Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 4 mrt 2012.

  1. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Hoi Cor
    Hoe gaat het met jou La ben wel benieuwd of je er al aan toe bent gekomen om weer verder te bouwen .

    gr ronald
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Oh heee :koud: ... De foto's zijn terug. Wilde het bouwverslag al opgeven.

    Bin sinds een weekje weer verder gegaan met bouwen, en zal deze week weer verder gaan met een update.
     
  3. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    top, ben benieuwd
     
  4. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    He Cor niet opgeven hoor , ik ben ook benieuwd hoe het er voor staat:)
    gr ronald
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zo.... eens even kijken hoe dit nieuwe forum werkt. Toen ik merkte dat alle foto's weg waren , had ik weinig zin om m'n bouwverslag te vervolgen. En ook (zoals gewoonlijk) erg weinig tijd had .

    Deze zomer is er een project tussen gekomen . Ik had besloten om van de oude stallen in m'n boerderij een stal voor m'n auto te maken ..... zo gezegd zo gedaan *uhhum*

    Zo waren de stallen vroeger , voor de geiten , koeien en varkens.
    [​IMG]

    Na wat breekwerk , gips en stuckwerk:
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ondertussen heb ik niets gedaan aan de modelbouw, misschien 2 keertjes een paar uurtjes gevlogen.
    Maar nu dit project ook volledig is afgerond kan ik me weer vol storten op de Lavochkin... tot.............:rolleyes:

    De romp is ongeveer half beplankt: en ook de vleugelzadels zijn erin gelijmd.
    [​IMG]

    Het stabilo is in ruwvorm klaar , helaas heb ik van de bouw geen foto's gemaakt:
    [​IMG]

    En de onderdelen voor het middengedeelte van de vleugel heb ik eergisteren gefreesd:
    [​IMG]

    Middengedeelte van de vleugel is het volgende wat ik zal maken, dan kan ik bekijken hoe het precies zit met de instelhoek van het stabilo en vleugel.

    Het wordt ook tijd om na te denken over het landingsgestel.
    Ik heb nog nooit een toestel gehad met intrekbaar landings gestel , dus dit wordt de eerste. En ik heb hulp nodig.
    Ik neem aan dat er 2 systemen verkrijgbaar zijn , electrisch en pneumatisch.

    Als het er is denk ik dat ik graag electrisch wil. Iemand die me op weg kan helpen waar ik zoiets kan kopen?

    Cor
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Laatst bewerkt: 10 dec 2015
  7. Dickie

    Dickie Guest

    Dit landingsgestel komt bij Electron vandaan de stuurbox is van Xicoy alleen stuk goedkoper en een
    ander jasje.
    Behotec en Electron zijn de betere merken dus dit is een goede keus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2015
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Laatst bewerkt: 12 dec 2015
  9. Dickie

    Dickie Guest

    Hallo Cor wij hebben het systeem van Behotec op de FW 190 van Airworld en bevalt zeer goed ,nog geen problemen gehad, hier zit ook een Moki 250 in.
    En de programma stuur unit heeft veel extra beveiligingen.
    kijk maar bij Behotec voor een beschrijving.

    gr Dick
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dat is mooi om te weten, ik zie op mijn club eigenlijk alleen maar pneumatische landingsgestellen bij de grotere modellen , en wist niet dat het bestond ..... nog ff kijken of ik voor de behotec ga of voor electron.

    Bedankt,
    Cor
     
  11. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    He Cor mooie ruimte geworden veel werk geweest zo te zien.
    Zag dat je in mijn verslag de vraag had over mijn landings gestel , nou deze is gemaakt voor mij door een Duitse modelbouwer hij heeft al drie la 7 's gebouwd.
    20141207_192517.jpg
    Deze dus maar das op lucht en begreep dat je dat niet wilde ,wel even een tip let op de inbouw diepte wat je ook besluit te nemen want die ik heb zijn eigenlijk (vind ik) net even
    te diep ,moest van rip 8 veel weg halen . Heb het wel verstevigd ,maar toch blijft een zwak puntje moet zacht leren landen met deze dame.
    Verder zijn ze mooi en stevig en werkt perfekt en de prijs was erg aantrekkelijk 350 E alles zat erbij .
    De bouw bij jou gaat ook de goede kant uit zag ik :thumbsup:
    Ben wel benieuwd wat jij doet met motor schot zet jij deze op 0 zowel down als side wat D Anderson ook deed en mij in een mail bevestigde .
    Ik ben daar nog niet uit , ik heb wel de moki 180 er voor in huis gehaald al :yes:
    succes met de bouw blijf het volgen
    gr ronald
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Ronald , dat ziet er mooi uit . en ook een aantrekkelijkere prijs als electro..... nog ff over nadenken.

    Die Moki 180 : dat zal bij mij nog ff op zich laten wachten... .maar die komt er ook in.

    Wat betreft de side en downthrust , ik ben nog niet zeker , maar ik denk wel dat ik een graadje side en downthrust in zet. In echte vliegtuigen wordt dat ook gedaan , en normaal bij modelbouw ook ..... dus ik zie niet in waarom niet in dit model.

    Vandaag wat verder gegaan:
    [​IMG]

    Maar ik heb de main dihedral verkeerd naar m'n cam programma voor de cnc-frees geimporteerd ..... hij is ruim 20 cm te lang . Morgen ff opnieuw frezen , dan kan het verlijmd worden.

    Cor
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Deze "main dehidral" past beter. Ribben zijn ook verlijmd.
    [​IMG]
     
  14. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    He Cor gaat lekker zo , wel makkelijker zo met een cnc frees ziet er top uit . Koste mij wel veel tijd zelf zagen ,maar dat geeft niet lekker ontspannen bezig zijn met de hobby. Het viel me wel op dat je niet alle sparingen uit de ribben heb gefreest , wat is de gedachte daar achter ?
    Gr ronald
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ja , was een leuk project die cnc frees maken, en komt zo goed van pas.

    Die uitsparing :confused: , dat is het nadeel van frezen , dan zie je wel eens iets over het hoofd . en met m'n jetlag kop heb ik die zelfs tijdens het inlijmen over het hoofd gezien...... Moet ik dus nog aanpssen :hammer:
     
  16. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Dat is nog wel te doen met een dremel, succes verder en ik blijf het volgen .

    gr ronald
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Ronald : Ik denk dat ik dat gedeelte nog ff laat zitten tot ik het landings gestel heb , ik heb begrepen dat het bijna helemaal weg moet , opf ik het nu doe of later , dat gaat niet veel uitmaken.

    Vandaag weer wat bezig geweest met de vleugel:
    [​IMG]
    Interessant zal worden om de 2 vleugelbuizen precies paralel te krijgen :eek:

    Ook het stabilo in vorm geschuurd:
    [​IMG]

    Breek en sloopwerk ben ik altijd goed in geweest . Heb besloten om de stringers ( ik heb de meeste van balsa gemaakt en ik vind het staartgedeelte er maar wat slapjes bijhangen) Te vervangen door hardhouten stringers . Beplanking aan 1 zijkant weggehaald en de balsa stringers ook. Morgen de lijm wegschuren en de hardhouten stringers inlijmen.
    [​IMG]

    Cor
     
  18. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    He Cor

    Zonde je was al lekker ver met de romp , maar als jij het gevoel hebt dat het te slap is moet je het zeker doen . Ik heb het zoals op tekening staat gebouwd zou sterk genoeg moeten zijn . Wat ik wel anders heb gemaakt zijn de rolroeren deze vond ik bij scharnier punten slap , heb hier klein pen scharnieren gebruikt is niet schaal maar daar zie je aan de boven zijde niets van .

    gr ronald
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ronald blaas : op zich was het niet zoveel werk om het weg te breken , ik vond het nogal zwakjes uitzien , en er komen nogal wat krachten op het stabilo te staan. Zijn bij jou dan wel alle stringers van balsa? Want op de tekening kon ik er niet uitkomen of het balsa moest zijn of hardhout?

    Iniedergeval zitten er bij mij nu 4 hardhouten stringers extra in die van voor naar achter lopen:
    [​IMG]

    Ook de rest van de ribben zijn gefreesd:
    [​IMG]

    Bij lindinger heb ik deze "Steckverbindung" besteld , ik had nog wel een epoxy papierkoker van Petrouch liggen , maar niet de bijbehorende buis. Nu eens Carbon proberen, scheeld ook weer een paar gram:
    [​IMG]
     
  20. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Ziet er erg netjes uit, maar waarom die hardhouten stringers? Nergens voor nodig!

    Is natuurlijk een beetje jennen van mij, ik heb het draadje gelezen, maar er zit wel een kern van waarheid in. Stringers zijn er niet voor structurele stevigheid, die dienen maar 1 doel, en dat is zorgen dat je beplanking de juiste vorm krijgt. Als je kist het qua stevigheid van 4 hardhouten stringers moet hebben, zou ik mij ernstig zorgen maken over de constructie van het geheel.

    Maakt natuurlijk allemaal helemaal geen moer uit, die paar gram gewicht ga je echt niet merken ofzo, maar echt, voor de stevigheid is het absolute kolder. Daar hebben die dingen ook nog eens veel te weinig lijmoppervlakte voor met de inwendige constructie.
     

Deel Deze Pagina