Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

  1. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb er al meerdere gebouwd, maar ben nu weer met een nieuwe begonnen en tussendoor aardig wat foto's gemaakt. Dus dacht ik om ook maar eens een bouw-draadje te starten, als er tenminste geen ernstige bezwaren zijn.

    Het wordt een toestelletje gelijk aan onderstaande foto's, maar dan met een wingspan van 70 cm. Onderstaande heeft wingspan 60 cm.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben gek op dit ontwerp omdat het zo gemakkelijk en relaxed vliegt dat zelfs een talentloze vlieger als ik ermee overweg kan :D

    Ik ben dus van plan de komende tijd heel wat fotootjes te uploaden hier, heb ik in ieder geval gelijk een backup

    Dirk

    Aanvulling 23/12/2007 en 08/09/2008: Mooie PDF-tekeningen in drie formaten, met dank aan Eefjan (Bro!):

    70 cm versie op A4

    80 cm versie op A3

    90 cm versie op A3

    90 cm versie op A4

    100 cm versie op A4

    En van Beginners Luck (Mark):

    80 cm versie op A4

    90 cm versie op A4


    Aanvulling 24/08/2008: Samenvatting bouwtips en enkele setups.... in een Word document, wederom met dank aan Eefjan (Bro!):

    Bouwtips in Word
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. mitch-L

    mitch-L Guest

    Dirk,

    Ik blijf ze echt mooi vinden,
    En je hoeft maar 3 kanalen te gebruiken toch?

    Wat voor setup zit er trouwens in,
    Misschien ga ik er ook eentje bouwen als ik weer bouw aandrang heb :wink:

    Nogmaals erg mooi!

    Grtz Mitch
     
  3. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb het idee en het bouwplan gestolen uit dit draadje:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=159608

    Oorspronkelijk bouwplan is dus voor een balsa model van 30 cm wingspan en de auteur heeft het plan gebruikt om een 60 cm depron model te maken. Ik wijk hier en daar iets af van het bouwplan, voornamelijk om het mezelf makkelijker te maken.


    [​IMG]

    Stap 1. Romp en vleugeldelen uitsnijden uit het depron. Ik heb de rompdelen -op papier- al aan elkaar geplakt, dan hoef je later niet meer het achterste deel te lijmen. Ribbetjes ook uitgesneden uit 3mm balsa. Let op de nerf: in de lengterichting. Ribbetjes zijn niet echt noodzakelijk, het depron is redelijk vormvast na het buigen, maar mét ribbetjes is het nog net wat mooier.

    Let op met depron: het wil maar in één richting lekker buigen en dan moet je boven en onder ook nog goed hebben. De wat doffere kant van het depron moet aan de buitenzijde van de buiging zitten, de richting kun je bepalen door even te proberen, of, als je goed kijkt langs de plaat zie je aan de glimmende kant van het depron de 'nerven' lopen, zodat je de richting weet.



    [​IMG]

    Ik ben niet zo creatief met decoreren, dus maar weer een standaard schema. Acrylverf met een rollertje opgebracht. Afplakken met schilderstape, eerst laagje wit, daarna de eindkleur (tegen druipers)

    Dirk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Mitch,

    Is inderdaad 3-kanaals. Setup kom ik nog mee. Het wordt in ieder geval een cheapo-moth, totaalkosten onder de 100 Euro.

    Dirk
     
  5. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    [​IMG]

    Rompschotjes uitgesneden uit 6mm depron. Een stukje korter dan op de tekening, zodat de bodem er later nog in past. De romp over een bezemsteel oid masseren, zodat ie makkelijk kan buigen. Niet de bezemsteel als een deegroller gebruiken op een harde ondergrond. Ik leg de bezemsteel op het werkblad en rol het depron daar met de vlakke handen over heen en weer

    [​IMG]

    Nu het voorste deel van de romp aan elkaar lijmen. Ik gebruik voor al het lijmwerk 5 min. epoxy. Ondergrond bakpapier. Voldoende gewicht om de spanning op de delen te houden. Daarna ook het middelste stukje op dezelfde manier. De romp trekt zichzelf al een beetje in vorm
    EDIT: Ik was vergeten hier te melden dat ik gelijk daarna nog een dun stripje hout heb gelijmd op de naad, voor meer stevigheid bij het buigen. Is verderop te zien bij het lijmen van de ondervleugel

    [​IMG]

    Rompschotjes inlijmen in de rubber bankschroef of hoe heet dat (helaas geen foto van) met wat stripjes 6mm depron tussen de klemmen om deukjes aan de buitenkant te voorkomen. Let op dat de romp mooi symmetrisch is bij het lijmen. Ik heb nog een extra schotje (gewoon rechthoekig) geplaatst halverwege het achterste deel omdat het anders teveel bol bleef staan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En klaar is het rompje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    [​IMG]
    Vleugels ook vormen met de bezemsteel en daarna ribbetjes lijmen. Ik lijm extra ribbetjes ter plekke van de struts, dan kun je later de struts lekker stevig vastzetten. Aan de andere zijde van de lijmklemmen even een stripje depron ertussen, anders krijg je van die lelijke deukjes


    [​IMG]

    [​IMG]
    Vleugeldelen in V-stelling neerleggen (ca. 5 cm. hoogte bij de wingtips) en dan met een nagelvijltje beide delen verticaal licht schuren, zodat ze mooi aansluiten.


    [​IMG]

    Dan lijmen. Romp ligt tussen depron plaatjes ingeklemd in de rubberen bankschroef.


    [​IMG]

    En dan de onderveugel lijmen in de romp met wat gewicht erop zodat ie overal mooi tegen de uitsparing in de romp aanligt. Je ziet op deze foto trouwens het eerder genoemde stripje hout tegen de naad van het voorste rompdeel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    [​IMG]

    Een laagdekker..

    [​IMG]

    Met vier antennes voor een goeie ontvangst....
    De binnenstruts dus, gemaakt van satéprikkers die van tevoren rood gemaakt zijn met een permanent marker. De schuine binnenstruts komen later.

    [​IMG]

    Hooooogdekker

    [​IMG]

    Nu een dubbeldekker met vleugels zo'n beetje op de goede afstand van elkaar. En dan als buitenstruts satéprikkers door de ondervleugel, langs die extra ribben, naar boven prikken.

    [​IMG]

    Eerst de buitenstruts aan de bovenvleugel lijmen tegen die extra ribben. Dan nauwkeurig de afstand tussen de vleugels overal gelijk maken. de vleugelafstand heb ik bij dit model (70cm WS) op 12,5 cm gezet, gemeten langs de buitenstruts. Buitenstruts fixeren met klemmetjes en dan vastlijmen aan de ribben van de ondervleugel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. mitch-L

    mitch-L Guest

    Driemaal wauw!

    Vind het echt te gek dat je even ook een bouwverslag neerzet,
    Ben nu helaas bezig met een ander vliegtuig (opvoeren)
    Was een mooi stukje schroot van mijn neefje(2kanaals)

    Als dit niet lukt ga ik 100% jouw model bouwen proberen wel 2 kanaals te maken(hopen dat het lukt)

    Vind het nog steeds prachtig

    Grtz mitch

    P.S kunt u bouwtekeningen sturen?
     
  9. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
  10. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Mitch,

    Een link naar de tekeningen staat in het eerste bericht van dit draadje:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=159608

    Dat is een PDF document, waarvan je de tekeningen kunt kopieren en vergroten in je eigen tekenprogramma (ik gebruik PSP) en dan tiled-printen (ik gebruik MS-paint :oops: )

    Ik zou hem niet twee-kanaals maken. Het zal wel vliegen, maar mooie korte bochtjes maken of even optrekken voor een nette landing is er niet bij.

    Dirk
     
  11. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb er ook lol in. Morgen nog een serie fotootjes en dan ben ik beland waar ik nu echt ben, en dan zal het wat langzamer gaan, want ik heb niet al teveel tijd momenteel.

    Dirk
     
  12. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Inspirerend verslag!
    Heb dat plan van Chris3D ook al jaren op mijn harde schijf staan, wie weet ;)
     
  13. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Zeer leuk toestelletje :D
    Als ik nu plannen kan vinden van jou formaat bouw ik er ook zeker een! :wink:
     
  14. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Bedankt Peter. Inspireert mij weer om door te gaan.

    Chris3D is een tovenaar!


    Steven, ik zet liever niet opgeschaalde bouwplannen van anderen online, maar het is niet moeilijk: als je die PDF inleest in Acrobat-reader dan kun je daar bovenin kiezen voor 'afbeelding selecteren', daarna bewerken/alles selecteren/kopieren en je kunt de hele pagina plakken in je tekenprogramma als nieuwe afbeelding. Daarna naar wens schalen en uitprinten. Mijn tekenprogramma (PSP 5) kan niet zo lekker tiled-printen, daarom sla ik hem op als BMP en print hem daarna uit met M$Paint. Die print perfect tiled. Wel even bij de pagina-instelling 'centreren' uitvinken en de marges zo klein mogelijk maken.

    Dirk
     
  15. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Merci :wink:
    wist ik niet dat je uit adobe kon copieren :p
    Weer iets bijgeleerd :wink:

    morgen even naar de depron handel!
    (Derpon is weer al op :lol: )
     
  16. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Voordat de bovenvleugel wordt afgemaakt eerst het staartdeel in elkaar zetten. Eigenlijk allemaal rechttoe rechtaan

    [​IMG]
    Bij het lijmen van het verticale deel op het horizontale gebruik ik magneetjes om het goed haaks te zetten en het gewicht erop te houden

    [​IMG]

    Houtstripje voor het verbinden van de beide hoogteroerdelen. Eigenlijk een beetje aan de brede kant, want het betekent nogal grote uitsparingen aan boven en onderzijde. Voorheen gebruikte ik meestal een stukje staaldraad in V-vorm, maar dat is weer zwaarder

    [​IMG]

    Bij de scharnieren één van beide delen onder 45 graden afgeschuind met de nagelvijl

    [​IMG]

    Voor de scharnieren gebruik ik leukoflex, sinds ik op het forum die tip tegenkwam. Niet helemaal transparant, maar verder beter en degelijker dan welke ander tape ik ook geprobeerd heb. Kleeft zeer goed, is een beetje elastisch en ook vochtvast

    [​IMG]

    En dit is dan de huidige stand. Nu eerst weer een stukje bouwen.....

    Trouwens: tips en ook kritiek van harte welkom!

    Dirk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Zeer mooi, ik vind de cockpit bij zo'n model altijd vet

    misschien een idee; piloot of een paar simpele meters in de cockpit :wink:
     
  18. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Bedankt. Pilootje erin is altijd leuk. Mijn jongste zoontje is piloot van mijn GWS Tigermoth, zie m'n avatar. Instrumentenpaneel in de cockpit vind ik iets te priegelig en ook een beetje te 'schaal' terwijl dit model niet echt (of beter echt niet) schaal is.

    Ik ben weer wat gevorderd:

    [​IMG]

    De schuine binnenstruts moesten nog. Dit moment gebruiken om de boven en ondervleugel recht ten opzichte van elkaar te zetten.

    [​IMG]

    Genoeg stevigheid in het centrum

    [​IMG]

    De 'tank' van 6mm depron, een beetje afgeschuind aan de voor- en achterkant en daarna in de acrylverf. Maskeert gelijk de lelijke afgenipte struts.

    [​IMG]

    Knijpertjes voor het lijmen onder spanning.

    [​IMG]

    Het draagvlak voor het staartdeel zodanig schuren dat het staartdeel recht staat, vooral ten opzichte van de voorvleugels, dus niet zozeer naar de romp kijken. Uitsparinkje snijden voor het hoogteroer-verbindingsstripje. en afschuren scharnierdeel voor onderste gedeelte van het richtingsroer

    [​IMG]

    Recht t.o.v. voorvleugel is belangrijk

    [​IMG]

    Beetje gewicht gebruiken om de zaak te fixeren tijdens het lijmen. Wat is zo'n snijmat met ruitjespatroon handig om de symmetrie van het hele vliegtuig in de gaten te houden.

    [​IMG]

    Het begint te lijken op een vliegtuig.

    [​IMG]

    De firewall F1 moest nog gemaakt. 2 mm triplex met 6mm depron daarachter gelijmd. voor een goeie lijmverbinding aan de romp.

    [​IMG]

    Even passen, maar nog niet lijmen

    Tot zover....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Zeer fraai!
    Die rode accenten doen het 'm...
     
  20. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Rooie acrylverf van de Action :lol:

    Setup:

    [​IMG]

    Ontvanger: GWS Pico 4ch - 5 gram
    Regelaar: de 'bekende' 10A brushless - 10 gram
    Servos: 2* xpower á 6 gram/stuk
    motor: de bekende 2406-12 - 1150 kV - 33 gram
    prop: 8043 denk ik

    Of toch deze motor?

    [​IMG]

    GWS 2205 / 15T - 2050kV - 27 gram
    Met een 7035 prop ofzo?

    Ze hebben in ieder geval dezelfde motorsteun, dus gemakkelijk verwisselbaar.

    Dirk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina