Bouwverslag Sovereign of the seas (Sergal) Mantua

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Wooden Shipbuilder, 6 jun 2017.

  1. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
  2. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    De kleur is vanaf foto's wat anders als in het echt. Ze vallen dus iedere keer anders uit.. Ik heb hieronder 3 dezelfde foto's gemaakt.. Met 1 met spotverlichting zonder flitser, 1 met daglicht verlichting zonder flitser. En 1 foto met flitser.. 20171205_230702.jpg 20171205_230730.jpg 20171205_230632.jpg
     
    Frank Wouts, Jaques en ronvanleeuwen54 vinden dit leuk.
  3. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Maar moeten de dekken nu nog worden gefineerd of laat je dat zo?
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  4. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Zover ik verderop in de handleiding zie blijft dit zo... vernissen of matte blanke lak is het enige wat nog nodig is... Dit valt mij bij dit pakket ook een beetje tegen. Hoewel ik uiteraard altijd de mogelijkheid heb hier van af te wijken..
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  5. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  6. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
  7. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Zoals je ziet.. de slo zap lijm heb ik vandaag binnen gekregen.. en werkt goed.. precies genoeg tijd om nog wat te corrigeren voordat het vast zit.. en niet te dun ...
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zie dat je de ornamentjes hebt verwijderd voor het schilderwerk, dan had je beter ook even de oude lijmresten weggeschuurd voor het schilderen, die zitten nu waarschijnlijk een tikkie in de weg als je de ornamentjes opnieuw gaat vast lijmen. Buiten dat gaat het er steeds beter uitzien:thumbsup:
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  9. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    20171210_162834.jpg 20171210_162819.jpg 20171210_180529.jpg 20171210_180603.jpg

    Aangezien het buiten slecht weer is , code oranje is en geadviseerd wordt binnen te blijven, ga ik mooi verder met de Sovereign
     
    Frank Wouts, MikeMohawk, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    gelijk heb je:)
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  11. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ja dat klopt inderdaad.. gelukkig is het toch goedgekomen..
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  12. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  13. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    20171211_221537.jpg 20171211_221556.jpg 20171211_222054.jpg

    Tweede rij kanons gaten boren / zagen / vijlen enz....
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Johan, zijn dit stroken die er als tweede laag erop komen of losse planken?
    En is je eerste laag wel vlak genoeg geschuurd? Lijkt op de foto, die uiteraard erg vergroot is, nog allemaal wat ruw.
    Voor de rest begint het ergens op te lijken, ziet er gaaf uit;)
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2017
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  15. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Jaques,

    Ja dat klopt. Het lijkt inderdaad ruw van dichtbij. Maar tot zover past de tweede laag er goed overheen zonder teveel oneffenheden...

    Die kanonsgat stroken ( ik neem aan dat je die bedoeld, zijn compleet meegeleverd met het pakket. Evenals het hele dek. Dit is een complete plaat met kant en klaar ingefreesde "plankjes"

    Dit vind ik wel jammer van dit pakket.. ik had er uiteraard voor kunnen kiezen om losse latjes te kopen. En deze buiten de werkwijze van het pakket zelf kunnen leggen over het bestaande dek. Maar dat heb ik niet gedaan...

    Ook het dek rooster zit er kant en klaar bij... hoefde ik er alleen maar op te lijmen. Ook hier had ik net zoals bij mijn vorige project de "Mayflower" zelf een rooster in elkaar kunnen lijmen van losse latjes.

    Maar zo zit er best veel compleet bij wat kant en klaar al uitgelaserd is. ( hoef je alleen maar uit de uitgelaserde plaat te drukken zoals bij plastic modelbouw vaak is)

    Dat wist ik voorheen ook niet met dit pakket..

    Maar als ik alles wat er kant en klaar bij zit, zelf los moet kopen om het kant en klare niet te gebruiken, dan had ik net zo goed onderhand scratchbouw kunnen gaan doen en alleen tekeningen en ornamenten aanschaffen...

    Helaas wil de moeilijkheids graad van het bouwpakket niet altijd wat zeggen... vaak is de ene moeilijkheid van het ene merk niet overeenkomstig met dezelfde moeilijkheidsgraad van een ander merk...

    De Mayflower van constructo was schijnbaar een "beginners pakket" en deze Sovereign van Sergal "expert"

    Terwijl ik bij de mayflower een enkel laags romp beplanking heb.. een zelf te leggen dekvloer en zelf te maken dekroosters ..En dus qua detail meer zrlf in elkaar moest maken...

    Al met al drukt dit de pret niet!!


    Het is voor mij goed om bouw ervaring op te doen. Want ik zeg zelf... een bouw expert ben ik niet.. ik ben ook maar een beginner met dit als tweede schip..

    Zie foto's voor de complete kanons romp laag, en de kant en klare dekbeplanking...
    20171212_221727.jpg 20171212_221735.jpg
     
    Frank Wouts en Jaques vinden dit leuk.
  16. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    20171212_221142.jpg

    Kanons gaten uitsnijden uit de eerste romplaag.

    Daarna kan de kant en klare tweede huidlaag van de kanonsgaten erover heen.
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ik dacht dat al te zien, wel jammer bij zo'n kostbaar pakket.
    Succes verder met de bouw
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  18. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Yes, i know... Dank je wel...

    Misschien voor andere toekomstige bouwers dus een tip door dit schrijven te lezen om juist wel, of juist niet dit pakket van Sergal te kopen.
    (Dat is maar net van waar je keus op valt qua bouwniveau)


    Ik dacht bij aanschaf... Hoe duurder, hoe moeilijker het bouwniveau is qua details.. Maar de prijs zit hem in al het messing en de malletjes die ze ervoor gemaakt hebben in de fabriek om de ornamenten in te gieten.. En zelfs daarvan denk ik soms.. had beter gekunt.. ik ben hier en daar zelfs aan sommige ornamenten wat aan het vijlen, omdat er soms wat rest messing aan de ornamenten zit van de gietmal. Ik heb geen idee of dit gebruikelijk is.. maar ik doe dat wel voor de nettere afwerking...

    Ik heb geen ervaring met de D'agostini variant? Is dat ook zo'n duur pakket? Kun je met dat pakket wel vele details zelf maken? Iemand ervaring mee?

    Maar het wordt al met al wel mooi hoor.

    Voordat lezers van dit verslag zometeen gaan denken dat ik Sergal met dit pakket afkraak.. Want dat is het zeker niet.. De kwaliteit van de materialen zijn hardstikke goed. En ik vind de ornamenten en het totaal beeld van dit schip prachtig om te zien..

    Het enige minpunt vind ik persoonlijk dat er te veel kant en klaar materiaal bij zit.. en dat de volgorde van de handleiding niet altijd logisch / duidelijk is..

    Als je hier verder in uit komt is het echt een prachtig schip om te bouwen! Dus ik heb er sowieso geen spijt van...
     
    Frank Wouts, Jaques en MikeMohawk vinden dit leuk.
  19. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Met de tweede beplanking begonnen[​IMG][​IMG][​IMG]
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je hoeft niet te vragen in welk jaargetijde deze foto's zijn genomen Johan. Vollop kerst bij je werkplek!:koud:
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina