Bouwverslag van de Foxtrott

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pieter.peereboom, 3 jan 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.534
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Welk paard heb je er in gezet Pieter, en welke hoeven, zweep en haver?
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  2. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Purmerend
    De 1e vlucht is gedaan. Er zijn daarna berekeningen gemaakt, aanpassingen gedaan en er wordt nog meer ingevlogen. Ik maak later een uitgebreid verslag.
    Voor de scharnieren heb ik een keer stroken doorzichtige tape van iemand gekregen. Ik weet niet wat voor materiaal dit is en ik heb het bij zo'n 4 zwevers met succes gebruikt.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  3. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Purmerend
    Enkele gegevens van de Foxtrott
    Het uiteindelijke gewicht van mijn Foxtrott is uitgekomen op 1335 gram met een Lipo van 2200 Mah. Voor de afstelling van het zwaartepunt zit er 15 gram lood op staartbuis net voor het hoogteroer. De stroomopname van de motor (NTM2836 1000 Kv) met een prop van 10 x 6 is 20 Ampère; het opgenomen vermogen is 225 Watt. De regelaar is 30 Ampère.
     
    ron van sommeren en Erik Janssen vinden dit leuk.
  4. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.577
    Locatie:
    Zwolle region
    Welke methode gebruik je om de optimale CG te bereiken?
     
  5. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Purmerend
    In eerste instantie natuurlijk de bouwhandleiding en verder de Aircraft Center of Gravity Calculator. De duiktest geeft ook een goede aanwijzing en ik heb verder hulp van ervaren vliegers die aan het vlieggedrag zien of er aanpassingen van het zwaartepunt nodig zijn.
     
  6. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Hoorn
    Dank je voor het antwoord. Ik ga het maar eens met Tesa ExtraPower Perfect proberen.....
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.627
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    3M blenderm is uitermate geschikt.
    Te koop bij de apotheek, maar HK verkoopt het ook.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  8. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Hoorn
    Dank je ..... Daar zou ik nu nooit aan gedacht hebben,,,, ga er onmiddellijk mee aan de slag, wat een prijsverschil tussen HK en de apotheek. Denk dat Pieter daar ook mee gewerkt heeft.
     
  9. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Purmerend
    Invliegen voorjaar 2018

    · Mix ingesteld tussen ailerons en richtingsroer 20 %

    · Bijna windstil / handstart mooie glijvlucht / beheerst snel omhoog

    · lijkt wat snel te vliegen > wat up getrimd / komt met grote snelheid uit bocht vlak voor de landing

    · reageert heftig op hoogteroer en duikt naar beneden bij gebruik remklep (logisch)

    Achteraf bleek dat het aanduiken en snel vliegen geneutraliseerd kon worden door het hoogteroer up te trimmen.

    De uitslag van het hoogteroer verkleind van 22 naar 18 mm en Expo hoogteroer ingesteld van 35%. De mix van ailerons>richtingsroer verhoogt van 20 naar 35% omdat de ailerons kennelijk wat meer ondersteuning van het richtingsroer nodig heeft om mooi de bocht om te gaan. NB de ailerons zitten niet op het uiteinde van de vleugels. Uitslag ailerons blijft 16 up en 10 down.

    De accu van 2200 mah (175 gram) vervangen door een accu van 1800 mah (150 gram). De accu kan nauwelijks iets naar achteren geschoven worden en blijft daarom op de zelfde plek in de romp zitten. Zwaartepunt weer op 89 mm gezet. Hiervoor was 6 gram lood nodig net voor de staart. Het totaalgewicht is nu 1300 gram

    Bij windkracht 3 is er opnieuw ingevlogen door clublid Adri. De Foxtrott had nog steeds de neiging om erg naar beneden te duiken, maar vloog goed nadat de hoogteroer trim was ingesteld op -18 = 9 stappen up. Reageert overdreven sterk op spoiler (mix met hoogteroer nog niet ingesteld). Gaat ook met motor op half vermogen goed omhoog. Het Zwaartepunt kan waarschijnlijk nog iets naar achteren.

    De uitslag van de remklep is 50 % verkleind naar ongeveer 40 graden maximale uitslag. De uitslag van het hoogteroer is in de zender onder Travel verkleind van 100 naar 90 (nu 17 mm). Om wat minder vermogen voor de stijgvlucht voldoende is heb ik de propeller veranderd van 10x6 naar 9x6. Volgas verbruikt nu bij 17,5 A zo'n 200 W. Zo kan ik door wat minder vermogen de accu langer gebruiken.

    Half juni heb ik de volgende vlucht weer zelf gemaakt. De wind op het veld was windkracht 3. De Foxtrott vloog lekker rustig en reageert goed op aileronsuitslagen (soms is extra richting bijsturen nodig) en reageert ook goed op hoog/laag. Trim up van 9 met 2 stappen teruggezet naar (-14). Pakt de thermiek zo te zien goed op. Op grote hoogte remklep in werking gesteld en tegelijk stevig up gegeven met de stuurknuppel. Lijkt goed te gaan. Mix tussen de remklep en het hoogteroer moet ik later proefondervindelijk instellen. De afstelling van de roeren en het zwaartepunt zal nog verder verfijnd moeten worden en daar krijg ik hulp bij van andere clubleden.

    Ik ben er tevreden mee hoe de Foxtrott vliegt. Het is een fijne thermiekzwever die goed te besturen is. Kortom een geslaagd project.

    Pieter Peereboom

    Foxtrott 56.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2018
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  10. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Nederland
    Gefeliciteerd Pieter,

    mooie zwever geworden en zo ik begrijp dus ook een die prima vliegt. Fijn dat je er details van de uitslagen en zender instellingen bij hebt gedaan. Dat zijn precies de details die goed helpen bij een maiden van iemand anders

    Groet Q
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  11. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Purmerend
    Bedankt voor je opmerking.
     
  12. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Purmerend
    Nog een paar foto's om af te sluiten.
    Foxtrott 57.jpg Foxtrott 58.jpg Foxtrott 59.jpg
     

Deel Deze Pagina