Bouwverslag SIG Fourstar 40

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Martin van Middelkoop, 20 jan 2007.

  1. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Vroeger als tiener keek ik alleen kwijlend de Conrad gids door, maar had geen geld om radiografische modelvliegtuigen te bouwen en te vliegen.
    Na studie, trouwen, 4 kinderen en de eerste 15 jaar werken later bekroop mij het virus weer, en nu iets meer geld beschikbaar om echt te starten met deze hobby.

    In mei 2006 ben ik begonnen met een Calmato ARF met een Saito .56. Al voor het afvliegen wel een keer een behoorlijke crash gehad, maar goed kunnen repareren. Na het afvliegen in oktober 2006 ben ik gestart met het bouwen van deze mooie kist. Een hoop foto's gemaakt, al zijn het er op het einde wel wat minder omdat ik toen mijn Calmato op perfecte wijze tegen de windmast wist te parkeren :oops: . Ongelofelijk, zoveel ruimte, en dan toch zo verkeerd ingeschat...

    De laatste twee weken heb ik toen heel hard doorgebouwd om zo snel mogelijk de maidenflight te kunnen doen - dat werd zodoende al december 2006, terwijl ik dacht een mooi lang winterproject te hebben :lol: De maidenflight is al geweest, kist is goedgekeurd na ingevlogen te zijn door een van de meest doorgewinterde vliegers van onze club, die er meteen alles uithaalde wat er inzit, en ik heb er al weer meer mee gevlogen zonder de windmast te raken of andere schade te hebben dan een losgeschoten wiel. :thumbsup: Het wordt dus ook wel een bouwverslag in 1 keer; toch leuk om te zien denk ik.

    Foto's en beschrijving volgen snel!
     
  2. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Ik had al heel wat rondgekeken op internet naar leuke tweede toestellen. Bij mijn club, de Red Eagles, staan nogal wat Calmato Sport modellen, maar ik wilde geen ARF - een keer echt bouwen moest ik toch een keer gedaan hebben. De Hobbyin adviseerde mij toen de SIG Fourstar te nemen - goed te bouwen en ook leuk en goed te vliegen. Toen ik deze kist op internet nazocht kwam ik een heleboel positieve verslagen tegen, met de nodige tips over verbeteringen of aanpassingen die je kon doorvoeren.

    http://www.rcuniverse.com/product_guide/kitexpertreview.cfm?editorial_id=183&kit_id=222
    http://www.rcuniverse.com/product_guide/kitbuildtips.cfm?kit_id=222
    en degene waar ik het meest aan heb gehad, ook weer met een flink aantal extra URL's naar verslagen:
    http://www.tompierce.net/rcplanes/sig4star/index.htm

    Eerst de doos gekocht bij Hobbyin, en toen ik een kleurenschema had bedacht een week later ook de Oracover (Parelmoer blauw en geel), lijm, nieuwe servo's, tank, glasfiber en wielen - toevallig bij Quartel omdat zij een hele goede aanbieding voor servo's hadden. En dan beginnen! Eerst maar eens alles uitgestald in en uit de doos:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En toen kon het bouwen beginnen! Ik mocht van mijn vrouw in de woonkamer aan het werk, een rechte tafel had ik dus wel - voor de bescherming alleen een stuk hardboard gekocht. Als absolute beginneling ben ik gewoon op de tekening zelf gaan bouwen, geen kopietjes gemaakt. Dat doen we de volgende keer dan wel goed :D

    De vleugel, daar begint het natuurlijk allemaal mee. Een van de tips was om de vleugel een spant minder lang te maken, wat resulteert in iets minder lang doorvliegen bij het landen (dat is inderdaad wel even overschakelen en wennen voor mij!!) en sneller en strakker kunnen rollen - die tip heb ik niet opgevolgd, de vleugel is de volle breedte gebleven.
    [​IMG]
    [​IMG]
    En dat ging eigenlijk best snel! Zoals ik al eerder aangaf dacht ik een winterproject van vele avonden te gaan hebben - bij elkaar zat die vleugel al in 4 of 5 rustige avonden in elkaar, zonder nou echt hard door te werken...
    [​IMG]

