Bouwverslag van een Ka6 schaal 1:2,5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door henky, 23 mei 2017.

  1. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Ik ga hier een bouwverslag bij houden van een Ka6, de kit komt bij rc-europe vandaan. Hij wordt gebouwd door mijn vader en ik zal zo nu en dan wat foto's plaatsen met wat uitleg. Tips zijn altijd welkom!

    Hier aan de gang met een bouwplaat die mooi vlak en recht is op deze plaat worden de romp en de vleugels gebouwd.
    [​IMG]

    Tekening vast gezet op de bouwplaat en daarover een transparant folie gelegd. Onderligger is gemaakt uit verschillende latten en verlijmd.
    [​IMG]

    een achter lijst gemaakt zodat de ribben ondersteund worden tijdens de bouw.
    [​IMG]

    Een aantal ribben zijn al verlijmd op de onderligger.
    [​IMG]

    Zal snel wat meer foto's plaatsen.

    Gr Leon
     
    Tug.NL, Arnold 85, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Mooi . Dit wordt leuk .
     
    henky vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Moet het zwart van het laseren niet verwijderd worden voor goede lijmverbinding?
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2017
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor zover ik weet, hoeft het niet helemaal blank hout te zijn. Het ergste er vanaf schuren zou voldoende moeten zijn (het vast gebakken stof dus). Dan blijft er nog een bruine kant over. Het verschil tussen bruin of 'zwart' zie je niet op zo'n foto denk ik.
    Maar ... ik spreek niet uit ervaring. Ik heb zelf nog nooit zoiets gelaserds verlijmd (en al helemaal geen dubbelblind wetenschappelijk onderzoek naar de kwaliteit van de lijmverbinding gedaan ...).
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    De snij rand is lichtbruin en hebben we een schuur papier overheen gehaald. Daarna zijn ze verlijmd.
     
    ron van sommeren en vissermax vinden dit leuk.
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Is inderdaad dat het as van het verbrande balsa geen goede basis is voor een sterke lijmverbinding.
    Helemaal opschuren naar blank heeft vaak (in ieder geval mijn ervaring) tot gevolg dat anders mooie passingen vaak net te ruim voor het mooie worden.
    Dus de tussenweg zoals Henky beschreef lijkt me inderdaad de betere keuze. Uiteindelijk gaat het er hoofdzakelijk om dat het losse as verwijderd wordt.

    Maar ik ga dit topic ook volgen.
    Ben benieuwd hoe jullie deze kit van RC Europe bevalt.
    En natuurlijk naar het eindresultaat.

    Veel succes en bouwplezier :thumbsup:
     
    ron van sommeren en henky vinden dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Ka-6: heeeeeele mooie kist. :thumbsup:

    Succes!


    jan.
     
  8. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Nog een paar foto's.

    Hier misschien een beter beeld hoe de bouwplaat gemaakt is.
    [​IMG]

    Hier hoe de liggers verlijmd zijn met elkaar.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier de ondersteuning voor het buitenste deel van de vleugel. Vanaf het rolroer tot aan de tip krijg de vleugel 1% tipverdraaing. De lat die hier ligt is daar dus voor die verloopt naar de tip toe 5mm omhoog.
    [​IMG]

    Bovenligger erop.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gaat mooi rap zo!
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Ik weet niet precies hoe het zit, maar die ligger is niet zo sterk als 'ie zou kunnen zijn!

    De schuine verbinding ('schäften'; hoe heet dat in het Nederlands?) is aan de korte kant, en die stompe verbinding is eh . . . niks.

    Verder is het erg mooi, al die ribjes . . .

    Succes!


    jan.
     
  10. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Hoi Jan,

    Het zijn 3 verschillende latten ben zo even de maat kwijt maar die heb ik eventueel ook nog wel.

    Er ligt een brede lat op de tekening. Daar boven op ligt nog zo'n zelfde lat maar die gaat over in een lat die de helft breed is van de andere twee. De stompe kant die je ziet zit nergens aan verlijmd maar die houd dus op daar.
     
  11. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo Henky,
    wat Jan bedoeld is denk ik deze "lassen"
    En inderdaad de schuine is erg kort . En ook ik zie hier een stompe las.
    Maar misschien zie ook ik het niet goed.

    Joop

    nog even een toevoeging , tekening van de Friendly die ik net heb gebouwd .
    Een F5J zwever van 360cm . spanwijdte en vlieg klaar 1600 gram .
    Ook hier al een lange las in verhouding van de 8mm. brede latjes.
    Lengte las 88mm. en daar over heen nog een lat

    .
    las.JPG friendly.JPG
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2017
    serge pot vindt dit leuk.
  12. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Het koude stompe stopt daar. Daar loopt geen hout meer verder. Het gene wat je ziet is de lat die eronder is verlijmd. Zal morgen even een duidelijke foto maken.
     
  13. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Misschien is het zo beter uitgelegd.
    De stompe kant wat je ziet is dit:
    [​IMG]

    Het is een breede lat die over gaat in een smalle.
    Bij de volgende foto is er een lat onder gelijmd waardoor het lijkt dat de stompe kant ergens aan verlijmd is maar die houdt daar dus op.
    [​IMG]
     
    J.B vindt dit leuk.
  14. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Voor mij nu duidelijk
    Dank voor je reactie
     
    henky vindt dit leuk.
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Henky,
    Prachtig toestel zo een Ka6!

    Over je hoofdligger zullen de meningen verdeeld zijn. Als ik het goed zie, is de ligger in één stap verjongd, da waar het rolroer begint? Zelf verwacht ik, dat deze constructie zoals op de foto is te zien, sterk genoeg is voor schaalgetrouw vliegen. Natuurlijk heb ik gezien dat de lasverbinding niet optimaal is. Deze maak ik minimaal 1 : 10 en hoger. Ook het stompe uiteinde ga ik afschuinen zodat er plaatselijke spanningspieken beter verdeeld worden. Maar dat zijn de puntjes op de i. Wat we niet moeten vergeten is, hoe is de kwaliteit van het hout. De mooiste lasverbindingen en overgangen zullen de ligger niet veel sterker maken indien er slecht hout gebruikt is. Dus, belangrijk is de balans tussen houtkwaliteit en constructie.
    Verder zo, ik wens jullie veel bouwplezier!
    Uiteraard blijf ik het volgen.

    Johannes
     
    serge pot en henky vinden dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Het punt is gemaakt en iedereen begrijpt het.

    Tenminste . . .

    Wat is daar dan de diepere bedoeling van? :hammer:


    jan.
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Binnenvleugel en buitenvleugel hebben een andere liggerdoorsnede. Vergt even ruimtelijk inzicht. :)
    Gewichtsbesparing is de bedoeling van deze constructie.

    Johannes
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Ik zie nu dat ik me ook in de luren heb laten leggen door een porloodlijntje.

    Hier heb ik overheengelezen:
    (De ligger van de eerste foto van post #13 is niet dezelfde als van foto 2.)

    Dan nog snap ik het niet: eerst verjong je de ligger en dan lijm je er alsnog een lat onder? :hammer:

    Waarom zo'n ingewikkelde construcite van de ligger?

    Is er een plaatje van de tekening van de rib/liggerconstructie ter plaatse beschikbaar?

    (Is verder allemaal niet zo belangrijk, maar toch.)

    Zal dit werkje er eens op naslaan . . .

    upload_2017-5-30_10-13-53.png


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2017
  19. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Hallo Jan,

    Beide foto's zijn de zelfde ligger.
    Alleen is bij de 2e foto de ligger 180 graden gedraaid en is er een lat onder verlijmd.
    De ligger begint met twee keer een brede lat op elkaar verlijmd. Dan gaat deze op ongeveer 3/4 van de vleugel over op een brede en een half zo brede ligger op elkaar verlijmd.
    En dat punt waar deze dus verjongd wordt zie je op de foto waar we het nou steeds over hebben hahaha:rofl:.

    Je zou RC europe kunnen vragen wat hun gedachten erachter is. Heb de tekening niet hier thuis deze ligt bij mijn vader.

    Gr Leon
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Als de las van de 8mm dikke ligger inderdaad over 88 mm is gedaan en op 3/4 van de vleugel zit . Is het prima zo .
    wen er maar aan henky er zitten hier een hoop stuurlui aan wal .
     
    J.B vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina