Bouwverslag van de Foxtrott

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pieter.peereboom, 3 jan 2018.

1. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    Na wat rondneuzen op het internet kwam ik op een gegeven moment op een Zwitserse site, Cad2cnc, de bouwdoos van een leuke elektrozwever tegen, de Foxtrott. Deze zwever heeft een spanwijdte van 2,7 meter en is voorzien van ailerons en één remklep/luchtverstoorder in het midden van de vleugel.

De vleugel, die in ribbenbouw gemaakt wordt, heeft een dubbele V-stelling. De ailerons zitten niet aan de uiteinden van de vleugel. De romp is van balsa en wordt versterkt met triplex spanten en vuren latjes. De staartboom bestaat uit een koolstofvezel buis.

Ik ben vaak op zoek naar bouwdozen van verschillende leveranciers. Ieder bouwpakket is weer anders en zo leer je veel verschillende constructies kennen. Mede daarom heb ik de bouwdoos van de Foxtrott besteld. Het is raadzaam om eerst contact per email te zoeken met Cad2cnc in verband met de kosten van het verzenden vanuit Zwitserland naar Nederland.
    Foxtrott 01.jpg

JHvdK vindt dit leuk.
  2. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    De Foxtrott heb ik inmiddels afgebouwd. Tijdens het bouwen kwam ik bijzondere en mooie constructies tegen, die ik niet eerder had gezien. Ik kwam ook foutjes tegen en ik heb enkele constructies naar eigen inzicht versterkt. Dit alles is opgenomen in het bouwverslag. Ik ben van plan om iedere week een stukje te publiceren en ik hoop op leerzame reacties. Alhoewel ik al meer dan 20 jaar modelzwevers bouw ben ik mij bewust van het feit dat ik nog veel van anderen kan leren. Nu is het wachten op mooi weer, zodat de Foxtrott kan worden ingevlogen. Van het invliegen maak ik ook een verslag.
    JH, bedankt voor je like en tot zondag op de nieuwjaarsreceptie van ACK.
    Foxtrott 51.jpg

eric_laermans vindt dit leuk.
  3. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    De bouwdoos
    De bouwdoos ziet er goed verzorgd uit. De houten onderdelen zijn gelaserd. Het nadeel is dat er resten verbrand hout aan de onderdelen zitten. Voor een goede lijmverbinding wordt aangeraden om de zwarte snijresten licht op te schuren, alhoewel de meningen hierover verdeeld zijn.De Duitse bouwhandleiding is recentelijk aangevuld met 3-D tekeningen. Hij staat ook in pdf op de website maar wordt uitgeprint meegeleverd.De 1 op 1 tekening van de vleugel is in kleur afgedrukt.
    Foxtrott 02.jpg
    Foxtrott 02a.jpg
    Foxtrott 03.jpg

eric_laermans, KrisG, JHvdK en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    lijken meer remkleppen dan ailerons, zo half op de spanwijdte

5. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    De praktijk zal moeten leren hoe effectief ze zijn als ailerons. Ik ga het in ieder geval meenemen in het verslag van het invliegen.

6. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    In de oorspronkelijke uitvoering van de Foxtrott worden diverse verstevigingsplaatjes gebruikt van 0,4 mm epoxy zoals bij het richtingroer, bij het hoogteroer en bij de bouten van de vleugelbevestiging op de romp.Deze onderdelen worden sinds dit jaar geleverd van 0,5 mm triplex. Naar mijn gevoel is epoxy sterker en ik wilde ervaren hoe de versteviging van epoxy in de praktijk uit pakt. Op verzoek heeft Cad2cnc alsnog de plaatjes in epoxy geleverd.

Foxtrott 04.jpg

De meegeleverde roerhoorntjes van epoxy waren niet goed op maat gefreesd. Het lijkt erop dat de frees te diep was afgesteld. Goed passende roerhoorntjes zijn zonder problemen nageleverd.

Foxtrott 05.jpg

Het bouwen van de romp

Foxtrott 06.jpg

De romp, die is gemaakt van balsa, heeft spanten van triplex en een motorschot van epoxy. Met een beetje puzzelwerk en met hulp van de bouwhandleiding heb ik de romp provisorisch in elkaar gezet en met plakband vastgezet. Zo kun je goed bekijken hoe de constructie is opgezet, waar deze mogelijk versterkt of aangepast moet worden en in welke volgorde er gelijmd moet worden.

Vuren latjes ter versteviging van de romp worden pas aangebracht nadat de 2 zijkanten van de romp aan de spanten zijn vastgelijmd. Door de constructie van de spanten kunnen de vuren latjes alleen bevestigd worden door deze van voor naar achteren door de uitsparingen in de spanten schuiven. Hierdoor moeten de latjes gelijmd worden met secondenlijm nadat de latjes in de romp zijn geschoven. Ik ben zelf een voorstander van watervaste witte houtlijm, maar die kon nu niet gebruikt worden. Deze constructie ben ik zelf nog niet eerder tegengekomen.

Deel Deze Pagina