Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Klaas,

    Ik ben helaas niet geheel thuis in de verschillende soorten verlichting en wanneer die gevoerd moeten worden. Wat ik wel heb zijn foto's waarop de verlichting duidelijk staat, hoeveelheid, enkel of dubbel enz. Verder heb ik de originele werftekeningen van zowel de voor mast als de grote mast op het stuurhuis. Hier staan alle lampen op met de aanduiding enkel of dubbel alsmede rond schijnend of met een stralingshoek. Dat volg ik dus met de bouw ook. Wat exact de betekenis is van deze lampen, het zijn er nogal wat, is mij niet bekend. Zou er eens echt in moeten duiken. Tegen de tijd dat het echt aangesloten gaat worden zullen echter alleen de lampen gaan branden die gebruikt worden bij normale vaart zonder sleep.
    Overigens met mijn magere kennis van deze materie is het beperkt rond schijnende licht het voorste toplicht dat overigens lager moet staan dan het achterste toplicht op de grote mast. Het rond schijnende licht bovenop schijnt gebruikt te worden als ze voor anker ligt. Nogmaals, ik zou dit zomaar fout kunnen hebben. Is in dit stadium nog geen probleem, komt pas als ik de verlichting definitief aan ga sluiten.:(
    Overigens is het zeker de bedoeling dat ze meegaat naar Goes. We staan er beide dagen met ons clubje VicWijs.
     
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt AHoogendijk. Had dat inderdaad al eens gezien en geprobeerd het weer terug te vinden. Was me niet gelukt omdat ik niet de juiste zoekterm had ingetypt.:(. Nu heb ik het weer boven water dus kan weer even gaan studeren.;)
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Allereerst mijn excuses om je op het verkeerde been te zetten met de 145 graden uitstraling van het licht. De 135, die jij noemde is goed. Hoort wel bij een heklicht. Probeer uit te vinden of de US een dubbele verlichting heeft, die bij langere tijd achteruitvaren aangepast kan worden. Tot nu toe nog niets daarover kunnen vinden. Zou me qua inzetbaarheid niet verbazen trouwens. Gr. Klaas.
     
  5. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Wat zou het nut van dit type schip zijn om op zee lange tijd achteruit te varen?
    Heeft geen dubbele verlichting. Is een zeeschip.
     
    Tom Berk vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoeft natuurlijk niet zo erg lang te zijn, maar op die manier is de vaarrichting duidelijker aan te geven. Anders kan ik een licht met 135 uitstraling op de boeg niet verklaren. Maar laten we Sjoerd zijn bouwverslag niet te veel verstoren met deze discussie. Zo belangrijk is het ook weer niet. Sjoerd mag het wat mij betreft ook weghalen. Gr. Klaas.
     
  7. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Toplicht moet 225 graden uitstralen en heklicht 135
    Boordlichten 112,5
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Klaas en Ferry. Weghalen? Zeker niet. Met de site van de het scheepsverlichtingsdraadje weer in beeld plus de waardevolle aanmerkingen van mijn volgers moet het gaan lukken. Is toch fantastisch dat je terug kunt vallen op andermans kunde?
    Overigens zoals al eerder gemeld, zullen bij mij niet alle lampen (op de juiste manier) gaan branden. Om kanalen op de zender te besparen zullen alleen de lampen die bij normale vaart, zonder sleep, aangesloten worden en branden. Als er al eens een sleep achter zal hangen zal dat sowieso overdag zijn, liefst met mooi weer;) dus die extra draden vanuit de grote mast op het stuurhuis worden niet allemaal getrokken en dus ook niet aangesloten. Is natuurlijk wel interessant om te weten wat al die lampen op die grote mast voor betekenis hebben. Het zijn er namelijk nogal wat.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Even uit mijn hoofd gezegd. Toplicht enkel is de sleepboot onder de 50 meter en toplicht dubbel is sleepboot meer dan 50 meter. 2e licht verder naar achteren en hoger geplaatst dan het eerste licht. 225 graden schijnend
     
  10. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Right !!
     
  11. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Yes, mag ik mijn vaarbewijs houden.
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Zo, is alweer een paar weken geleden dus hoogste tijd om weer wat vorderingen te laten zien.
    De voormast verder gecompleteerd met kooiladder en steunen voor de signaallampen. Ook de bedrading aangelegd en de lampen ( niet op de foto) aangesloten. Geheel is nu gereed om te stralen, te primeren en in de kleur te zetten. Ivm de hoogte blijft deze mast wel uitneembaar. Bij transport ligt deze dus nagenoeg vlak.

    P1040470.JPG

    En eindelijk de door Sjors Hazenberg gemaakte decals aangebracht. Alle letters en cijfers zijn geplot. Dus niet afwrijfbaar van een velletje dmv water. Met name de dieptemarkeringen en plimsolmerken ware een uitdaging. Maar mooi gelukt vind ik.
    P1040478.JPG

    Hierbij een aantal details.
    P1040474.JPG

    Midscheeps. Bij het Plimsolmerk onbreken de letters op de "ladder". Dit kregen we niet voor elkaar, althans niet naar mijn zin. Zijn nog eens de helft van de L en de R. Beter niets dan iets wat afbreuk doet aan het geheel.
    P1040475.JPG

    Rescue Zone.
    P1040476.JPG

    Toch ook hier een concessie moeten doen. Om op een rond of gebogen oppervlak de juiste waarde te zetten moeten de letters als het ware worden uitgerekt, afhankelijk van waar ze zitten. Heb het op deze manier opgelost. Niet correct maar staat wel leuk;).
    P1040477.JPG

    Wat de romp betreft nu nog de anodes aanbrengen en de ankers maken en monteren. Ook de roosters voor de boegschroeven moeten nog gemonteerd worden. Oo de dekken zijn nu gereed. Kan nu volop door met de opbouw.
    Tot de volgende keer.
     
    aac, Marc w, sjouke en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    prachtig!! ziet er erg goed uit!!
     
  14. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    prachtig weer ,mooie markeringen liepen ze ook zover door in het echie !! Sjoerd.
    De cursus in Goes gaat gewoon door volgens plan !! en ik heb mijn eigen stoel bij dus die hoef je niet te regelen!! ;)
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Thijs.
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Erwin,

    Goed om te horen man. Las al dat ze je zat waren in het verpleeghuis.;). Heb zowel de Sovereign mee als ook de SL14. Hebben als vereniging VicWijs ook nog wat leuke dingen mee waar we wat reacties op verwachten, we gaan gewoon bekijken wat er mogelijk is. Zie je volgend weekend.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  17. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ja ik was het eigenlijk zelf beu ik moest tot 1 Maart blijven eigenlijk, en ik heb medegedeeld dat het hem niet ging worden !!!
    overall werd ik op gecorrigeerd en het gereedschap was er ook waardeloos !!!! net zoals de werkplek. :(
    dus naar huis was de enige optie.:)
     
  18. Johnny Lloyd

    Johnny Lloyd

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Vaassen
    Toch witte decals Sjoerd,
    Je wilde ze toch grijs?
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Johnny,
    Er is inderdaad wat verwarring geweest over de kleur. Nadat we haar zuster in het dok hadden bezocht waren de letters en cijfers nog grijs en rood. Had natuurlijk kunnen weten dat deze achteraf wit geschilderd zouden worden.;)
     
    ronie20 vindt dit leuk.
  20. Johnny Lloyd

    Johnny Lloyd

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Vaassen
    Wit was voor mij geen probleem

    Mocht ik nog iets voor je kunnen betekenen, weet je me te vinden
     

Deel Deze Pagina