AHTS Rotterdam :: supplier op basis van een SL109 romp

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tinus-online, 9 jan 2010.

  1. jessedev

    jessedev

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    Super bedankt. Ik ben van plan om dit zelf te gaan gebruiken voor één van m'n toekomstige projecten. Ik weet nog niet wat of hoe, maar het moet iets in de trend van sleper worden.

    Iets anders; waar haal jij je tandwielen vandaan en hoe ben je in staat om dat messing zo mooi vierkant te zagen/slijpen?

    Groeten,

    Jesse

    P.S.: Waar dient de servo voor die links op de onderstaande foto staat?

    [​IMG]
     
  2. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    de tandwielen komen van conrad vandaan.
    Dat zo mooi recht maken van het messing doe ik gewoon met de ijzerzaag, daarna een vijl erlangs en klaar. :)
    Als je er toegang toe hebt (of via via) dan kan het natuurlijk ook op de freesbank. :)

    De servo dient ervoor om het luik (dat ik nog moet maken in de boot) te openen en sluiten.
     
  3. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Na lange tijd weer een update van mijn kant.
    Het is inmiddels bijna 5 jaar later en al die tijd heeft de boot stil gestaan.
    Andere hobby’s en interesse’s (motorrijden en Rc-auto’s oa) verdrongen de bouw van dit schip.
    daarnaast bouw ik niet volgens tekening, iets wat het in mijn ogen leuker en uitdagender maakt, maar soms ook moeilijk. Lange tijd heb ik zitten stoeien met een ontwerp voor de brug/opbouw.
    Een stukje terug in dit topic zie je een op de Aziz gebaseerd idee, want door diverse forummers verworpen werd. (bedankt daarvoor ;) )

    Ik heb ook nog een model gemaakt welke op de Smit-Lloyd 120 serie gebaseerd was en heb zelfs nog overwogen om de hele opbouw van de Smit-Rotterdam na te bouwen. Foto’s hieronder.

    Rectentelijk de bouw toch weer opgepakt en begonnen met het ontwerp van de opbouw.
    Deze gaat zeker niet op de Smit-Lloyd 100S serie lijken aangezien daar geen plek voor is.
    Bakdek (zo heet dat toch ?) het hoge deel is ingekort en dit komt ten goede van het werkdek.
    Daardoor blijft er minder ruimte over voor de opbouw waar ik bij mijn ontwerp toch rekening mee moet houden.

    Onderstaand is mijn definitieve ontwerp te zien welke inmiddels in aanbouw is.
    Het ontwerp is gebaseerd op de brug van de Smit Rotterdam, welke ik nog steeds heel mooi vind.
    Verder hebben de Smit-Lloyd 120 en 28 model gestaan en zijn er diverse details bij andere schepen gevonden.

    [​IMG]

    [​IMG]



    De 2 andere overwogen ontwerpen;

    [​IMG]

    [​IMG]

    De opbouw zoals deze nu is. De bodemplaat is van 2mm styreen, de dekken van 1mm, en de wanden van 0,5mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De technische kant.
    Ook met de motoren opstelling heb ik zitten stoeien, ook hier is nog het eea van te zien op de vorige pagina’s.
    De staat van alles is erbarmelijk, allemaal losse draden, electronicaplank weg. Geen plek voor de lier.
    Een hoop te doen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De motor-opstelling blijft redelijk conventioneel, de motoren zoveel mogelijk in het midden, en dan met een tandriemoverbrenging (vertraging 2:1) een een flex koppeling naar de schroeven.
    Helaas ben ik met het inlijmen van de schroefassen niet nauwkeurig geweest en zitten ze niet helemaal recht in de romp wat ik nu bij de motoren moet opvangen.
    de grote Graupner koppelingen maakten naar mijn zin te veel herrie dus deze worden vervangen door aluminium uitvoeringen welke maar uit 1 onderdeel bestaan.

    [​IMG]

    Naast de opbouw ben ik druk geweest met de kleine onderdelen zoals de mast, kraan etc.
    Een gereedschap welke nog hoog op het wensenlijstje staat is een airbrush, getuige de vlekkerige kraan, met het kwastje is het voor mijn lastig om dit strak te krijgen en ik wil niet dat het hele schip er straks zo uitziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Naast de kraan is ook de voormast al gemaakt, deze telt 94 afzonderlijk gemaakte onderdeeltjes!
    Zoals de foto’s laten zien is de mast gemaakt van messing buis en de ladder en kooi zijn uit styreen vervaardigd. De sporten zijn van 0,5x0,5mm vierkant staf.
    Alleen het toplicht zal gaan branden, de sleeplichten zijn alleen voor de sier.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoeklicht. Dit is een beetje een experiment en is ook niet geheel op schaal (ik kon geen kleinere fan vinden dan 15mm)
    Het zoeklicht is gemaakt van een Ebay led zaklamp en spiegel, messingfolie voor de behuizing (niet handig) een klein koelelement (dat bloemetje) en een 15mm fan van Ebay.
    Ondanks dat deze niet op schaal zal zijn (~15mm @ 1:50 is 75cm 1:1 ) ga ik het wel op het schip plaatsen. Later als het schip klaar is dan ga ik er wellicht nog kijken naar mogelijkheden om deze nog kleiner te maken. Het zoeklicht zal op afstand draaibaar en inschakelbaar worden.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Diverse kleine onderdelen.
    Ik ben met allerlei kleine accessoires bezig geweest, op onderstaande foto’s zie je een echt werkende sjorband, messing, ca 5mm lang (kleiner kon ik niet vasthouden) en een luidspreker en scheepsbel.



    [​IMG]

    [​IMG]



    Verlichting, een deel van de verlichting zal uit gloeilampjes bestaan, en een deel uit TL-bakken.
    sommige van jullie hebben ze misschien al voorbij zien komen in het topic van Macrabbit en zijn Union Sovereign.
    Ik heb in Google Sketch-up TL-bakken getekend en deze vervolgens bij Shapeways uit laten printen en het resultaat is verbluffend.
    Het was even spannend of Shapeways het wel kon printen vanwege de kleine delen en geringe wanddikte van de delen maar het is gelukt.
    de onderbak is wat grof, duidelijk geprint, veel kan ik er niet aan doen omdat het zo klein is allemaal. Goed schilderen. De kap daarintegen is heel strak en mooi gelukt, geen gekke plekken en mooi egaal.
    het is veel werk om ze brandend te krijgen maar ik ben bijna zover, de foto’s spreken voor zich.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik heb mijzelf voorgenomen om iedere dag iets aan dit model te doen, hoe groot of klein het ook is, dit om de gang er een beetje in te houden en mijzelf gemotiveerd te houden.

    Daarnaast mijn excuses voor de soms wat brakke foto’s, ze zijn vrijwel allemaal tijdens de bouw gemaakt, bij kunstlicht, met de telefoon. Beetje luiheid en gemak. ;)
    Voel je vrij om ideeën, suggesties en commentaar te ventileren. ;)
     
    Dennist en MikeMohawk vinden dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Je hebt er een volger bij hoor Tinus. Ik doe ook scratch bouw maar wel vanaf tekening. Zelf zoiets bedenken en maken is toch weer even uitdagender en het lukt je ook nog om het er realistisch uit te laten zien. Mooie TL's ook!
     
  5. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Dank je Sjoerd, Het is zeker uitdagend en het levert ook wel de nodige kopzorgen op maar uiteindelijk is er ook een hoop voldoening.
     
  6. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    mooie kleine LED strips! werken deze rechtstreeks op 12 Volt of minder zodat we er een weerstand tussen moeten zetten?
    Ik zat naar ledstrips van Hobbyking te kijken, maar die lijken groter uitgevoerd en te fel..
    Waar heb jij ze vandaan?
     
  7. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Hoi Marcel, deze "ledstrips" heb ik zelf gemaakt en zijn opgebouwd uit 5 SMD leds. type 1205. Ze komen van Ebay.
    Ik sluit ze direct op 12 volt aan en dat gaat goed, geeft mooi licht.
     
  8. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Dank Tinus, suc6 met de bouw!
     
  9. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Het is weer een tijdje stil geweest, dit omdat ik binnenkort ga verhuizen wat helaas ook een hoop tijd en geregel kost, en daarnaast het motorseizoen weer aanbreekt.
    Toch is er wel het eea gebeurd. De opbouw heb ik voor de afwisseling even laten liggen en ben wat meer naar de draadjes gaan kijken.
    De Zender is inmiddels uitgerust met een Jeti 2.4ghz set welke ook overweg kan met de futaba multiswitch welke ik al had. Enige wat hier nog moet gebeuren is een goede bevestiging voor de lipo maken.

    [​IMG]

    In de boot ben ik nog druk, de radioplaat schiet al op, een klein schakelplaneeltje met een aan/uit schakelaar, een schakelaar voor de service verlichting en een laadplug is ook gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn vroegere ik heeft alleen niet echt opgelet bij het plaatsen van de schroefassen, deze zitten niet helemaal netjes uitgelijnd waardoor ik eerst diverse mallletjes heb moeten maken op te kijken hoe en waar ik de rest ga maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    ...En weer door.... :p
     
  10. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Het weer een tijdje stil geweest..... ik maak hier zo onderhand mijn standaard openingszin van.:D

    Het bouwen gaat niet supersnel, iets maken, verbeteren, overnieuw maken, veel uitpluizen etc etc. de scratchbouwers herkennen het vast wel.;)
    Ondertussen ook verhuist, helaas geen grotere werkplek, maar het is te doen. :rolleyes:

    Zoals gebruikelijk weer wat foto's van de voortgang;

    De motorsteun heeft mede door de iets scheve montage van de assen de nodige kopzorgen opgeleverd maar het is voor elkaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Naar de motoren is de electronica nu ook grotendeels afgerond. Het is aardig proppen maar alles heeft een mooi plekje gekregen.

    En klein printje voor de onderdelen welke continu spanning krijgen zoals de verlichting in de romp.
    [​IMG]

    De oude stroomverdeler en de nieuwe (ebay)

    [​IMG]

    Accu spanningsmeter, laadplug, rompverlichting en hoofdschakelaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De lier, de montageplaat in 2 stukken gezaagd om demontage achteraf mogelijk te maken. Daar bovenop liggend de connector voor de aansluiting van de opbouw.

    [​IMG]

    Naar het technische deel ben ik ook nog bezig geweest met de uiterlijke elementen.

    Het lierluik;

    [​IMG]

    [​IMG]

    De dingiekraan (of hoe dat ding ook heet) bijna klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lier en mangat, voor wat aankleding van het bakdek.

    [​IMG]


    De raampartij van de brug zit er ook in;

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de bevestiging van de opbouw. Deze valt over de rand op het dek heen en word dan door een verende haak op zijn plek gehouden. de ontgrendeling komt in het lierhuis te zitten welke gemakkelijk afneembaar word.
    Het geheel word onder het dek verlijmd en is grotendeels demontabel.

    [​IMG]


    Dat was het weer voor deze keer, we rommelen gestaag verder. :D


    ow ja, de riante werkplek! :p ( al ligt er soms meer op de woonkamertafel.)

    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    hoi Tinus,
    erg mooi schip! mooi gedetailleerd ook
    die bel, hoe heb je die zo klein kunnen maken (al helemaal met de draaibank)?
    alvast bedankt
    gr Thijs
     
  12. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Hoi Thijs, dank je!
    Die bel was al een bel, maar met de vijl heb ik deze aangepast zodat die nog iets kleiner werd.
    Wellicht ga ik die nog overnieuw doen, was de vorm vind ik niet helemaal geslaagd, ook de ophanging moet nog anders. ;)
    Het is overigens zonder draaibank, die heb ik helaas niet. (al kan ik die op de zaak wel af en toe misbruiken)
     
  13. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    oh oke, ik zou ook graag een draaibank willen hebben.
    maar dat laat mijn budget me nu nog niet toe.
    doe wel metaal op school, daar hebben ze wel draaibanken alleen niet echt goede beitels voor klein werk.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Tinus,

    Als je dan ook weer een update plaatst is het gelijk eentje waar je een uur naar kunt kijken. Ik weet als geen ander hoe weinig ruimte je eigenlijk in de romp hebt, maar het lukt je uitstekend en ziet er ook nog erg netjes uit. Mijn complimenten. Wel een opmerking, doe ermee wat je wilt. Je hebt de opbouw vast staan met een vergrendeling. Bij de schepen die ik heb gebouwd, en nog bouw, ontbreekt dit bij mij en heb nog nimmer lekkage gehad of de opbouw verloren. Is in mijn beleving dan ook beslist niet nodig. Dan nog een vraagje, heb je haar al eens in het water gehad? Het is een heel slank schip en je hebt er behoorlijk wat apparatuur in verwerkt. Zou zonde zijn als ze straks te zwaar blijkt te zijn om goed op de waterlijn te komen. In ieder geval ben je heel goed bezig. Techniek ook netjes gemaakt en geplaatst.
     
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    @Thijs Als je weet wat voor beitelopname op school gebruikt wordt, kan je bij Herman Buitelaar (hbm-machines) in Moordrecht beiteltjes bestellen, ze hebben daar alles tussen fijnmechanisch prielwerk en oliepijpleidingsnijgrootte. Dan neem je gewoon je eigen beiteltjes mee naar school. Een setje beiteltjes is een stuk minder heftige investering dan gelijk een hele draaibank, en dan heb je ze maar vast mocht je later wel geld en ruimte hebben voor een eigen draaibank.
     
  16. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Hoi Sjoerd,

    Ja dat foto's maken is meestal geen probleem. ;)
    De vergrendeling zou overbodig zijn, hmm, dat zou de boel wel een stuk beter bereikbaar houden. een goeie om nog eens over na te denken. Dank voor de tip!
    De boot heeft al eens in het water gelegen met het nodige gewicht erin en dat ging goed. Al staat het ook op de planning om nogmaals te doen voordat ik de dekken er definitief op lijm om desnoods nog het eea aan te kunnen passen.
    Zodoende bouw ik de opbouw erg licht, want daar gewicht weghalen is een stuk lastiger als toevoegen. ;)

    [​IMG]
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Tinus,

    Was een beetje te snel met mijn opmerkingen. Heb je verslag nog even terug gelezen en zag inderdaad dat je de romp met inhoud al in bad had gehad. Komt wel goed denk ik. Bovenbouw van Styreen toch? Dekken van 2 mm, opbouw van 1 mm met verstevigingen, moet het lukken. Wat betreft je vergrendeling, echt niet nodig, geloof me. Wel natuurlijk een mooie passing maken zodat de bovenbouw er mooi zuigend over heen gaat. Gewicht in de bovenbouw bij plaatsen is uit den boze.
     
  18. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    De bovenbouw is inderdaad van styreen, wanden en verstevigingen van 0,5mm en de dekken van 1mm.
    De boel zit precies klem op de opstaande rand dus dat zal wel in orde komen. :thumbsup:
     
  19. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Nog een beetje vaseline, op de opstaande rand.
    Makkelijk voor het afnemen van de opbouw en je heb ook gelijk een waterdichte afwerking.
    Mooi project,deze bouw.
     
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    tinus ik heb je verslag gelezen blijf vooral plaatsen een mooi verslag en de techniek in het schip super :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina