Bouwverslag van de Fly Baby

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bert van Eijk, 1 jan 2007.

?

Wat vindt u van dit bouwverslag?

Peiling gesloten op 21 jan 2008.
  1. Goed, ga er mee door.

    100,0%
  2. Kan beter; geef een reactie........

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi Scalefans,

    Allereerst de beste wensen voor 2007 toegewenst met heel veel bouw- en vliegplezier.

    Het leek me leuk om op 1 januari mijn bouwverslag, dat ik allang beloofde, te beginnen.
    Daar gaat ie dan.

    Alles wat je leuk vindt bouwen zal ieders wens wel zijn, maar helaas moeten we keuzes maken.
    Tijdens een vliegmiddagje op Lelystad ontdekte ik in een hangaar een (voor mij althans) prachtig vliegtuig.
    Die wil ik als model bouwen speelde het direct door mijn hoofd, maar tegelijkertijd wist ik dat er nog veel projecten stonden te wachten. Maar ik was in ieder geval verliefd op dit vliegtuigje.

    [​IMG]
    De Fly Baby tijdens een fotosessie voor Piloot en Vliegtuig

    Ik had er toen nog geen notie van welk vliegtuigtype dit was, maar een bezoekje aan de beheerder van de hangaar leerde mij, dat de eigenaar Roland van Haarlem heette en dat ik er dus achter kon komen.
    Dit was het begin, want al gauw kwam ik in contact met Roland en hij vertelde me dat hij het vliegtuig zelf had gebouwd van een tekeningset afkomstig uit Amerika. Ook gaf hij aan dat hij wijzigingen had aangebracht.
    Met name de inbouw van een stermotor was voor de Fly Baby uniek. De basistekening geeft een boxermotor aan, maar die vond Roland niet zo geschikt.

    [[​IMG]
    De trotse eigenaar/bouwer/vlieger van de Fly Baby Roland van Haarlem

    Inmiddels zijn we goeie kennissen geworden en hebben we samen ook al gevlogen, zowel met modellen als
    met de schaal 1 : 1 vliegtuigen. In ieder geval ook met een door hem zelf gebouwde kist.

    Roland heeft mij welwillend zijn bouwset ter beschikking gesteld, waar ik vervolgens schaal 1:1 tekeningen van heb gemaakt. De tekeningen zijn in inches, maar met een CAD tekenprogramma gemakkelijk naar centimeters om te zetten. Later zijn de tekeningen zelfs in iedere gewenste schaal te printen.
    [​IMG]
    Een tekening van de romp met de spanten

    [​IMG]
    De tekening van de vleugels

    Vanwege de schaalnauwkeurigheid heb ik besloten om voor het model dezelfde constructie toe te passen als de echte.

    Maar daarover later meer.

    Groet,

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2019
  2. Teus

    Teus Guest

    Weer wat moois om te volgen :thumbsup:
     
  3. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Dit is zeker een heel lief kistje.Ga ik ook zeker volgen.
     
  4. Phoenix

    Phoenix Guest

    Het worden zo wel erg veel bouwdraadjes om te gaan volgen dit jaar. Maar deze belooft weer wat! Dus bij deze een abo.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    en geabboneerd :D
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hoppa, weer een abonnementje :D

    zo te zien was berto er weer vroeg uit vandaag :sleepy:
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ook weer leuk. :)
    en een abbonementje.
     
  8. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    zal ook maar een abonnementje nemen :lol:
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Abonneren kan ook linksonder 'abonneer op dit onderwerp', boven het 'snel antwoorden' invoerveld.
     
  10. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Mooi toestel en draadje om te volgen. Zo te horen wordt dit een toestel dat het ook goed gaat doen bij de statische beoordeling :D
     
  11. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Ziet er goed uit Bert 8)

    Alvast een klein (ongeduldig :oops: ) vraagje, komt er ook een stermotor in of ben je daar nog niet uit :?

    Heeft de Fly Baby normaalgesproken geen wingrib diagonaal tussen de staande ribs i.p.v. spankabels?


    Abonnementje was er al :D
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ..klopt, maar is leuker om via postje te doen als "steun betuiging"......

    Goed bezig Bert maar ik ben de "draad" effe kwijt...., dit was toch die kist die je in Deelen bij had???

    Groetjes,
    Gerald
     
  13. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Er komt bij mij een "normale" motor in, maar ik zal proberen een goeie dummy te maken, zodat het in de buurt komt.

    Leuk als er goed wordt opgelet. Zoals ik al heb aangegeven heeft Roland wijzigingen aangebracht.
    Onder andere de cabane en de vleugelstruts zijn inderdaad anders dan bij de originele Fly Baby.
    Er is nog meer veranderd, maar dat komt later. In elk geval jouw ongeduld geduldig beloond.

    Groet,

    Bert
     
  14. jaap

    jaap Guest

    Hmmm, is er ook zoiets als fulltime modelbouwforumdraadjesvolger als beroep......................

    mooi toestel, en Bert kennende maakt hij er ook een mooi model van :D
     
  15. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hoi Bert
    Ziet er inderdaad als een mooi en intresant project uit
    ton van munsteren draadje met paar foto's hoe ze de onderstaande dummy hebben gemaakt.
    Maar die dummy op je Piper zag/ziet er ook geweldig uit dus waarschijnlijk weet je wel hoe je een goeie dummy motor maakt :wink:
    [​IMG]
     
  16. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Gerald,

    Ik ben het eens met die steunbetuiging, want het laat zien dat er belangstelling bestaat voor het onderwerp.
    Dat motiveert.

    Je bent de draad niet kwijt, want het was inderdaad de kist die ik bij me had in Deelen. Hij is nog steeds niet
    klaar en ik had al een heleboel foto's gemaakt :lol: zodat ik een redelijk voorbereid draadje kon beginnen.
    Ik kan nu alvast beginnen met het posten, want de vervolgbouw ligt deze maand waarschijnlijk nog stil.

    Groetjes,

    Bert
     
  17. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi jetpropdlx,

    Bedankt voor de verwijzing en de foto.
    Stukje bij beetje volgen straks foto's; ik denk dat ik er genoeg heb.
    Als je dan nog tips :idea: hebt voor de bouw van de dummy, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
    Jij kunt dan alvast wat spitten op het Web. :p

    Groeten,

    Bert
     
  18. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hi scalefans,

    Even een stukje geschiedenis over de Fly Baby. Het vliegtuigje werd in 1962 als eendekker ontworpen
    door de Amerikaan Peter M. Bowers, terwijl de tekeningen (een heel bouwboek meestal bestaande uit schetsen)
    werden gemaakt door James A. Morrow. Voor homebuilders was de tekeningenset te koop voor $ 50,00.

    [​IMG]
    Het basisontwerp van de Fly Baby (Bron: Builders Manual)

    In het jaar van het ontwerp won het een ontwerpwedstrijd van de EAA (Experiemtal Aircraft Association)
    for a low-cost, easy to build and fly sport airplane. Dat geeft de modelbouw burger moed. :banana:
    Inmiddels zijn er over de hele wereld meer dan 300 stuks gebouwd en ze variƫren nogal in uitvoering.
    Met en zonder cockpitkap, verschillende motoren, met drijvers en ga maar door.

    [​IMG]
    De verschillende uitvoeringen (Bron: Builders Manual)

    Er zijn zelfs mogelijkheden om aerobatics te vliegen, maar alleen met de eendekker wel te verstaan.
    Vervolgens ontstond in 1969 het dubbeldekker ontwerp, de Fly Baby I B en hier gaan we dus mee door.

    [​IMG]
    Het dubbeldekkerontwerp van de Fly Baby (Bron: Builders Manual)

    Omdat ik de hele Builders Manual ter beschikking had gekregen (met een verklaring mijnerzijds dat deze alleen
    voor modelbouw zou worden gebruikt) ontbrak het mij niet aan gegevens. Hier en daar moest nog wel worden
    uitgezocht :turn-l: hoe en waarom sommige wijzigingen waren aangebracht, zoals in het onderstaande voorbeeld
    (doorhalingen) is te zien. Ook is goed te zien dat het handmatige schetsen zijn, maar omdat overal maten bij zijn
    gegeven was het te doen om de tekening voor een modelbouwproject om te zetten naar een digitale tekening.

    [​IMG]
    Het rompontwerp van de Fly Baby (Bron: Builders Manual)

    Wat niet in het boek is te vinden zijn de rompspanten, zoals die werden gebruikt voor het vliegtuig van Roland van Haarlem.
    Van rond, via eivorm naar ovale spanten. Ook hier was een oplossing voor. :p Roland stelde mij zijn 1:1 spanttekeningen ter beschikking en ook hier was geen probleem meer. Ik heb rasterpapier gemaakt met rasters van 2,54 cm en legde deze op de originele tekening. Vervolgens nam ik de coƶrdinaten over in de Cad tekening en het ei was gelegd.

    [​IMG]
    Spantontwerp via rastertekening

    Groet,

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  19. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Ruben,

    Ik doe m'n best om er wat van te maken en dan maar afwachten wat de jury ervan vindt.

    Ben jij trouwens al een nieuw model aan het bouwen en zo ja, wordt het dan die afgebeelde P-47?
    Ik zie het in ieder geval wel weer bij de eerstkomende wedstrijd.

    Groetjes,

    Bert
     
  20. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ik ben bijna klaar met de p-47, het is inderdaad de razorback uitvoering van het plaatje en gebouwd van een top-flite kit. Als alles een beetje meezit zal die binnen kort de lucht in gaan en zal ik alvast gaan oefenen zodat ie mee kan doen in de sport-schaal klasse. :D
     

Deel Deze Pagina