Bouwverslag Tamiya PT-15 1:72

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Roland, 19 jan 2008.

  1. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Hier komt een bouwverslag(je) van m´n tussendoorprojectje, De PT-15 Torpedoboot van Tamiya.


    De Doos.
    [​IMG]

    De doos geopend ;-)
    [​IMG]

    De inhoud.
    [​IMG]

    De aandrijving (2x Graupner SPEED 305 Torque + 2 Thor4 Regelaar). en stuurservo (Futaba S3107 Nano ).
    [​IMG]

    Gelijk maar de standaard in elkaar gezet en een kleurtje gegeven.
    [​IMG]

    UPDATE 1.

    Beide Hennegat kokers geplaatst
    [​IMG]

    UPDATE 2

    Beide schroefaskokers geplaatst.
    PFFF, wat een priegelwerk, en dan na te gaan dat er mensen zijn die bootjes in 1:200 maken.
    [​IMG]

    Als de lijm is uitgehard dan moeten er nog wel een paar dingen bijgeschuurd worden ;-)
    [​IMG]

    Ondertussen maar eens bedenken hoe ik de stuurservo ga monteren en een motorsteun maken.


    Update 3
    Zo gaat het er ongeveer uitzien. de roeren zijn nog te groot, deze worden aangepast als ik de schroeven heb.
    [​IMG]

    Zo komt het er van binnen uit te zien. Het plaatje triplex gaat dienen als Fundering voor de motorsteun, voor de regelaars en als en extra punt om de schroefassen te fixeren (al denk ik niet dat het nodig zal zijn met assen van 140mm!!!)Ik heb besloten om de motorsteun van messing te maken, en de accu´s komen voor en achter het plaatje triplex te liggen (afhankelijk van het gewicht en het voltage waar ik op ga varen ;-))
    [​IMG]

    Update 4!

    [​IMG]
    De motoren zijn gemonteerd, Ik heb het maar op de simpele manier gedaan.
    Ze zijn nu op een wig gelijmd onder de juiste hoek, Het plaatje wat tussen de motoras en de schroefas zit is ervoor om een beetje ruimte te houden tussen de beide assen ca 1mm (ik ga een stukje siliconenslang als koppeling gebruiken).

    Ook zijn de roeren met elkaar verbonden, nog ff wachten tot de lijm droog is en dan iets maken voor de roer servo.

    Update 5!

    [​IMG]
    Roerservo is gemonteerd. roeruitslag is wel klein geworden maar dat kan altijd nog aangepast worden. (Beide motoren hebben een aparte regelaar op hun eigen kanaal, dus daar kan ik ook nog mee sturen :) ) Eerst de proefvaart maar afwachten ;-)

    Nu ga ik m´n hersens maar eens breken over de bedrading.

    Update 6.

    [​IMG]
    De machinekamer. Het is nog niet compleet, er moet nog een plaatsje gevonden worden voor een zekering en de aan/uit schakelaar.

    [​IMG]
    Vlak voor de eerste testrun.

    [​IMG]
    TEST GESLAAGD :) motoren starten zonder problemen, ook het "drijf bij wire" systeem werkt perfect ;-) ,BEC fuctioneert zoals het moet (Zinna, Bedankt voor de tip)
    Voor m´n gevoel draaien de motoren vrij langzaam op 6V, maar dat ga ik wel zien na de eerste proefvaart, kan altijd nog naar 7,2V (of als het nodig is naar 8,4 of meer)

    Update 7.

    [​IMG]
    Ik was benieuwd hoe zwaar ze nu eigenlijk ging worden.
    DUS.... Het water in, maar bij gebrek aan een badkuip. De wasbak :)
    Eerst maar eens 6 cellen, vrij hoog in het water. 1 erbij, dat lijkt beter.

    [​IMG]
    Van voor gezien.

    [​IMG]
    Van boven gezien.(word waarschijnlijk 4 cellen voor en 3 cellen achter)

    [​IMG]
    Bijna 750gr, Komt nog zo´n 150gr bij (overige plastic delen) dus 900gr met 7 cellen.
    Leuk gewicht. (nu vraag ik me toch af hoe ik bij 1100gr kom (zie bericht #5)

    Update 8.

    [​IMG]
    De aandrijving laat ik voorlopig zo als het is, en ik ben begonnen met de aankleding.
    Ik wil zoveel mogelijk onderdelen lijmen voordat ik ga schilderen/spuiten, de reden daarvoor is dat:
    A - Bijna alles wordt grijs.
    B - er zitten zoveel kwetsbare delen op dat ik bang ben dat als ik er later weer verf af moet gaan krabben om iets te lijmen ik de boel beschadig (de scepters b.v. zijn minder dan een halve mm dik)

    Update 9.

    [​IMG]
    Vandaag het klusje aangepakt waar ik het meest tegen op zag.
    Het schilderen van de bemaning. Hier nog "kaal" na het uitknippen van het spuitgietraam.

    [​IMG]
    Tijdens het "aankleden". Ik heb de beschrijving niet helemaal gevolgd, vond ze te donker worden, Dus hebben ze allemaal een oranje reddingsvest (Volgens de beschrijving XF-52 Flat grey earth, een rare grijs/bruine kleur) gekregen .

    [​IMG]
    Hier de complete bemanning klaar om aan boord te gaan.
    Niet perfect, maar als je nagaat dat ze niet groter zijn dan 27mm vind ik het voor mezelf niet slecht.
    en van ca 1,5 meter zien ze er zelfs goed uit ;-)

    Update 10.

    [​IMG]
    Kom vandaag thuis na 2 weken afwezigheid, wat ligt er op m´n deurmat!!
    Een envelope uit The UK met de 2 schroeven. (Eigenlijk zijn het schroefjes, 19mm :) )
    Gelijk ff passen natuurlijk. (Roeren moeten zoals verwacht aangepast worden)
    Alles is nu kompleet om de PT15 af te maken, het enige dat nu nog onbreekt is TIJD :-( .
    Ga zondag weer voor 2 weken weg, maar hoop daarna weer iets meer tijd te hebben om te bouwen.


    Update 11 :-(

    Vandaag vol goedemoed naar de waterkant, na gister de PT-15 (proef) vaarklaar te hebben gemaakt (heb er nu 8x penlite inliggen).
    Voor m´n gevoel draaien de 12v motoren snel genoeg op 4,8v voor deze boot (het is geen speedboot) en ligt de boot iets hoger op het water wat een stuk realistiser (schrijf ik dat goed??) lijkt.
    Ook de gewichtsverdeling lijkt nu een stuk beter.
    Baterijen van het fototoestel opgeladen en om 3 uur de boot in het water.
    Ik had de boot nog niet los gelaten en zie het water al naar binnen komen :sad: dus snel de boot weer uit het water, en alles weer ingepakt.
    Thuis gekomen maar eens kijken wat het probleem is, blijkt dat een van de hennegat kokers los zit, andere ook maar eens voorzichtig voelen, KRAK, ook los zelfde met de schroefaskoker´s. Alles wat met de zelfde lijm is geplakt laat los (Alleen op het Plastik, op het hout en het metaal gaat het niet los :mad: ).
    Dus verkeerde lijm gebruikt, Welke lijm kan ik hier het beste voor gebruiken?? (Ik dacht zelf aan Stabilit Express).

    De bouw van de rest van de boot gaat voorspoedig, Zal er binnenkort een fototje van maken.

    Hier de foto´s

    [​IMG]
    Het begint er nu echt op te lijken.
    [​IMG]


    Word vervolgd.

    Groeten Roland.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Kleine Update.

    Zie eerste bericht.

    Gr Roland.
     
  3. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Weer een update.

    Gr Roland.
     
  4. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Wat een leuk bootje, ik kan me herinneren dat robbe ook zoiets heeft (had)
    Hoe groot is hij ongeveer? en hoe is de pasvorm? past het allemaal goed of moet je nog veel bijwerken?
     
  5. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    @Koos82.

    De PT-15 is schaal 1:72 ze wordt ong 480mm lang, Gewicht zal rond de 1100gr worden.
    En de pasvorm, het is Tamiya dus (Bijna) Perfect!

    Gr Roland.
     
  6. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Leuk, ik heb hem ook eens een keertje gebouwd.
    Laat je die hennegatskokers zo aan de onderkant uitsteken? Ik neem aan van niet.
    Kost bergen vermogen, stroom en snelheid.
     
  7. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Ik denk dat de roeren het niet meer goed doen als je de kokers binnen de romp houdt. De romp lijkt behoorlijke ronding te hebben.

    Gr robin

    ps. ik heb het model van robbe gebouwd (1:40)
     
  8. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Deze worden korter (ca 1mm uitsteek) als ik ze korter maak heb ik maar een paar mm roeruitslag, en ik ben bang dat dat te weinig is. Maar dat zijn dingen die later (na een aantal keer proef varen) nog aangepast kunnen worden.

    gr Roland.

    Edit.
    Robin was me net voor.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2008
  9. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest

    Heb je daar nog foto´s van??

    Gr Roland.
     
  10. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Update!!

    Gr Roland.
     
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Mooi project!! Doet deugd om te zien dat nog iemand de Thor regelaars gebruikt. Staan die roerkokers niet te dicht tegen de spiegel, om nog wat uitslag te hebben, of is dat gezichtsbedrog?
     
  12. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest

    ik heb de Thor regelaars genomen omdat die zo lekker klein zijn 12x10x2mm 4A continu 1sec zelfs 12A :) (Wat is goede keus voor het zekeren (Zekering) met deze opstelling, motor heeft een blokkeerstroom van 1,9A)

    En de roeren hebben nu een uitslag van ca 120 graden, zal voor zo'n snelvarend schip (hopelijk) voldoende zijn.


    Gr Roland.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2008
  13. erik16v

    erik16v Guest

    op hoge snelheid word het effect van je roer groter he ,bij lage snelheid kleiner .
    dus je roeruitslag gebruik je het meenst bij manuvreren ,op snelheid gebruik je maar weinig roeruitslag hoor !

    erg leuk projecht !
    zo moet ik ook nog bezig ,met mijn echt vadernde bijboot van ong 20 a 22 cm ....

    mzzlss
    erik
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Roland, zekeringen van 2A uitproberen. Ik gebruik enkele Graupner Multispeed 140 sets, die nemen 0,8A op, en toch moest ik soms een zekering van 3A vervangen. Vermoedelijk brandt de zekeringdraad in, en "verslijt" stelselmatig. Maar jij hebt 2 regelaars, dus helemaal stilvallen in het midden van de plas, zou al een ongelukkige samenloop zijn.
    Vergeet NIET om uit één Thor4 een rode draad los te maken uit de stekker. Anders gaan de BEC's "vechten".
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2008
  15. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Toch kun je de kokers wat inkorten, dun buisje over de roerkoning en je hebt weer "afstand". Of je laat ze op lengte, maar maak ze dan een stukje stroomgunstiger. Alle beetjes helpen.
     
  16. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Buiten het feit dat ik dit een leuk project vind, en alles op de voet volg. Vind het ook leuk hoe je de updates bij elkaar houdt. Gewoon alles editen in de eerste post ;-)
     
  17. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Leuk verslag Roland!
    Zelf ben ik momenteel bezig om de pt-15 van robbe 1:40 te bouwen.
    Het is mijn eerste scheepje, en terzijnertijd wil ik ook een bouwverslagje tikken.
    Hier een leuke link naar een bouwverslag van de robbe-versie op rcuniverse:

    Robbe PT 15 Patrol boat review

    Groet,
    Edwin
     
  18. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ahoi,

    de PT-15 van Robbe is ook één van mijn lopende projecten. Nu gaat dit draadje over de Tamiya-versie van dit schip en daarom bij de onderstaande foto's de opmerking: "is het nu de Tamiya of de Robbe uitvoering?"

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Hallo Jos,

    Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen; de robbe-uitvoering.
    Maar dan wel één met wat eigen inspiratie, want die belijning die onder langs de romp loopt en vooraan iets naar boven buigt staat bij mij niet in het bouwplan.
    Ook de vensters van het dekhuis hebben bij robbe niet zo een keurig kozijntje eromheen.
    Maar voor de rest lijkt hij sprekend.

    Ziet er trouwens al erg goed uit!
     
  20. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Beetje laat antwoord maar ik was niet van plan om 12,50 euri te betalen voor een uurtje internet in het hotel.



    Ok, Bedankt voor de tip´s (dat van ¨2 bec´s¨ wist ik niet)


    En toch laat ik het (voorlopig) zo ;-)

    Het idee heb ik ook maar ¨geleend¨ van iemand uit het autoforum (Psygho (Emil)
    Het blijft lekker overzichtelijk zo.



    Het is in ieder geval NIET de Tamiya uitvoering (De dekken zijn veelste kaal :) )
    Als ik het formaat moet schatten zeg ik ook ¨de Robbe¨ uitvoering,
    Ziet er allemaal erg strak uit. (Al ga ik voor een rood onderwaterschip ;-) )

    Gr Roland.


    Oja, M´n ontvanger is ook binnen, Robbe Futaba R114F,4 kanaals en lekker klein (11gr).
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2008

Deel Deze Pagina