Bouwverslag scratchbuild Schnellboot S-142.

1. Het begin

Het is dan zo ver gekomen dat ik eindelijk ga maken wat ik al meer dan een jaar van plan was. Een Duitse schnellboot en wel een die werkelijk kan varen. En dat geheel van af de grond.
Ik ben al jaren bezig met statische modelbouw (net de Enterprize, het houten schip dus niet dat ruimteding) afrond en wil nu gaan beginnen met de bouw van het bovengenoemde schip. Het is voor mij een compleet nieuwe ervaring en ik hoop ook zeker via dit forum het een en ander te leren. Maar goed, het begin.
Het vinden van de juiste plannen was al een hele zoekactie. Veel bestaande plannen kloppen niet en daarom hing het ook aan een zijde draadje om het project gestalte te geven. Tot op een goede dag, lang leven het internet, op een site kwam waar zowaar bruikbare plannen waren gezet.
Dus aan de slag en nu zijn de tekeningen klaar en vandaag ben ik begonnen met waarschijnlijk een langdurig project.

Het doel is om de S-142 zo getrouw mogelijk na te maken.
In eerste instantie varend en later voorzien van meer toeters en bellen zoals mijnen en torpedo's. Verder probeer ik minimaal weekelijks de vorderingen via dit forum bij te houden zodat we samen het project tot een prachtig eindstuk kunnen brengen.

De volgende keer : Uitwerking van het spantenplan en het opbouwen van de werkwerf.

Roel, helemaal gelijk, dat van de foute flag maar toen ik een film (zo'n oude polygoon filmjournaal) van deze boten in actie zag, zag ik alleen maar de schoonheid van het scheepsontwerp en zeker niet het doel waarvoor ze gemaakt waren. Wat betreft de site, een van de weinige site die geheel gaan over deze schepen en ook de bekendste (kijk maar in wikipedia, ook daar een link naar deze site).

Lieve mensen,

Het doel van wat voor oorlogstuig dan ook is uiteindelijk altijd verkeerd, of dat nou een vliegtuig, tank of schip is. Het enige positieve dat erover gezegd kan worden is dat het wel heel mooie exemplaren heeft opgeleverd! :D.

Heeft Robbe ook niet een kit van een s-130?
Succes met de bouw, ben erg benieuwd hoe je schnellboot gaat worden.

Klopt Shifter, er een een complete schnellboot model van Robbe, maar geheel van plastic. Toen ik tijdens mijn grote zoektocht op deze site terech kwam (Model Boat Mayhem - Robbe S130) dacht ik, Waarom zo moeilijk doen koop dat ding en je hebt je schip. Maar ik ben van mening dat een oorlogboot waarvan het casco nog grotendeels van hout was gemaakt ook van hout moet blijven enne ik ben niet meer zo'n plasic plakker (no offence intended), al heel veel plasic kits gemaakt.

Deel 2 De opbouw van de romp.

Een beetje later dan ik gedacht had maar een dubbele zenuwbehandeling aan mijn kiezen hebben het werk een beetje vertraagd. Maar nu is alles weer in orde en ben weer begonnen.
Zoals ik al in het eerste deel van dit bouwverslag had gezegd is het doel om zo natuur getrouw de Duitse schnellboot S-142 te bouwen. Dus had ik na het vinden van de juiste bouwtekeningen nog het punt op welke schaal ik haar zou bouwen. Ik heb gekozen voor een schaal 1:35 wat mij het later gemakkelijker zal maken om onderdelen zoals het beslag en de bemanning te vinden. Het basis materiaal van de boot is triplex omdat dit gemakkelijk verkrijgbaar en te bewerken is. Ik had er wel aan gedacht om het hele schip van mahonie te maken maar het is moeilijk te verwerken houtsoort.
In eerste instantie heb ik de bouwtekening op de computer omgezet naar een spantenplan schaal 1 op 35. Na lang zwoegen, want de schaal op de tekening bleek niet hemaal te kloppen, heb ik zo 9 spanten gekregen.

full

De tekening van het spantenplan

Deze spanten heb ik uitgeknipt en gelijmd op 5 mm berkentriplex. Let wel op dat de deklijn klopt want de voorsteven is hoger dan de achtersteven. Verleng de spanten ook zodat je later meer ruimte hebt om aan de romp te werken. Bijna een fout gemaakt door geen rekening te houden dat door het gebruik van de beplanking de totale breedte van het model ongeveer 6 mm zal toenemen, maar op tijd verwerkt in de uiteindelijke spanten. Daarna heb ik deze uitgezaagd met een figuurzaag. Nadat ik alle spanten zo verkregen had moest ik een stabiele werkwerf hebben, Nu bleek een laminaat vloerdeel precies de juiste kwaliteiten te hebben. Recht, vlak, breed en lang genoeg en bovendien chemicaliën bestand.

