Bouwverslag Sig Kadet LT-40

Ik ga een vliegtuig bouwen!

Tja, het heeft een paar maanden voorbereiding gekost maar de kogel is door de kerk: Ik heb een vliegtuig gekocht en ben 'm aan het bouwen.

De voorbereiding bestond o.a. uit:
- Lezen tijdschriften (Flugmodell und Technik, modellflug international, modelbouw aktueel)
- Lezen boeken (oudje via De Slechte, nieuwe via Amazon)
- Lezen forums
- Bezoek aan modelvliegende oom
- Contact met en bezoek aan club

Het is dus een Sig Kadet LT-40 geworden.

Een in het Engels gesteld bouwverslag van een meer ervaren bouwer is te vinden via rcuniverse

Aandachtspunten bij het bouwen voor mij zijn:
- Ik ben al allergisch voor epoxy, dus ik ga heel voorzichtig zijn met secondenlijm. Daar schijn je ook allergisch voor te kunnen worden.
- Dus voornamelijk snelle houtlijm

Ondanks dat mijn verslag een absoluut beginnerstoestel betreft, hoop ik dat er enige aandacht komt van meer ervaren bouwers, zodat ze mij kunnen voorzien van waarschuwingen, tips e.d.

En nu nog even uitzoeken hoe die foto-upload werkt...

De doos
DSC_4366.JPG

DSC_4367.JPG

Eerst maar eens de handleiding gelezen. Op aangeven van het bouwverslag op rcuniverse ben ik alle onderdelen maar eens gaan labelen. Dit heb ik gedaan met post-it blaadjes. Alleen het plakkende deel dan. Wilde niet op m'n gloednieuwe onderdelen gaan schrijven. :)
DSC_4370.JPG

De bouwplank
Na enig zoeken op dit forum en elders online, ben ik maar eens naar de lokale Gamma gegaan. Gezocht naar iets van zachtboard. Gebruikte ik vroeger ook achter mijn knutseltafel. Dat hebben ze dus tegenwoordig niet meer. Alleen maar van die stoffige groene platen voor onder je laminaat/tapijt. Dat leek me niks. Dus heb ik maar een andere oplossing bedacht. Een 18mm MDF plaat met daarop een gipsplaat. Die MDF plaat zorgt dat het geheel goed vlak wordt en de gipsplaat maakt het mogelijk T-pins te plaatsen. Hoop dat het werkt!
DSC_4375.JPG

De gipsplaat is net kleiner dan de MDF plaat. MDF plaat is iets van 122x62 en de gipsplaat 120x60. Handig!
DSC_4376.JPG

De handleiding spreekt over het in stukken knippen van de tekeningen (2 stuks van ong. 98*128 cm) om ze op de bouwplaat te kunnen plakken. Dat vind ik een beetje zonde, dus ik heb kopieen laten maken van de stukken die ik nodig heb voor op de bouwplaat. Na enig zoeken terecht gekomen bij Kopie Kraus in Rotterdam. Hebben een enorm grote scanner zodat de hele tekening er onderdoor kan. Daarna via de computer stukken uitzoeken die geprint moeten worden. Erg handig. Kost ongeveer 10 Euro voor drie grote print-outs van de vleugels en stabilizer+elevator en een kleine print van de fin+rudder.

DSC_4378.JPG

De volgende stap is de tekening van de linker vleugel op de bouwplaat vastzetten. Scotch Magic tape in actie. Daarna plastic erover. Dit heb ik nu gedaan met gewone huishoud folie, maar daar ben ik niet echt tevreden over. Het is te smal, te slap en de randjes buigen om. Heb het er wel redelijk op gekregen, maar ik moet op zoek naar iets beters.

DSC_4379.JPG

Volgende stap is het verlijmen van de 'bottom main spar' en het positioneren daarvan.

Mijn eerste lijmactie! Beetje overdreven:
DSC_4380.JPG

Lijmrandjes weghalen en op z'n plek
DSC_4381.JPG

Volgens de handleiding moet ik nu een bottom wing sheeting plaatsen. Aangezien deze de afstand naar de andere 'bottom spar' bepaalt, pas ik het geheel eerst maar eens met alle ribben erbij.
DSC_4382.JPG

Dat blijkt geen slecht plan te zijn. Dat plankje is toch wel iets te groot. Met m'n trotse nieuwe bezit, een balsaschaafje, maak ik het plankje 4 krullen dunner. En nu past het perfect.

DSC_4384.JPG

Bij het plaatsen van de eerste twee ribben stuit ik op een probleempje. Een van de passingen van zo'n rib is veel te ruim:
DSC_4389.JPG

Geen idee of dit een probleem is. Iemand een mening hierover?

Ik besluit 'm gewoon op z'n plek te lijmen en evt. later indien dat noodzakelijk geacht wordt de ruimte met balsa restjes op te vullen. Of dunne latjes aan weerszijden?

De eerste twee ribben zitten
DSC_4390.JPG

hey mooi vliegtuig

zat er zelf ook al aan te denken of ik zo'n vliegtuig zal halen maar het wordt toch een ander vliegtuig. ik ga dit bouwverslag zeker volgen.

groeten stijn tip

Welkom CaptainV24,

Jij bent zeer goed aan de gang :thumbsup:

Over die kleine kier tussen de ribben en de beplanking zoui ik me geen zorgen maken.
Wel zou ik (als je dat niet gedaan hebt) een lijmrups aanbrengen langs alle raakvlakken.

Ik zou (althans ik gebruik) voor al mijn modellen gewoon UHU Hart lijm.
Seconden lijm gebruik ik nergens, houtlijm sporadisch.
Misschien ook een optie gezien je allergie voor Epoxy.

Ik weet ook niet of het op de tekening aangegeven staat maar plaats ook stukjes rechthoek balsa tussen de ribben in die de onder- en bovenste hoofdligger met elkaar verbinden.
Daar wordt de vleugel een stuk stijver van.

Ga zo door :yes:

Je bent heel goed bezig.

Wel heb ik enkele opmerkingen/tips.
Je bouwplaat is goed, vooral dat idee met die gipsplaat. Wel niet gaan snijden op dat gipsplaatje, dan gaat het papier wat eromheen zit kapot en verbrokkeld het gips.

Ook goed opletten dat die plaat MDF niet krom trekt, eventueel enkele MDF plankjes maken van 5 cm breed en die onder de plaat schroeven. Doe dit dan rondom en met kruisverbindingen onder het midden van de plaat.

Die ligger met al die knijpers is perfect, dat doen we allemaal wel zo.

Het droog passen op de tekening is ook goed, zo kom ej niet voor verrassingen te staan.

De speling bij die rib en de logger is niet zo een probleem, dit kun je opvullen met balsa schaafkrullen. Of eventueel inplaats van gewone houtlijm constructie lijm (bruislijm) gebruiken, die vult die ruimte dan op. Wel zeer spaarzaam zijn met die lijm vanwege het schuimgedrag.

Ik zou zeggen ga zo voort en laat ons genieten van je bouwproject.

En nu gewoon stug doorwerken en alle ribbetjes plaatsen. Ik heb nog wel uit een stuk aluminium hoekprofiel een aantal hulpjes gezaagd om te zorgen dat de ribben haaks blijven staan tijdens het lijmen.
DSC_4396.JPG

@Berto:
Volgens mij bedoel je wat de Amerikanen 'Shear Web' noemen. Op de vorige foto zie je ze zitten. Ik heb inderdaad alle naden nu van lijm fillets voorzien.

@Theo:
Ik ga na dat de eerste vleugel af is, eens kijken wat er van de gipsplaat over is met al dat geprik erin. Overigens ligt de MDF plaat op dit moment op een stalen bureau die bijna vlak is, maar net niet genoeg naar mijn smaak. Met een stalen lineaal (1m) heb ik vastgesteld dat de platen op dit moment goed vlak zijn. Zal het tussen alle onderdelen blijven controleren.

DSC_4402.JPG

Theo Coenen zei:
De speling bij die rib en de logger is niet zo een probleem, dit kun je opvullen met balsa schaafkrullen. Of eventueel inplaats van gewone houtlijm constructie lijm (bruislijm) gebruiken, die vult die ruimte dan op. Wel zeer spaarzaam zijn met die lijm vanwege het schuimgedrag.

Eventueel kan je ook micro baloons gebruiken

Ga zo door!

plotterwelt zei:
Niet moeilijk gaan doen met microballons en houtlijmrupsen.
Gewoon bruislijm nemen.
Ik lijm er alleen nog maar mee.
Mvg Johan

Welke bruislijm gebruik je dan en is deze ook te gebruiken als je twee delen lijmt die je bijv. niet kan klemmen maar enkel met spelden kan fixeren.
Wat ik wil te weten komen is of de te lijmen onderdelen niet worden weggedrukt tijdens het "bruisen" van de lijm?

Mvg,

Paul Siemons

Ik gebruik de PU-Lijm van Uhu. :wink:
Je hebt ze ook van andere merken.

Zolang je de delen met spelden kan fixeren word niks weggedrukt. :lol:

Alleen bij beplanken van grotere delen zo als Styro/Balsa vleugels moet je met gewichten gaan werken. :wink:
Pu-lijm is ook sneller droog als normale houtlijm.

Mvg Johan

Nu alle ribben staan moet de bovenste hoofdligger geplaatst worden. De handleiding spreekt deze keer wel over proefpassen en dat is maar goed ook!
DSC_4403.JPG

De ribben zijn een stukje hoger dan de 'shear webbing', dus daar moet weer het e.e.a pas gemaakt gaan worden. Mijn verzameling custom schuurtools begint zo aardig uit te breiden.
DSC_4410.JPG

Nu past het wel OK.
DSC_4406.JPG

Nu steken de ribben iets uit boven de hoofdligger. Daar heb ik wel even aan getwijfeld. Het bouwverslag waar ik in mijn eerste posting aan refereerde, laat gelukkig hetzelfde verschijnsel zien. Ik maak me er maar niet druk om.

En dan maar lijmen
DSC_4408.JPG

Wat zou ik moeten zonder elastiekjes? :-)

Snij een heel dun balsa latje dat je op de ligger lijmt en dan gelijk schuurt met de ribben, dan ben je dat verschilk ook weer kwijt.

De shearwebs waren die al voorgesneden of heb je die zelf op hoogte moeten snijden?
Als je die zelf op maat moet snijden dan is het beter om ze iets te groot te maken zodat je ze precies pas kan schuren.

Theo Coenen zei:
Snij een heel dun balsa latje dat je op de ligger lijmt en dan gelijk schuurt met de ribben, dan ben je dat verschilk ook weer kwijt.
Ok, zal ik doen.
Ik wil tenslotte niet de bovenkant van de ribben gelijk gaan schuren met de liggers. Dan gaat het profiel eruit.
Ik zal eens even kijken of ik nog zacht balsa heb liggen, anders moet ik gaan shoppen.

Theo Coenen zei:
De shearwebs waren die al voorgesneden of heb je die zelf op hoogte moeten snijden?
Als je die zelf op maat moet snijden dan is het beter om ze iets te groot te maken zodat je ze precies pas kan schuren.
Die waren dus voorgesneden, of beter voorgelaserd. Het rare is dat de onderkant van de ribben en de onderliggers heel mooi gelijk liggen. Ik heb de vleugel nog van de plaat gehaald om dat te controleren. Dus de dikte van de twee liggers + de shear webbing is gewoon kleiner dan de hoogte van de ribbetjes.

Volgende stap is een lastige, althans dat vond ik. De wortelrib moet erin, en dat uiteraard onder een hoek. Daarvoor zit in de doos een zogenaamde 'Dihedral Root Gauge'. Een houtje met de goede hoek erin gesneden.

Erg lastig was het om zowel de hoek in te stellen als de rib kaarsrecht te houden. Daartoe heb ik een stalen lineaal met twee klemmetjes achter de rib geklemd. Die buigt niet meer.
DSC_4420.JPG

DSC_4422.JPG

Op naar de vleugeltip...

Back