Bouwverslag UNION BOXER

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Even de wzh voor mezelf in kaart gebracht die gedaan moeten worden voordat het achterdek definitief geplaatst kan worden. De Thrusters had ik natuurlijk in het begin al pas gemaakt. Maar achterin moeten ook nog wat verdere componenten geplaatst worden. Allereerst heb ik een tussen spant geplaatst. deze is tot de hoogte van de openingen waterdicht tov. de voorkant. Tevens aan beide zijkanten een kast gemaakt. Buiten dat deze de spanningsregelaars gaan dragen, zijn deze kasten volledig waterdicht, dus ook luchtdicht. Extra drijfkamers voor als er wat gebeurt. Of dit überhaupt nut heeft betwijfel ik eigenlijk:(. Maar het kon, dus maar gedaan.

    P1000335.JPG
    De ruimte tussen de kasten is dichtgelegd met een verwijderbare vloer. Onder deze vloer kan ik eventueel nog wat ballast kwijt mocht dit nodig zijn. Buiten dat het wel netjes staat is deze vloer mooi vlak en weer geschikt om andere componenten te dragen. Buiten de reeds genoemde vaartregelaars is ook een servo zichtbaar. Op de foto is voor de servo nog een constructie zichtbaar waar ik straks op terug zal komen. Bakboordthruster (tijdelijk) gemonteerd om de exacte plaats van de vaartregelaar te bepalen.
    P1000339.JPG

    Hier zichtbaar de beweegbare pin op de achterzijde. Deze kan tijdens het slepen omhoog gezet worden zodat de sleepdraad hierdoor tegengehouden kan worden. Uiteraard aan beide zijden een dergelijke pin.
    P1000332.JPG

    Aan de binnenkant is deels de constructie te zien waarmee de pins achterop bediend gaan worden. Dit gebeurd door zgn. bowden kabels. Een buiten kabel waar een binnenkabel in heen en weer schuift. Ook is hier nog een deel te zien van de constructie waar de Towingpins en Karmforks in komen.
    P1000342.JPG

    En dit zal de laatste foto zijn van de onderkant van het dek. Hierop te zien hoe de Bowden kabels lopen en hoe het frame van de Towingpins en de Karmforks er uit ziet. Ook de kast waarin de ankerrol komt te zitten is goed te zien.
    P1000340.JPG

    Foto helaas niet helemaal duidelijk, maar op deze manier worden de Bowdenkabels aan de Servo bevestigd.:(
    P1000341.JPG

    Gelukkig nog eentje gevonden die wat duidelijker is. Hulpstukje gemaakt tussen de hevel van de servo en de Bowdenkabels. Indien niet geheel duidelijk is vragen om uitleg altijd mogelijk.
    P1000333.JPG

    Lijkt zo simpel maar was voor mij toch een breinbrekertje. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik een soortgelijke constructie op foto aangereikt heb gekregen van mijn collega bouwer Jan. Bedankt hiervoor Jan. Bij mij was de situatie uiteraard weer even anders dan bij Jan dus moest de constructie ook aangepast worden. Bij moet namelijk de vloer waarop de Servo staat verwijderd kunnen worden. De Bowden kabels moesten dus losgekoppeld kunnen worden van de Servo en wel door de opening die in het bovendek zit. Uiteindelijk door de zichtbare bout op de foto en de schroef waarmee de hevel vast zit op de Servo kan ik dit realiseren. Ook is nog te zien dat de Servo verdiept wordt ingebouwd.
    P1000331.JPG

    En zo ziet het er uit als de Servo gemonteerd is. De resterende ruimte gaat gebruikt worden voor een printplaatje met hierop 4 Ompoolmodules. Deze zijn nodig om te Towingpins en Karmforks aan te kunnen sturen. Deze print wordt ook door collega Jan gebouwd. ( waar zou ik blijven als ik Jan niet had?:friends:) Tevens komt er nog een klein printje waar de Servo op aangesloten wordt. Dit printje, overigens ook door Jan gemaakt, gaat er voor zorgen dat de uitslag wordt beperkt en de snelheid aangepast zodat de Pins met schaalsnelheid omhoog en naar beneden gestuurd kunnen worden.
    P1000344.JPG

    En als laatste dan nog een plaatje die laat zien hoe het uitneembare dek er uit gaat zien. Is al eerder voorbij gekomen maar al weer een paar aanpassingen gedaan.
    P1000346.JPG
    De volgende stap zal zijn het dek definitief plaatsen. Voordat dit gebeurt zal ik nog wel een paar nachtjes slapen en veel kijken en denken of ik niks vergeten ben. Immers, eenmaal gemonteerd kom ik er niet meer bij.
    Tot de volgende keer allemaal.
     
    bad65, ron alders, Herm en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Tinus-online

    Tinus-online Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Ridderkerk
    Mooie oplossing met die bowden kabels sjoerd, waar heb jij ze gehaald ?
    De pins zelfs, hoeveel kracht zullen ze kunnen houden denk je ?
    Ik heb in mijn model een van de ribben, de middelste, volledig waterdicht gemaakt, dus mocht het voorste compartiment lek raken, dan is het achterste nog vol lucht en blijft de boot hopelijk met haar kont boven water. Als het achterste compartiment lek raakt dan heb ik pech. wat het voorste compartiment is bij de opbouw gewoon open. wel zit ik er nog aan te denken om een soort drijver/dobber met een aantal meter draad in het lierhuisje te verstoppen dat gaat drijven in het ergste geval.
    Strak werk weer, vooral het soldeer en messing werk vind ik mooi.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank voor je reactie Martijn, de Bowden kabels gekocht bij AliExpres maar zullen ook elders te verkrijgen zijn. Hoeveel kracht de Pins kunnen hebben, wel de op en neergaande beweging heeft niet veel kracht uiteraard. De zijwaartse kracht op de Pins is vrij behoorlijk. 6mm dikke messing pin in een messing bus. Kan best wel wat hebben. Die waterdichte kamers , kwam zo uit dus maar gedaan. Was niet een van te voren bedacht iets. En iets in de boot maken wat gaat drijven als de boot gaat duiken.....neemt ten eerste spaarzame ruimte in, je moet het ergens inbouwen waar je het niet ziet en je moet er zeker van zijn dat de drijver inderdaad gaat drijven. Ik vertrouw maar op de stabiliteit van mijn schepen;)
     
  4. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.218
    Locatie:
    Oostvoorne
    in de tijd dat ik nog zeilde heb ik ooit een gadget gekregen in de vorm van een soort sleutelhanger. Bij het te water raken popte die open en rolde er een lijn af en kwam een drijver boven. Geen idee meer hoe dat ding heette. Misschien eens vragen in een watersportzaak. Gr. Klaas.
     
    Macrabbit vindt dit leuk.
  5. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Steenbergen
    Klaas, was het iets als deze?
    De beschrijving komt wel aardig overeen, maar de uitgerolde lijn is - in dit geval - maar zo'n 1/2 meter lang :(.
     
    Macrabbit vindt dit leuk.
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Hilversum
  7. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Steenbergen
    Macrabbit vindt dit leuk.
  8. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Steenbergen
    Edit: Ik zie dat de treksterkte van de lijn maar zo'n 3 kg is, maar omdat je ook nog met zoiets als opwaartse druk te maken hebt, is het iets waar je over na kan denken en je misschien een schip tot net (onder water) binnen handbereik kan krijgen o_O:rolleyes:.
     
    Macrabbit vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.218
    Locatie:
    Oostvoorne
    In ieder geval weet je dan waar je object ligt. Gr. Klaas.
     
    Macrabbit vindt dit leuk.
  10. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    933
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Je kan ook enkele bruistabletten (bvb dafalgan) in de romp steken !?!?!?
    Heb je ze ook bij als je hoofdpijn krijgt als je aan het varen bent !!
    Groetjes
    Ronny
     
    Macrabbit vindt dit leuk.
  11. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Eén van de dingen die nog moest gebeuren voordat het dek definitief bevestigd wordt zijn de kimkielen. Ik heb al op meerdere verslagen gezien dat dit nogal eens vragen oproept hoe dit te doen. Vandaar dat ik hier even langer bij stil wil staan. Mijn manier, uiteraard niet persé de beste, is het maken van een gleuf in de romp ter plekke van de kimkiel.

    P1000351.JPG

    Het materiaal wat ik voor de kimkiel gebruik is meestal messing, in dit geval fosforbrons van 0,3 mm dik. Deze maak ik voldoende breed zoals op de volgende foto. De inkeping die je ziet heeft te maken met een obstakel wat al aan de binnenkant is gemonteerd.

    P1000352.JPG

    Dan steek ik de plaat in de gemaakte gleuf en teken vervolgens de kimkiel af op de juiste hoogte. Dit gaat perfect met een blokje materiaal wat die qua dikte gelijk is aan het aantal mm wat de kiel buiten de romp steekt.
    P1000353.JPG

    Omdat de Kimkiel gemaakt is van zgn. bulbprofiel dit geïmiteerd door een staafje messing van 0,8 mm dik er tegen aan te solderen. Wordt het ook nog sterker van.
    P1000354.JPG

    En zo ziet het er dan uit voor de montage van de Kimkielen.
    P1000355.JPG

    Gemonteerd.


    P1000349.JPG

    Beide zijden gemonteerd.
    P1000356.JPG

    Voor alsnog alleen aan de binnenkant verlijmd met epoxy. Als dit gedroogd is kan ik morgen nog een lijmsessie doen. In totaal moet ik 4 keer lijmen om alle hoeken te raken.
    Dit was het voor nu, tot de volgende keer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bad65, Dunsz, Herm en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Een volgende, belangrijke stap is genomen. Het dek is definitief geplaatst en verlijmd. Al eerder gezegd dat ik heel goed moest nadenken wat ik, voordat het dek er op gaat, nog moet doen. En ja hoor, ik realiseerde me ineens dat er geen fundatie aanwezig was voor de Crucifix:(. De fundatie heb ik gemaakt van een messing hoeklijn. Hieraan 2 lippen gesoldeerd waar de bouten door heen kunnen ( M5 ) Het messing hoeklijn wordt niet vastgelijmd. Deze zit onder het Aluminium hoeklijn. Als het dek er op ligt kan ik deze constructie nog door het gat in het dek monteren. Als de bouten dan aangedraaid worden vanaf de onderkant wordt het Messing hoeklijn onder het Aluminium hoeklijn geklemd. Kan geen kant meer op.

    P1000357.JPG

    Hier ligt het dek nog los en is te zien waar de bouten van de Crucifix fundatie doorheen komen.
    P1000358.JPG

    De binnenkant . Zal voor het laatst zo te zien zijn. Boegschroef mooi ingegoten, hier boven op ligt de vaartregelaar voor de boegschroef. Tevens een constructie gemaakt, geheel verwijderbaar, voor de Accu,s. Wat er precies inkomt weet ik nog niet. Volgende week gaat ze in een bak water en dan zal blijken of dit voldoende gewicht heeft of misschien wel teveel. Mocht er meer gewicht in moeten kan ik rechts van de geplaatste Accu's nog wat lood neerleggen. Is het gewicht teveel dan zal ik capaciteit in moeten leveren. Hetzij minder Accu's of kleiner. Heb al wel de waterlijn uitgerekend dus bij de test zal blijken wat te doen. Ik vermoed dat er nog wat bij moet.
    P1000359.JPG

    Nog een blik op de waterdichte kasten. Hier boven op de plekken waar de vaartregelaars van de thrusters in komen.
    P1000361.JPG

    En het uitneembare plateau waar onder eventueel nog wat gewicht in gelegd kan worden. Tevens is in dit plateau plaats gemaakt voor de Servo die de pinnen achterop het schip bedient. Ook zal op dit plateau nog de ompoolmodules voor de Karmforks en Towingpins worden geplaatst alsmede een printje om de Servo te vertellen hoe snel die mag gaan en hoe ver.
    P1000362.JPG

    En dan is het zover. Het achterdek is definitief geplaatst. Past perfect en zit er heel mooi op. Ook het Forecastle dek maar gemaakt en even voor de foto geplaatst. Dit is nodig omdat ik moet weten hoeveel ruimte ik aan de voorkant heb om alle benodigdheden te monteren. Al wel gecontroleerd of de constructie voor de Accu's werkbaar is. Wel, de Accu's kunnen zonder problemen worden uitgenomen, evenals de gehele constructie hiervoor. Ook begonnen met de Crucifix. Is nog een lastig dingetje, maar is van Messing, dus vind ik het leuk om te maken.;) Ook de werking van de Fundatie voor de Crucifix nog even getest, ben er zeer over te spreken. Kan het gehele schip, inclusief de Accu's er mee optillen:)
    P1000363.JPG

    Volgende week gaat ze in het water en ga ik haar uitbalanceren. Rekening houden met het gewicht van de opbouw, de sleeplier en de lier voorop. Ben benieuwd. Om het Achterdek dan weer verder te completeren zal ook de spuit weer uit de kast worden gehaald. Maar mogelijk dat ik ook eerst wat details aan ga brengen onder het Forecastledek. We gaan het meemaken.
    Tot de volgende keer.
     
    Johnny Lloyd, Marc w, Herm en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Tinus-online

    Tinus-online Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Ridderkerk
    goed bezig weer, hoe bepaal je het gewicht van de diverse componenten? natte vinger, of bepaal je het nauwkeuriger met de materialen en trim je de boel later definitief uit ?
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor de reactie Tinus. Ik weet vanaf het begin wat het vaarklaar gewicht gaat zijn. Normaliter zijn mijn schepen dermate van formaat dat ik me niet druk maak om gewicht wat ik er in plaats tijdens het bouwen. Tijdens de eerste drijftest, die overigens komende week is, bepaal ik waar nog gewicht bij moet. Bij deze test zijn de benodigde accu,s motoren en componenten in het model geplaatst. Meestal is dit meer dan ik nog aan gewicht ga inbouwen. Pas wanneer het model geheel gereed is wordt ze definitief gebalanceerd.
     
    Herm vindt dit leuk.
  15. Vincent Pieters

    Vincent Pieters

    Lid geworden:
    31 jul 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey maatje zie der echt super uit
    Ik kijk er naar uit om zondag ff langs te komen
    En nog bedankt voor al de tips koffer is al aardig vol die douane in Buenos Aires zal ook wel denken heeft die vent nou weer mee
     
  16. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Froombosch
    Het wordt weer een beauty...
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor je reactie Vincent. Spreken elkaar Zondag.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt weer Solex.
     
  19. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    thuis
    Mooi Sjoerd,

    Niet alleen buiten om is ze strak gebouwd maar ook binnenin is het een kunstwerkje!
    Al die verschillende plateau's doen bijna denken aan een echt schip.
    Ook is duidelijk te merken dat je elektronisch ook steeds weer een stapje verder gaat.
    Ga zo door, ik lees het graag!

    We spreken mekaar wel weer!
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Carène,

    Probeer zover mogelijk vooruit te denken. Nu kan ik er nog redelijk gemakkelijk bijkomen. En wat electronica betreft, komt niet allemaal uit mijn pet hoor. Heb gelukkig collega's die mij hierbij helpen. Het is in de hobby net als in de gewone wereld. Het gaat er niet om hoeveel mensen je kent, maar hoeveel mensen iets voor jou kunnen betekenen.:banana::). En ja, uiteraard ga ik door. Intussen heeft ze ook in het water gelegen met verrassende uitkomsten. Hier kom ik in de volgende Update op terug.
     

Deel Deze Pagina