Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Marc.
    Is ook de reden waarom ik het figuurtje er even bij heb gezet. Maar geef het nog een paar weken, dan zal ie wel af zijn hoop ik. Heb nog een combinatie lier te gaan op het voordek. Kan nog even voort voordat het voordek er op kan en ze een kleurtje gaat krijgen.
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hartelijk dank Ron,
    Heb gisteravond je verslag nog even doorgenomen. Aangezien ik een abbo heb op jou verslag werd me gemeld dat je weer had gepost. Word een mooie Aziz met duidelijk een paar mooie verbeteringen. Het middel om de giet-rubber fenders te bevestigen wordt waarschijnlijk gewone siliconen kit. Heb een aantal proefjes gedaan met diverse lijmen en kitten, deze komt er het beste uit. Tec 7 veel van gehoord maar nog nooit gebruikt. Zal eens kijken of ik een tube kan scoren. Ik heb het idee dat dat in België meer gebruikt wordt dan bij ons. Hoor het vaak terugkomen bij juist de Belgische collega's. Blijf ondertussen natuurlijk gewoon doorgaan en je zult ongetwijfeld het vervolg voorbij zien komen.
     
  3. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    Klopt helemaal, wij gebruiken veel Tec-7 of Sikaflex, allebei goed overschilderbaar.
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    De lier verder voorzien van details en dat zijn er nog heel wat geworden. Kan alles wel gaan benoemen, maar de plaatjes zeggen genoeg lijkt me.

    P1000466.JPG
    Het achter aanzicht met zicht op de aandrijving. Dit laat ik ook zo. Als het gemonteerd zit zie je er niks meer van.;)
    P1000467.JPG

    Door dat ik meerdere kleuren styreen heb gebruikt zijn de verschillende onderdelen goed te zien.
    P1000468.JPG


    P1000469.JPG


    P1000470.JPG

    Goed zicht op de reep geleider. De stangen waarover deze beweegt worden nog vervangen door stangen met "groeven".
    P1000472.JPG


    P1000473.JPG

    P1000474.JPG


    P1000476.JPG

    En nog een plaatje zoals de lier komt te staan.
    P1000464.JPG

    Ook op schaal is goed te zien hoe vol het eigenlijk op de sleper is. De grote brokken, althans op dit dek zijn nu wel gereed. Er ontbreken nog een aantal details , daar wordt nog aan gewerkt. Zodra er weer wat te melden valt, kom ik weer in de lucht. Tot de volgende keer.:bye:
     
    Herm, ron alders, Dunsz en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Johnny Lloyd

    Johnny Lloyd

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Vaassen
    Wat gaaf, wat gaaf, wat een details.
     
  6. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Wat een plaatje is dat geworden zeg.
     
  7. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Ongelooflijk knap stukje werk
     
  8. hooijtje

    hooijtje

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    zoetermeer
    Heel mooi
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    opnieuw een knappe prestatie die je neerzet.
    Je kan inderdaad goed zien dat alle uitrusting naar voor op een hoopje is geduwd om een zo groot mogelijk achterdek te kunnen hebben.
     
  10. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    bloedmooi.................
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Johnny.
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Jij ook bedankt voor je mooie reactie.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Sjouke.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Jij ook bedankt hooijtje.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Marc, is natuurlijk wel logisch. Maar voor de modelbouwer ondoenlijk allemaal te maken zonder tekeningen en heel veel foto's.
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Solex.
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Wel, ik heb weer het één en ander gedaan. Om uiteindelijk zover te komen dat de romp gespoten kan worden, moet zoals eerder in het verslag gemeld, de dekken ook gereed zijn. Dit om niet later te moeten gaan lijmen op gespoten delen. Wel, die doelstelling komt aardig in het zicht. Ben nu nog voornamelijk met het voordek bezig. Eén van de grote brokken die daar op komt, is de gecombineerde sleep/ankerlier. Deze moest wel werkend worden, dat is ook gelukt. Al met al nog een complex dingetje waarvan ik gelukkig heel veel foto's heb van het origineel en dankzij de fabrikant van de lieren ook tekeningen. In principe te weinig foto's gemaakt tijdens het bouwen, waarvoor mijn excuses. Maar ja, als ik aan het bouwen ben vergeet ik dat vaak.