    Alleen het middendeel van de vleugel wordt echt bekleed - dat zie je hier.
    [​IMG]

    Ik zag ergens een tip om de trailing edge (achterkant) van de vleugel extra te verstevigen met kleine stukjes balsa. Een malletje gemaakt van een stukje van een balsa plank waar de spanten uit kwamen, en vervolgens een hele stapel van die kleine stukjes gemaakt en verlijmd.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op de laatste foto zie je een eerste stukje leuker werk - het met mesje en later met schuurpapier netjes schuin afwerken van de trailing edge. Vereist enig gevoel, volgende keer zal het nog wel wat strakker en voorzichtiger gaan - ik heb nu vooral het mesje gebruikt, en voor je het weet snij je NET iets te veel weg... :evil:
    Net zo moest de voorkant van de vleugel heel netjes rondgemaakt worden - dat heb ik eigenlijk alleen met schuren gedaan, en het resultaat is daar ook strakker geworden.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen kwam er een extra modificatie op de vleugel. Ik wilde geen hoekige wingtip, maar een mooi vloeiende vorm. Ik heb de rechttoe-rechtaan manier gekozen, bij het volgende toestel zal ik het blok balsa misschien nog wel uithollen voor de montage, maar aan de andere kant werkt dit wel erg makkelijk, en kan je de wingtip werkelijk helemaal perfect afschuren tot hij precies op de vleugel past. En met de Saito .56 die ik er op heb gezet is het gewicht niet het allerbelangrijkste. Hieronder eerst de basis (2 balkjes van 25x25 mm) en daarna de grofweg afgewerkte wingtip - hoofdzakelijk weer met het mesje gedaan zoals je ziet, de rest is voor het bekleden/bespannen fijn afgeschuurd, maar dat kwam pas later.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het werd langzamerhand tijd voor de romp. Twee triplex plaatjes op elkaar geeft de nodige stijfheid en stevigheid voor de zijkanten van de romp - die moesten netjes en strak verlijmd worden. Daarna was het een kwestie van elastieken eromheen, alle spanten netjes op hun plek laten vallen (past allemaal perfect) en verlijmen maar!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ding-dong, ding-dong, de twee vleugelhelften moesten in de echt aan elkaar verbonden worden! Deze keer heb ik 30-minuten epoxy gebruikt, de 5-minuten die ik op mijn eerste Calmato gebruikt had was wel ERG snel, als je nog net iets wilt bijstellen.
    [​IMG]
    Het doosje van het beoogde aileron-servo was precies hoog genoeg om de juiste V-stelling te bereiken en vooral te fixeren.
    [​IMG]

    Enige tijd later kon de vleugel verder worden afgewerkt - ik heb gekozen om een extra versteviging voor het aileron-servo te maken, en daarnaast waren er standaard kleine latjes hardhout voorzien voor de plek waar de vleugelbouten door de vleugel gaan. Dat was nog wel even puzzelen, want ik had geen ervaring met schroefdraad tappen en wilde ook van die amerikaanse maatvoering af - daarom heb ik 4mm slagmoeren in de blokjes gemonteerd, maar daarmee moesten de netgenoemde latjes ook wat "platter" in de vleugel gelegd worden omdat nu de bouten niet meer schuin door die blokjes zouden gaan lopen, maar haaks op de slagmoeren... Heel verhaal - kijk zelf maar.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En tot slot onderkant en bovenkant voorzien van wat fijn glasvezel doek - een bredere strook dan de 2,5cm die meegeleverd is met de kit, dat leek mij wel goed voor de stevigheid:
    [​IMG]

    Eind november, heerlijk gevlogen met mijn Calmato Trainer de hele zondagmiddag, de hele tijd soepele landingen en alles onder controle. Nog één rondje dan! En ja hoor, ik wist precies de windmast te vinden op het verder helemaal vrije veld - vleugel tegen de mast aan, en de romp uiteengereten omdat de motor wel rechtdoor wilde maar de romp het niet bij kon houden. Motor had gelukkig alleen een nieuw kapje nodig, maar het toestel was wel behoorlijk aan gort. Ongetwijfeld nog wel te repareren, maar ik was nu al zover met mijn Fourstar - ik ben in sneltreinvaart gaan doorbouwen om niet teveel weekenden vliegen te missen. Dus de verhouding bouwen/foto's maken liep wat anders dan voorheen - wat minder foto's dus...
    [​IMG] 8O :hammer:

    Goed, snel verder dan maar!!
    De tank heb ik iets groter gekozen dan standaard - 300ml i.p.v. 250ml. Gevolg is dat je de tank eerst goed moet inbouwen voordat de "motorkap" er op gaat. Hier zie je hoe de brandstof-doorvoeren door het motorschot lopen, en aan de zijkant zie je een nippel om de tank gemakkelijk te kunnen vullen zonder steeds de slangetjes los te moeten halen van de motor. Ook zie je de doorvoering van de servo-kabel voor de gashendel - dit is een flexibele kabel met tube die is meegeleverd, en ik heb het zo uitgemeten dat deze soepel door de motorsteun bij de motor terecht komt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan nog een leuk detail - van de site van Tom Pierce heb ik de tip overgenomen om het gedeelte achter de cockpit te beplaten met dun balsa, en dat mooi rond te maken in plaats van het gewoon te bespannen met Oracover. Dat bespannen is minder mooi en minder stevig - een van de zwakke plekken van dit toestel is juist dat de cockpit vaak door de bespanning heen gaat schuren of prikken.
    [​IMG]

    De buitenste tubes voor de bediening van het hoogte-roer en richtings-roer netjes doorgevoerd en afgesneden; dat kan heel strak met een ouderwets scheermesje of verfkrab-mesje:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het bespannen vond ik best spannend! Ik strijk nooit (ouderwets, ik weet het), en had geen enkele ervaring op het repareren van mijn Calmato na, bij de eerste grotere crash. Maar dat was puur op hout bespannen, en nu moest de vleugel ook. Het viel me eigenlijk 100% mee - het lastigste was uiteindelijk eigenlijk alleen het folie-over-folie strijken omdat je daarmee nog wel eens luchtbelletjes krijgt. Als je de standaard stickers gebruikt die zijn meegeleverd heb je dit probleem niet, ik was alleen zo eigenwijs om zelf een eigen "stickers" te maken.

    Eerst de wingtips gedaan, dan de grote vlakken netjes vaststrijken op de houten platen en ribben, en pas nadat de hele vleugel zo was ingepakt alle stukken tussen de spanten en ribben om-en-om (boven- en onderkant) en in meerdere fasen gestreken en strakgetrokken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals gezegd heb ik mijn eigen patroon ontworpen. Heel simpel eigenlijk - het vliegtuig een beetje nagetekend met het freeware programmaatje Serif Drawplus http://www.serif.com/, en een aantal mogelijke kleurcombinaties met patronen gemaakt tot ik tevreden was. Vervolgens alles lekker groot uitgeprint en de A4'tjes aan elkaar geplakt, en dan is het een kwestie van met een potlood of pen overtrekken van de patronen over de folie heen, en dan langs die lijnen uitknippen of uitsnijden.

    Een aantal van de uitgeprinte patronen - ook de tekst heb ik op dezelfde manier gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Overgetrokken en uitgeknipt
    [​IMG]

    De sterren waren nog een vak apart - met een scherpe punt op alle hoekpunten doorgeduwd, en vervolgens met een scherp hobby-mesje de lijnen uitgesneden. De sterren ook netjes overgehouden, want die moesten aan de onderkant van de vleugel.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het resultaat was ook wel fraai, al zeg ik het zelf.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De teksten op de zijkant voor en na het opstrijken:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En natuurlijk moest het stabilo netjes recht gemonteerd:
    [​IMG]

    Het monteren van de motor en de cockpit heb ik niet meer mooi op de foto gezet, want ik wilde gaan VLIEGEN!!!
    Wel vermeldenswaard is dat ik net als Tom Pierce de cockpit kleiner heb gemaakt en achterstevoren heb gemonteerd. Ik heb hem niet zo klein gemaakt als hij, want mijn Goofy moest er nog in passen. Monteren was een kwestie van aan de voorkant een epoxyrandje leggen en aan de zijkant en achterkant een mooi strookje blauw Oracover strijken.
    [​IMG]
    [​IMG]

    9 december 2006 was de maidenflight - ik moest nog wat bijstellen aan met name de gas-servo, maar toen de motor eenmaal weer netjes liep heeft Jan Leeuwenstein mijn FourStar netjes in de lucht gebracht, getrimmed, en nadat hij er alles mee gedaan had wat je maar kunt bedenken en het nog steeds niet uit elkaar gespat was, viel alleen de motor uit. Geen paniek, want de FourStar doet het ook zonder motor nog erg goed, het lijkt wel een zwever - Jan maakte er nog steeds een perfecte landing van. Zelf ook meteen een paar vluchtjes gemaakt met nog wel wat ruige landingen - ik moet nog wennen aan de omschakeling van een hoogdekker naar een laagdekker en vooral ook aan het niet meer hebben van een neuswiel, maar dat begint ondertussen (begin januari) al te komen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik wil er een hele tijd mee gaan doen, maar begrijp wel dat de mannen van Red Eagles zeiden dat het duurste aan deze hobby is dat je steeds kriebels krijgt om weer een nieuw toestel te gaan bouwen. Die kriebels beginnen nu al weer bij mij - nog maar 1,5 maand nadat deze FourStar af is... We zullen het zien, ik probeer het uit te stellen tot de zomer :wink:
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Ja, beginnen met deze hobby was de meest slechte beslissing mogelijk. ;) Menige euro zal hierna moeten worden geïnvesteerd om lekker bezig te kunnen blijven met nieuwe projecten.

    Ziet er goed uit die 4-Star! :) Laat de toekomstige bouwverslagen maar komen!
     
  4. hezik

    hezik Guest

    [knip weg]
     
  5. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    ziet er goed uit :thumbsup:
    ik ben wel benieuwd hoelang je over de hele bouw gedaan?
    want ik wil ook nog wel een four-star bouwen




    groeten Jeroen
     
  6. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Mooi ding! :D

    Ik heb zelf de somethin' extra van SIG! Wat mij heel erg opvalt is dat SIG dezelfde oplossingen gebruikt bij deze kit. De vleugel opbouw lijkt heel erg op de extra evenens de romp en stabilo!

    Kunt u misschien iets meeer vertellen over hoe hoe de figuren op de folie hebt gemaakt? Vind ik namelijk wel interressant omdat het best lastig is!

    gr,

    niels 8)
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    heb hem zelf ook gehad, en een week voordat ik hem een jaar had was ie kapot :lol:

    inmiddels overgestapt op de four-star 60.

    maar je bouwsel ziet er heel erg strak uit, complimenten :wink:
    vind alleen de ronde tips en de omgekeerde cockpit minder, maar dat is een kwestie van smaak....
     
  8. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Erg netjes gebouwd (beter dan die van mij :oops:)

    Maar ze vliegen werkelijk uitstekend, die kistje (vooral bij windkrach 6 :wink: )


    Echt heeeeeerlijke ragbakjes :D

    Stefan
     
  9. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dank voor de complimenten, word ik nog trotser :lol:

    In totaal heb ik er een avondje of 10 ingestoken, en dan vaak nog maar een paar uur per avond. Dus iets van 30 uur of zo, denk ik.

