Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 28 dec 2009.

  1. jbspecial

    jbspecial

    Lid geworden:
    8 sep 2005
    Berichten:
    46
    Locatie:
    zutphen
    Hallo Lex

    Die Mystery 40A is te weinig .
    Daarbij zijn de Mystery regelaars veel slechter dan bv Emax of Oemrc .
    Bij mij heeft zelfs de 60A Emax de geest gegeven .
    Dit met continu waterkoeling .
    Ik heb nu dus de 120 Ampere hextronic regelaars erin , alleen op 1 of andere rare manier vaar ik nu langzamer .
    Ik moet dus kijken of ze wel volledig opengestuurd worden . ( de zender stuurt op 125% )
    Of ik moet de timing nog anders instellen .
    Op dit moment kom ik niet boven de 43 km/u uit op de gps . (was 49 km/u)

    Deze winter ook maar `s ff de Kehrer Jetsprint afbouwen met 1600 watt motor erin .
    Eerst op 4 lipo`s , daarna naar 6 .
    1800 kv buitenloper er in .
     
  2. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi JB,

    Ze ztaan toch redelijk goed beschreven in de reviews. Na ja, ik zal je laten weten hoe het straks gaat.

    Succes met de Jetsprint!
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bij mij zitten de assen van de motoren ook niet perfect uitgelijnd met de schroefassen. Mijn motoren gaan dus ook zichtbaar heen en weer als ik aan de schroefassen draai. Goed idee van de dubbele inbuskoppeling aan beide kanten. Zo’n koppeling zit ook in mijn rigger en die draait heel mooi rond.

    Ik heb zelf goede ervaring met de Turnigy Plush series. Voor mijn Sea Jet Evo gebruik ik de 40A uitvoering en voor mijn andere boten de 60A uitvoering. Allemaal met eigenbouw waterkoeling uitgevoerd. Ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad. Ik kan ze echt aanraden. Wil je echt fool proof gaan, dan zou ik voor de 60A versies gaan. Die zijn niet veel duurder en dan is je speling erg ruim.

    Als je bedenkt dat je rond de 8 minuten kan varen op een 5Ah lipo (mijn ervaring) dan trek je gemiddeld maar 37.5A laststroom verdeeld over de 2 motoren. Rond de 19A per motor dus gemiddeld. Natuurlijk zitten er ook pieken tussen, maar met 60A piekstroomcapaciteit per regelaar mag die piek 3x zo hoog liggen.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Dirk Jan,

    Dat heb je me via pb ook geadviseerd, en die wou ik ook bestellen. Maar toen het zover was waren die dingen natuurlijk net niet leverbaar. De Mystery regelaars wel en omdat die in de reviews er goed uitkomen, soms beter dan de Plush regelaars, heb ik daarvoor gekozen. :D

    Qua amperage ben ik er ook niet bang voor, de 730 met koeling konden dat ook goed hebben. Alleen kregen die problemen als ze eenmaal nat geworden waren, dan wou de motor niet meer opstarten. Na drogen dan weer wel, maar uiteindelijk helemaal niet meer. Ik ga de nieuwe regelaars dan ook eerst met Graupner Wet Protect behandelen, en kijken of ik de afdichting van die twee dekseltjes wat beter kan krijgen met wat dun neopreen.

    We zullen zien wat het wordt. Maar zo te lezen heeft JB van ons drieën de meeste regelaar problemen. :(
     
  6. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Lex,

    Ik lees dit : GRAUPNER wet-protect is not susceptible to weathering and temperature effects, and is fully effective in the temperature range -20°C to +130°C

    Hoe heet wordt de boel in die regelaar?


    Heb zelf een MMM van Castle Creations in bestelling staan maar vraag me af hoe heet de ESC wordt want dat is dan een interressant goed voor "erbij"zeg maar :yes:
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Als de regelaar boven de 130 graden komt heb je toch al een serieus probleem ... zeker in een ABS romp :rolleyes:
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Afgelopen donderdag waren de regelaars binnen, dus vandaag maar meteen ingebouwd. Waterkoeling van de oude regelaars overzetten en ingebouwd. Ook nog een 2mm dikke neopreen afdichting rondom de toegangsluikjes gezet om te kijken of dat zou helpen voor de 'wateroverlast' ;)

    [​IMG]
    Hier zie je de afdichting zitten.

    [​IMG]
    Close up van rond de bevestigingsschroef
    .
    [​IMG]
    En met de deksels er op. (nog nat van de proefvaart net)

    De deksels worden als je het zadel vastzet iets in het neopreen gedrukt en dichten zo af. Het blijkt afdoende want na een proefvaart net waarbij ik bewust de SJE heb laten buitelen, springen en omrollen was er maar zeer weinig water in de romp te bespeuren. En wat er is binnen gekomen was, aan het spetterpatroon te oordelen, door de schroefassen gekomen. Die was ik even vergeten van wat nieuw vet te voorzien wat ze eigenlijk wel nodig hadden. :oops:

    De regelaars doen het uitstekend en blijven koud. De afdichting werkt ook, dus weer een probleemje afvinken maar weer. Als het nu zo blijft zijn alle kinderziektes er uit!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    plastic-dip ook een oplossing om alles een beetje water proof te maken ? heb mijn esc voorzien van waterkoeling en in krimpkous verpakt, maar zit te denken om ze ook nog met de plastic-dip te lijf te gaan .:confused:
    :cool:
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, werkt ook. Daar heb ik de behuizing van de ontvanger waterdicht mee gemaakt. Maar het beste werkt om de Sea Jet zelf gewoon waterdicht te maken. Die neopreen pakking doet het wonderbaarlijk goed, beter dan ik verwacht had. Bij de laatste keer varen voor de vorstperiode had ik de assen nu wel gesmeerd en het resultaat was dat er geen water in de romp zat, zelfs geen spatje te bekennen.
     
  11. jbspecial

    jbspecial

    Lid geworden:
    8 sep 2005
    Berichten:
    46
    Locatie:
    zutphen
    Zo ik heb gisteren mijn sprayrails ook maar op de SJ evo geplakt .
    Nu maar wachten op het voorjaar .
    Nog wel even nieuw dekseltje maken op de romp . (gesloopt door de hond )

    Verder druk bezig met de Jetsprint van Kehrer .
    Komt brushless in op lipo`s 4s 5000mAh 30C
    Grondlaag vandaag gespoten .
     
  12. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    gelijk mijn volgend probleem , waar ik tegenaan loop, dat is de assen en het vullen van vet dmv een smeernippel, zijn die los te koop kant en klaar zodat ze erop passen(winkel?) , of moet daar iets zelf voor gemaakt worden .(en dan hoe?)

    Ik had zelf het idee om ze voor montage van de assen , de kokers vol te spuiten maar is denk ik minder effectief dan met een smeernippel:confused:

    de boten is voor mij een nieuwe gebied , maar al doende leert men :p
     
  13. jbspecial

    jbspecial

    Lid geworden:
    8 sep 2005
    Berichten:
    46
    Locatie:
    zutphen
    Ik heb bij mij buisjes van 5mm op de schroefaskokers gesoldeerd , en daarna doorgeboord .
    Ik daar bovenaan 6 cm benzineslang van een brommer gedaan .
    Die vul ik met 80w90 versnellingsbak-olie .
    Dit is een dikke olie soort die er niet te snel doorheen loopt .
    Af en toe bijvullen , werkt perfect .
     
  14. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    nippel kan zo idd.

    alleen gebruik ik vaseline is wat beter voor de visjes. ;)
     
  15. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    hallo allemaal,

    Ik heb de Seajet van Q overgenomen als winterproject en wilde graag wat tips.

    Belangrijkste vraag is: Hoever moeten de assen uitsteken achter de boot? Helaas zit het motorspant al vastgelijmd dus ik kan geen cm's naar achteren maar wat adviseren jullie?

    Verder ben ik aan het stoeien met de waterkoeling. Ik begrijp dat een directe koeling beter is dan de spiraalkoeling die ik nu heb maar hoe kritisch is dat bij dit model? Het is mijn bedoeling de boot als funboot te gebruiken en niet tot het uiterste te belasten. Ik heb wel eens mooie siliconen koelingsmantels gezien in Dortmund op de beurs maar werken deze goed en waar zijn deze te verkrijgen in de buurt van Rotterdam?

    Alvast bedankt voor jullie advisen.

    Groeten

    Jasper
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Jasper,

    Welkom bij de club! Ik heb mijn askokers volgens de handleding ingelijmd, en toen de koppelingen tussen motor en schroefas op hun uiterste stand vastgezet. Daarmee kan de as een paar mm naar achteren. Toen de schroeven op maar 5mm van de draad vastgezet. Hiermee liggen de schroeven 10mm meer naar achter als origineel. Als je de kokers nog los hebt kun je het beste alles zoals genoemd monteren en dan de kokers in de meest achterste stand vastlijmen.

    Als waterkoeling heb ik een zelfgedraaide spiraalkoeling om de motoren liggen. Dat voldoet voor in de SJE prima, de motoren blijven gewoon koud. Ik heb zelfs geen koelpasta gebruikt.
     
  17. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Lex,

    Bedankt voor de antwoorden. Schroefassen liggen nog los en worden verder naar achteren ingelijmd. Gisteren even de smeerbuisjes erop gesoldeerd. Zijn er nog andere smeermiddelen behalve olie en vaseline? (beide olieproducten dus beide niet goed voor de vissen).

    Heeft iemand toevallig de breedtemaat van het motorvasthoudspant? De mijne zit niet volledig in de romp geplakt waardoor een vervorming is ontstaan. De kleine motorspantjes vertonen links en recht kiertjes (tot 1mm) dus daar zit iets niet goed.

    Spiraalkoelingen zaten erbij, gemaakt door Q, dus die gaan om de motor heen.

    Volgende stap, scherp maken van de romp, water koeling in- en uitlaten en strakes. Wat voor plamuur gebruiken jullie hierbij?

    Groeten

    Jasper
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb polyester plamuur 2 componenten gebruikt van Albastine. Dat werkt prima en wordt snel hard. Het stinkt enorm als het nog zacht is, dus alleen gebruiken bij goede ventilatie.

    Het naar achteren zetten van de schroefassen is alleen aan te raden als je het roer ook verbouwd naar achteren, zoals Lex. Als je het standaard roer gebruikt moet je de props op de originele afstand zetten, anders komen ze tegen je roer aan en gaan ze zo kapot. Ik spreek uit ervaring ;)
    Ik heb mijn props op de standaard maat zitten en gebruik het originele roer. Dat werkt prima en ik heb sindsdien niks meer kapot gevaren.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Idem.

    Hier heeft Dirk Jan helemaal gelijk in! het is even een keuze, ik heb het idee dat met het roer en de schroeven naar achter je een directer stuurgedrag krijgt, en de props iets meer grip hebben. Ze blijven zeg maar beter in het water als de boeg opwipt op een golfje. Maar in de standaard configuratie vaart het ook uitstekend, zo bewijzen de filmpjes van Dirk Jan.
     
  20. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Heren,

    Duidelijke antwoorden waarvoor dank. Zoals gezegd wordt het een funboot en zal ik hem na jullie antwoorden opbouwen in de standaard configuratie.

    Gisteren leuk aan het krabben geweest om de secondenlijm waarmee het motorspant was gelijmd overal tussenuit te krijgen. Dit bleek de reden te van het niet netjes aansluiten van de kleine spantjes. Daarna aan de puzzel hoe het "staartje" van het zadel erop moet. Er zit nogal wat ruimte tussen het hulpspantje en de bovenkant van de zadelverlenging maar met wat stabilet was dat zo opgevuld. Vanavond met de speciale lijm uit de bouwdoos alles vastzetten en dan verder met de rest van het zadel.

    De alternatieve wijze van zadelvergrendeling wordt uitgevoerd met de extra pinnen van Lex en de achterste steun met bodyclip van Dirk-jan, daarmee zou het muurvast moeten zitten volgens mij.

    Groeten

    Jasper
     

Deel Deze Pagina