Bouwverslag Sovereign of the seas (Sergal) Mantua

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Wooden Shipbuilder, 6 jun 2017.

  1. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je hebt alvast een mooie start gemaakt.
    succes met het vervolg.
    vgr Marc
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  3. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    IMG_20170807_215532.jpg IMG_20170807_215604.jpg

    Latjes vastgelijmt op de bovenkant van de spanten om vervolgens een groter lijmoppervlak te krijgen om de volgende dek laag te monteren.
     
    Leensen, Frank Wouts en Jaques vinden dit leuk.
  4. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Dank je wel !
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Johan, is het een dubbellaags beplanking die je op de romp aan gaat brengen? Ik stel deze vraag omdat ik het idee heb dat je beplanking die je nu aangebracht hebt te recht loopt. Het bovenste dek geeft de zeeg aan en de beplanking moet volgens mij die ronding hebben.
    Hou me ten goede: ik kan het volledig mis hebben, en wil je beslist niet op het verkeerde been zetten. Maar wanneer je straks de tweede laag planken aan gaat brengen lopen deze wellicht anders dan de eerste laag.
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hier heeft Hans een punt, maar het valt reuze mee met de zeeg, De Agostini uitvoering heeft ook niet veel zeeg in de beplanking.
    Bekijk de foto in mijn verslag maar eens, blad 7, post 130.Ook vrij weinig zeeg te zien.
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Volgens mij gaat het wel goed hoor, de planken lopen precies langs het aldaar aanwezige geschut-dek, zodat je later de positie van de poorten kan bepalen. De geschut-dekken hadden minder zeeg, dan bijv. het top-dek. (alhoewel dit inderdaad wel erg recht is, de beplanking van de Sovereign van DeA. tonen wel wat meer zeeg op mijn model)
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  8. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Hans,

    Het is inderdaad een dubbele beplanking. Ik had het punt wat je aangeeft ook al opgemerkt. Maar volgens de bouwinstructies hoort deze toch zo te lopen :

    IMG_20170809_231657.jpg IMG_20170809_232220.jpg

    Waarschijnlijk zit er wel een lichte kromming in de tweede beplanking.

    Bedankt voor je opmerking trouwens. Tips en opmerkingen zijn altijd welkom
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2017
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  10. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Volgende dek laag vastgelijmt met de benodigde "gewichten" om het dek aangedrukt te laten drogen op de onderliggende latjes:

    IMG_20170809_231333.jpg IMG_20170809_230727.jpg IMG_20170809_230708.jpg
     
    Frank Wouts, Hoosterw, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ik heb trouwens deze fout wel gemaakt met mijn eerste project de mayflower. Deze is enkel beplankt. Als je hier op let dan zie je dat de beplanking recht loopt en niet schuin omhoog bij de achterzijde. Helaas kwam ik er later pas achter en ben verder gegaan met rechte beplanking Misschien is het op de foto niet goed zichtbaar, maar wel in mijn bouwverslag hiervan..

    IMG_20170812_211359.jpg IMG_20170812_211436.jpg
     
    Frank Wouts, Jaques, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    IMG_20170817_193145.jpg IMG_20170817_193212.jpg IMG_20170817_193226.jpg

    Ladder en dekroosters gemaakt.
     
    Frank Wouts, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Johan, misschien een domme vraag maar moet het dek niet eerst beplakt worden??
     
    Frank Wouts, Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  14. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Fraaie kit! Wel grappig dat ik dit net nu lees wanneer ik vandaag de ornamenten en tekeningen binnen heb van de Soleil Royal van hetzelfde merk. Succes man
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooi , handig de voorgedrukte latjes en je ziet meteen waar alles thuis hoort

    had ik ook wel willen hebben voor mijn USS MISSOURI, maar was niet verkrijgbaar in mijn schaal
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zou het dek zeker ook eerst beplanken alvorens de trapgaten en roosters aan te brengen, als je later gaat beplanken komen genoemde items te diep te liggen.
    Ook zou ik i.p.v. het bedrukte twee-plank systeem een vier-plank kiezen of wild-verband hetgeen voor zo'n oud schip wat beter oogt.
     
    Frank Wouts, Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  17. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Jaques,

    Het is zeker geen domme vraag. Ik heb bij mijn vorige schip de Mayflower, ook zelf het dek moeten beplanken (tweede laag). Zover ik in de handleiding vooruit heb gekeken, komt er geen tweede beplanking overheen bij dit model Deze is zoals je ziet al compleet uitgelasert. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe dit schip makkelijk vind dan de Mayflower. Aangezien de Sovereign "expert" niveau is en de Mayflower een stap minder. ( maar dit wil niet altijd wat zeggen vergeleken met verschillende fabrikanten)

    Ook het rooster op het dek, moest ik bij de Mayflower zelf met latjes in elkaar lijmen zodat het een rooster vormde. Bij deze kit zit dit al uit 1 stuk, uitgelaserd en compleet in elkaar gezet erbij. Je hoeft deze er alleen maar op te lijmen.

    Ik zou zelf ook eerst heel de romp beplanken, maar volgens deze handleiding wordt daar verderop pas aangegeven om er mee verder te gaan.

    Dus tot nu toe vind ik het een prachtig pakket. Maar qua bouw niveau vind ik de Mayflower moeilijker dan de Sovereign tot nu toe. Vooral omdat bij de Sovereign al onderdelen kant en klaar er bij zitten die ik bij de mayflower zelf in elkaar moest bouwen. Zoals het rooster op het dek en de dek beplanking wat ik aangaf. Dus dat vind ik wel een beetje jammer qua uitdaging. Je hoeft ook niet veel te improviseren. Dit is meer uitsnijden en in elkaar lijmen.

    Ik weet niet of dit bij de D'agostini versie ook zo is? IMG_20170820_185349.jpg
     
  18. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Ron,

    Dank je!
    Fijn dat je alles binnen gekregen hebt. Ziet het ornament er bij jou neem ik aan ook goed uit?
     
  19. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Piet,

    Zie mijn reactie op Jaques post hierboven. Helaas is er voor dit schip geen tweede beplanking.
     
  20. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .

Deel Deze Pagina