Bouwverslag Sovereign of the seas (Sergal) Mantua

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Wooden Shipbuilder, 6 jun 2017.

  1. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
  2. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    20171008_203022.jpg

    Het hout is een beetje aangebrand maar dat schuur ik er later weer van af. Dit was met de mayflower ook gelukt.
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Voordat je verder gaat met beplanken , zou ik de tekening vaan de Sovereign eens bekijken Johan.
    Ik heb het idee dat de achterkant van je beplanking wel wat ronder had gekund, om een vloeiender verloop te krijgen naar het verwulf
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoe krijg je dat hout verbrand????
    Zo te zien heeft Peter wel gelijk, het gaat niet helemaal goed met je beplanking bij het achterschip!
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Volgens mij door een koperen buis te verhitten als ik het goed zie in post nummer 100
    Maar Kapitein Johan kan hier uitsluitsel overgeven;)
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    OK, dan wacht ik maar ff af en hoop op respons, want dit gaat niet goed, waarschijnlijk veel te heet en het hout te droog......
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ja dat ziet er niet geweldig uit, en eraf schuren??? Ik betwijfel het. Verbranden gaat meestal gelijk redelijk diep, zeker op de maten (millimeters...) waar je mee werkt.
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  8. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Project gevonden. Wat heb je al veel gedaan! Leuk man!
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zoals te lezen komt er nog een tweede beplanking over. Maar de romp opvullen met balsa had toch wel handig geweest om e.a. vloeiend te laten verlopen en de latten te verlijmen.
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ook een 2e beplanking haalt de knik niet weg die er nu in zit, ik denk dat het laatste spant niet goed is afgeschuind (bij de groene pin), tevens zijn de latten daar te scherp gebogen. Volgens mij kan hij beter vanaf de kiel beplanken, dan gaan de latten iets mooier liggen. Sommige staan ook een klein stukje open (torderen) dat moet je ten aller tijden zien te voorkomen, want ook dat schuur je er zo maar niet uit. Verjongen en instekers worden eigenlijk te weinig toegepast met alle gevolgen van dien......
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het haalt de knik zeker niet weg maar bedoelde dat het verbranden dan niet zo erg is.
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat klopt natuurlijk wel Hans, ik denk ook niet dat de verschroeide plekjes een probleem gaan vormen als er nog een laag overheen komt.
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  14. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ik heb een soldeerbout gebruikt. Ik maak het hout nat, en daarna verhit ik het hout. Soms moeten er vreemde bochten gemaakt worden die alleen met nat maken niet haalbaar zijn...
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  15. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Bedankt voor al jullie reacties.. ik zal het eens bekijken hoe ik dit verder ga doen..
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  16. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Volgens de handleiding lijkt de "scherpe" knik op het eind toch redelijk te kloppen.. Dat verbrande gedeelte verdiend de schoonheids prijs niet. Maar dit is oppervlakte verbranding.. Is weg te schuren.. Dit laat ik jullie straks zien... In het vervolg zet ik de temperaruur van die soldeerbout wat lager...

    20171009_204601.jpg 20171009_204534.jpg 20171009_204227.jpg 20171009_204446.jpg
     
    Frank Wouts, Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  17. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    20171009_210352.jpg 20171009_210318.jpg

    Walla!

    ( desondanks is dat verbrande wat nu weg is, niet goed te praten... ) Ook zie je tussen links en rechts een verschil in knik ( afbuiging ).. maar dit is wel weg te schuren denk ik... ik ga de laatste (twee) spant(en) beter afschuinen.. dan is inderdaad de knik straks ook wat minder..
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  18. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    20171009_212018.jpg 20171009_211946.jpg

    Voorbeeld van hoe ik de latjes buig...

    Hout nat maken.. om de soldeerbout buigen... weer nat maken... weer een stukje verder buigen om de bout.. enz..enz..

    Ik weet dat er verschillende methode zijn.. stomen... strijkijzer... alleen natmaken zonder hitte.. enz..

    Maar ik had hier voor gekozen...

    Hoewel het ene houtsoort makkelijker buigt en minder breekbaar is dan de andere soort, kies ik welke methode het makkelijks gaat...

    Bij de Mayflower die ik gemaakt had, moest ik echt voorzichtig zijn, en soms stomen en verhitte en natmaken achter elkaar.. anders brak het hout snel af.. Dat was namelijk een soort hardhout.. en doordat de Mayflower een kleiner schip is, moest ik soms best een "scherpe" bochten maken..
     
    Frank Wouts vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De methode van buigen is goed, en dat het hout een verbrand oppervlak krijgt - a la. Dit verdwijnt toch onder een tweede laag hout. Maar de knik ter plaatse van de spant is wel redelijk scherp. Dat lukte in het echt waarschijnlijk niet.
    Het verbaast me ook dat het in de bouwbeschrijving ook zo staat.
     
    Frank Wouts en Wooden Shipbuilder vinden dit leuk.
  20. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Hans,

    Ja, vandaar dat ik het hout ook TE heet gestookt heb op dat punt. Omdat het vanuit de voorgaande kromming van de lat, best moeilijk is om dan een "scheluwe knik" te maken.

    Maar zoals je ziet is dat in de beschrijving ook vrij scherp.

    Ik heb soms toch weinig keus om als beginneling ( tweede schip ) de handleiding compleet te negeren...

    Daarom vind ik ook, ( zoals ik in mijn vorige posts ergens aangaf ) dat de handleiding echt onlogisch en van de "hak op de tak" in elkaar zit...

    Dus we zien wel waar dit schip strand


    Komt uiteindelijk allemaal goed
     
    Frank Wouts, Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina