Bouwverslag Steamlaunch Victoria

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 25 okt 2015.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Loopt netjes! Heb je ook de veiligheid getest? Oftewel: gaat deze open bij >3 Bar?
    Tip: na enige tijd kun je (ruwweg) aan de fluit horen hoeveel druk erop de ketel staat.
    Onder de 1 bar (en dan draait de machine, als hij warm is, nog best aardig) hoor je alleen maar gesis
    Tussen de 1 en de 2 Bar begin hij inderdaad te fluiten, maar dat is vrij laag
    Boven de 2 bar hoor ik een mooie fluittoon, en als de ketel tegen de 3 bar aanzit begin de fluit te overstemmen (begint hij heel hoog en schel te fluiten)
    Maar dan zie ik ook al de eerste stoompluimpjes uit de veiligheid komen.

    Op afstand is dat een redelijke (weliswaar ruwe) indicatie of je je gastoevoer en het toerental netjes op elkaar heb afgestemd.
     
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Het veiligheidsventiel en dus ook de drukmeter heb ik gister al met een scheef oog goed in de gaten gehouden.
    De drukmeter liep op een gegeven moment ook voorbij de 3 bar :eek:.
    Voor de zekerheid ben ik toen maar gelijk begonnen met de machine wat sneller te laten draaien en via de stoomfluit wat extra druk af te laten.
    Vandaag maar eens kijken of het ventiel bij toeval niet blijft plakken en neem (voorlopig) even aan dat de drukmeter goed is.

    Vraag: Tot hoever zou ik eventueel de druk achter het streepje van de 3 bar mogen laten oplopen?
    Is dat 3,1 - 3,2 - 3,5 - .... of helemaal niets?
    Zolang ik dit niet zeker weet hou ik het zelf voor de veiligheid maar even op 3,1 bar :oops:.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gefeliciteerd Bert
     
    Bert V vindt dit leuk.
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    "Werk"druk ketel 3.0 bar, dan veiligheid open bij 3.0 bar. (in de 1 op 1 regelgeving tenminste)
    Als je dan zonder verbruikers op de ketel met een vuur op vol vermogen door stookt mag de druk volgens mij 10% doorlopen met de veiligheid geheel open.
    Als de druk dan nog verder doorloopt is de doorlaat van de veiligheid te klein.
    Verder zou een "ambtenaar" kunnen vallen over de manometeraanwijzing hoger dan 3 bar, omdat dan de ketel min of meer verplicht (volgens de modelbouw-veiligheids-goeroes) "onder keur" moet vallen.
    Met je lichte boot zou ik gewoon nooit boven de 3.0 komen, vermogen genoeg al dan.
    Tenslotte is het geen speedboot.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    M.b.t.. tot de laatste zin van Harm: sluit ik me helemaal bij aan.
    Steamlaunch Hanja heeft op 3 Bar met de stoomschuif helemaal open een "pittig" vaartje.

    Het is de kunst om het vuur, de keteldruk en de stand van de regelateur zó op elkaar af te stemmen dat de druk redelijk gelijk blijft.
    Ik stook vrijwel nooit tot 3Bar; als het doe is dat per ongeluk. (te veel vuur en te lage snelheid).
    Als ik rustig vaar, staat de manometer op 2 bar. Kan ik netjes varen, maar dan heeft de ketel voldoende druk voor de fluit óf voor een snelle "ontsnapping-actie", mocht dat nodig zijn.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik heb vanmorgen als eerste het overdrukventiel even van de ketel gehaald en gekeken of ik er iets van bijzonders aan kon ontdekken (plakken van de klep? een vuiltje? of whatever?) maar kon niets ontdekken.
    Het enige waar mijn oog op een gegeven moment wel op viel was dat het leek of je van bovenaf schroefdraad in de kop zag waardoor je de boel inwendig zou kunnen demonteren of verstellen?!
    Heel voorzichtig hier een klein beetje aan proberen te draaien, dit lukte zonder noemenswaardige kracht en heb hem toen een kwart slagje terug gedraaid (waardoor de veerspanning minder zou moeten worden).
    Daarna het ventiel weer terug geplaatst en de ketel rustig opgestookt waarna het ventiel bij 3.2 bar (volgens de meter) open ging.
    Machine (en brander) weer stil gezet, even gewacht tot de druk voldoende afgenomen was en toen de veerspanning van het ventiel nog een klein stukje terug gedraaid.
    Weer opnieuw de vlam er onder en nu opent de klep bij een rustig vuurtje op 2.8 bar :thumbsup:.

    [​IMG]
    Inmiddels is er door het uitdraaien al wat meer van de schroefrdaad (en mogelijke verstelbaarheid?) te zien dan voor ik er aan begon te draaien.

    Ik weet niet of dit de gebruikelijke oplossing is en of dit zo moet, heb ook nog niets in de bijbehorende handleiding kunnen vinden over de mogelijkheid van het zelf kunnen of moeten instellen maar het werkt - zonder dat ik naar de winkel moet om een andere te bestellen - wel.
    Terug naar mijn leverancier hoef ik er al helemaal niet mee (en lijkt me ook niet nodig) want die was destijds al niet meer thuis toen hij koud zijn geld had ontvangen en nog niet alles geleverd had (ik geloof dat ik van de week zijn naam nog ergens hier op het forum voorbij zag komen :frustie:).

    En nee, een speedboot hoeft het zeker niet te worden :p.
    De charme van dit soort scheepjes zit juist in de rust en de kalmte waarmee hij voorbij komt glijden.
    Zoals Roel en Harm al aangaven is een beetje kracht achter hand voor een mogelijke vluchtpoging natuurlijk altijd wel handig :D.

    Straks de gasservo terugplaatsen en kijken hoe of dan een en ander werkt en in te stellen of te regelen is.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2022
    bram1324 vindt dit leuk.
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Verstellen: ja, kan. Zeker op deze manier, de veiligheid eerder laten openen.
    Maar zorg er wel voor dat het draaiende deel niet stiekem en langzaam nog verder los kan draaien. Anders vliegt op enig moment je veiligheid de lucht in.:eek:
    Borg het draaiende deel dus door een beetje (hoe heet dat spul ook alweer???!!) van dat witte "gastape" in de schroefdraad te draaien.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zou het kunnen zijn dat er tussen het huis en dat zeskant en "gouvernementsring" ligt?
    Die zit daar om te voorkomen dat je de veiligheid verder kan dichtdraaien (verstellen naar hogere openingsdruk)
    Maak een dikkere ring en leg die er onder en draai alles klem.
    Ik weet niet hoe zwaar dat verstellen gaat, maar bij openen van de klep geeft dat vast een trilling door de ontsnappende stoom, waardoor alles mogelijk verder "losdraait" en uiteindelijk misschien wel uit de schroefdraad "plopt" en de ketel leeg blaast.
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik denk dat wanneer je scherpe nagels hebt dat je het zo zou kunnen verstellen.
    Dat was gevoelsmatig al toen ik er de eerste keer (voorzichtig) met een klein puntbek tangetje aan probeerde te draaien.
    Gevoelsmatig houdt de veerspanning alles op zijn plaats.
    Ik zou - volgens een hele oude methode - ook heel voorzichtig een klein minuscuul centerpuntje op de schroefdraad kunnen geven en de boel zo extra borgen :rolleyes:.
    Of ik probeer Henk Bunte (als Regner specialist) er een mailtje over te sturen en kijken of hij er op wilt reageren en zo ja wat zijn ervaring hier over zegt .
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Latoen kopertje gebruiken, veiligheid iets verder losdraaien, latoentje er tussen en vast draaien.
    Dikte uiteraard even proberen.
    Dat wat er uitsteekt secuur wegvijlen, want anders zit dat een keer in je vinger.
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Afgelopen vrijdagavond nog een kort mailtje naar Henk Bunte gestuurd met de vraag of hij via een bijgeleverd linkje van dit topic en betreffende postnummer(s) het stukje over het overdruk ventiel eens wilde lezen en zeggen wat hij als o.a. Regner specialist ervan vindt.
    Andere ochtend een telefoontje van Henk met een helder en duidelijke uitleg over het wel en niet van de klep.
    Samengevat kwam het er op neer dat e.e.a. zoals hierboven door Roel, Harm en mij beschreven en/of gedacht is, redelijk klopt en met een paar kleine kanttekeningen juist is.

    Omdat ik bij het proefdraaien afgelopen vrijdag weinig vlam en brander verandering door het bedienen van de servo gestuurde gaskraan kon ontdekken, ook daar even kort met hem over gesproken en wat tips van hem gekregen.
    Henk; Bedankt!

    Vandaag de servo kraan los gemaakt en even met een aquarium luchtpompje en een stukje slang in een potje water de fijngevoeligheid van servo en regelventiel getest en uitgeprobeerd.
    Hij luistert dus heel nauw en het ventiel moet bijna dicht staan voor je het effect begint te ontdekken.
    Bij het net te ver open staan van het ventiel zie je alleen nog maar veranderingen als je de hoofdkraan boven op de gastank zou bedienen en dat laatste gebeurde mij dus vorige week :hammer:.

    De druk in en via het gastankje is héél anders dan via het aquarium pompje maar de fijngevoeligheid van waar ik moet beginnen met instellen is me nu geheel duidelijk :).

    [​IMG]

    Voor de duidelijkheid ook nog maar even een filmpje gemaakt.


    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2022
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Deze week eindelijk de romp in de lak kunnen zetten.

    De (spuitbussen) verf stond al enige tijd klaar en was het het wachten op tijd en een geschikte temperatuur in mijn garage.
    Afgelopen maandag was de temperatuur rond de 23 graden en kon ik beginnen met ontvetten (het licht opschuren was al ergens vorige week gedaan), afplakken, een kunststof hechtprimer aanbrengen, daarna - i.v.m. de aangehechte houten scheg - nog een vulprimer gebruikt en vervolgens alles - waar nodig - nog een keer geschuurd en na gelopen.

    [​IMG]
    Het begin van het afplakken.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Alles lukte en vloeide tot dat moment perfect!
    Echter toen ik met de witte aflak begon kreeg ik dit niet naar mijn zin aangebracht.
    Ondanks alle goede en zorgvuldige voorbereidingen kreeg ik het niet glad en strak genoeg naar mijn zin :frustie::frustie::frustie:.

    [​IMG]
    Op de foto is het niet zo te zien, maar voor mij is het is toch niet het resultaat wat ik voor ogen had :frustie:.

    Ik weet dat wat ik gebruik aan verfmiddelen professionele producten zijn en als het dan niet lukt doe ik volgens mij ergens iets verkeerd.
    Dus ook nog maar een deel van internet met filmpjes en van alles en nog wat afgestruind om te zien wat er dan mogelijk bij mij fout gaat.
    Met gemiddeld ééns in de 2 jaar een rompje spuiten ben je natuurlijk ook niet zomaar een prof maar een beetje acceptabel werk moet toch kunnen :rolleyes: !?
    Na 2 dagen en er een bus - met tussenpozen van drogen, spuitmondjes wisselen, schuren en alle in acht nemende voorwaarden van wat nodig is om toch maar aan iets toonbaars te komen - op leeg gespoten te hebben, besloten nog maar een nieuwe spuitbus te halen.
    Dit keer - in de hoop dat het iets uitmaakt - wel van een ander merk!
    Na overleg met de leverancier - die het eigenlijk ook niet snapte - een bus mee gekregen die een iets langere (stof) droogtijd heeft.

    Nieuwe ronde nieuwe kansen!
    En zie daar ..................... :yes: het gewenste resultaat :yes:.

    Een keurig en nette witte (RAL 9016) afwerklaag.
    Zat mijn probleem dus gewoon in het te snel drogen of niet dik genoeg spuiten (met onvoldoende kans om te vloeien) van mijn werk :p.

    Dan kan nu de waterlijn afgetekend worden.
    [​IMG]
    Een voorraadje oude ponsplaatjes is ideaal om de romp en het afteken potloodje op de juiste hoogte af te stellen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Afplakken van de waterlijn met eerst 3 mm tape waarmee je ook gemakkelijk en soepel de bocht om kan.
    Daarna breder tape en - in dit geval - aluminium huishoudfolie om de rest af te dekken en te beschermen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    RAL 3002 (zijde glans) zit er ook weer op :p.

    [​IMG]
    Nu, terwijl de lak nog drogende is voorzichtig het afplaktape verwijderen.

    [​IMG]
    Het resultaat met nog een keer de gebruikte verfproducten.

    [​IMG]
    En nu alles maar eens een paar dagen lekker uit laten harden :p.


    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2022
    MikeMohawk en haje74 vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Strak werk, Bert! Wordt ook weer een mooie dame. Gr. Klaas.
     
  14. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Compliment Bert, ziet er keurig uit.
    Hoop haar een keer varend mee te maken in Maasdam.
    Succes met de afbouw.

    Peter
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen


    Peter en Klaas,

    Bedankt voor de complimenten en zeker zal ik deze dame straks - als ze klaar is - eens (of misschien wel heel vaak :rolleyes:) mee naar Maasdam brengen en daar met haar komen varen :).

    Groet, Bert
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Inmiddels is het al weer enige tijd geleden dat ik hier iets over de bouw gepost heb.
    Niet omdat er in die tussentijd niets gebeurd is maar gewoon omdat datgene wat ik in die weken gedaan heb, vaak kleine en loshangende karweitjes die veelal vooruitlopend waren en - ondanks mijn ruim 100 gemaakte foto's in die tussentijd - soms niet direct actueel of interessant genoeg voor publicatie waren.

    Maar toch maar eens even kijken wat ik zo ondertussen weer kan plaatsen :rolleyes:.

    Bij de laatste keer heb ik de romp gespoten en ben daarna - in afwachting van het rustig uitharden van de lak - verder gegaan met de machine en de condensor tank te beplanken.

    [​IMG]
    De plankjes t.b.v. de ketelisolatie waren eerder al een keer op maat gemaakt en gelakt en kunnen nu rond de ketel en condensortank geplaatst worden.
    [​IMG]
    Voor de ketel was het hout en de messing klembanden wel bij het pakket aanwezig maar voor de condensor niet en moesten deze zelf gemaakt worden.

    [​IMG]

    Tijd om weer verder met de romp en het roer te gaan.

    [​IMG]
    Plaatsen van de messing roersteun onder de hak van het schip.

    [​IMG]
    Om het roer met de servo te kunnen verbinden moet er achter in de romp een gleuf-vormige opening gemaakt worden.
    Dit komt vrij nauw omdat bij te klein het roer niet voldoende kan functioneren en bij te groot loop je - tijdens woelige zeegang en het achteruit varen - kans op binnendringen van water in je schip.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Boven aangezicht. In het gat boven op het roer komt later nog een messing beslagdeel voor de vlaggenstok.

    [​IMG]
    Er is buiten de stuurrad bediening ook rekening gehouden met een helmstok, deze moet ik - ondanks dat ik nog niet weet of ik deze zal plaatsen - nog een keertje maken.

    [​IMG]
    Inmiddels staat de machine met beplanking en zijn componenten weer in het schip maar zal er i.v.m. nog een aantal werkzaamheden zoals bijv. het isoleren van de leidingen en nog wat andere werkjes toch nog een keer er uit moeten.

    [​IMG]

    Eerder in dit verslag stond de kajuitopbouw al een keer - bijeengehouden door schilderstape - half in elkaar en om zodoende de panelen naar elkaar op maat te maken.
    Daarna is alles weer los gehaald om e.e.a. alvast een aantal laklagen te te geven. Zodoende hoefde ik later (nu) bij het definitief in elkaar zetten van de kajuit alles alleen nog maar licht op te schuren en af te lakken.
    Nu zijn de panelen weer via tape met elkaar verbonden maar dan om de boel aan elkaar te lijmen.
    [​IMG]
    De tape langs de naden en de papiertjes er onder dienen om de lak tijdens het lijmen schoon te houden.

    [​IMG]
    Nu de panelen aan elkaar zitten kan als laatste de ronding voor het dak verder op maat gemaakt worden.

    [​IMG]
    Het gebruik van fineliner tape is voor het aftekenen hiervan ideaal en daarna maar weer schuren, passen, vijlen en schuren tot alles naadloos (aan)sluit.

    [​IMG]
    [​IMG]Op de foto is het nut van de losse houten latjes waarschijnlijk niet zo goed te zien maar ik gebruik deze bij het plaatsen van het bovenste verbindingsstuk van de kajuit. Hiermee creëer ik wat extra zichtlijnen om de juiste hoogte en ronding te bepalen en zo nodig bij te werken.
    Verder naar achter komt ook nog een (dak)spant maar daar is - in dit stadium - helaas geen foto van.

    [​IMG]
    Volgens de bouwbeschrijving zou het dak vast op de spanten van de opbouw gelijmd moeten worden en zodoende zijn ronde vorm verkrijgen.
    Omdat ik later graag nog wat makkelijker bij een en ander bij wil kunnen heb ik besloten het dak afneembaar te maken.
    Hiervoor heb uit afvalmaterialen 3 extra dakspantjes gemaakt. Deze geven het dak zijn ronde bolling en vallen mooi - licht klemmend - tussen de andere dakspanten.
    [​IMG]De binnenkant straks blank en de bovenzijde in wit aflakken.

    Tot zover weer even (en deze post plaatsen voor er hier iets mee gebeurt).
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2022
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Haastige spoed is zelden goed... je vergeet de laatste 5 foto's! ;)
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Goed plan, maar... Lijm voor de zekerheid ook een paar kleine magneetjes mee. En op het vaste deel van de stuurstand ook.
    Het dak heeft een redelijk groot oppervlak en bij een beetje wind van achteren zou het zo maar eens kunnen denken dat het een vliegtuig is...
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het blijft mooi: hout en blanke lak.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Dank je Roel, ik had daar al wel een beetje aan gedacht ( je komt dit advies vaker in topics tegen) maar was daar op dit moment - en omdat ik met het dakje nog meer dingen wil - nog niet aan toe gekomen.
     

Deel Deze Pagina