Bouwverslag Smit Lloyd 1

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ben_Koenen, 27 aug 2017.

  1. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Goedemiddag,

    Mij naam is Ben Koenen, en ben woonachtig in Mijnsheerenland in de Hoeksche Waard.

    Voor mijn werk ben ik binnenvaartschipper met een eigen binnenvaarttanker.

    Na jaren informatie bij elkaar sprokkelen is de kogel nu door de kerk.

    Het bouwen van een Smit LLoyd A klasse supplier, de Smit Lloyd 1.

    Waarom gekozen voor de Smit Lloyd 1 ?
    Hoewel hij na de SL 2 in de vaart is gekomen, is dit wel de eerste A klasse, en de eerste SL supplier.

    Eigenlijk maakt het niet uit welke A klasse je wilt bouwen, er zijn maar kleine verschillen. Maar je moet kiezen dus het werd de 1.

    Dit wordt mijn eerste romp die ik door middel van een plug van epoxy en keperdoek wil gaan maken.

    Ik ben altijd traditioneel aan het bouwen geweest uit houten spanten en bekleden met latjes.

    Helaas blijft er dan heel weinig ruimte in de romp over om alles netjes in te bouwen, enveventueel netjes te ballasten. Er zitten altijd net stukken van spanten in de weg waar je niet meer bij kunt.

    Vandaag het spanten en lijnenplan op de juiste maat gekopieerd, en gelijmd op 1 mm dik karton. Dit uitgesneden zodat er mooie kartonnen mallen ontstaan.
    [​IMG]
    20170827_164240.jpg
    20170827_152309.jpg
    Morgen na het kopen van 6 mm dik MDF kan ik dan gemakkelijk alles netjes overzetten op het MDF.

    Ik zal proberen zoveel mogelijk het bouwverslag bij te houden, met veel foto's. Het zal helaas niet snel gaan,
    Vanwege mijn werk en mijn bedrijf ben ik maar de helft van de maand thuis.

    Tips en reacties zijn zeer welkom ! 1723381.jpg
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    succes met de bouw, welke schaal ga je hanteren?
     
  3. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Na lang er over nadenken is het toch 1 op 50 geworden.

    Dit geeft een model lengte van 119, 4 cm bij een een breedte van 23,4 cm (59, 77 meter x 11, 7 meter)

    Dit is nog hanteerbaar en de meest gangbare schaal in modelvaart
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Ben, Gelukkig zijn de werktijden in de binnenvaart niet meer zo als 55 jaar geleden. Toen begon ik als matroos bij De Haas Tankvaartbedrijf. Weinig vrije tijd en wat andere liefhebberijen kwamen de voortgang van mijn model (zie avatar) niet ten goede. Gelukkig had ik later in een walbaan meer vrije tijd en is het met dat scheepje toch nog goed gekomen. Mijn laatste model bouwde ik als pensionado. Een 1:50 coastertje van epoxy en keperdoek op een plug. Misschien heb je iets aan het bouwverslag daarvan. Kreeg een hoop bruikbaar advies en het resultaat was ernaar. Succes met de bouw! Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  5. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Ja, tegenwoordig kunnen we vrije tijd varen. Ik zit met het schip in de bunkering , dus 14 dagen werken is ook echt werken. De vrije tijd die er is gebruik ik graag voor mn andere hobby, slapen.
    Ik heb dat verslag al helemaal doorgelezen enige tijd geleden, leuk scheepje geworden !
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Het begin is er Ben. So far, so good. Blijf je uiteraard volgen en als het kan steunen.
     
    Ben_Koenen vindt dit leuk.
  7. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Ben net lekker buiten in de tuin mn spantjes op het MDF aan het tekenen, en heb mn twijfels over het zagen. Ik heb de beschikking over een lintzaag, elektrische figuurzaag, en handfiguurzagen en dergelijke. Ik deed het altijd zo goed mogelijk uitzagen, en de rest op de schuur bank netjes bijschuren . De elektrische figuurzaag vind ik erg zwabberen, en is op het rechte stuk echt niet handig. Ik speel met de gedachte om het met de lintzaag te doen. Wat zijn jullie ervaringen ?
     
  8. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik zaag steds een stukje van de lijn en daarna bij schuren, op de lijn zagen lukt mij eerlijk gezegd ook bijna niet met een ele figuurzaag. En met de hand, daar ben ik te lui voor :)
    Vgr Marc
     
  10. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Ben
    Ik gebruik mijn decoupeerzaag met een smal zaagje ivm de bochten
    Deze zet ik op zijn kop met de voet in de bankschroef , dus met het zaagje omhoog
    Kan je zeer precies je lijnen volgen van de spanten
    Werkt prima
    Grt Ko
     
  11. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Bedankt voor de inzichten hoe jullie dit aanpakken ! Ik ben van plan om morgen gewoon eens te experimenteren met zagen. Ik heb ergens nog een oude Vendex decoupeerzaag( ja ze zijn er nog) van mn vader.
     
  12. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG]

    Alle spanten bakboord en stuurboord staan afgetekend op 6 mm MDF.
    Van 15 mm MDF een bouwplank gezaagd, en de hartlijn en spanten lijnen met nummers er op getekend.

    Ik denk dat ik er nog vuren balkjes onder schroef tegen het kromtrekken, maar dat is weer voor morgen.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ben,
    Alleen een plaat 15 mm MDF ga je het niet mee redden. Heb zelf 18 mm gebruikt en daar een frame onder gemaakt van ( rechte) houten balkjes van 60 mm hoog. Aangezien dit de basis is van het model, voldoende aandacht besteden aan het recht en vlak maken van de bouwplank. Wat het zagen betreft, wat jou het beste afgaat. Ik heb het met de decoupeerzaag gedaan, iets ruimer uitzagen en dan schuren. Denk er ook om dat je voldoende hoogte houdt van de uitgezaagde spanten aan de bovenkant. Het mooiste is als je kiel tov je bouwplank evenwijdig loopt.
     
  14. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Bedankt! Ik had inderdaad voldoende ruimte boven de spanten gehouden, was alleen vergeten dat dit ook boven de kiel balk moest natuurlijk. Dat is wel een nadeel van mallen maken, je hoeft er niet over na te denken, dus doe je dat ook niet
    Ik heb het gelijk aangepast, op de afgetekende kiel balk.
    Er komt ook een degelijk vuren frame onder, Ben zeker na jouw waarschuwing erg voorzichtig met kromtrekken.....
     
  15. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG]

    De bouwplank verstevigd met een frame van vuren balken, en aan de onderkant de andere helft van de bouwplank gelijmd en geschroefd, zodat er een doosconstructie met spanten ontstaat.
    De bouwplank gecontroleerd op torsie en vlakte, en hij is nu nog recht en vlak...
    Is nu wel een zwaar ding geworden, maar beter zwaar dan krom.
     
  16. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG][​IMG]

    Net de verschillende zagen geprobeerd, waarbij de lintzaag mn favoriet is.

    Kleine zaagsneden, en heel precies ook in kleine bochten. Rechte lijnen zagen gaat ook perfect met de geleiding er op.

    De elektrische figuurzaag is echt hopeloos, het ding wil gewoon niet recht uit. Maar eens nieuwe zaag jes kopen, hopen dat het dan ok is.
     
  17. desa

    desa

    Lid geworden:
    30 okt 2006
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    hallo Ben
    misschien is het handig om alle spanten aan te geven op je bouwplank om later je schroefas , roeren en boegschroef aan te geven op je plug
     
  18. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Alle spanten met nummers en de hartlijn staan er op. Op de spanten staan de waterlijn gemerkt om de uitlijning te controleren . Hoe merk je op de plug dan de roeren, boegschroef enz. ? Zat hier namelijk al aan te denken naar weet niet hoe.
     
  19. desa

    desa

    Lid geworden:
    30 okt 2006
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Wat je nu gebruikt zijn de spanten van het lijnenplan maar in werkelijkheid heeft het schip iets van 85 spanten deze staan op een afstand 580 mm bij het schip 1:1 bij je model dus 11,6 mm vaak komt spant 0 van het lijnenplan overeen met spant 0 van het spantenraam zal het effe voor je nakijken.

    Groet Rene
     
  20. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    De positie kom ik wel uit, maar hoe merk je dit op de plug zodat het in de epoxy romp zichtbaar wordt ? De plug moet zo glad mogelijk, dus ik ben hier nog niet uit....
     

Deel Deze Pagina