 28 dec 2009.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Na het bouwen van mijn Hydromite (bouwverslag-hydromite-filmpje-toegevoegd-19) begon het te kriebelen om aan een volgend bootproject te beginnen. De Robbe Sea Jet Evolution leek mij een leuke funboot. Het is geen supersnelle speedboot, maar des te meer een funboot die door zijn wendbaarheid en looks voor het nodige vermaak kan zorgen. Het is de opvolger van de Robbe Sea Jet die 10 - 15 jaar geleden op de markt kwam. Zoals de naam al zegt is de Sea Jet Evolution een verbeterde en modernere variant van het oermodel. De Evolution is ruim 68 centimeter lang en wordt aangedreven door twee meegeleverde brushless motoren.

    Na er een nachtje over geslapen te hebben heb ik de kit in Duitsland besteld (een stukje goedkoper dan hier) en een paar weken geleden kreeg ik hem binnen. De romp oogt behoorlijk groot en ziet er prima uit! Het zijn twee delen die met meegeleverde speciale kit op elkaar gelijmd moeten worden. Verder zit in de doos: de rijderfiguur in delen in een zak, twee schroefassen met koppelingen, een roer, twee brushless inrunners, kleinmateriaal en een voorgefreesde plaat met abs delen voor het binnenwerk.

    Standaard vaart de Sea Jet Evo op 7 C cellen of een 2S lipo. Ik ga een 3S lipo gebruiken voor meer pit. Omdat de motoren daardoor heel wat meer te verduren krijgen, bouw ik mantelkoeling in en maak ik de motorspanten van carbon in plaats van ABS.
    Ik heb genoeg ideeën, dus begin ik snel met bouwen!

    Omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden, zal ik niet teveel typen en veel foto's van de bouw laten zien. Ik ben nog in volle gang met bouwen, dus ik zal dit topic steeds updaten.

    Zoals gezegd maak ik de motorsteunen van carbon i.p.v. de standaard ABS motorsteunen. De motorsteunen vallen in een motorspant en worden geborgd door een haakse steun. Het geheel is demonteerbaar, zodat je met verlijmde romp nog makkelijk de motoren eruit kan halen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb van pvc buis mantelkoeling voor de motoren gemaakt. Het geheel sluit af met rubberstrookjes, dubbelzijdige tape(ringen) en om het foolproof te maken een randje kit eromheen.

    [​IMG]

    Het binnenwerk van de romp bestaat uit allerlei ABS delen die in elkaar passen. Boven de schroefassen is plek voor de stuurservo en ontvanger en achter de motoren komt de accu te liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik gebruik een spektrum ontvanger met een korte antenne in de romp. Voor het roer gebruik ik een Traxxas servo.

    [​IMG]

    Bij Hobbycity heb ik twee 3S 5000mAh 25C lipo's, 2 40A Plush regelaars, een programeerkaart en een Y-kabel voor de regelaars gekocht. Het programmeren van de regelaars met het kaartje is peanuts

    [​IMG]

    De regelaars krijgen een klein waterkoelingsblokje, vandaar dat de krimpkous eraf is gehaald. Het waterkoelingsblokje is van messing met 2 aluminium buisjes voor in- en uitlaat.

    [​IMG]

    Een beetje koelpasta rondom het blokje voor betere warmteoverdracht.

    [​IMG]

    Nieuwe krimpkous erop en ze kunnen in de romp

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb smeernippels op de schroefassen gemaakt zodat ik ze makkelijk kan smeren zonder de assen eruit te halen. Een tip die ik uit de Modelbouw Aktueel heb :)

    [​IMG]

    Omdat de accukabels van de lipo uit de zijkant komen, heb ik een deel van de steun weggehaald en een extra steun onder het hangende deel gelijmd.

    [​IMG]

    Ik heb zojuist de waterkoeling pickup gemaakt. Ik heb getwijfeld tussen een buisje boven de propellers of een pickup in de rompbodem. Ik ben voor het laatste gegaan omdat dit makkelijk in de romp is weg te werken. De foto's hiervan volgen binnenkort!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Water in en uitlaat

    Ik ben bang als dat je koeling zo niet werkt (niet goed)
    De in en uitlaat water zitten te dicht op een lijn
    Het onderste deel zal het water waarschijnlijk blijven staan en er dus geen doorstroming is
    mvg
    Frederik
    Of je moet er een schotje in hebben gemaakt
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Drk Jan,

    Ik ben bang, dat Frederik gelijk heeft; water heeft de nare neiging om de weg van de minste weerstand te kiezen.
    Als je de in en uitlaat nu haaks op de motoras had geplaatst, was je zeker van flow rondom de motor, zoals het nu zit, moet je het nog maar afwachten...

    Bij mijn eigenbouw koeling heb ik het zó gedaan:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De inlaat onderaan en de uitlaat boven; zo weet je zeker, dat de hele mantel volloopt en er circulatie is.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor jullie opmerking, daar had ik zelf niet aan gedacht! Jullie hebben zeker gelijk en mochten de motoren inderdaad te heet worden dan zal ik jullie raad opvolgen om het aan te passen.
     
  5. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Leuk om een bouwverslag te lezen van een keer een hele andere boot.
    De moterkoeling is op deze manier (van de topic starter) helemaal zo gek nog niet. Als ik kijk op Feigao 380 Black Aluminum Water Jacket, Cooling System Parts | Rc Boats by OffshoreElectrics dat ze voor de betere motoren die onder uiterste prestaties gekoeld moeten worden toch zijn manier van waterflow hanteren...
    Toen ik enige tijd geleden mijn mono speedbootje op haalde stelde ik dezelfde vraag..op deze manier koelen schijnt toch wel goed te werken.
    Jakko
     
  6. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Jakko, het verschil zit hem in de hoek waaronder het water de mantel wordt ingedrukt. Bij de TS zitten de in- en uitlaat naar elkaar toe, bij jouw link wijzen ze van elkaar af.
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor jullie opmerkingen wat betreft de waterkoeling. Ik ga het aanpassen en een schotje erin maken, zodat het koelwater door de hele ring stroomt.

    Meteen weer even een update; ik heb twee waterkoelingcircuits en dus ook twee inlaten. Die heb ik onder een hoek in de achterkant van de romp gelijmd en vlak geschuurd. De overgang van de V-romp naar de schroefassen is met een grote radius en dit ga ik later aanpassen naar een scherpe overgang (weer een tip van MBa). Daarna spuit ik de onderzijde van de romp zwart.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de buisjes aan de binnenkant; niet zo netjes gelijmd, maar het is in ieder geval waterdicht :)

    [​IMG]

    Het zadel van de Sea Jet zit vast met twee pinnetjes die aan de voorkant in de romp haken en in het midden zit een plastic bout die je via een gat in het zadel kan aandraaien. Binnenin het zadel zit een kunstof geraamte waar de bout inzit en in de romp zit een moer gefixeerd waar de bout indraait.

    Het bovendeel van de romp met de ingelijmde moer (en aan de voorkant een alu buisje voor de zijspiegels):

    [​IMG]]

    De pop is ondertussen ook in elkaar gelijmd. Die wordt zodra het warmer is in kleur gespoten en geverfd.

    Het geheel ziet er nu zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende stap is het wijzigen van de waterkoeling, de outlets maken en het geheel aansluiten.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2010
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ben voor de waterkoeling van de motoren toch voor een koelspiraal gegaan. Dan weet ik zeker dat het water goed circuleerd en het is makkelijk te maken. Ik heb koelpasta tussen de spiraal en de motoren gedaan om de warmtegeleiding te verbeteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu zit ik te bedenken waar ik de uitlaten van de waterkoeling ga plaatsen. Ik wil ze eigenlijk acter in de romp, naast het verwijderbare klepje. De waterkoelslang wordt dan wel erg lang en dat is misschien een probleem?
    Anders wordt het de zijkant van de romp ter hoogte van de regelaars, al vind ik dat een minder mooie oplossing.
    Kan iemand zeggen of ik het achterop de romp kan inlijmen, of geeft dat teveel weerstand i.v.m. de lange slang?
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk Jan,

    Als de motoren niet té heet worden, dan werkt de spiraal ook, het rendement is echter aanzienlijk lager dan een koelmantel direkt op de can...

    Ik zou de inlaat van je koelwater éérst door de regelaarkoeling voeren en dan door de motor; je motor wordt nog prima gekoeld met het minimaal opgewarmde water vanaf de regelaar, omgekeerd werkt het aanzienlijk minder, daar de regalaars warm water krijgen aangeboden ter koeling.

    's Winters zal dat erg meevallen, maar als 's zomers het buitenwater al lekker warm is zal de regelaarkoeling onvoldoende zijn.

    Bij onze wedstrijdboten varen we als 's zomers het buitenwater erg warm is en de buitentemperatuur hoog, al met een kleinere prop om de boel heel te houden.
    Wij varen dan voor de lol wel eens een Lipo leeg tot de liposaver ingrijpt, en dan zit je aan een vaartijd van ruim 10 minuten, motor en regelaar worden dan ongezond warm...

    Groeten, Jan.
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Jan, bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat een koelspiraal minder efficient is. Omdat deze oplossing wel eenvoudig en makkelijk lekvrij te maken is heb ik hiervoor gekozen. Ik heb de koelringen die ik als eerste had ingebouwd bewaard, dus mocht het zo niet goed werken kan ik met wat aanpassen die koelringen weer gebruiken.
    Eerst de regelaars koelen is een goed idee en dat ga ik aanpassen; bedankt. Vanaf de motoren is de achterkant van de romp dichterbij, dus ik denk dat ik daar de uitlaten ga inbouwen voor de waterkoeling.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Dirk Jan,

    Als je de uitlaten van de koelsystemen op dezelfde manier maakt als de inlaten, maar dan naar achteren wijzend, heb je een drukloos systeem, dat door de zuiging van de uitlaten altijd zal werken, mits je de slangbogen zo laag mogelijk in de romp legt, bij lage snelheden zal een 'conventionele' uitlaat boven de waterlijn niet direct werken, met de extra zuiging van de uitlaat onder de romp heb je altijd flow.

    Groeten, Jan.
     
  12. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Héél mooi aangepast & gebouwd,Ik heb hier nog de eerste sea jet staan,dat ding maakt meer herrie,door al die tandwielen en cardans,dan hij voorruit gaat.
    Achteraf heb ik de Kehrer sea jet gebouwd,en echt,daar zit toch power in met zo'n jet.
    Hopelijk kan je snel varen & vergeet dan geen filmpje ervan te maken héy :p.
     
  13. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    zo mooi verslag zo zie ik ze graag.

    wel met de test vaart een filmpje maken ben echt benieuwd hoe die gaat varen

    keep up the good work

    gr jaimy
     
  14. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Zal dan in een Olympisch zwembad zijn vrees ik Jaimy,het water buiten is een beetje hard,nouja,hier in België toch.hahahahaaha.
    Al ben ik ook zeer benieuwd naar de vaareigenschappen van deze Sea-Jet.
     
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor jullie reacties en tips! Dat helpt mij lekker op weg. Op dit moment wordt buiten varen inderdaad lastig en een olympisch zwembad heb ik ook niet tot mijn beschikking ;) Het voordeel is dat ik op mijn gemak kan bouwen. Ik zal zeker proberen foto en filmmateriaal van de eerste vaart te maken.
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Weer even een update.

    Ik heb de waterkoeling afgemaakt volgens jullie tips. Er zitten nu wel veel slangen in de romp :) Ik heb de slangen met tie wraps geborgd op de plaatsen waar ik er (bijna) niet meer bij kan als de romp is verlijmd.

    De foto's zijn niet super; het was namelijk al donker :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het binnenwerk is nu helemaal af. Als ik de rompdelen verlijmd heb, kan ik via twee luiken nog bij de elektronica en aandrijving.

    [​IMG]

    Maar voordat ik de rompdelen ga lijmen, wordt het bovendeel nog in kleur gespoten. Even wachten op iets warmere temperaturen nog...
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2010
  17. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Foto's & je werk zijn prachtig man "respect".
    Wel had je beter de tube's langer gemaakt,zo kon je er achteraf beter bij,en de weerstand is minder bij de tube's dan siliconen slang.
    Maargoed,ik vind het mooi gebouwd.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dirk Jan,

    Netjes gebouwd zeg!

    @ Barry: als ik het goed zie heeft 'ie pvc slang gebruikt, daarvan is de inwendige weerstand kleiner dan van siliconenslang, eenmaal vol water (even met volgas wegvaren) zal de koeling ook bij lagere snelheden werken.

    Ik ben benieuwd naar de proefvaart.

    Groeten, Jan.
     
  19. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Dirk Jan,

    Ziet er idd erg netjes uit man.
    Ben benieuwd naar je eerste vaart.

    @Jan,
    Pvc slang Jan?
    Zijn niet al die slangen van siliconen ,Ldpe ,rubber of een combinatie daarvan?
    Ik had ff gegoogled maar kan er weinig over vinden.
    Heb je ook een linkje naar dit soort slangen Jan?(pvc dan)

    Gr Arnold
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    @Arnold,

    PVC slangen vind je in de winkel met aquarium toebehoren; de slang is lekker glad en heeft minder weerstand.
    Omdat het glad is, moet je de boel wel goed vastzetten, als zal dat bij een drukloos systeem, zoals Dirk Jan heeft gemaakt, wel meevallen.

    Wél is het veel minder soepel en moet je krappe bochten vermijden, omdat het anders dubbel zal knikken.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina