Bouwverslag Thunderbolt razorback Top Flight

Hallo iedereen,
Eindelijk, nu bijna en jaar na de aankoop (Van Geert Janssen), ben ik begonnen aan de bouw van m'n eigen Thunderbolt.
Het is m'n eerste bouwdoos en hoop dat het een mooie kist zal worden. Alles rustig aan, dan zal het wel lukken denk ik.

Hier alvast de eerste foto van de ribben van de stabilo.
Tips & truks, opbouwende kritiek zoals steed zeer welkom.

Greets from Dimi

stabilo_ribbenbouw2.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Dimi,

Mooi dat je begonnen bent en nog mooier dat je ook een bouwverslag gaat maken!

Omdat het je eerste bouwdoos is alvast de allerbelangrijkste tip (wellicht ten overvloede):
Zorg dat het oppervlak waarop je bouwt 100% vlak is. Controleer dit goed met een waterpas of zo, want veel tafels lijken vlak, maar zijn dit niet!
Verder staat de bouwbeschrijving van Top Flite vol met handige tips en trucs.

Veel succes en maak er wat moois van.

Groeten,

Geert

Idem, succes met de bouw en tot volgend jaar op de schaalmeeting in Oss ;-)

Bedankt voor de interesse,
Ik heb voormiddag een beetje geschuurd, zodat de LE van de stabilo gelijk gaat lopen met de ribben. Vanavond waarschijnlijk de TE en dan kan ik beginnen met het "beplanken" van de bovenkant. Foto's volgen nog.

Ik had ook op voorhand gecontroleerd of de bouwplank (22mm dik MDF) recht was adhv een rij. Ook nog even de truk van Jan toegepast met een metserstouw en wat blijkt nu........ ze is recht (gelukkig).

Greets from Dimi

Laatst bewerkt:
Eindelijk nog eens wat kunnen bouwen
Om de skins van de elevators op maat te maken had ik eerst een malletje gemaakt van papier dat ik kon overtrekken.
elevator%20skin%20van%20de%20stabilo.JPG.jpg

Het plaatsen van de onderste stukken van de elevators, na het schuin schuren van de achterkant.
indekken%20elevator.jpg

Ik heb een vraagje aan jullie:
Ik ben nu op het moment aangekomen dat ik hingeblocks moet gaan lijmen zoals aangegeven op onderstaande foto (o.a. tussen rib S3 en S4). Op de originele tekening en plan worden CA hinges gebruikt, maar ik wil gebruik maken van Robart penhinges. Wat ik denk ik dan al zeker moet is in het elevator gedeelte, net zoals in de stab zelf, ook een hingeblock lijmen. Anders heeft het scharnier volgens mij toch veel te weinig houvast. (Enkel in de LE van de elevator moest ik dit niet doen)
plaatsen%20robart%20hinges.jpg

Op de onderstaande foto wordt het misschien nog duidelijker.
plaatsen%20robart%20hinges2.jpg

Mijn vraag is nu ook: "Hoever moeten de pennen omgeven zijn door hout en met welke lijm kan ik ze best lijmen?"
Op onderstaande foto zit er eentje waarvan er in het elevator gedeelte zeker niets moet komen vermits dit een vol balsa blok wordt, maar heeft het in de stab zelf genoeg houvast? (Enkel de TE)

plaatsen%20robart%20hinges3.jpg

Langzaamaan komt er wat model in.
Groetjes van Dimi

Laatst bewerkt:
ja het is verstandig die blokjes ook in het roer zelf te lijmen
tenminste zo lang dat het hele pen gedeelte in hout zit

Back