Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Zoals beloofd een overzichtje na het plaatsen van de diverse details op het Forecastledek en de SB en BB kant.
    Plaatje van het Forecastle dek met alle attributen erop. Dek nog wel wat bijgewerkt aan de randen. Is nu mooi strak. Dat irritante mannetje staat ook weer te gluren. Heb niks gehoord dus zal wel OK zijn.
    P1040457.JPG

    Het gangboord aan de Bakboordzijde. Railing en alle details nu definitief geplaatst. Alleen bij het reddingsvlot moet ik nog een kettinkje maken.
    P1040455.JPG

    En uiteraard hetzelfde verhaal voor de Stuurboordzijde.

    P1040463.JPG

    Nog een kijkje vanaf de achterkant

    P1040452.JPG

    En nog een plaatje hoe ze er nu bij ligt.
    P1040451.JPG

    Resten nog wel een aantal dingen die moeten gebeuren. De voormast afmaken, ankers maken waarvan 1 werkend. Het mechaniek hiervoor is al wel gereed. Reddingsvlotten moeten nog definitief worden gemonteerd, sockets moeten nog worden gemaakt voor de kabels van de tuggerwinches, onderwaterschip moet nog worden bijgewerkt/ gespoten, aanbrengen van alle stickers op de romp en afsealen met blanke lak, boegschroefroosters nog monteren en ik zal ook nog wel iets vergeten zijn. Rest van deze week en volgende week zal er weinig gebeuren denk ik. Moet nog wat andere beloofde klusjes doen. In ieder geval is ze toonbaar voor Goes.
    Tot de volgende keer.
     
    aac, AHoogendijk en Freek-Johan vinden dit leuk.
  2. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    toonbaar zegt hij, miljaar als dit niet toonbaar is wat dan wel,
    grt ronny
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Haha die Ronny,
    Dank je wel. Het nadeel van het bouwen op deze manier, is dat er steeds dingetjes opduiken waarvan je zegt, dat moet de volgende keer beter. Vaak is het gevolg dat, nadat ik er weken tegen aan heb gekeken toch besluit om het te veranderen.:(
     
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Sjoerd,
    Ik heb met veel plezier en interesse jouw bouwverslag gelezen en hieruit al veel ideeën gehaald voor een project waar ik zelf mee begonnen ben. Ik vind het heel motiverend te zien wat voor kwaliteit aan werk jij haalt met zelfbouw. Het resultaat is echt bijzonder mooi.... Je hebt ooit in dit verslag geschreven dat je twijfelde aan het nut om dit verslag te continueren omdat je twijfelde of het wel gelezen werd. In die periode was ik nog niet op de hoogte van het bestaan van dit forum. Nu vele maanden later lees ik alsnog met veel plezier dit verslag en ben blij dat je er uiteindelijk wel mee doorgegaan bent.
    Ik kijk uit naar nieuwe foto's van de Union Sovereign!

    Vriendelijke groet, Ronald
     
    Hoegaarden vindt dit leuk.
  5. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je de kamer eromheen wegdenkt, dan is die foto zo op het achterdek en winchruimte genomen net echt!!
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ronald,
    Dank je wel. Ben blij dat je het kunt waarderen. Nog veel mooier vind ik het, dat dit verslag er toe heeft bijgedragen dat je een project gestart bent en ideeën opdoet vanuit mijn verslag. Dat is overigens één van de redenen dat ik toch doorgegaan ben met het bijhouden van dit verslag. Ook ik haal veel info en ideeën uit de verslagen van collega bouwers. Succes met je project. Ik kom het ongetwijfeld tegen!!
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Pim. Volgende schip ga ik toch de constructie van het dek anders maken. Nu is de plaat waar de Towingpins en Karmforks opzitten wel erg zichtbaar. Kan en wil het nu niet meer veranderen.
     
