Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Stefan,
    klopt, ik gebruik ook de railing paaltjes van Saemann. De montage doe ik als volgt. Eerst boor ik met 0,5 mm dmv een handboortje een gaatje. Deze boor ik vervolgens op naar 0,8 mm. Ook met een handboortje. Vervolgens zet ik een blokhaakje op het dek en pak een railingpaaltje op met een klein platbektangetje. Dan houd ik de soldeerbout ( op 450 graden ) tegen de onderkant van het paaltje aan. tijdens het verwarmen van het paaltje, ( gaat heel snel) zicht ik deze langs de blokhaak. Door het verhitten van het paaltje zakt deze vervolgens met het onderste smalle gedeelte in het ( styreen) dek. Let wel op dat je stopt op het moment dat het paaltje op de juiste hoogte zit. Doordat het styreen in principe smelt, sluit het styreen helemaal om het paaltje heen. Na het afkoelen kun je het paaltje er weer uithalen als je wilt en heb je een keurig rechthoekig gat.
    Vervolgens buig ik de twee dunne draden van 0,5 mm in de juiste vorm. Omdat dit vaak lengtes zijn met verschillende bochten erin kun je deze niet zondermeer door de paaltjes rijgen. Ik haal dan de paaltjes uit het dek ( met een beetje wrikken lukt dat heel goed) en rijg de paaltjes op de beide railingen. Is een beetje een gefriemel en hoe langer de railingen hoe meer paaltjes uiteraard. Dan voorzichtig de paaltjes weer één voor één op hun plaats zetten. Vervolgens soldeer ik de 2 railingen aan de paaltjes vast, ook weer met behulp van de blokhaak. De bovenste railing van 0,8 mm ligt boven op de paaltjes en die buig ik terplekke zeg maar. Tijdens het buigen soldeer ik deze al vast daar waar die "goed" ligt. Let er wel op dat deze nauwkeurig is gebogen zodat de staf er praktisch spanningsloos op ligt. Al het railingwerk gaat er bij mij weer af om te stralen en te spuiten. Tevens kan ik dan het eventuele styreen wat naar boven is gesmolten weer verwijderen door het te schuren. Na het spuiten van het dek en de railingen pak ik weer het handboortje nu met een boortje van 0,6mm. Hiermee boor ik de gaatjes, waar nu verf in en op zit, weer open. Vervolgens de onderkant van de paaltjes schoonschrapen, een drupje Epoxy lijm er op en zo monteren. Resultaat is een strakke railing die ook nog eens muurvast komt te zitten.
    Heel verhaal, mocht je nog wat missen in het verhaal, vragen kan altijd, dat weet je.

    PS. Voor dat ik de paaltjes monteer boor ik de gaatjes in de paaltjes op naar 0,6 mm. Dit omdat je anders de paaltjes moeilijk om de bochten kunt krijgen.
     
    Dennist, Roelof_l en kaapstander vinden dit leuk.
  2. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Waarschijnlijk,ook voor het zicht.
    Als ze er moeten wezen ketting installeren, ken ook schepen die de bovenste reling weg konden klappen.
    Het ziet er trouwens netjes uit, dat vergat ik even te zeggen:)
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Klinkt logisch Ernst. Dank je wel.
     
  4. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Sjoerd, bedankt voor je uitgebreide uitleg.
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Bij het vastsolderen van de reling in de paaltjes als die al in het dek staan smelt je dek dan niet enorm weg rond de paaltjes? Ik heb dat ook geprobeerd maar viel me toch tegen. Misschien doe ik er wel te lang over voordat het vastzit (gebrek aan soldeer skills).
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Dennist,

    Ik heb daar absoluut geen last van. Wat ik wel vergeten ben te zeggen in mijn verhaaltje is dat ik altijd soldeervet ( Purine) gebruik. Dit breng ik met een heel dun penseeltje aan op de te solderen plek. Soldeerstation staat dan op rond de 400 graden. Zorg voor een schone soldeertip. Klein beetje soldeer op de soldeerbout, even tegen de verbinding aan en het zit vast. Het soldeervet zorgt ervoor dat het tin zich onmiddellijk verspreid. Oefening baart kunst. Succes.
     
    Dennist en kaapstander vinden dit leuk.
  7. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Aha ok dat soldeervet gebruik ik niet. Ik heb soldeer met harskern, maar dat zal wel een verschil maken dan. Ik ga eens opzoek naar dat spul en ga het eens testen. Is het dan ook zo dat dat spul alles aanvreet zoals je leest over s39? Maw moet je alles demonteren en schoonschrobben voor je kan spuiten?
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
    Dennist vindt dit leuk.
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Dennist,
    Uiteraard gebruik ik ook de tin met harskern. En Klaas was al zo vriendelijk om uit te leggen dat Soldeervet geen corrosie veroorzaakt. Dank je Klaas. De tip van de cocktail prikker is natuurlijk ook bruikbaar. Ik prefereer echter een heel klein penseeltje. Maar dat is persoonlijk denk ik. Ontvetten van het soldeerwerk is zeker een must. Ikzelf gebruik voor mijn messingdelen een straalkast maar zelfs dan ontvet ik eerst voordat ik ga stralen. Vet straal je namelijk moeilijk weg.
     
  10. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    De vaatwasser is er ook heel goed in:D
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ernst,

    Ik heb dat al eens eerder gelezen. Heb je daar ervaring mee? Heb net alle messingwerk gereed voor de opbouw. Met name het railingwerk is altijd een crime om te stralen. Ik heb nooit meer aan de vaatwasser gedacht, maar dat scheelt mij heel veel werk.
     
  12. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ja hoor als je iets wilt ontvetten is een vaatwasser grandioos.
    Gewoon de losse poeder gebruiken,en de spoelglans overslaan.
    Maar pure aceton werkt ook goed.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ernst, ik ga het gewoon proberen. Zou heel mooi zijn. Aceton heb ik ook. Is echter wel nagellak remover. weet niet of dat ook geschikt is?
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, In nagellakremover wil nog wel eens een beetje vettigheid zitten om de huid te beschermen. Denk dat je beter wat zuivere aceton kunt nemen en dan wel handschoenen (die niet oplossen) aan. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2017
    Macrabbit vindt dit leuk.
  15. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Nee, dat kan je beter voor je gelakte nagels gebruiken.
    Zoals Klaas al zei, zuivere Aceton.
     
    Macrabbit vindt dit leuk.
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Vandaag het aanbrengen van details op de opbouw afgerond. Serie plaatjes voor de liefhebbers.
    Hier ligt de opbouw op zijn kop om te laten zien dat ook de onderkant van de opbouw zo realistisch mogelijk is gemaakt.
    P1040522.JPG

    En dan een paar close-upjes. De achterkant met in dit geval geprinte roosters en de handgemaakte airco's. Ook het trappenhuis met het extra plateau was een leuke uitdaging.
    P1040527.JPG

    En een totaal plaatje van de achterkant
    P1040533.JPG

    En een bovenaanzichtje compleet met het stuurhuis er op.
    P1040534.JPG

    En vervolgens nog een paar totaalplaatjes.
    P1040523.JPG

    P1040535.JPG

    P1040536.JPG

    P1040542.JPG

    En nog eentje van achteren.
    P1040544.JPG

    De volgende stap is het demonteren van alle details van de opbouw. Dan alle messingdelen ontvetten en stralen en de opbouw zelf ook nog afnemen met wasbenzine. Dan alles in de primer gevolgd door de kleuren, in dit geval wit voor de wanden en de meeste details, dek en achterbordes groen en verder nog wat accentkleuren. Zal dus even duren tot de volgende up-date. Tot dan.
     
    MikeMohawk, TIMBERWOLF en aac vinden dit leuk.
  17. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Is weer prachtig om naar te kijken Sjoerd
     
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeeer mooi gebouwd , en erg mooi in details
     
  19. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Dat wordt een stoer schip, heerlijk topic om volgen:yes:
     
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Sjoerd, je hebt nog niet veel reactie van mij gehoord, ik kan alleen maar kan zeggen hoe geweldig gedetailleerd de details zijn. Ik vind het echt geweldig mooi! Dacht dat ik redelijk een beetje model kon maken maar ik krijg het gevoel dat ik alleen maar grof werk kan laten zien. Ik doe mijn best, maar jouw niveau is nog lang niet in zicht... Desalnietemin, ik geniet van elke update in je bouwverslag! Dank daarvoor!:friends:
     

Deel Deze Pagina