Bouwverslag Smit Lloyd 1

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ben_Koenen, 27 aug 2017.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gooi er gewoon eens een stuk doek overheen en kijk hoe het valt.
    Probeer voorzichtig of je teveel lengte kan wegdrukken op de rechte stukken na de bochten.
    Je zal versteld staan van de soepelheid van dat doek.
    Beetje afhankelijk van het wel of niet voldoende kunnen wegdrukken is een naad en dus een dubbeling aan de kop niet eens nodig.
     
  2. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Ik zal eens een stuk er overheen leggen. Ik heb mooi fijn keperdoek van 160 gram. Misschien ben ik te voorzichtig, Ben bang dat ik het ga verkloten met de epoxy en keperdoek.

    Ik denk dat ik over 14 dagen als ik weer terug thuis kom ga lamineren met epoxy.

    Heb nu 4 lagen loswas er op gepoetst, ik denk dat ik er nog 3 doe en vlak voor het epoxy verhaal nog een keer.
     
  3. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    [​IMG]

    Dat doek is echt heel soepel .

    Ik denk als ik alles afteken met merkstift het wel gaat lukken.

    Zou het ook uit 1 stuk gaan ?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat kan best.
    Bedenk wel hoe en wanneer je wat gaat insmeren met hars.
    Met een net ingesmeerde romp kan je heel weinig schuiven met keperdoek als het net p(l)akt, trek je er dan aan , trek je het wel uit zijn fatsoen.
    Oefen een keer droog en eventueel nog een keer als je ook maar 2 handen hebt.
    Ik heb met een laag uitrollen over nog pikkende romp zelfs touwen gespannen om het brede doek over te geleiden, zodat ik eerst het doek aan de bodem kon plakken en pas daarna de zijkanten.

    [​IMG]

    Denk vooral niet "even beplakken" want dat werkt zo niet.
    Nu is je romp maar klein en zal je niet tegen de klok in hoeven werken.
    Epoxy heeft een beperkte vloeibaarheidstijd.

    Neem er de tijd voor, maar werk snel.

    Gebruik je een roller bij het ontluchten / vlakstrijken, dan rol je van een buitenbocht af in beide richtingen.
    Bij een binnenbocht (je kiel achter) dan rol je naar de bocht toe (anders trek je het los).
     
  5. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    De plug deel voor deel inrollen met epoxy geeft je alle tijd die je nodig hebt. Is dit ook een optie of moet de hele plug in 1 keer ?
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je iemand anders dan de epoxy laat mengen terwijl jij de doeken op de romp plakt kan dat rustgevender werken, maar volgens mij kan het in 1 keer.
    Volgens mij droogt de epoxy aan de romp minder snel dan in de rollerbak, simpelweg omdat aan de huid de warmte beter weg kan.
    Dus met alles inrollen en dan plakken denk ik dat je langzamer kan werken dan 20 cm rollen, vel plakken, 20 cm rollen, vel plakken etc.
    Warmte versneld namelijk het uitharden, daarom is een volle rollerbak eerder warm en dus eerder hard. (zie mijn verslag)
    Maar wat schrijven al die andere epoxybouwers?
    Of plaatsen die alleen maar foto's als het werk eenmaal is gelukt. :rolleyes: :D
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Nu speel je natuurlijk wel met je voortanden! Heb een redelijk bouwverslag gemaakt, met plaatjes en uitleg m.b.t. het werken met epoxy. Ja, ik weet het allemaal verstrekt door meelevende forumers. Waarvoor ik nog steeds dankbaar ben en daarmee tot een goed resultaat heeft geleid. Nu was mijn bootje een stuk kleiner en daardoor de aangemaakte porties epoxy ook. Heb wel op een paar koele dagen gewerkt.
    Graadje of 12. Ben, lees het hele verslag nog een keer door en noteer voor je zelf wat je belangrijk vindt. Het hele stappenplan moet eigenlijk in je hoofd zitten en de spullen klaar om te grijpen. Achteraf kan ik stellen dat het enorm meeviel. Maar met zoveel advies van experts kon het eigenlijk niet mis gaan. Het enige nadeel aan mijn verslag is dat de info een beetje verspreid staat en dat niet alles op het karwei zelf slaat. Succes ermee en bereid je goed voor. Ook v.w.b. het veilig werken met epoxy. En gooi de kwast na één keer gebruiken weg en neem steeds een nieuwe pot voor het aanmaken van een epoxybatch. Anders heb je kans dat restanten van de oude batch de nieuwe versneld laten reageren. Gr. Klaas.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dubbel gepost. Kan weg! Gr. Klaas.
     
  9. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Goedemiddag Klaas,

    Ik heb het bouwverslag helemaal doorgelezen, er staan helaas geen foto's meer bij.

    Ik heb 2 vragen ;

    Het keperdoek is dat in een bb en sb kant er op gelegd of toch anders ?

    Hoeveel lagen totaal er op gelegd ?

    Ik hoop dat ik niet teveel vreag over het epoxy verhaal maar ik probeer voor mijzelf een werkwijze te bedenken.

    Ik ga morgen weer naar boord dus tijd genoeg voor plannen.

    Bedankt !
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben, Wat zie je op de plaats van de foto's? Daar zouden plaatjes uit mijn fotoalbum op het forum moeten verschijnen. Zal even kijken of dat open staat voor derden. Harm, zie jij ze ook niet? Zal proberen alles wat je nodig hebt nog even op een rijtje te zetten, Ben. En dan een goede vaart gewenst. Gr. Klaas.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben, Hier zijn we weer. Harm kan de foto's bij mijn verslag zien, dus ze staan open voor publiek. Maar mocht je een bepaald plaatje willen zien, dan roep je maar.
    Je plug zit in de tape en in de wax, dus je bent er (bijna) klaar voor. Had beloofd om de attributen nog eens op een rijtje te zetten. Hoe je het keperdoek verdeelt en opbrengt moet je zelf even bepalen.
    Je zou het in 3-en kunnen verdelen. Vlak en 2x zijkant, met een kleine overlap. Of in een keer het hele schip. Knip het doek op maat met een kleine reserve (+/- 2 cm) aan de bovenkant van de romp.
    In principe heb je nodig:
    Digitale keukenweegschaal om doek en epoxy te wegen. Verhouding doek/epoxy is 1:1. Maar maak een 20% meer epoxy aan.
    Keukenfolie om weegschaal te beschermen. Anders mag je hem nooit meer lenen.
    Keperdoek en epoxy. Ik heb 3 lagen keperdoek (80 gr/ m2) gebruikt. Resultaat een 1 mm dikke romp.
    Handschoenen die epoxybestendig zijn. Ik gebruikte plastic schildershandschoenen.
    Kwasten/roller. Per epoxybeurt gebruikte ik 1 kwast en gooide die weg. Kijk vooraf (eigenlijk in de winkel al) of de haren goed in de metalen bus vast zitten. In mijn geval viel een kwast uit elkaar.
    Had gelukkig een reserveexemplaar. Als je een roller gebruikt, gelijk na gebruik in een blik(je) met thinner of aceton zetten.
    Thinner of aceton Ik gebruikte aceton.
    Schaar. Neem er gelijk 3 bij de goedkoopste leverancier. Zonodig gooi je ze weg. Na gebruik schoon maken met aceton.
    Potten of blikken om epoxy in aan te maken. In mijn geval gebruikte ik lege appelstroopblikken. Een ander zweert bij yoghurtbekers, maar ik lust geen yoghurt, dus vandaar!
    Roerhoutjes of spatels, Beetje naar de vorm van je beker of blikje.
    Er wordt aangeraden om na het aanmaken van de batch epoxy om die over te gieten in een andere beker of bakje. De reden is denk ik om te voorkoemen dat er geen goed gemengde delen bij zitten.
    Ik heb mijn blikjes zo goed mogelijk omgeroerd, tot diep in de hoek tussen bodem en zijkant en de inhoud niet over gegoten. Groningers bent zuuneg!
    Ook geen loswas of ander losmidel gebruikt. Gaf wel wat spanning bij het lossen, maar het viel goed uit.
    Bij jou is de romp en investering groter, dus neem geen risico's.
    Als je de tweede of volgende laag aanbrengt terwijl de voorgaande nog plakt of pikt hoef je niet te schuren. Anders wel. Kijk maar of je de moed hebt om gelijk de tweede laag te leggen.
    Nogmaals een waarschuwing m.b.t. het werken met epoxy. Het stinkt een stuk minder dan polyester, maar je moet er zorgvuldig mee omgaan.
    Dampen niet inademen en vermijd huidcontact. Epoxy kan een heel vervelende allergie opleveren. En dat gun ik niemand. Werk zoveel mogelijk in de open lucht en dan het liefst half op de wind.
    Met de rug op de wind ontstaat er aan de voorkant een soort vacuum, waar de dampen blijven hangen.
    Mocht één en ander niet duidelijk zijn schroom dan niet om te vragen. Niet dat ik alles weet, maar hopelijk is er wat reactie vanuit het Forum om de gaten in "mijn" verhaal te dichten.
    80 % van mijn kennis is aangeleverd door medeforumers en daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor. Het heeft het resultaat verbeterd.
    Groeten, Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017
    AHoogendijk en MikeMohawk vinden dit leuk.
  12. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Bedankt voor de info ! Ik heb een gelaatsmasker met ABEK filters, better safe than sorry.

    Mijn doek is 160 gram, dus als ik het goed begrijp maak ik het doek op maat, weeg dit, en het gewicht van het doek moet ik in gewicht aan epoxy aanmaken.

    De verdeling van het doek ga ik eens over na denken.

    Groeten,

    Ben
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Helemaal goed, Ben. Heb bij mijn scheepje ter hoogte van de scheg een snee in het doek gemaakt. Daardoor viel het mooier. Over de scheg een stuke op maat geknipt weefsel gelegd. Zorg voor je begint dat alles onder handbereik ligt, check de volgorde van werken nogmaals en maak dan je epoxy aan. Gaat best lukken. Ligt de eerste laag er mooi op, kun je gelijk de tweede laag leggen. Scheelt je een keer schuren. Maak niet de zelfde fout als ik om na het schuren de romp af te nemen met aceton en daarna gelijk een volgende laag te zetten. Maar dat heb je denk ik al gelezen. Gr. Klaas.
     
  14. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Alle foto's doen het wel op de computer. Met die wrijftegel van me werkt het weer eens niet.

    In ieder geval is alles nu veel duidelijker !
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je klaar bent met doek leggen, wachten tot het bijna droog is en "aflakken" met dikke epoxy.
    Had ik ook moeten doen, maar dat ontdek je pas als je er een keer mee gewerkt hebt.
    Als je dan later gaat schuren zit je niet meteen in het doek.
    Maar met zoveel lagen moet je wel erg vroeg op de dag beginnen.
     
  16. Ben_Koenen

    Ben_Koenen

    Lid geworden:
    24 mei 2015
    Berichten:
    77
    Vroeg beginnen heb ik geen moeite mee, maar ik denk dat 3 lagen doek en aflakken met epoxy niet te doen is in 1 dag.

    Als het het mooiste resultaat opleverd ga ik door tot het af is, maakt niet uit hoe laat het wordt.

    Maar dat bekijken we nog wel.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zou best kunnen, beetje afhankelijk van de temperatuur.

    4 lagen op mijn dek

    Staan alleen geen tijden meer bij van wanneer het bericht geplaatst is.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Goed verhaal van Kees. Heeft alles wel op de juiste manier uitgelegd. Ik weet niet met welke wanddikte jij hebt gerekend Ben. Volgens Klaas geven 3 lagen doek met epoxy een wanddikte van 1 mm. Ik heb voor de Sovereign 4 lagen doek van 300 gram gebruikt en mijn wanddikte is 2,5 mm. Laat je anders nog even voorlichten door de leverancier van je epoxy. 1mm rompdikte voor de SL zou ik te weinig vinden. Verder ziet de romp er strak uit. Echt goed gedaan voor je eerste plug. :friends:
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ?? Kees
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ai, dat is een vervelende fout. Ik bedoel natuurlijk Klaas. Sorry Klaas.
     

Deel Deze Pagina