    Het bedenken (met behulp van google) van de kleurstelling en uittekenen van het patroon op de PC kostte ook nog wel een uurtje of 5, en ik heb marktplaats heel vaak doorzocht voordat ik die Goofy voor in de cockpit had gevonden.

    Het overtekenen van het patroon op de folie was eigenlijk niet zo moeilijk - gewoon het patroon op ware grootte uitgeprint, op de folie gelegd en vervolgens met een pen de lijntjes van het patroon overgetrokken. Dat laat een nette lijn achter in de folie - geen pen of potloodstreep, maar de folie is iets ingedeukt, net genoeg om vervolgens met de schaar alles uit te kunnen knippen of met een hobbymesje uit te snijden (dat heb ik met de sterren gedaan). Ik vind dit persoonlijk veel mooier dan die stickers.

    Als ik één ding anders zou moeten doen is het het gebruiken van superlijm - dat sloeg echt op mijn slijmvliezen! Snotteren en een hele week met rode ogen rondgelopen na het lijmen van de romp, niet normaal. Voor de volgende keer overweeg ik toch serieus houtlijm - het gaat me niet echt om snelbouwen of het allerlaagste gewicht, dan moet dat ook goed zijn lijkt mij.

    En inderdaad, het is een lekkere kist, zo'n laagdekker vliegt echt veel leuker nog dan een hoogdekker, hoe goed zo'n Calmato Trainer ook mag zijn!
     
  10. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Zeer mooi geworden :thumbsup:
    Het kleurenschema komt ook goed tot z'n recht.
     
  11. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    over die secondenlijm: ventilatortje op je werkbank :wink:

    Stefan
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Als je geen haast hebt, is witte houtlijm echt ideaal spul. Het stinkt niet, je lijmt jezelf er niet zo snel mee vast en is met water verdunbaar. Nadeel is dat het zwaarder is (wat voor deze kist echt geen drol uitmaakt) en een langere droogtijd heeft (5~15 minuten).

    Ik heb mijn Cessna helemaal gebouwd met superlijm, omdat dat in de handleiding aangeraden werd, maar heb sindsdien meer met houtlijm gewerkt en ga dat bij een volgende kist ook gebruiken.

    Een klein huishoudelijk verzoekje aan de topicstarter; zou je je posts met foto's even willen editten en dan tussen de foto's even een enter doen? Nu komen ze allemaal naast elkaar te staan, wat het topic erg breed maakt.. dat is niet nodig ;)
     
  13. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Nee joh, lekker lijm snuiven!

    Ik heb me laten vertellen dat het inademen van CA levens gevaarlijk is. Het is er een damp van die je inademt en door vocht in je longen vast slaat waardoor je longen stuk gaan! Gevaarlijke troep dus, maar voorlopig gebruik ik het zo'n beetje elke dag :wink:
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Ik heb er tijdens het lijmen van m'n Cessna een bronchitis mee opgelopen met die troep.. dan krijg je prednison en inhalers etc. Niet leuk. Vandaar ook dat ik het bij witte houtlijm ga houden..
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    pfft, zels met witte houtlijm kreeg ik de ruwbouw in 3 dagen af :lol:
     
  16. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Wat die houtlijm betreft - zo'n haast heb ik niet, en die 5-15 minuten wachten is sowieso ook geen groot probleem omdat je dan ondertussen toch al vaak door kunt werken aan een ander onderdeel. Dus voor mij de volgende keer alleen superlijm wanneer dat nodig is, en voor de rest wordt het vrolijk houtlijm.

    En de foto's zijn nu netjes onder elkaar gezet - op mijn scherm (1400x1024) past het nog net mooi naast elkaar, maar dat is niet zo vriendelijk voor mensen die met een lagere resolutie werken...
     
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Mooi gedaan joh!
    De bouw lijkt ook erg veel op dat van de SIG Mid-Star 40.
    Dat probleem van de Amerikaanse schroefdraad bij de vleugelschroeven heb ik ook opgelost met inslagmoeren,
    alleen heb ik het gedaan met een extra stukje hout onder de platen in de romp.
    Die stukjes heb ik dan gemaakt met precies de juiste hoek zodat de schroeven er netjes in gingen vanuit de vleugel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Zo, ondertussen een stuk of 12 vluchtjes gemaakt denk ik, ondanks dat het vaak niet zo mooi weer was in de weekenden.

    Echt een leuk toestel, vliegt lekker scherp.

    Maar eeehhh, ik heb nog wel last van wat beginnersprobleempjes. Vorige week zaterdag steeg hij netjes op, tikje naar rechts, nog een tikje naar rechts, TIKJE NAAR RECHTS - geen reactie! 8O
    De Ailerons reageerden helemaal niet, en het rudder gaf bijna geen effect. Met een mooie bocht naar links kwam de FourStar boven in een boom van 10 meter, en kukelde meter voor meter naar beneden. Gelukkig tot op 2 meter boven de grond, zodat we hem er meteen uit kregen, maar wel schrikken natuurlijk! Wat bleek: ik had twee fouten voor het eerst in mijn vliegcarriere gemaakt en dan nog wel allebei samen ook - een duivelse combinatie :evil: In de vleugel had ik een GWS servo gemonteerd, waarbij het bruine draadje op het zwarte draadje van de Futaba stekker moest, die had ik dus omgedraaid... :oops: En nog erger, in mijn zin om te gaan vliegen had ik voor de allereerste keer niet gecontroleerd of de roeren goed werkten. Dat werd dus genadeloos afgestraft! :hammer: :2gunfire:

    Gelukkig viel de schade toch nog aardig mee - een paar balkjes in de vleugel gebroken, de motorsteun kapot (motor nog helemaal heel) en de cockpit gebarsten. Voor 10 Euro, een beetje houtlijm, nog een paar stukjes folie die ik nog had liggen en 2 avondjes werk is hij weer gerepareerd. Pfff.

    Afgelopen zaterdag heerlijk gevlogen, geen enkel probleem. Gisteren (zondag) weer gevlogen, het begon perfect. Toen wilde ik maar eens gaan aanvliegen om te landen, maar... Het gas reageerde helemaal niet meer. Hij vloog halfgas, en noch flink heen en weer met de gas-knuppel noch trimmen mocht baten. En met halfgas landen, dat is niet handig, die Fourstar moet echt met hele lage snelheid landen, anders vliegt hij zo weer uit het veld. Gelukkig was Ben in de buurt, die na het een en ander geprobeerd te hebben dan toch maar samen met mij de tank heeft leeggevlogen en toen de motor uitviel heeft hij hem weer perfect geland. Dat durf ik nog net niet zelf te doen met mijn beperkte ervaring. En wat bleek: het schroefje van de servo-arm was losgetrild - ik weet zeker dat hij vast zat vrijdagavond, heb hem echter zaterdag en zondag niet meer gecontroleerd. Superlijm dus!!

    Ben benieuwd wat me verder nog zal overkomen, ik voel me zo soms echt een rookie. Zo leer je elke keer weer meer. :lol:
     
  19. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Voor wat betreft dat landen met lage snelheid en dead-stick landen:
    Heel veel oefenen met landen met hoge snelheid. Dat heb ik ook gedaan, dan kun je veel netter landen (wat overigens absoluut niet makkelijk is met dat zachte landingsgestel :roll:). Ik land nu liever met hoge snelheid (aan de grond vliegen), omdat dat makkelijker net gaat :p Bij het uitmelken moet je heel erg oppassen dat je 'm niet op laat veren.

    Bij het dead-stick landen is het ook makkelijk als je met hoge snelheid kan landen, dan komt het aanvliegen namelijk minder nauw, je krijgt hem immers toch wel aan de grond

    Succes met dit heerlijke ragkistje :thumbsup:

    Stefan
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    is een simpel trucje voor tegen het op springen
    laaste 2a3 cm je up los laten of een beetje down geven je timing moet perfect zijn dan plak hij echt aan de grond vast
     

Deel Deze Pagina