  8. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Je zou er nog een flinter dun plaatje overheen kunnen doen (over de hele constructie van de "Forks")om de opening te maskeren.
    Lijkt me niet zo grote ingreep, gezien jou bouw kwaliteiten:)
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Sjoerd < leuk dat je exact op dezelfde manier afplakt dan ik , een groot karwei maar werkt goed al blijft er soms wat lijm achter .
    het lakwerk ziet er perfect uit en er zit altijd wel wat in niet druk over maken zo ik zeggen.:worship:
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Wat nog ontbrak op het Forecastledek was de voormast. Had al wel het onderstuk, vandaag maar de rest van de mast gemaakt.Is een redelijk simpele mast zonder al te veel poespas.
    Boven het onderliggende luik nog een hefmast gemaakt.
    P1040466.JPG

    Trap van onder naar boven en een kooiladder op het bovenste stuk. Inspecteur ook weer in de buurt.
    P1040467.JPG

    Van boven af bekeken. Op de top komt een wit dubbel rondschijnend licht. Op het eerste plateau een dubbel wit 135 Graden licht. Het tweede plateau is niet origineel. Ik ga hier een dubbel rode lamp opzetten. Deze ga ik gebruiken voor mijn anker. Als het anker uit de kluis komt gaat deze branden. Anker in de kluis gaat de rode lamp weer uit.
    P1040469.JPG

    Mogelijk de volgende keer in de kleur en de lampen er op. Tot dan.
     
    aac vindt dit leuk.
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ernst, ga er nog wel eens mee aan de gang. Eerst maar verder bouwen. Soms moet een idee even rijpen :(
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Erwin. Lijmresten heb ik eigenlijk geen last van. Zal aan het type tape liggen denk ik. Deze manier van afplakken voldoet mij goed. Toch even met het penseeltje er langs geweest hoor. Maar nu is het voor mij OK.
     
  13. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Mooie voormast Sjoerd.
    Maak je de raa er ook nog op die er in dok op is gelast?
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ferry.
    Ra in de voormast????? Nooit gezien en op de foto's is me dit ook niet opgevallen. Heb jij daar toevallig nog een plaatje van? Kan nu nog;)
     
  15. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ben ik in de war met de Princess zeker?
    Die foto's die ik je stuurde onlangs, kun je het daar niet op zien?
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hai Ferry,
    De foto via de app. is duidelijk en aangezien op de boeg Union Sovereign staat neem ik aan dat ik nog een klusje heb aan de mast.;)
     
  17. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Aye aye...:koud:
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Ik kijk mijn ogen uit op jouw beauty. Gouden handen of vingertjes, die zoiets kunnen maken. Vergeten we het brein om het uit te denken. Toch een paar vragen. Laat je de ankerkettingen naturel messingkleur. En de 135 graden uitstraling voor de lamp, waarop is die gebaseerd? 145 graden voor een heklicht ken ik wel, maar 135 is nieuw voor me. Zie het niet als kritiek, maar als belangstelling. Gr. Klaas.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Klaas,

    Dank voor je lovende woorden. Zolang de kritiek opbouwend is, ben ik er alleen maar blij mee. Om je vragen te beantwoorden, de ankerketting krijgt nog een witte kleur. Dit schijnt voor de ankerman het teken te zijn dat het anker (bijna) in de kluis zit en dus voorzichtig moet zijn met inhalen. Dit heb ik op een foto staan toen ze net uit het dok kwam na de overgang van de nieuwe kleuren.
    Wat betreft de 135 graden. Ik wordt niet geplaagd door enige nautische kennis dus neem zonder meer aan dat de 135 graden 145 moet zijn. Zal wel ergens op het internet staan. Daar ga ik dus nog even zoeken. Hoe ik bij 135 graden kom? Geen idee. Heb dit bij de SL14 ook gedaan en nog geen commentaar gehad. Nou zal je die 10 graden niet terugvinden op het model schat ik;)
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Bedankt voor je snelle antwoord. Zit ik me toch af te vragen wat de functie van het beperkt rondschijnende licht voorop is. Er zijn wel schepen die achteruit varend de verlichting aanpassen aan de vaarrichting. Die hebben dan ook dubbele boordlichten. Dus rood wordt groen en andersom ook. Toplichten ook in beide vaarrichtingen. Geen idee of jouw schip van origine zo is uitgevoerd. Maar nogmaals geen kritiek, zoek alleen een verklaring. Verder lekker afbouwen en ik ga kijken of ze in Goes te bewonderen is. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina