Bouwverslag Smit Lloyd 1

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ben_Koenen, 27 aug 2017.

  1. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG]

    Het peplanken met balsa is begonnen !
     
  2. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    En weer een stukje verder.

    De zij aan bakboord en stuurboord zijn dicht. De bakboord neus in vorm geschuurd, de sb neus kan pas als de lijm goed is uitgehard.
    Nu alleen nog het vlak, en dan schuren en plamuren.[​IMG][​IMG]
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaat lekker, Ben! Voor het plamuren het balsa wel fixeren, anders druk je er zo deuken in. Zelf heb ik het met blanke lak, dat er nog stond, gedaan. Eerste laag 10 % verdund. Maar met parketlak zal het ook wel gaan. En kijk uit met schuren dat je niet door de scherpe knikken gaat. Gr. Klaas.
     
  4. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Voor het plamuren was ik van plan alles in de G4 te zetten.

    Moet nu de puzzle van het vlak oplossen. Hier gaat bij mij altijd veel tijd in zitten.

    Malletjes knippen/ snijden tot het past. Overzetten op balsa, passen, laten weken, nat er op zetten om te drogen in vorm, en dan plakken.

    Hier ben ik nog wel even mee bezig
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Nog een tip Ben, laat de gangboorden hoger dan moet. Van voor tot achter. Pas nadat de epoxy is uitgehard en nadat de plug is verwijderd op de juiste maat maken. Tip van Klaas is ook een goeie.
     
  6. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Bedankt ! Alles is ruim hoger gehouden, was ook makkelijker met beplanken. Hoe maak je straks alles op maat ? Snijden door epoxy gaat waarschijnlijk niet. Zaagje op de dremel ?
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Allereerst aftekenen natuurlijk. Besteed hier voldoende tijd aan Ben. Te weinig afhalen is geen groot probleem. maar teveel is een ramp. Afhankelijk van waaruit de hoogtes zijn aangegeven, meestal het ondervlak van de romp, moet je de romp zuiver waterpas t.o.v. deze lijn fixeren. Zowel in de lengte als in de breedte. Op die manier kun je, met bij voorkeur een hoogtemeter, de lijnen afkrassen.
    Het gereedschap wat ik gebruik voor het op maat maken is een zgn. multitool. Werkt net als de zaag die de arts gebruikt voor het verwijderen van gips. Het draait niet maar oscilleert. Heb destijds de mijne voor nog geen € 40 gekocht bij de Action. Gebruik deze ondertussen voor heel veel meer klusjes. Iets boven de lijn doorhalen en dan met schuurpapier, liefst op een langere rechte lat, voorzichtig naar de lijn toewerken.
    Maak voordat je hier aan begint wel een plan voor jezelf hoe je bijvoorbeeld de dekken gaat maken. Leg je die in de romp of er overheen? Er overheen betekent dat je meer moet weghalen. Liever twee keer meten en eventueel vragen, dan later te bedenken had ik het maar anders gedaan.
     
    Bradley vindt dit leuk.
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb het dek van de baggermolen met een lintzaag gedaan (lint kon wel meteen in de kliko), met een dremel en zo'n zwarte slijpschijf gaat ook.Duurt alleen erg lang.
    Ijzerzaag-beugel gaat natuurlijk ook.
     
  9. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    OK. Rustig aan is het devies ..
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zijn je spanten meer dan 1 cm hoger op de bouwplaat dan nodig is, want je matten een stuk rechtdoor laten hangen is makkelijker en geeft ook een stevigere rand om later op hoogte te maken.
    hier en
    hier
    kan je zien dat mijn kop net op het randje was.
    En die is daar nu net niet lekker strak. en zit er lucht tussen de doeken.
    hier het verhaal wat ik vertelde over "droog oefenen" met verschillende stukken doek en het verzinnen/ bedenken van de smeer volgorde.
    Verder is natuurlijk het hele verslag (een hele zit) maar wel handig om eens door te lezen.
    grt Harm
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gelukkig was mijn rompje maar 1 mm dik en ik heb de "rok" er eerst afgesneden met een Stanleymes. Het laatste randje heb ik er met een stevige schaar afgeknipt en glad geschuurd.
    Lukt natuurlijk alleen maar met een dunne romp. Voordeel was dat het geen stof gaf. Epoxy hardt vrij langzaam door. Gr. Klaas.
     
  12. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    De kop is bij mij ook op het randje....[​IMG]

    Dit is de stand van vandaag, het vlak komt al aardig dicht
     
  13. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Overweeg eens of dat je de bouwplank kan afzagen, zodat je doek gewoon langs de romp naar beneden kan zakken (evenwijdig aan de romp) ipv een scherp bocht moet maken naar OP de bouwplank.
    Dat is makkelijker dan alle spanten verlengen.
     
  15. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Goeie tip ! Als de romp dicht is, en alles staat in de G4 zaagt ik hem bij de kop af. De bouwplank kon ik toch al weggooien.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Oo.
    Mocht je met epoxy aan de gang gaan, ik heb ontdekt dat het langer meegaat (want koeler blijft) als je het uit de mengbeker in een verfrolbak giet, dan kan het zijn warmte kwijt en hard het minder snel uit.
    Vraag daar anderen ook maar eens naar.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daar zal je blij van worden.

    Bij mij was het wat "te zuinig" afgezaagd waardoor het toch wat dwarsuit moest.

    [​IMG]
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
  19. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    De bakboord kant ligt dicht .
    De balsplankjes liggen nu in vorm te drogen, vanmiddag alles lijmen.[​IMG][​IMG]
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Je schiet lekker op Ben. Die donkere latjes zijn nog nat neem ik aan? Zo op de foto te zien heb je behoorlijk hoogteverschil, daar waar ze de volgende latjes raken. Neem aan dat als je gelijmd hebt dit niet zo is. Anders heb je heel wat te schuren en je plankjes zijn maar 2 mm dik. Daar zit je zo doorheen;).
     

Deel Deze Pagina