Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 4 mrt 2012.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Mig 3 : Oh leuk , je hebt de originele maintenance boeken ..... cool!!:worship:

    Heb besloten om ailerons, hoogteroer en rudder ook in te dekken en dan te bewerken met de methode in dat filmpje , dat ziet er goed uit. Dus de ribben voor de aileron hoef ik niet opnieuw te bouwen.

    Vorige week niet zo gek veel kunnen doen:
    Verder met beplanken
    [​IMG]

    Bekabeling gelegd voor de servo'van de aileron.
    [​IMG]

    Ailerons ribben ga ik onder deze hoek zagen , de scharnieren komen in het midden:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dat komt dan volgende week , ik moet ook nog de scharnieren van de flaps vastmaken , dat ben ik een beetje vergeten , dat had ik eigenlijk voor het indekken willen doen . Ook moet ik nog een bevestiging maken om de vleugel vast te maken aan het middenstuk en een afdekplaatje voor de servo .... Beter had ik dat allemaal voor het indekken gedaan:hammer: nah ja ... volgende week die dingentjes dan maar.

    Cor
     
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Zoals je zelf schrijft: Eigenwijs is ook wijs;)

    Het onderhoudsboek is voor 3.99€ op E Bay via een Italiaan digitaal te downloaden.PAS OP,als je zijn digitale gegevens bekijkt(nadat je betaalt hebt)
    dan denkt hij dat je ze al hebt opgeslagen op je computer.Mijn ervaring was dat hij het digitale boek voor mijn "neus" weer kon weghalen!
    Je wilt niet weten hoe ik deze Italiaan in mijn Engelse taal duidelijk moest maken
    dat ik de gegevens alleen nog maar op mijn I pad had bekeken en dat mijn vriendin de gegevens nog op haar lap top moest opslaan!

    Ook heb ik nog een dvd van het boek uit Engeland.(en een La-7 postzegel:D)
    Maar ja,om die dvd naar jou op te sturen kost jou te veel denk ik.

    http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=lavochkin+la-7&_pgn=2&_skc=50&rt=nc

    IMG_4351.JPG
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Dag Cor.

    Omdat ik volgende maand mijn Zenoah GT 80 mag ontvangen zit ik(natuurlijk)
    na te denken over een aluminium spinner(2/3 blads)

    Heb jij toevallig info voor mij waar ik een schaalgelijke spinner voor de La-7 van
    Andersen kan bestellen?

    Groet:Robin
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @mig 3 : Hallo Robin ; nee daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht ..... wordt wel moeilijk denk ik. Eventueel zit ik te denken om de spinner zelf te maken. Draaibank heb ik , geen idee of dat veel/moeilijk werk zal zijn . Of eventueel van glasweefsel. Ook heb ik nog niet nagedacht over een propellor.

    Wel heb ik het landingsgestel binnen ..... oh wat mooi :) .... Foto's staan wat verder naar onder.

    Vorige week een paar uurtjes tijd gehad om te bouwen tussen het sneeuwruimen door. Ruim een meter sneeuw gevallen in een dag of 7 o_O

    Beide vleugelhelften hebben hun neuslijst:
    [​IMG]

    Dan werd het tijd om aan de servo's te gaan denken , waar ze te plaatsen , hoe ze te plaatsen en vooral welke servo's . Ik zit te denken aan deze servo's:
    https://www.lindinger.at/en/rcelect...1254-low-profile-coreless-servo-15kg-0-085sek :15 kg, low profile van Savöx
    of
    https://www.lindinger.at/en/rcelectronics/servos/savoex-sc-1251mg-servo : 9 kg , ook low profile van savöx

    Of misschien toch servo's met normale hoogte en liggend plaatsen......:confused:

    Hoeveel kilo trekkracht bij 6V zal nodig zijn voor dit beestje? Savöx is een goed merk? iemand anders nog suggesties voor servo's die lager zijn als de standraard servo's?

    Anyway, met de Frees een afdek plaatje gemaakt en een afdekplaatjes-houder:
    [​IMG]

    Met een mesje en dremel mooi uitgezaagd/geschuurd:
    [​IMG]

    PAST!
    [​IMG]

    Meteen wat "vlees" ingelijmd voor de aileron pen-scharnieren:
    [​IMG]

    Tijd om aan de aileron te beginnen; Gek latje dat schuin loopt op de ribben..... weg ermee!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bovenkant van de ailerons ongedekt en ook wat extra "vlees" ingelijmd voor de scharnieren:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tussen Kerst en oud & nieuw de bestelling gedaan voor het landingsgestel, en dat was begin dit jaar binnen:
    [​IMG]

    Er mooi spul , heb het nog niet werkend gezien , moet eerst een nieuwe ontvanger kopen zodat ik het meteen goed kan programeren.

    Ik had het frame gemaakt voor de C40 , maar Behotec zei dat voor de bestelde benen en het gewicht van dit toestel de C50 nodig was , dus ik heb wat van het frame weg moeten halen om het passend te maken:
    [​IMG]

    Tot zover de bouwbeschrijving voor nu.

    Nog een ander vraagje i.v.m. de ontvanger, sinds deze zomer ben ik ( eindelijk) overgestapt op 2,4Ghz , het merk Jeti. Graag wil ik voor dit toestel een extra veiligheid inbouwen , onafhankelijke besturing linker kant en rechterkant van het vliegtuig en ook volledig geïsoleerd van elkaar.
    Vroeger , met de 35Mhz was dit geen probleem 2 ontvangers erin , links op de ene ontvanger , rechts op de andere ontvanger. Met 2,4 Ghz kan dit dus niet .

    Nu heb ik iets vaags gelezen over een sataliet ontvanger van Jeti , nu weet ik nog niet precies wat het doel is van deze sateliet ontvanger , maar ik begreep dat deze op de andere ontvanger wordt aangesloten, dus niet volledig geisoleerd.

    Iemand die weet of dat wat ik wil ook mogelijk is?

    Bedankt,
    Cor
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Volgens mij is dat wel mogelijk, weet dat je wel 2 ontvangers aan elkaar kan koppelen met de zgn. slave functie, hiermee kan je onder andere je sero kanalen uitbreiden, 2x R8 wordt dan 16 uitgangen.

    Hoe je dat even als 2 separate ontvangers inbouw moet ik je even schuldig blijven, Jeti kan normaliter namelijk met maar 1 ontvanger tegelijk verbinding hebben (maar met 1 ontvanger op de slave functie werkt dat misschien ook wel zo).

    Maar ik vraag mij eerder af waarom je dat zou willen? Bouw het systeem goed in met een goede spannings/stroomvoorziening en ik zie niet in waarom je dan met 2 losse ontvangers zou gaan werken.

    Als je dan toch voor je gevoel wat meer veiligheid wil ga dan voor een powerbox.

    De satellieten zijn eigenlijk niet meer als extra antennes voor een verbeterde ontvangst.
    Bij de kleinere ontvangers zitten deze er niet bij en hebben hier ook geen aansluiting voor.
    Bij de grotere vanaf R9 kun je satellieten naast de al standaard antennes plaatsen, bij de R18 zit er standaard 1satelliet bij.

    Tevens zijn er ook diverse powerboxen waar je direct een Jeti satelliet op aan kan sluiten en je zo de powerbox direct aanstuurt zonder tussenkomst van een ontvanger.

    Grt,
    Berto.
     
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Jeti heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
    Vlieg er al mee sinds de zender modules uit kwamen, eerste test was een R8 in een TC Piper Cub en dan maar zo hoog als mogelijk. Vlieg er nu m`n jets mee.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Berto : Mijn Futaba op de 35 Mhz heeft mij ook nooit in de steek gelaten , maar dat zegt niets over de toekomst. Een powerbox , ja... maar wat als de ontvanger het niet meer doet? Ik weet, het is een klein beetje ver gezocht , maar als het mogelijk zou zijn (zoals op de 35 Mhz) , het enige dat het dan extra "kost" is een ontvanger qua gewicht , want de rest is al dubbel uitgevoerd ( elke vleugel heeft zijn eigen servo's , er komt en dubbele accu in , stabilo wordt ook met 2 servo's uitgevoerd), waarom dan niet in zijn geheel separaat houden , 2 volledig onafhankelijke systemen , met als enige kost de extra ontvanger. Mooier/ beter kan niet denk ik.

    Maar zoals je al aangaf , ik denk niet dat het mogelijk is met de 2,4 Ghz systemen........ wat waren de voordelen van 2,4Ghz ook alweer :rolleyes:?

    @mig 3 ; die link uit Australie werkt o_O , maar die andere niet , ik hoop iets dichterbij te kunnen vinden.:D

    Cor
     
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Die andere link was/is van Dave Brown products.(Amerika Ohio)

    Naar wat ik begrijp,de fabrikant.
    Ook geven zij aan dat deze 51/2 inch op aanvraag aangepast kan worden?
    (custom cut)

    Misschien dat de prop26 maal 10 wordt? (2 blads)

    Ik zal deze week een mailtje sturen of zij die parabolische spinner(p51) zo kunnen
    aanpassen zodat het op de La-7 spinner lijkt.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Cor,

    Klopt, het kan altijd maar de mogelijkheid bestaat ook dat beide ontvangers ermee stoppen.
    Tuurlijk de kans is klein maar statistisch gezien is de kans dat er 1 van de 2 ontvangers een keer uitvalt groter dan wanneer je 1 ontvanger aan boord heb (klinkt gek maar omdat je 2 stuks aan boord heb is de kans ook 2x zo groot dat het een keer gebeurt).

    Ik hoor die reden wel eens vaker om 2 ontvangers te gebruiken voor de linker en rechterhelft.

    Echter vraag ik me toch sterk af wat de voordelen hiervan zijn.
    Ik begrijp het wel maar snap het niet.

    Stel 1 hoogteroer blijft in een bepaalde stand wat uitslag geven (vast gelopen servo), hoe ga je dat tegen sturen?
    Zal je met je rol moeten proberen want met je andere hoogteroer probeer je de kist op hoogte te houden.

    Mwah, dat zal nog wel lukken misschien (maar met deze kist?).

    Een andere, vastgelopen rol met uitslag, ook tegensturen met het andere rolroer natuurlijk. Echter zal het model tijdens de landing compleet anders reageren op de gewijzigde instelhoek van de vleugel, betwijfel of deze kist dat leuk vind.

    En er zijn powerboxen die de mogelijkheid hebben bij een kortsluiting dat kanaal af te sluiten zodat de akku niet verder leeg getrokken word.

    Vaak horen we ook wel dat 2 motorige vliegtuigen veiliger zijn in de luchtvaart, (je hebt er tenminste nog 1 als er 1 uitvalt maar de kans dat er 1 uitvalt is ook weer groter), maar wij zeggen dan altijd dat de 2de nog lopende motor het vliegtuig brengt naar de plaats van de crash.

    Klinkt vreemd maar statisch is bewezen dat dat ook zo is en ik persoonlijk denkt dat dit ook opgaat voor het systeem met 2 ontvangers.

    Maar zeg er zelf ook direct bij, als iemand een beter gevoel erbij heeft om iets op een bepaalde manier te doen dan moet die dat zeker doen.

    Grt,
    Berto.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hier trouwens iets wat Jeti zegt over het gebruik van meer ontvangers, je moet ontvanger 2 als clone gebruiken:
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @mig 3 ; een emailtje sturen kan nooit kwaad natuurlijk.

    @ Berto; Nee , dat klinkt niet gek; maar zeg nou zelf ..... Stel , 1 ontvanger stopt ermee en je hebt maar 1 ontvanger aan boord .... 100% zeker einde verhaal. Nu hetzelfde , met 1 helft stabilo in een uiterste stand en een rolroer in uiterste stand , is het dan ook 100% einde verhaal? nee je hebt het nog zelf in de hand.

    Hoe groot is de kans; miniem, maar zoals ik al zei , het "kost" maar 1 extra ontvanger , 100 euro en 40-50 gram gewicht , voor een redundant systeem. Ik zie dat als een hele mooie optie, en ik zie behalve de extra 40- 50 gram geen nadeel. Het heeft alleen maar een voordeel , dus waarom niet doen?

    Geeft het een valse hoop; ja Maar ik heb nu meer zelf controlle over een uitkomst.

    Zelf vlieg ik ook 1 op 1 , regelmatig op velden als Samadan , Sion , Innsbruck, Transatlantisch....... geloof me , met 1 motor zou ik dat niet zien zitten... als het al was toegestaan.


    Ah , het is dus wel mogelijk! , mooi! , en het gaat onder het kopje clonen. Dank voor de tip . Ik ga me eens rustig inlezen. Want ik wil wel natuurlijk dat het makkelijk blijft om mixers , flaps etc te blijven programeren , niet dat ik eerst 1 ontvanger moet uitzetten , een parameter moet aanpassen , dan de andere ontvanger aan , die andere weer uit , de andere parameter aanpassen etc ..... want dat is dan wel om ongelukken vragen.

    Cor
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt, kans dat er iets gebeurt is miniem.

    Maar 1 stabilo in de uiterste stand is fataal, kan niet geloven dat je dat met deze kist tegen kan sturen.


    Maar heb je ook 2 zender akku`s? Stel je voor dat ;-)


    Clonen kan nog een klein probleem opleveren, heb ergens gelezen dat de uitgangen van de gecloonde ontvanger overeen moet komen met de kanalen van de zender.
    Dat zou misschien een mogelijk struikelblok kunnen geven.

    Echter is dat misschien ook weer voor te zijn door mixer, uitslagen, dual rate, expo, reverse, vertraging, nul stelling, etc. etc. direct in de ontvanger te programmeren.

    Grt,
    Berto.
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik ook niet , maar zoals ik zei , ik heb het dan zelf in de hand en kan nog van alles proberen , en jouw geval valt er al niets meer te proberen.

    hmmmm, 2 zender accu's ... daar breng je me op een idee :rolleyes:. Zonder gekheid ; zender is niet echt onderhevig aan G-krachten-trillingen ... noem maar op.

    Maar het is een kosten-baten verhaal . Voor 40-50 gram / 100 euro heb ik een volledig onafhankelijk/redundant systeem, waar geen nadelen aan zitten. ( tenzij zoals je aangaf het een problem wordt met kanalen enzo). Het heeft dan alleen maar voordelen , waarom dit voordeel dan niet benutten?


    *edit* , ik lees net dit op een forum:
    Cor
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ha, zie hier:
    Hier nog een uitgebereide uitleg:
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2095171-Dual-Path-Dual-Receivers


    Mooi spul hé, dat Jeti :worship:
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Yep , ben erg tevreden tot nu toe met m'n Jeti spul.

    De reden waarom ik het vroeg was ivm de keuze welke ontvnger te kopen , ik heb begrepen dat de REX de nieuwere modellen waren en de EX de oudere.
    Ik ga 12 kanalen nodig hebben ( 6 in de vleugel , 3 staart , gas , landingsgestel, staartwiel) , nu kan ik bijvoorbeelde de REX12 nemen, dan zou ik precies moeten uitkommen voor 1 ontvanger, of een REX 6 en 7 , dan heb ik nog wat over , of een R14 ( maar dit is een ouder type??) keuzes keuzes keuzes.

    Cor
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De aileron op maat gesneden en geschuurd:
    [​IMG]

    Ik heb nog nooit een interne servo-hevel verbinding gemaakt , dus dit was een probeersel , het werkt , dus ik neem aan dat het goed is:
    [​IMG]

    Met epoxi op het scharnierpunt vastgelijmd, en provisorisch met een servo bekeken of het goed was:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vorige week ook een bestelling onderdelen gedaan , met onder andere een 3 cm dikke plank balsa hout :confused:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De vleugeltip is inmiddels in model gesneden/geschaafd/geschuurd , maar heb er nog geen foto van gemaakt , dat komt nog.

    Morgen een beginnetje maken met de flaps. Op de tekening wordt ervan uitgegaan dat het 1 plaatje materiaal is , maar ik heb begrepen in het bouwdraadje van Ronald Blaas dat die problemen had met het kromtrekken. Ook is het niet echt schaal:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dus ik ga het ook een beetje op deze manier doen , een box constructie , zoals de ailerons.

    De nieuwe ontvanger is ook binnen , dus binnenkort dat Landingsgestel een uit proberen.

    Cor
     
    MicropropSport en mig 3 vinden dit leuk.
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De flaps waren eergisteren aan de beurt:
    [​IMG]

    Wat extra blokjes inbouwen voor de scharnieren:
    [​IMG]

    Scharnieren in het vleugelgedeelte ingelijmd en gezekerd met een tandenstoker:
    [​IMG]

    TADAAA:
    [​IMG]

    Gisteren ongelukje gehad met de aileron, er viel een gewicht op van ca 5 Kg ..... dat vond hij niet zo leuk; De boel verder maar gesloopt:
    [​IMG]

    En je ziet er (bijna) niets meer van::thumbsup:
    [​IMG]

    Dan me vanavond nog bezig gehouden met het intrekbaar landingsgestel. De bewegende delen wat hoger provisorisch vastgezet en de wielen verkeerd om gemonteerd. Dan is dit het resultaat:
    Landing gear lavochkin - YouTube door corvl geplaatst op 3 minuten geleden

    Werkt goed, zit alleen nog wat te sukkelen met het programeren.

    Iemand die meeleest die ervaring heeft met Behotec electrische landingsgestellen?
    Hoofdstuk 2.1 zegt dat ik het beste een 3 -standen schakelaar kan gebruiken. in-stop-uit. Klinkt logisch en dat wil ik dan ook. Maar dat lukt niet. Ik heb een Jeti DC-16 zender en als ik een 3-standen schakelaar aanwijs , dan is de miliseconde van in/uit gelijk. Er staat niet in de beschrijving hoe ik de "stop" programeer.
    Ik heb dan een mogelijkheid om de schakelaar proportioneel te maken 0% - 50% -100% , maar ook dit werkt niet. Iemand die weet hoe ik dit op de juiste manier moet doen?

    Ook kan ik niet vinden hoe ik de snelheid programeer , ik zou graag willen dat het iets langzamer werkt , ook een delay in een van de poten zou mooi zijn. Dat 1 Poot later ingaat na het activeren van de switch.

    Bedankt,
    Cor
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De binnenkant van de aileron , scharnieren en aansturing verder afgewerkt:
    [​IMG]

    Ondertussen wordt er verder gegaan met de andere vleugelhelft, de ribben half wegsnijden om plaats te maken voor de flaps:
    [​IMG]


    Voor de flaps heb ik met de frees een hoorn gemaakt om een bal link aan vast te kunnen maken:
    [​IMG][/IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    Het middengedeelte van de vleugel is aan de beurt:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Iemand die een antwoord heeft op dit?
    Cor
     
  20. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    De meeste landigsgestelleb werken constateren de stop automatisch op het eindpunt
    Je zal je schakelaar moeten instellen op -100 0 +100 overigens
     

Deel Deze Pagina