Bouwverslag Saphir Ned 104

Bouw Saphir Ned -104 Pri-jal.

Eerst maar eens even ter inleiding.
Al van jeugd af aan ben ik aan het zeilen. Ben vroeger begonnen in een Piraatje , een Flitsje een Vaurien en een Laser.
Later alleen maar wedstrijd gevaren in de 30m2. De no: 34
full

Uploaded with ImageShack.us

Nadat er belangrijker dingen in het leven kwamen is het wedstrijd zeilen een beetje op de achtergrond geraakt.
Tot in 1992 toch weer het bloed ging kriebelen. Er werd begonnen met de bouw van de Tenrater. Een Engels knikspant zeilbootje van 144 cm.
full

Inmiddels jaren mee gezeild tot dat ik in 2005 een leuke site ontdekte van de Saphir club. Een heerlijk internet club, gewoon lekker met elkaar afspreken en lekker zeilen.
In de zomer tijd varen we heel veel op de dinsdag avond op de Kardingeplas bij Groningen, maar ook op heel veel andere plaatsen.
Maar goed, ik had besloten om toch eens met mijn Tenrater bij de Saphir club te komen zeilen.
Vol goede moed toog ik dus met de Tenrater op een dinsdagavond naar Kardinge om met de rest te gaan zeilen.
De eerste tegenslag was er al gauw. De waterstand in de plas was zo laag dat ik eerst de schoenen uit moest doen om de Tenrater met een diepgang van 50 cm in het water te krijgen.
Na toch enige tijd gezeild te hebben en de rest van de Saphirs enkele rondjes om me heen gedraaid te hebben, trok ik na overmaat van ramp de hele zeillier naar de kl……..
Dus Tenrater in de prullebak.

full

Ja, daar stonden we dan, aan de waterkant zonder boot.
Probeer deze maar eens, zei een Saphir zeiler.
Nou dat was echt niet tegen dovemans oren gezegd. Na enige instructie ging ik dus van wal.
Nou boys, je wilt het niet weten. Wat zijn die krengen vreselijk snel en wendbaar.
We waren dus helemaal verkocht.
Thuis gekomen het hele verhaal maar even aan de vrouw des huizes verteld.
Weetje zei ze later… kijk maar even of er nog eentje te krijgen is.
Dus de volgende dag maar even naar Modelbouw Krikke in Groningen.
In ja hoor, een kwartier later stond ik als troste eigenaar buiten met een Saphir.

Nou genoeg geluld, dus nu maar even bouwen.

Tot zover deel 1.

Groet Paul UK-104

Laatst bewerkt door een moderator:
saphir ned-104

Ja inderdaad , goeie vraag.

Uh Uh ja, zal binnenkort eens even kijken.
Heb de foto's wel, maar moet even de ware geest hier voor vinden.
Is wel een heel leuk bootje om mee te zeilen, lekker makkelijk om te hanteren.
Ik ga er echt binnenkort even naar kijken, want er zitten wel weer wat hele leuke dingen in om te lezen.

Groet Paul UK-104

Saphir Ned -104

Nou heren, we gaan er maar even voor.

We hebben dit zeilbootje gebouwd in 2005, en omdat we dit forum toen nog niet kenden en niet zoveel foto's hebben zal het geheel kort blijven een beetje plakken en knippen met de foto's die we hebben en daar een leuk verhaal van maken.
We gaan dus ook echt niet elk boutje , moertje en wat we allemaal kunnen bedenken gaan benoemen. Het is een bouwpaket met een stukje eigen inbreng.

Zoals jullie hebben kunnen lezen was ik op wel zeer korte termijn de trotse eigenaar van een Saphir.

Eenmaal thuis gekomen even de boel uitgepakt en even goed bekeken.
Wat al drect opviel waren de lullige oogjes waar de verstaging straks aan vast moest. Het leken wel uit de kluiten gewassen ogen voor een wind haak. Nou dat gingen we wel even anders maken.

Gezien de hoeveelheid RVS hebben we van 0,8 mm een paar haarspelden gemaakt , en deze door het dek gestoken onder een stukje triplex en daarna omgebogen. Het geheel even vast gezet met lijm.

Daarna hebben we de fundering voor de roerkoning in gelijmd.
Een ideale plek om ook de katrollen voor het groorzeil en de fok aan te bevestigen.
Om straks te voorkomen dat de katrollen plat gaan liggen en de schoten vast lopen, hebben we achter de katrollen een veer gezet.
Op deze manier blijven de katrollen recht voor uit staan in de goede richting.

Omdat we gekozen hedden voor een apparte bediening van de fok en het zeil, gingen we op 2 servo's werken. Aan elke kant kwam een katrol met veer te zitten.

Volgende keer, de servo's voor de fok en het zeil.

Tot zover maar weer.

Groet Paul UK-104

Laatst bewerkt:
Hey Paul,

Bij deze ook een abbootje op je Saphir verslag...
Zal (of is) wel weer een kunstwerkje worden van je...

Groetjes,
Vincent...

Saphir NED-104

Heren, we gaan weer even verder met de Saphir.

Zoals reeds gemeld, gingen we voor de bediening van de zeilen met 2 servo's werken. Al even bij diverse Saphir's naar binnen gegluurd, en kamen al gauw tot conclusie hoe het wel en niet moest.
De bijgeleverde houten fundatie in het bouwpakket was prima te gebruiken om hier in 2 servo's te plaatsen en de servo voor het roer.

Links de zeil servo, en rechts de fok servo.
Aan het einde de servo voor het roer.

Om zoveel mogelijk rendement uit het geheel te krijgen hebben we servo's geplaatst van 180 o.
Met de tegenwoordige computerzenders kunnen we hiermee exact de uitslag instellen.
Op de schijf van de servo hebben we een aluminium trek hevel geplaatst, om zo de lengte van de schoot te kunnen verwerken.
Het geheel bestaat uit een dubbel trekwerk, om de krachten niet te groot te maken.

De ontvanger en de accu pack hebben we aan de voor en achter kant geplaats.
Op deze manier hielden we alles goed berijkbaar en het gewicht midden in het schip.

En jawel hoor, weer een scheepskat die de boel komt inspecteren.

En hoe nu straks alles in het schip komt te staan zien we hier onder.

Aan de linker kant de schoot van het grootzeil, hier zien we nog net ook weer een katrolletje met een veer. Aan de rechter kant de schoot van de fok.

Het gehele systeem is goed doordacht, het gehele setje wordt straks direct op de kiel geschroefd.

Tot zover maar weer.

Volgende keer, de zelf lozende kuip.

Groet Paul UK-104

Ziet er goed doordacht uit. Ik hoop alleen dat het ontvangeraccupakketje nog wordt vervangen door een gepuntlast pakket. Je wil niet dat er een cel midden op het water minder goed contact gaat maken, wat met die veertjes nog wel eens kan gebeuren, net als corrosie, etc...

Saphir Ned 104

Hallo beste lezers, we gaan even verder.

Maar allereerst, Indoorvlieger. Het klopt inderaad, er moet nog steeds een accu in. Ik maak ze geregeld even schoon, maar menigen hebben hier al storing in gehad.

De zelf lozende kuip.

Bij navraag bleek dat de kuip bij veel wind al snel vol water liep, met gevolg dat de Saphir gaat hangen in de kont.
Nou dat kunnen we dus niet hebben.
Oplossing!! een zelflozende kuip.
Hiervoor hebben we in de 2 kuipjes een gat geboord, en deze aan de onderkant verbonden met 2 messing pijpjes.

De afvoer hebben we aangesloten met een siliconen slang aan een pijpje in de romp.
Dit pijpje zit er niet standaard in, dus moesten we ook maken.

Nou heren,het werkt perfect. Ik heb de kuip nog nooit vol water zien staan.

Tot zover maar even, maar onthoud dat pijpje even.
Dit pijpje zal in de volgende aflevering een rode draad zijn, lees maar een blunder.

Groet Paul UK-104.

Saphir Ned 104

Indoorvlieger.

Je bent heel erg warm, niet weer raden.

Het is alleen nog veel erger, wacht maar af.

Groet Paul UK-104

Zeg Paul, waarom een gat door je romp voor water toevoer :confused:
Je hebt toch niks wat gekoeld moet worden in een zeilboot ???
Snap er even niks van...

Grtz Vincent,.

BLUP! BLUP! BLUP!

afvoerpijpje vergeten dicht te maken bij het bepalen van je waterlijn,
toen je 's avonds bij de vijver aankwam.

Back