Bouwverslag Tamiya Leopard 2A6

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Goofyray, 24 apr 2016.

  1. Goofyray

    Goofyray

    Lid geworden:
    12 jan 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedemiddag mede modelbouwers,

    Mijn naam is Raymond , ik heb wat basis ervaring met het bouwen van Tamiya voertuigen.
    Deze tank had ik langer op mijn lijstje staan om eens te gaan bouwen,de bedoeling was om deze voor een mooie prijs in Dortmund te gaan kopen.

    Wat ik geleerd heb dat de metalen tracks beter zijn in combinatie met de juiste aandrijfwielen ?

    Nu is het zo dat ik dit project 'koud' ga beginnen, weinig tot niets erover gelezen en hoe dit tank project tot een bevredigend einde te brengen.

    Ik ga in ieder geval mijn best doen en stiekem reken ik ook een beetje op jullie hulp, de opgedane kennis kan ik dan in de toekomst weer doorgeven.

    Het is helaas niet zo dat ik er dagelijks aan kan werken, ik trek er dan ook een paar maandjes voor uit.

    Dit brengt mij eigenlijk direct bij mijn eerste vraag : wat is nou een geschikte zender ?, zodat ik zo min mogelijk tegen problemen aanloop m.b.t de licht / geluidsunit.

    Fijne zondag !
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 jan 2023
  2. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Als eerste Succes met de bouw, het is een mooi doordacht model om te bouwen.
    Er zijn helaas een paar zaken waar je rekening mee moet houden.
    Het track-spansysteem van Tamiya (slechts 2 instel mogelijkheden) is niet echt geweldig, maar zo te zien heeft de vorige eigenaar je huiswerk al gedaan door een upgrade van AFV te kopen.
    De draagarmen (met name de laatste twee) willen nog wel eens breken. je hebt als het goed is twee reserve.
    De bedrading in de toren kan nogal een warboel worden als je zie niet netjes neerlegt, ik heb bij mijn tank een aantal uiteindelijk wat ingekort.
    Metalen tracks heb ik bij mijn Leo II niet nodig, de metalen-plastic-rubber versie van Tamiya is op zich prima. Misschien is het een optie om de originele te gebruiken en de metalen te verkopen?

    Ikzelf gebruik nu voor al mijn Tamiya tanks een zender van Spectrum (DX6i).
    Het is alleen even experimenteren met de instellen van de zender, Standaard is het namelijk niet mogelijk om alle functies van de tank met de zender te bedienen.
     
  3. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Ook van mijn kant uit succes met de bouw!

    Die metalen tracks heb ik sinds januari ook op mijn leopard, maar ik zit er weer sterk over na te denken om ze er weer af te halen... Ik vind ze te zwaar, en ik mis de grip van die rubberen pad's ook.

    Qua zender gebruik ik deze: http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Futaba&best=CB4YFG24G

    Is een 4 kanaals maar daar kun je de hele tank mee besturen. Helaas verzend deze winkel alleen nog maar binnen Duitsland...

    Deze: http://www.axels-modellbau-shop.de/katalog/en/RC-Technics/Remote-Controls-and-Accessories/CX-24-GHz-Delta-Mixer-Remote-Control-Tank-Truck-Edition::4832.html
    Kwam ik ook net tegen maar hier heb ik geen ervaring mee. Maar is wel een stuk goedkoper.

    Ik heb wel direct een Battle unit ingebouwd, dit is makkelijker als je dit direct tijdens de bouw doet.

     
  4. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Hallo,

    Ik gebruik voor mijn Super Sherman ook de Futaba Skysport 4YF-2.4GHz....
    Deze komt wel van Seidel modellbau af....toen verstuurden ze nog wel in europa.
    Met het instellen ook geen problemen gehad, werkte meteen met alle functies. :)
     
  5. Goofyray

    Goofyray

    Lid geworden:
    12 jan 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedenavond ,

    Arthur , Ruben , en Edwin bedankt voor jullie eerste reacties , daar kan ik gelijk wat mee.

    Vandaag de eerste stapjes gezet om de tank daadwerkelijk te gaan bouwen ( wat een inhoud in de doos pfff ).
    De motivatie om nu daadwerkelijk te gaan bouwen is stijgende !

    Allereerst is goed de onderdelen en bouwbeschrijving bekeken, ik denk dat het het beste is om maar gewoonweg te gaan beginnen.

    Toch enkele vraagjes en / of opmerkingen wat ik tegen ben gekomen.

    De chasisbak is van kunstof...in andere bouwverslagen ( ik dacht van Ruben ) zie ik dat deze van metaal is ? was dat een optie ? en is er een chasisbak van metaal voor mijn Leopard ?

    Het beschilderen van de tank is een klusje wat denk ik niet echt iets voor mij is...zijn er misschien medemodelbouwers en/of bedrijven die dit ( proffesioneel ) kunnen doen ( tegen betaling uiteraard )

    Tips zijn uiteraard welkom.

    Ik heb nog enkele afbeeldingen toegevoegd ik hoop dat ze goed staan ,

    Groet,

    Raymond Chasisbak.JPG Gereedschap.JPG
     
  6. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Hallo Raymond,

    Ik ben nog geen metalen chassis tegengekomen van de leopard, maar ik mis het niet maakt mij niet uit dat het plastik is.

    Verfen was voor mij in het begin ook een probleem, maar je moet het gewoon doen.
     
  7. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Ik denk van de tamiya tanks de Leopard degene is met een kunststof chassis, naar mijn weten hebben alle andere tanks een aluminium chassis.
    Begin tijdens het bouwen wel alvast met de basis kleur op te zetten, vergeet ook niet eerst primer te gebruiken.
    Ik heb bij de bouw van mijn Super Sherman alle delen eerst in primer en daarna in kleur gespoten voordat ik ging monteren.
    Eerst even proef passen, afplakken waar nodig en dan in de primer zetten daarna je basiskleur erop zetten.

    Voor het camouflage-patroon zijn er genoeg voorbeelden te vinden en jouw eigen inbreng maakt de tank toch meer uniek.
    Gewoon met gezond verstand aan beginnen en als je twijfelt kan je toch genoeg informatie vinden op het internet. :)
     
  8. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Eh, even over het cammo patroon.
    Deze werd af fabriek op alle Leo's hetzelfde aangebracht.

    Ik heb mijn tank gewoon in elkaar gezet. (Met wat extra,s)
    Primer heb ik alleen bij de metaaldelen gebruikt, wel eerst licht geschuurd.
    Vervolgens deels gedemonteerd. dwz toren, bovendek, onderbouw en wielen.
    Alleen assen, lampen, spiegels en vizieren en zo afgeplakt, en de tank geheel NATO groen gespoten.
    En het cammopatroon (NATO zwart en bruin) zoals beschreven in de handleiding gespoten.
    Gebruik wel de Tamiya verf, persoonlijk vind ik die het beste op het orgineel lijken.
     
  9. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Daar heb je gelijk in, maar er zit toch altijd een variatie in.
    Maar het is ook maar net wat voor camo Raymond erop wil hebben.
    De tamiyaverf is inderdaad goed, voor de hechting is het wel verstandig om kunststof-primer te gebruiken.

    Maar let wel het zijn tips/adviezen, niets moet alles kan... :D
     
  10. Goofyray

    Goofyray

    Lid geworden:
    12 jan 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedenavond,

    Na wat overwegingen ( en natuurlijk jullie reacties !!! ) heb ik besloten om de tank in lichtere kleuren te gaan spuiten en bouwen ( zeg Desert storm achtig )

    Ik hoop dat het niet te hoog gegrepen is maar ik zeg altijd maar je kan meer als dat je denkt !

    Ik hou dus het schema van de originele Leopard aan alleen met andere kleuren.

    Weet iemand de Tamiya kleurnummers die ik dien te gebruiken ? Voorlopig gaat eerst de chasisbak in de primer.

    Verder heb ik nog een kogellagerset binnen gekregen voor de wielen.dat leek mij op een dergelijk zwaar model beter voor de aandrijflijn.

    En ik ga ( zuurvrij ) kogellagerver gebruiken voor de smering,

    Op of aanmerkingen hoor ik graag !!!

    Raymond kogellagers 2.JPG Tandwielen.JPG
     
  11. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    ik heb mijn leopard destijds met Fosco spuitbussen heeft een beetje een korrelig textuur, maar hecht SUPER goed. ik heb verder geen primer oid gebruikt. de bussen zijn bijna bij elke dumpzaak wel te krijgen. 1 bus kleur van elk is al voldoende.

    Tegenwoordig zou ik het met de airbrush doen :D
     
    Goofyray vindt dit leuk.
  12. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Ik heb mijn tank gespoten met tamiya TS-46 Light sand, daarna wel weathering aangebracht met een spuitbus van Modelmates sandbrown.
    Zonder weathering glimt de verf net iets te mooi en door weathering erover heen te nevelen verlies je ook de plasticlook.
     
    Goofyray vindt dit leuk.
  13. Goofyray

    Goofyray

    Lid geworden:
    12 jan 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Rotterdam
    chasis primer.JPG 1 st Gear.JPG
    Nu zijn we echt begonnen !!

    Chasisbak in de primer , vanmiddag gaat de eerst laag 'Light Sand' erop. ( bedankt voor de tip Edwin )

    Vraag : 'Wetheren' het waarom begrijp ik wel, maar doe ik dat nu na het primere

    Zojuist de 1st Gear in elkaar gezet , heb gemerkt dat je heel scherp naar de onderdeelnummers moet kijken , ik had namelijk bijna 'Gears' verwisseld er zit echter maar een miniem verschil in , goede les voor het vervolg.
     
  14. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Ik ben ook een hele poos bezig geweest met die gearbox, ook een paar dingen fout gedaan maar daar kom je snel genoeg achter... want dan past het niet :p

    Hieronder nog even een foto van de afgelopen Wereldhavendagen in Rotterdam, toen stond ik daar met de vereniging Marinemodelbouw.nl in de Zr Ms Johan de Witt. Ik had mijn Leopard meegenomen en dat vonden de mensen toch prachtig! geluid lekker hard aan :p


    [​IMG]
     
    Goofyray vindt dit leuk.
  15. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Graag gedaan hoor... daar is het forum toch voor :koud:

    Het weatheren doe je als laatste afwerking, op youtube zijn genoeg filmpjes te vinden hoe je dat het beste aan kan brengen.
    Ikzelf heb een spuitbus en doekje gebruikt om dit aan te brengen, maar er zijn nog veel meer manieren om dat voor elkaar te krijgen.

    Cool om zo in dat schip te rijden,vooral met het geluid goed hard dat zal wel over zijn gekomen... :)
     
    Goofyray vindt dit leuk.
  16. Goofyray

    Goofyray

    Lid geworden:
    12 jan 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedenavond,

    Nog even een kleine update en de vorderingen:

    Bak staat in elkaar, chasisbak staat in een dikke laag 'light sand' en de onderdeeltjes voor tekening 11 liggen klaar.

    Van de week weer verder, dan staan de aandrijfwielen en schokbrekers op het programma, wat ik ervan gezien heb een arbeids intensief werkje en ook

    nog wat spuitwerk , nu al weer zin in !! chasisbak in light sand.JPG
    bak + tek 11 onderdelen.JPG
     
  17. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Het ziet er goed uit zo, gewoon rustig aan met bouwen voordat je het weet is het af.

    Ik weet niet of de constructie nog hetzelfde is gebleven, maar de steunrollen die je straks moet plaatsen worden op het chassis geplakt.
    Bij de leo die ik heb gehad was dat het punt waar het nogal eens kapot ging tijdens het rijden.
    Bij mijn Supersherman zit er een boutje door het chassis heen om de steunrol vast te zetten.

    Misschien kan je het overwegen(als het nodig is) om deze constructie aan te passen.
     
    Goofyray vindt dit leuk.
  18. Goofyray

    Goofyray

    Lid geworden:
    12 jan 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat was een nuttige tip Edwin over die steunrollen, voorkomen is beter dan genezen in dit geval.

    Het is geen bouwverslag zonder update....Alleen de loopwielen en ophanging in de primer gezet.

    Verder geen bijzonderheden

    loopwielen in primer.JPG
     
  19. Goofyray

    Goofyray

    Lid geworden:
    12 jan 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedenavond,

    Vanavond de loopwielen eindelijk klaar, primeren, spuiten, monteren al met al heel wat werk maar ook superleuk natuurlijk.

    Ik heb nu al door dat dit even andere koek is dan ff een 'Hotshot' in elkaar schroeven.....

    loopwielen 2.JPG

    Verder heb ik na vriendelijk advies van Edwin enkele spuitbussen gekocht om na de bouw te gaan 'wheteren''

    Ik heb hier totaal geen ervaring mee dus ga dit uiteindelijk eerst op een oud stukje plastic proberen, komt goed denk ik.

    Ik ben zelf niet zo van het online bestellen , ik ga liever naar mijn lokale shop maar dan had ik meer dan een week moeten wachten.

    Ik heb deze uiteindelijk bij sjaaks hobbyshop besteld, keurig verpakt afgeleverd,kan niet anders zeggen.

    spuitbussen.JPG

    Ik ga weer rustig verder met de volgende uitdagingen !!,

    Gr,

    Raymond
     
    Edwin de B vindt dit leuk.
  20. Goofyray

    Goofyray

    Lid geworden:
    12 jan 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedenavond,

    Even een korte update, chasisbak inmiddels voorzien van veerassen en lagers.

    Schokbrekers in light sand gespoten en gemonteerd.

    'idler' wielen voorzien van de bijgeleverde upgrade, wat ik lees moet dit een verbetering zijn t.o.v de tamiya onderdelen ?

    We gaan nu verder met primeren en spuiten van enkele onderdelen ( o.a meeloopwielen )

    Groet,

    Raymond bak met vering.JPG loopwielen upgrade.JPG schokbrekers.JPG
     
    Edwin de B vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina