Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 28 dec 2009.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb nu ook de borgpinnetjes aan de voorkant zoals Lex heeft laten zien in dit topic. Op deze manier kan het zadel niet meer 'bol buigen' bij een koprol en zijn de krachten op het achterste steuntje veel minder. Het blijft dan ook prima zitten.

    Die zwarte kit-lijm uit de doos moet je alleen gebruiken om de twee rompdelen te verlijmen. Alle andere abs delen moet je met Stabilit-Express lijmen, of Uhu Acrylit (de milieuvriendelijke vervanger van Stabilit Express, wat officieel niet meer te koop is)
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nou ja 'moeten', ik heb het kontje ook met de meegeleverde kit verlijmd, gaat ook prima. Voordeel is dat je door de zwarte kit geen lijmnaad ziet.

    Is Stabilit nu echt niet meer te krijgen? Twee jaar geleden gingen die geruchten ook al de ronde, maar toen heeft de importeur gewoon via een ander kanaal de lijm ingekocht. Het gaat trouwens niet om millieu redenen, voor zover ik weet, maar om commerciële. Omzetaantallen waren/zijn te laag.
     
  3. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    @ Dirk Jan,

    De onderdelen van het frame onder het zadel heb ik met ABS lijm gelijmd, het plastic lost een beetje op en als het droog is gaat het nergens heen. Het motorspant moet ik nog verder vast lijmen aan de romp en dat doe ik met Stabilit, ik heb nog een verpakking in de koelkast, blijft daardoor erg lang goed.

    Het "kontje" moet volgens de bouwbeschrijving met die zwarte kit uit de bouwdoos gelijmd worden. Heb je twijfels over de sterkte daarvan?


    @ Beiden,

    Even zoeken levert nog een aantal (web)winkels op die het spul nog gewoon kunnen leveren (volgens de sites). Werkt Uhu Acrylit net zo lekker als Stabilit, zelfde heerlijke geur ;)
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Uhu Acrilit heeft een iets kortere verwerkingstijd en is na het aanmaken wat vloeibaarder dan Stabilit. Lijmkracht is bij beiden hetzelfde, Stabilit is na uitharden harder dan Acrilit. Ze ruiken ook verschillend, allebei met hun specifieke aroma .... maar Chanel 5 zal het nooit worden ! ;)

    Het kontje zit bij mij nog muurvast met de zwarte kit.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik vind jullie conversatie naar een bedenkelijk niveau zakken...
    "kontje" ... "zwarte kit"....

    Waar gáát dit over?;)
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ach Roel, wat zal ik zeggen? Als je dit wilt zien kan het ook:

    [​IMG]

    Daar zal wel binnen notime een "Melding van forumbeheer, verwijderd" komen te staan .....
     
  7. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Gisteren en vandaag weer verder. wat een @#$%^&** koppelingen zitten erbij. Met geen mogelijkheid recht te krijgen. Snel Graupners besteld zodat de assen er recht inkomen.

    Ook begonnen met het verlengen van de kiel en het rechtmaken van "de kuil" en de spiegel.

    Straks weer lekker verder plakken.
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben vandaag even wezen proefvaren met mijn nieuwe aanwinst, een garmin Geko 101 GPS. De SJE haalde vandaag bij mij 49,3 km/h, ik moet dus nog mijn meerdere erkennen in Dirk-Jan. Nu was het koud, en ik gebruik 20C lipo's. Als het weer wat meer normale temperaturen zijn zal ik het nog eens herhalen, kijken wat het dan wordt.
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Nette snelheid hoor! De gemeten snelheid hangt inderdaad af van de omstandigheden. Als ik op de 'kleine plas' in de buurt vaar, haal ik rond de 50.0 km/u. Ga ik naar een groter water waar ik ruim 150 meter kan sprinten, dan haal ik 1-2 km/u harder.
    Ik gebruik 25C lipo's. 1 normale Turnigy en een Turnigy Nano Tech. De Nano Tech geeft iets betere prestaties, maar het scheelt niet veel.