    Hier in ieder geval de trommel. Gemaakt van messing. De motor voor de aandrijving zit in de trommel. Hier is het detail te zien hoe de rembanden zijn gemaakt.
    P1000484.JPG

    De rembanden op zijn plek met de hydraulische cilinders die het geheel bedienen. De hydrauliekleidingen er naar toe gelegd. De slangen komen er tussen na het spuiten. Ook de kettingstoppers zijn hier zichtbaar evenals de koker waardoor de ketting in het vooronder verdwijnt. Gedemonteerd ligt voor de lier het gecombineerde mechanisme om de verhaalrol in het werk te zetten en de rembediening voor de kettingrol. De koker die doe aan beide zijden is gemonteerd dienen enerzijds voor het opvangen van de ankerketting, deze worden niet werkend, en anderzijds steken deze door het voordek heen. Op deze manier kan ik de lier onwrikbaar vast zetten op het voordek. Het blijft daarmee wel demontabel zodat ik er altijd bij kan voor onderhoud/reparatie.
    P1000485.JPG
    Hier de bakboordkant wanneer alles gemonteerd zit.
    P1000487.JPG

    De stuurboordkant met aan de rechterkant achter het beschermschot de 2 Hydromotoren welke de trommelas aan drijven. Ook hier weer de bediening voor de verhaalrol en het remmechanisme voor het kettingwiel.
    P1000488.JPG

    Hier vanaf de voorkant een beter gezicht op de kettingrol. De twee stangen die vanaf de ggrond naar de as toe lopen, zitten er niet voor niks natuurlijk. De linkse is het vaste put voor de remband naast het kettingwiel. De rechtse zorgt ervoor dat bij het inhalen van de ankerketting de ketting van het sprocketwiel wordt "afgestoken" mocht deze onverhoeds blijven haken. Overigens, ondanks dat de trommel in twee gedeeltes is verdeeld, ze draaien altijd gelijktijdig. Hebben ook dezelfde functie. Men kan dus of de linker of de rechterkant gebruiken. Mogelijk dat er links en rechts verschillende kabels op liggen.
    P1000489.JPG

    Hier is de gearbox afgedekt met een deksel. Ook is achter de beschermplaat nog een deel van één van de hydromotoren te zien.
    P1000490.JPG

    En nog een achteraanzicht waar ook de motoren goed te zien zijn. Ook de handmatige rem voor het sprocketwiel van de ankerketting is hier goed te zien. De twee paddestoelen zijn de hydraulische cilinders voor de rembanden op de trommel.
    P1000491.JPG

    En dit blijft er dan over als alles weer gedemonteerd is. Als je het zo ziet liggen heb je zoiets van, hoe heeft dit zo lang kunnen duren. Maar ja, het is niet alleen maken, maar ook bedenken hoe je iets gaat doen, zeker als het ook nog moet werken.
    P1000492.JPG

    Alle messing onderdelen gestraald en vervolgens alles ontvet. De airbrush weer van stal gehaald en alle delen in de primer gespoten. Morgen hoop ik de eerste kleur te kunnen spuiten, waarschijnlijk de vloerplaat. Deze krijgt dezelfde kleur als het dek, groen. Alle andere delen krijgen een lichtgrijze kleur. Verder nog wat gele accenten op de verhaalrollen en de trommel wangen.
    P1000494.JPG

    Wel tot zover maar weer. Zodra de lier is gespoten en weer gemonteerd zal ik het weer laten zien. Dan hoop ik ook de grote lier en de tuggerwinches aan te kunnen pakken zodat deze ook gespoten gereed staan voor de definitieve montage. Tot de volgende keer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herm, ron van sommeren, Jaap Smith en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ziet er weer zeer netjes uit. Complimenten.
    (bij de 3de en 4de foto bak- en stuurboord door elkaar gehaald ;) )
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ferry. Als jij het niet verder verteld ,houd ik ook mijn mond.:rofl:;)
     
    Dordtsebank vindt dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Schitterende uiteenzetting van het gepresteerd werk.
    Het bedenken duurt inderdaad dikwijls langer dan het vervaardigen van zulke onderdelen.
     

Deel Deze Pagina