Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 4 mrt 2012.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Vinze: het LAndingsgestel stop idd automatisch , dat is geen probleem . Maar ik wil graag ( zoals ook wordt aangeraden in de beschrijving) een Stop op de zender hebben. Een soort van noodstop als er iets tussen het frame ligt ofzo. Ik ga eens kijken of de "stop"lukt met -100 0 +100.

    Bedankt,
    Cor
     
  2. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Hi

    In mijn ervaring kennen elektronische landingsgestellen maar 2 standen open of dicht tussendoor stoppen omdat er iets tussen ligt gebeurd meestal door de over current beveiliging
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hmmm, De beschrijving zegt om een 3-standen schakelaar te gebruiken.
    1 SET RC-GEAR
    Here you'll learn the transmitter signal to the
    E-TRACT V1.0, we recommend
    to choose a 3-position switch for it. This then is assigned as follows, landing
    gear retracted - mid retract Stop - landing gear out.

    Pagina 4:
    http://www.altecare.com/eline1english.pdf
     
  4. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Niet gerealiseerd behotec is idd iets geavanceerder,

    Moet zo te lezen ook werken met je eigen voorstel, controler leert jou instellingen ipv dat je je moet confirmeren aan eerdere instellingen
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ja idd , ik lees op het display de mv van wat de zender doorgeeft. Maar het wil alleen nog niet lukken met de "stop"... Weelich omdat de zender "0% - 50% -100%" zo ingesteld staat . Volgende week ff puzzelen om te kijken of ik het ook op -100% kan zetten.

    Thanks,
    Cor
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het landingsgestel laat ik even voor het is , dat is weer uitgebouwd. Eerst weer verder met de houtbouw, flaps van de middenvleugel zijn aan de beurt:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En zo ziet het er dan uit:
    [​IMG]

    Kon het niet laten om hem weer eens in elkaar te zetten, wat een joekel :):
    [​IMG]

    Gisteren me met de bekabeling bezig gehouden, een Sub-D connector voor de ailerons en buitenste flaps aan te sluiten op de midden vleugel:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook weer klaar:
    [​IMG]

    Nog iets wat ik vergeten was; ik had nog niets voorzien dat de buitenste vleugels met de binnenste vleugels aan elkaar blijven , d.w.z. tijdens de vlucht niet uit elkaar kunnen schuiven.
    2 houten plaatjes op de juiste afstand aan elkaar gelijmd:
    [​IMG]

    Aan de andere kant ook een plaatje, wat zo in elkaar kan schuiven , 2 inslagmoeren en nylon bouten doen de rest.
    [​IMG]

    Dan is de vleugel bijna klaar. Morgen staat op het programma de bevestiging maken om de middenvleugel afneembaar van de romp te maken. Dit wordt ook gedaan met 2 bouten , en nog 2 servo luikjes voor de binnenste flaps.

    Daarna plamuren en schuren. Ik heb veel gelezen en video's gezien voor het lamineren van de vleugel ( met dank aan Ramses) . Dit gaat de volgorde worden:
    -plamuren en schuren zodat het allemaal gladjes wordt.
    -G4 erover
    -heel licht schuren
    -glasmat met G4
    -Plamuren en schuren.
    -nog een laag G4

    Dat G4, hoelang kan ik dat bewerken? moet ik me haasten? Ik ga de vleugel bewerken bij een 13-14 graden , daarna kan ik de vleugel in m'n verwarmingsruimte leggen waar het constant 28-30 graden is.

    Komende week ga ik de servo's voor de vleugel bestellen , mijn oog is op deze gevallen:
    https://www.lindinger.at/at/?sViewport=detail&sArticle=88049
    of deze:
    https://www.lindinger.at/at/?sViewport=detail&sArticle=9702011

    Heeft iemand een mooi en goed voorbeeld om servohouders te maken om ze liggen te kunnen plaatsen?

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In dit recentje draadje staat e.e.a. over G4:
    Spuiten of folie - MBF

    Edit :hammer:
    Aangezien je daar gepost hebt, zul je er weinig nieuwe dingen lezen.
    G4 is een rot-term om op te zoeken, het woord is te kort.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het houtje om de vleugel op zn plaats te houden , had ik een beetje tekort gemaakt. Nieuw houtje erin gelijmd:
    [​IMG]

    De middenvleugel zou volgens de tekening vastgelijmd moeten worden ( denk ik) op de romp , ik wil hem afneembaar maken.
    Een stuk multiplex in de vleugel geplaatst en in de romp:
    [​IMG]

    Morgen de gaten boren en inslagmoeren plaatsen.
    Dan is de vleugel klaar om afgewerkt te worden:)

    Cor
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Gaat lekker!
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Dat kan ik me haast niet voorstellen . . .

    Kun je een foto maken van het bertreffende deel van de tekening?

    Overigens: leuk om te zien dat je ook met magneetjes werkt. :thumbsup:

    :offtopic:

    (Voor wie dat ook wil: ik heb nog een hele mooie grote plaat metaal liggen. GRATIS af te halen (in Groningen).)

    Succes!


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @jan brilman : Ook is het volgens de tekening de bedoeling om de rudder en hoogteroer serv's op de vleugel vast te maken , dat zou betekenen dat bij elke vleugelafname de servo's losgemaakt moeten worden van het rudden en hoogteroer. Die 2 bouten die je zie bij de oliekoeler zijn alleen om de oliekoeler te bevestigen.

    [​IMG]




    [​IMG]

    Oh ja , dat werkt super met die magneten! Ik denk zelfs dat ik dat idee een jaar of 7-8 geleden van jou heb gestolen :p

    Cor
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Ben benieuwd hoe die Andersen z'n modellen op het veld krijgt . . .

    Of zou hij een soort hangar hebben?


    jan.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De vleugel is opgedeeld in 3 delen, het middenstuk is niet zooooooooooooo extreem lang , ik verwacht dat ik bij vervoer het ook niet hoeft af te nemen , alleen bij onderhoud.

    Cor
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Mooi verslag met de foto's Cor!

    Een prima voorbeeld voor mij aangezien ik ook met de 1/4 La-7 van Andersen
    aan het bouwen ben.:thumbsup:

    Waar heb jij die magneetjes aangeschaft?

    Groet:Robin
     
  15. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    He Cor je gaat hard ziet er goed uit allemaal , de vraag van de servo's mss is het wat laat maar ik heb savox sc 0251mg voor flaps -rol- richting en voor hoogte roeren 2 hitec iets zwaardere welke weet even zo niet meer . Voor gas en choke 2 mini savox dacht sm 0255mg . Wat betreft de vleugel bevestiging; klopt de meeste bouwers wat ik gezien hebt doen het ook met twee bouten de midden sectie vast zetten en de servo's in de romp plaatsen . Zo heb ik het ook gedaan , ik heb ze net achter de piloten stoel zitten .

    Gr ronald
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ronald blaas : Ik heb nu 2x SAVĂ–X SC-1258TG besteld voor in de ailerons , even kijken of ze bevallen , dan ga ik ze ook voor in de flaps gebruiken.
    @mig 3 : De magneten koop ik bij http://www.magnete.de/

    Vorige week weer wat tijd gehad om te klussen:
    Hardhout in de vleugel geplaatste voor de 2 bouten:
    [​IMG]

    De achterlijst , ailerons en flaps allemaal op gelijke lenge afgesneden:
    [​IMG]

    Plamuren - schuren - plamuren- schuren:
    [​IMG]

    En dan was het zover , iets wat ik nog niet heb gedaan , een toestel "geglast". Vorig jaar speciaal uit Nederland Glitsa parketlak laten komen. Een dun laagje erop gesmeerd om de pories te vullen en drogen in het verwarmingshok:
    [​IMG]

    En ingedkt met glasweefsel , ik heb 50 grams leinwand-finish genomen:
    [​IMG]
    Ik had wel een foutje gemaakt het weefsel heb ik niet ver genoeg geimpregneerd , toen het droog was kon ik de randen niet makkelijk afsnijden. De randjes nog met wat extra glitsa gedaan , daarna kon ik de randen wel goed snijden.

    Ondertussen is de andere kant van de buitenste vleugels ook gedaan en ben ik begonnen met de wing fillets:
    [​IMG]

    Cor
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Ron: Oh ja , daar bestelde ik ze idd.:thumbsup:

    Afgelopen dagen weer wat verder kunnen bouwen.
    De wing filets zijn zo goed als klaar, onderzijde is 0,8 mm berken fineer en de rondingen gemaakt van 2 mm balsa gedrenkt in water. Alleen de voorste 4 cm zijn van vol balsa.
    [​IMG]

    Dan moest ik een oplossing vinden voor de servo's. Staand zijn ze te hoog , en plat is er geen bevestiging. Een Imbus-schroef met een bolle imbus sleutel ging net niet. Dan zag ik op internet Servo's met dubbele bevestigingen , om ze ook plat te kunnen bevestigen. Dat kan ik zelf ook maken dacht ik!:rolleyes: 2,5 mm GFK plaat besteld , wat getekend op de computer , frees z'n ding laten doen ... en voila:
    [​IMG]

    PASST!!:
    Inmiddels zijn van 1 vleugelhelft de flaps en ailerons aangesloten , kwiklink is natuurlijk vervangen door een kogelding kop :D
    [​IMG]

    De middenvleugel is inmiddels ook geglast , geplamuurd en een laatste laag Parketlak erop:[​IMG]

    Dat valt reuze mee dat werken met glasweefsel , ik ben blij dat het niet met epoxi hoeft , dat parketlak is ideaal!! Komende week komt mijn familie op bezoek , ik heb ze snel nog ff een bus glitsa mee laten nemen! van de Gamma , met kortingsbon van de Karwei ....als jullie het snappen , dan snap ik het :weetnie:

    Morgen de andere vleugelhelft inorde maken voor de servo's en dan verder met de middenvleugel , vleugeldeuren maken en landingsgestel inbouwen.

    Dan; Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb aan Robin (Mig 3 ) al gevraagd of die wat haden die had wel wat , maar ik hoop dat er iets interessanters is. Een intrekbaar staartwiel zoek ik voor de Lavochkin. Iemand een idee waar ik dat kan bestellen ( Electrisch).

    Robin kwam met deze aan:
    http://centuryjet.com/?s=La-7&post_type=product
    Maar in de VS bestellen zie ik niet zo zitten en dan heb ik ook nog een aparte controller blijkbaar nodig. Zijn er niet van die dingen die rechtstreeks op een servo aansluiting kunnen?

    Zo ziet het voor het model eruit:
    [​IMG]


    Bedankt,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2017
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wing filets beginnen vorm te krijgen , maar ben een fotootje vergeten te maken , dat komt bij de update.

    Vandaag voorzichtig een deur van het landingsgestel uitgesneden , ik had besloten om eerst de vleugel te glazen zodat de deur zelf al de juiste vorm had en bleef houden. Dat is goed gelukt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En het past:D:
    [​IMG]

    Morgen als ik tijd heb de andere kant, en wat verder de deuren bewerken.

    Iemand nog een idee en/of tips om het staartwiel te bestellen/ zelf te maken?

    Cor
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    weer een paar stapjes verder.

    De wing filets zijn zo goed als klaar, onderkant is ook in de juiste vorm:
    [​IMG]

    Ondertussen ook verder met het landingsgestel, Ze zitten nu op de juiste plaats:
    [​IMG]

    De kleine deur voor het landingsgestel aan beide zijden met glasmat en parketlak behandeld:
    [​IMG]

    Voor de deur die aan de poot vast zit beugeltjes gemaakt met de freesmachine , 1 beugel met een bout en moer , de andere 2 om te klemmen:
    [​IMG]

    Ondertussen zitten bovengenoemde beugels vast aan de deur , morgen eens kijken hoe soepel het allemaal open en dicht gaat :confused:

    Cor
     

Deel Deze Pagina