    Waar heb je de gps in de romp gelegd? Voorop de lipo of achterop geeft ook een merkbaar verschil, vooral in het stuurgedrag.
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb 'm gewoon op de accu gelegd en met het klittenband mee vastgezet dat ook de accu op zijn plek houd. Dus zo'n beetje in het midden. Ik moet zeggen dat ik niet op stuurgedrag heb gelet daarbij, mij leek het niets te verschillen met normaal.
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ook al is de Sea Jet Evo misschien niet bedoeld voor snelheidsrecords.. Mocht je nog iets sneller willen zonder veel moeite dan kan je het natte oppervlak van de romp heel licht schuren. Volgens mij had jij de romp in zwartglans gespoten? Als je in lengterichting de romp heel licht schuurt met korrel 600 dan zal dat de weerstand iets verminderen. Het zijn de details waar we nu over praten, maar voor de serieuze botenbouwer is dit niet te missen... ;)

    Ik heb de romp ook geschuurd, maar al voor de eerste vaart. Ik kan dus niet met harde cijfers komen, maar volgens de ervaren boters heb je snelheidswinst.
     
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Vandaag heb ik mijn Sea Jet Evo uit zijn winterslaap gehaald. Met dit weer werd dat de hoogste tijd! De twee lipo's opgeladen en op naar de waterkant.
    Ik heb een nieuwe lipolader en of het daar aan ligt, of aan het warme weer (warm presteren lipo's beter dan koud) maar mijn Sea Jet vloog over het water. De GPS bevestigde dat met een nieuw record: 54.7 km/u :)
    Ik ben nog steeds voor een meeting met de andere Sea Jet Evo's!
     
  13. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Na een lange bouwstop in verband met een tuin die echt af moest VOOR de lente weer lekker verder gegaan. De bovenkant is nu koolzaad geel, de pop krijgt een wetsuit (zwart) met een zwemvest (Rood). De romp heeft nu de strakes en de rechte kanten, morgen lekker plamuren en daarna schuren. Effe doorbouwen en dan vanaf mijn nieuwe steiger achterin de tuin lekker varen.
     
  14. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Hij vaart!!

    Hoi hoi,

    Na veel bouwen aan de tuin nu toch weer de tijd om de Sea Jet af te maken en hij vaart!! Eerst met een 2S lipo en nu met een 5000, 30C 3S. Die 2S gaat er NOOIT meer in, 3S is veel te leuk.

    Hier wat foto's van het gele gevaar:

    Wachten op wat komen gaat
    [​IMG]

    Rustig aan, water is te smal om hard te varen en tegelijkertijd foto's te maken
    [​IMG]

    De setup: simpele servo, Turnigy Plush 30A regelaars, futaba T3VCS, Zippy 5000 30C 3S lipo, strakes, scherpe achterkant, 36 mm K series, extra bevestigingspinnen, snel sluiting achterop en natuurlijk waterkoeling.

    Groeten

    Jasper
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  15. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Ziet er toppie uit zeg.
    Varen vanaf je nieuwe steiger...........wow!

    misschien tijd voor een filmpje?:p
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Jasper, gaaf hoor zo'n gele Sea Jet Evo! Komen er nog decals op of laat je hem zo?

    Mijn SJE vaart nog altijd super. Soms even de assen vetten en gaan met die banaan (in jouw geval bijna letterlijk ;-))

    Wanneer gaan we een Sea Jet meeting houden?
     
  17. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Dirk Jan,

    Ik twijfel nog over meer decals, rood en geel gaat goed samen dus dat is het niet het probleem.

    SJE meeting lijkt mij een goed idee. Hebben we een leuke locatie?

    OEPS, net nog gevaren en na een mooie sprong opeens veel lucht en weinig gang. Een van de props tegen het roer en toen was ie een stukje kleiner en dat ondanks dat ik de SJE wat de assen betreft gebouwd heb uit het boekje. Gelukkig had ik een nieuwe op voorraad en kon ik daarna gewoon weer verder varen.

    Gr

    Jasper
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  18. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    En dat was twee

    Ik geloof dat ik op zoek moet naar een ander stukje water met minder drijfvuil of minder springen met de SJE. Vanavond ging de tweede prop in 6 keer varen kapot. Helaas allebei te ver afgebroken om nog te redden.

    [​IMG]

    Verder wel heel leuk gevaren en gesprongen achter de langsvarende boten.
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Of je moet de roeruitslag wat aanpassen, want daardoor ging er bij mij ook een prop verloren bij de eerste vaart. Ik heb vanavond ook 2 lipo's gevaren met de SJE. Heerlijk vaarweer :)
     
  20. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Dirk Jan,

    Bedankt voor het meedenken. Het roer raakt normaal gesproken de props niet. Ik heb wat zitten proberen en het lijkt erop dat het roer ver genoeg doorbuigt om een 36 mm K serie te raken en anders raak ik teveel drijvende troep. Misschien moet ik voor het fun varen een 33 mm monteren en de 36 bewaren voor het open water.

    Wordt vervolgd....
     

Deel Deze Pagina