Bouwverslag: Team Black Sheep Discovery__ (maiden flight! in post 4),_Update: 19-12-2012)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Leuk dat je even komt kijken...
Hier komt een (uitgebreid) bouwverslag van de Team Black Sheep Discovery. (tbs) (disco))

Hij word opgebouwd voor het fpv vliegen en wil hier dus een fpv set op hebben. De fpv set is al een poosje hier, en zal gebruikt worden straks als video downlink op de JAF hexa. Ik wil eerst wat ervaring opdoen, en moet vanwege de financien helaas nog evne wachten met de aankoop van een degelijke gimbal.

Het leek me wel leuk om dit gat te vullen, met wat ervaring opdoen met fpv. Zo hoef ik niet meteen een dure setup de lucht in te laten..

Ik heb liever een stukje zekerheid en een tussen stap. Wachten moet ik toch en dit heb ik allemaal al liggen, dus combineer ik het een met het ander... ;)


Als regelaars heb ik rctimer met al voorgeflashde SimomK software.
Motoren worden de rctigers 900kv, maar eerst zullen de originele dji motoren gebruikt worden.
De 10"graupners zullen prima werken met deze motoren, en het geheel zal eerst op 3s lipo worden voortbewogen.

Mits genoeg intresse zal het hele fpv gebeuren mede genomen worden in deze bouwdraad. Verslagen kosten veel tijd, en ik vindt het zonde om veel tijd en moeite te steken in iets wat niet gelezen word. In de reply kan je eventueel wel kwijt of je dit graag zou willen zien of niet. Dan weet ik of, (en hoeveel) intresse er is...

Met groet: Emil




Daadwerkelijke bouwvorderingen:


De regelaars aanpassen en voorbereiden:

Ik vindt het gemak van busjes toch wel prettig. Zeker als ik veel moet testen, en er komen straks nog andere motoren op. Ik ga nu voor gemak van het wisselen, en dus voor even wat minder gemak met de regelaars. ;)


De regelaar in kwestie:
dscf6522.jpg




Zorg ervoor dat de solderingen van de draden vrij zijn van de krimpkous:
dscf6523.jpg




Klem het geheel met beleid vast, liefst met wat rubber of iets dergelijks!
dscf6524.jpg




Desoldeer de motordraden van de regelaar:
dscf6526.jpg




Vervolgens heb ik deze desoldeerbout voor gebruikt, maar een soldeerbout met desoldeerpomp op desoldeerlitse werkt ook prima.
dscf6527.jpg




Beetje lastig te zien, maar zorg ervoor dat alle soldeer weg is van de soldeerpad!
dscf6528.jpg




Zet het geheel vast, en gebruik bv een "derde hand" voor het "op de plek houden" van het busje.
dscf6529.jpg




Lijn het geheel netjes uit! Let op dat je niet te ver naar achteren komt. Let ook op dat je niet tegen de koelplaat aan komt!
dscf6530.jpg


dscf6531.jpg




Het solderen van de busjes op de pads van de regelaar is wat lastig. Ik heb deze methode gebruikt. Mischien niet de netste maar hier zie je toch immers niets meer van terug.

-Begin altijd met de middenste. Lijn het geheel goed uit, en zorg ervoor dat de bus de pad aan de onderkant raakt.
-Doe een klein beetje soldeer op de bovenkant van het busje. Dit zorgt ervoor dat het busje makkelijk warm word.
-Wacht totdat het busje zo warm is dat je de soldeer tegen de onderkant van het busje kan laten smelten.
- Voeg net zolang soldeer bij, totdat de soldeer mooi vloeit op de bus en de soldeerpad van de regelaar, welke eronder ligt.
- Zorg ervoor dat je zeker weet dat je genoeg warmte hebt voor een vloeiende soldeer verbinding.
- Bij kon je het heel goed zijn omdat det in echt "opeens"er tussen trok, en dit was goed zichtbaar.

Het gesoldeerde busje:
dscf6532.jpg


dscf6533.jpg




Doe dit met alle 3 de busjes:
dscf6535.jpg


dscf6536.jpg


dscf6537.jpg


dscf6538.jpg


dscf6539.jpg




Voorzie de busjes van een passend stukje krimpkous.
dscf6540.jpg




Knip met bv een lexaan schaar de boel open tot het einde van de koelplaat:
dscf6541.jpg




Scheur het laatste stukje open, om doorknippen vaqn de draden te voorkomen. Houd de vinger op de koelplaat zodat deze niet verschuift of loskomt:
dscf6542.jpg




Voorzie de regelaar nu van een nieuw stukje krimpkous.
dscf6544.jpg




Nu de kous nog warm is, kan je mooi het aandrukken bij de busjes. Dit is wel zo net, en voorkomt dat er stof of zand in komt. (verbrand je vingers niet!)
dscf6545.jpg




Doe dit met alle benodigde regelaars:
dscf6546.jpg





Omdat ik ze met de Naza gebruik, hebben deze regelaars nog wel eens last van het LMS (lazy motor syndrome) Dit houd in dat niet alles motoren meteen draaien bij armen. Heeft te maken met de combi van naza en SimonK software. Wil je wat uitgebreide info dan kan je hier terecht:
TBS DISCOVERY ESC - Lazy start of individual motors - EXPLAINED

Oplossingen:
1: Calibreer de regelaars met ZENDER endpointen -120 (gas op laagste stand) en + 100 (gas hoogste stand). Na de calibratie zet je de endpoints weer op -100en +100
Mocht jouw zender al met 120 of 125 beginnen zorg je ervoor dat laag gas 20 procent lager kan dan vol gas!

2: Zet in de assistentsoftware de idle motor speed op een stap hoger dan normaal.

3: Een combinatie van deze 2 ;)

Gebruik je deze regelaars (of regelaars met een BEC) in combi met de Naza (of een ander systeem dat gebruik maakt van een eigen bec susteem / voeding) ,isoleer dan de rode draad van de stekker.. Knip deze niet af, maar pulk hem eruit door het lipje op de tillen, en de draad eruit te trekken. Voorzie dit met een krimpkousje, en bundel deze draadjes weer samen met ene krimpkousjes. De naza heeft een ingebouwde bec unit. de V-sen. Dus een bec van de regelaar is hier overbodig en kan zelfs schadelijk zijn omdat de regelaars, (zeker als ze van het "switching type" zijn) elkaar tegen kunnen werken. Bij linaire becs heb je dit probleem niet. Maar om zeker te zijn koppel de rode draad gewoon los!

Standaard komen de Simonk regelaars al gecalibreerd. Maar gezien de verschillende versies en waardes van min en volgas bij verschillende zenders en ontvangers, calibreer ik ALTIJD de regelaars nog een keer op de te gebruiken ontvanger. Ik doe dat echt rechtstreeks op de ontvanger, en dus regelaar voor regelaar.

Hier even een filmpje hoe je dit doet:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update 10-12-2012:

Nu de regelaars klaar zijn kunnen we beginnen met de bouw van de team black sheep Discovery
(nu dus te herkennen als tbs , of tbs disco, of disco.)

Ik ben detector amateur, en ben in het bezit van eewn mini metaal detector. Voor in de hand, om kleine dingne te pinpointen welk ik met de pinpoiint functie van mijn Whites DFX, en mijn White's spectrum XLT lastig kan vinden.
(diamanten oorstekers bv)

Deze heb ik gebruikt om na te gaan naar de koperen printbanen en ingebouwd distrieboard loopt in dit frame. Hiermee wist ik zeker dat ik het gat kan boren zonder problemen te krijgen. Je wilt natuurlijk wel zeker weten dat de regelaars genoeg stroom krijgen!

Het geplande gat:
dscf6547.jpg




Na het frezen:
dscf6548.jpg




Regelaar draden inkorten:
dscf6550.jpg




Pads vertinnen:
dscf6551.jpg




Draden solderen, let goed op de polariteit!
dscf6552.jpg




Nu de naza los ligt vergeet niet even de (met name)linker zijkant af te plakken!
(zon heeft invloed op de barometer, waardoor je soms dus hoogte verliest als de zon erop schijnt!!)
dscf6554.jpg




Ik heb de plus kabel bewust omgekeerd gesoldeerd om eventueel kortsluiting te voorkomen.
(De normale manier kan wel, maar soldeer de kabel dan schuin naar boven)
dscf6555.jpg




Maak een foto, of noteer de volgorde van de draden van de v-sen unit, en purk de draadjes los.
dscf6556.jpg




Haal de kabels voorzien van een krimpkous ter bescherming, door het onscherpgemaakte gat in het frame.
dscf6557.jpg




Zet de v-sen unit vast.
dscf6559.jpg




Soldeer de v-sen unit op de pads op het frame.
dscf6560.jpg




Geef de naza DE plek waar de TBS jongens hem wilen hebben.(in het midden van de 4 brede gaten)
dscf6561.jpg




Soldeer de aansluitingen voor de ontvanger:
dscf6562.jpg




Doe ook de andere kant:
dscf6565.jpg




Monteer de ontvanger en sluit alles netjes aan:
dscf6568.jpg




Schroef de mooie rode bussen op de plek. Vergeet ze niet te voorzien van lockbond.
En tref voorbereidingen voor de montage van de gps mosule.
dscf6569.jpg




De gps module gemonteerd:
dscf6572.jpg




De camera voorzien van de tbs camera-plate plate. (Ik gebruik m2.5 boutjes)
dscf6574.jpg




Lang leve traxxas slash 4x4 schokbreker busjes Past precies!
dscf6575.jpg




Schuif ze over de rvs bout, en leg hierop de cam plate van tbs.
dscf6576.jpg




Bijna nooit gebruik ik m2.5 dus de zelfborgende moeren en boutjes lagen nog ongebruikt, maar nu had ik er EINDELIJK 4 nodig! ;)
Dat leert dat ik er nog "maar" 196 heb liggen.. Gauw weer nieuwe bestellen! ;)
dscf6577.jpg




Slordig gemaakte steun voor de v-tx. (der komt nog wel eens een netere versie, Had geen zin om uren achter de frees te staan. Kan ook nog altijd die van TBS kopen, voor 10 dollar.. Mischien nog wel een beter idee ;)
dscf6578.jpg




Van een andere kant gezien:
dscf6579.jpg


De bedrading va de cam heb ik, wederom om storing te voorkomen, gedraaid. Wat ook prima werk is getwist servo snoer. Dan heb je dus de plus en min en cam beeld, prachtig getwinst! (kuddo's voor VinnyGoGo!)

Voeding solderen van de stepup module. (De vtx krijgt 12 volt en heeft 5 volt uit. De cam gebruikt 12 volt. De step-up module maakt van de 5 volt weer 12 volt, en het geheel is meteen ontstoort en gefilterd door de stepup! HANDIG!
dscf6580.jpg




Om storing te voorkomen, wikkel je de draden welke van je cam afkomen, zoveel mogelijk (en zo dicht mogelijk bij de cam) om een ferietkern. Ik heb het netjes in een kripmkousje gedrukt, net en makkelijk weg te werken.
dscf6581.jpg




Solderen van de draden aan de step-up module. (let op dat de gele draad (video van de cam) dus langs de step-up loopt, maar WEL om de fereitkern moet!!!
dscf6582.jpg




Wegwerken van de draden, stepup module, en monteren van de cam module.
dscf6583.jpg




Solderen van de min voor de accu aansluiting.
dscf6584.jpg




Monteer 2 busjes voor het vast zetten van de unisens telemetrie module (mx16 Hott)

UniSens-E%20XT60%20mit%20Hintergrund.jpg


De electric-air module van graupner zelf was te groot. Deze doet alles wat de EA module doet, behalve de individuele cellspanningen weergeven, Iets waar ik prima mee kan leven. Deze is veel kleiner en ALLES valt in te stellen. (hoogte stijg- daalsnelheid. Accu spanning, accustroom, verbruik en de rest. Ook de alarmen zijn aan te passen aan je wensen)

Meer info over dit prachtige ding:
http://www.sm-modellbau.de/shop/product_info.php?products_id=137

Annyway, de bussen: (overblijfsel van de 63cm yakub quad, wie wat bewaard heeft wat!)
dscf6585.jpg




Stukje foam voor bescherming van de unisens module.
dscf6587.jpg




Vastzetten van de unisens telemetrie module:
dscf6588.jpg




Totaal plaatje tot nog toe:
dscf6589.jpg




Vastmaken van de regelaars:
dscf6590.jpg




Het word steeds krapper ;) (ja een stekker van de regelaar zit verkeerd, dit is na het nemen van de foto direct veranderd!)
Let er ook op dat je de rode draad isoleerd van de aansluiting van de motoren (dus regelaars)
(alleen nodig als je geen opto regelaars hebt!)
dscf6591.jpg






Vervolgens werken we alles af. Gps module bedrading wegwerken. Regelaar draden, telemetrie module, en tot slot ook nog de osd van de camera. En alles wat er nog overblijft.. Dat werken we iig netjes en stevig weg... Niet te sevig want de trillingen moeten wel ergens heen kunnen! Anders heb je in no-time draadbreuken! Het moet gewoon op zijn plek blijven, zoder dat het kwaad, of verstrikt in iets... Dus bind het niet superstrak en op spanning, want dan gaat het echt fout!


dscf6592.jpg


dscf6593.jpg


dscf6594.jpg


dscf6595.jpg


dscf6596.jpg


dscf6597.jpg


dscf6601.jpg








Dan is hij klaar! Nou ja klaar om ingesteld te worden! Dit is in mijn voorgaande f450 en f550 verslag duidelijk te lezen, dus ik verwijs u voor instellen van de naza, naar dat topic. Ik zal hier de uiteindelijke gain settings wel posten!




Wat fotos van de complete Tbs discovery:
dscf6605.jpg


dscf6606.jpg


dscf6607.jpg


dscf6608.jpg


dscf6609.jpg


dscf6610.jpg


dscf6611.jpg


dscf6612.jpg


dscf6613.jpg


dscf6614.jpg


dscf6616.jpg


dscf6617.jpg


dscf6618.jpg


dscf6622.jpg


dscf6623.jpg


dscf6624.jpg


dscf6625.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het instellen van de TBS discovery (met de naza module)
Ik heb al eerder een compleet verslag gemaakt, wel van een f450, maar dezelfde X configuratie welke we met de TBS hebben....Echter de gains heb ik met Naza + GPS 3s 4400mah 25c, dji motoren , en 10x5 props van graupner zijn dus anders..




Uit deze draad:

manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes


De belangrijkste dingen:

Algemene info en diverse schema's:
[161961] manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes

Het instellen met behulp van de Assistent software:
Nogmaals de gain settings :

172 153 102 223
141 141

[161961] manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes

Gps update, hoe stel ik de gps in?
http://www.modelbouwforum.nl/forums...ade-demo-en-uitleg-filmpjes.html#post2581552:


Eerste vlucht en fine tuning:
[161961] manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes

Diverse filmpjes en uitleg op film
[161961] manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes

Het werken met de gps, de mogelijkheden en eventuele problemen:
[161961] manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes













De zenderpult.
Ik had nog een "oude" Graupner carbon look pult liggen voor een megasoft zender (mx12/16)
Deze paste natuurlijk niet op me mx16 hott.. Maar met wat arbeid moe thet wle pas te amken zijn dacht ik. Zoveel verschillen ze nu ook niet...

Nu had je wel universele pults buiten de grens, in mooi carbon, maar dat sprak me niet echt aan. Zeker niet omdat ze redelijk aan de prijs zijn, en het niet zeker is of ik er wel tevree mee ben.

Daarnaast lag de oude pult nog stof te verzamelen!
Dus naar de gama en wat alu profieltjes gescoord gescoord, en maar eens een pposje lopen knutselen. Mocht dit misgaan, heb ik altijd nog een goede reden om een prefab pult te kopen ;).

Het koste toch wel wat moeite om hem zo te krijgen dat de kijkhoek optimaal was, en ik tevreden was met het resultaat. Ik WAS van plan een build log te maken, maar ben hier niet aan toe gekomen. Daarnaast zou he took enkel gelden als je en oude carbonlook pult hebt, PRECIES hetzelfde scherm als ik, en ook een mx16 HOTT zender.. Denk da the teen beetje onzinnig zou zijn. Het is niet algemeen, en dat is meteen het struikelblok..

Ik wil straks wel een uitgebreide foto sessie neerzetten, indien er behoefte aan is. Dan kun je wel goed zien hoe het een en ander gebouwd is, en dat brengt hopenlijk wel genoeg info met zich mee om zelf idee-en op te doen! Dit is geen enkelprobleem en doe ik graag.

Ik heb alles redelijk strak kunnen wegwerken, en het geheel draait vanwege het zwaartepunt en optimale kijkhoek, op een 3s 2200mah lipo. Goed voor omgerekend 6 tot 7 uur werktijd. Dit voor zowel de ontvanger module , en het 7"scherm. Een verassend zuinig setje!



Hier even een fimpje van mijn zenderpult met 7"screen..

De antenne komt nog met een buisje alu met een 75cm omhoog.En word afneembaar voor transport. Dit zodat deze boven mijn hoofd uitsteekt en "vrij zicht" heeft. Tot deze tijd blijf het zo en zorg ik dat de quad voor me is, en of draai ik mee ;)...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update 15-12-2012
De maiden! Nou ja niet dus!

Alles klaar gemaakt en dubbel gechecked.. Zwaartepunt op 1cm voor(naar de voorkant) het aangegeven punt, leek mij beter, en ook veel logischer.

De 2 zippy compacts passen prachtig in het frame en zijn parallel geschakeld (2x 2200mah naar dus 1x 3s 4400mah.) Zwaartepunt komt ook prachtig zo, alsof het er voor gemaakt is.!

Echter de go pro is er nog niet, dus ik denk dat ik ze iets naar achteren moet zetten straks, geen nood plek en ruimte genoeg.

Tot zover weinig problemen....
Het weer zat mee, alles leek in orde...

Dus vanwege "geen auto" naar het veldje hier achter.. Geen kids te zien, dus man wat een feest!
Hmm lieve kat.... Schattig beest.. maa rnu evne niet... SWOOOSH wegwezen, ik wil vliegen...
Het beest achtervolgde me constant, en ook even de motoren aan, en hij was er niet bang voor.

Nu ben ik wel een katten mens en hebben zelf hier ook 1 siamees, en 2 oosterse kortharen (desinger siamees).. Vroeger thuis al opgegroeid met dit soort katten, zelf fokt mijn vrouw er ook mee,dus ik weet er wel een beetje van zeg maar..

Dit is het type, ik ben niet bang en ik mep hem uit de lucht. basta. Dat had ik al lang door.. Dus dat loopt uit op een bloedbad voor de kat, en ik is kattenliefhebber, dus de maiden ging niet door... Morgen maar weer proberen...

Zucht.....



Edit:
Update 17-12-2012
Maiden poging 2

Vanmiddag, toch niet zo mooi weer... Gelukkig kon ik even een auto meekrijgen.
Dus mocht het toch regenen, nat zou ik iig niet worden...

Hier de maiden flight en de test van mijn fpv gear...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze ga ik zeker volgen. Ik heb mijn ogen al uitgekeken op deze maar wil eerst wat meer ervaring opdoen met de Quads die ik al heb.

Mvg,
(ineens ook een abbo ;) )
 
Altijd leuk om te lezen, maar aangezien ik zelf ook dit frame net een paar dagen vliegend heb, nu nog zonder fpv, lijkt me het fpv gedeelte ook erg interessant, dus als je dat kunt meenemen, graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik ook abo.
Ik heb geen fpv plannen maar vind het wel interessant.

Zit het koellichaam los onder de krimpkous?
Is het dan een idee om wat isolatie aan te brengen tussen de busjes en het koellichaam?
 
Ik ben niet zo van de vliegtuigen/ heli's, maar dit ziet er wel weer mooi uit!
Hopelijk wordt hij net zo mooi als de HighLift :)
 
Ik ben benieuwd hoe je hem gaat opbouwen. Uiteindelijk is er ruimte zat in het frame. Leuk om te volgen
 
Van waar hebben jullie de TBS besteld eigenlijk ? Recht vanuit US met import of vanuit die stores in Engeland of Frankrijk ?

Mvg,
 
Laatst bewerkt:
Update in post1 (regelaars calibratie, BEC info en LSS info) En ook in post 2 (bouwvorderingen) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Ik ben echter wel benieuwd hoe het met de gps gaat icm zo laag bij het frame. Heb een TBS al gekke dingen zien doen met een gps zo dicht bij andere stromen..
 
Back
Top