full

Alle spanten bij elkaar.

full

De eerste spanten gelijmd op het vloerdeel

Eerst heb ik de juiste afstanden op het laminaat afgetekend, dus de spantmaten overgenomen van de tekening , en de verschillende spanten op het laminaat geplakt met secondelijm. Zorg er wel voor dat deze loodrecht staan. Na het opzetten van de spanten ben ik begonnen met het snijden van (ongeveer) 5 mm dikke stroken van 3 mm triplex. Deze heb ik gebruikt voor het bekleden van de spanten tot een romp. Nagel het eerste latje op de hardlijn van de spanten zodat je altijd een referentie houd. Daarna heb ik de complete romp bekleed met 5 mm latjes. Het is een hele hoop werk deze tekens te snijden. Verder is het zaak om zo min mogelijk nagels te gebruiken en gebruik dan alleen messing nageltjes want ander krijg je geheid problemen met het schuren. Te minste dat is mijn ervaring. Oja de stevigheid zal in mijn geval niet alleen van de beplanking komen want het hele schip zal met 60 grams glasvezels en epoxy worden gecoat. Maar dit zal in het volgende deel worden behandeld.

full

Alle spanten zijn nu verlijmd en gecontroleerd of de waterlijn ook klopt
full

Het beplanken van de romp
full

En dan is de romp compleet beplankt. Nu het model goed erin schuren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, Mooi project!
Heb zelf een romp liggen van de S-100/130 van Microglass uit de USA

MICROGLASS - 115' S-100 Schnellboot

Hier is nog een spannende link. De schnellboot heeft hij alweer een tijdje geleden opgezet. Enige tijd geen ontwikkeling. De man heeft zelf een laser-cutter bij huis.
Een mogelijk welvarende pief! Beetje laser-cutter kost 40.000 euri.
Wel interessant hoe hij z'n PT boat heeft opgezet.

www.pt-boat.com
www.pt-boat.com/sboot/sboot.html

Italieri heeft nu inmidders deze roemruchte schnellboot op de markt gezet. Naar ik had gelezen een beetje zwaar 3,5 kg op een meter. Die gaat rc mogelijk te zwaar?
Zal het schaal gewicht eens doorrekenen. Hmmm.

Met balsa kan je em tenminste verderlicht houden. Dat is wel belangrijk!

Ik zie dat je over het SMB bouwplan beschik van Alfred Strittmatter.
Ik heb dat plan laten oprekken tot het formaat van de Microglass romp. Een zeer strakke epoxy romp.
Alleen de vlakke scheg heeft de producent niet megenomen (staukeil), maar dat is een ontwikkeling die er later aan toegevoegd is.
Heb ook nog een SMB Jaguar tekening, en van Schnellboot Wolf. Laatste geen origineel maar een kopie via VHT.
Interesse ontstond door de duitse Seenot Rettungskreuzer. Hydrodynamische eigenschappen. Schnellboot Know-how die doorgeëvolueerd is in het naoorlogse reddingboot type. 23 meter Heuss klasse, en Adolph Bermpohl.

De laatste doorontwikkelingen aan het einde van de oorlog waren waren indrukwekkend.
7.000 pk, 43,35 knoop met ingeschakeld effectroer. 9.000 pk stond in de planning MB-518 'geblazen' diesel).
De motoren hadden door het hoge vermogen en materiaalschaarste maar een beperkte levensduur.

Ga je er ook een Lürssen Effektruder op zetten?
Ik heb een werkend effect-roer op mijn FL-8 gebouwd. Drukt de boeg mooi vlak in het water.

Verder heb ik nog wat bouwtekeningen... en een stapeltje literatuur.
Zeer aardig zijn Schnellboot in action, van sqaudron/signal publications (warships number 18 uit de reeks), en van Osprey, German E-boats, 1939-45.
En een prachtig boek is ook Die deutschen Schnellboote 1914-1945, van Harald Fock, van uitgever Koehler. Een recente uitgave. Fock heeft meerdere boeken laten publiceren over het Schnellboot onderwerp.
Ik heb alle boekjes uit Duitsland gehaald via Ebay.de

De ultieme Schnellboot moest de VS-8, hydrofoil worden. Na de oorlog is die draagvleugelbootkennis deels naar Rusland verdwenen en naar Zwitseland in het ingenieursbureau Supramar. Denk maar aan de PT-20 en de PT-50.

Laatst bewerkt:
Zeer mooi,

Ik heb de Robbe pt 15 als 1e schip gekocht, ook een torpedoboot:)
Als je wilt zien, staat hier wel onder de bouwverslagen;)

Ik wil zelf ook nog over een paar maanden een ''schnellboot'' bouwen.

Alleen wil ik me niet aan het rompbouwen wagen, vrees dat het nogal mislukt omdat ik niet echt het materiaal/plek ervoor heb:(

SMB rompen had eerst een romp in hun assortiment maar die zie ik er niet meer tussen zitten, zal ze er eens over mailen,miss....

Verder ziet de romp er al goed uit!

Greetz,
Joram

Hallo Joram,
Kijk ook eens even hier... zelfde romp als de Microglass.
Mogelijk een kopie of een nevenproductie op Europese bodem.

scale model ship S BOAT (SCHNELLBOOT) GRP HULL & PLAN on eBay, also Boats Hovercraft, Boats Hovercraft, Radio-Controlled, Toys Games (end time 17-Dec-08 12:30:00 GMT)

Pond staat op dit moment 1,19 aan Euro's
Daar timmer je niet tegenop. De romp, althans die van mij, is 100% strak.
Bijzonder fraai in witte gelcoat uitgevoerd. Details messcherp. Tevens mooi licht gebouwd.
Ik heb em uit de USA gehaald voor meer dan het dubbele. Daar zat ook het Kalotte, pantserbrugdeel bij. Een aanrader.
In Duitsland zat een vertegenwoordiger. Hij maakte meerdere onderdelen. Dek, dekhuis, bewapening. De zaak heeft het slechts een laar volgehouden.
(Moeilijke markt, en je kan je niet op een schip richten, dat hou je niet vol)

De Italeri is ook heel erg fraai. En wordt al tegen stuntprijzen aangeboden.
Rond de 100 euro. Dat is zeer betaalbaar. Met een een enorme oplage kan dat bij Italeri gewoon uit. In Nederland gaat ze voor 160,-

Dit is niet helemaal de romp die ik zoek...

Die torpedobuizen zo aan de voorkant heb ik niks aan, de romp moet gewoon ''kaal'' zijn, als je snapt wat ik bedoel.

dit is de boot die ik bedoel, uit het spel Warrock:
warrock11pl1.jpg

Het is geen pt boot maar de romp lijkt er enorm veel op, zeker qua onderkant...

Greetz,
Joram

Dag Joram,
Dat had je eerder niet aangegeven!
Aangegeven model is virtueel, niet bestaand.
Het heeft als model dan ook niets met dit draadje te maken. (kinderspeelgoed)

Een PT 15 is overigens een bestaand scheepstype van de Japanse Marine. Met een V-bodem. Ga maar eens wat rondsnuffelen op Google.

De S-Boot uit de Tweede Wereldoorlog was een geducht wapen dat veel leed heeft aangericht in de kustwateren onder de geallieerden. De oorsprong van het ontwerp is voorgekomen door de omstandigheden en condities rond het Verdrag van Versailles.
Er zit een nare donkere bijsmaak aan de S-Boot. Belangrijk dat je te realiseren.

Een bijzonder goed doordacht ontwerp, ontwikkeld vanuit de jachtbouw dat met hoge snelheid varen kon zelfs onder de meest barre weersomstandigheden kon aanvallen (met dodelijke afloop). Onder onbewapende koopvaardijschepen, dood en verderf zaaide.
Langs de Noordzeekust en de Atlatische Oceaan waren op diverse plaatsen Schnellbootbunkers aangelegd. (slavenarbeid/dwangarbeid).
In IJmuiden staan de restanten van zo een bunker.

Het schip had geen V-bodem, maar was lang, smal en scherp. Had een semi waterverplaatsingsromp. Ofwel, tot aan de rompsnelheid waterverplaatsing, daarboven glijdend.

De PT20 en PT50 waren/zijn geen oorlogsbodems, maar veerboten voor de meren en kustwateren. Hydrofoils ofwel draagvleugelboten.
International Hydrofoil Society
Dus niet te verwarren met de PT-15...

Laatst bewerkt:
Inderdaad niet erg relevant, mijn fout met de uitleg, was er even emt de gedachten niet bij... Ik heb al een romp gevonden, via Conrad:D

Greetz,
Joram

Back