Bouwverslag van een TRON-plus CNC freestafel

Discussie in 'CNC' gestart door Willy Swart, 16 dec 2009.

  1. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik ben bijna elke avond te vinden in mijn Rc kamer dus dat moet goedkomen :)
    Koffie staat klaar (en rum natuurlijk)
     
  2. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De besturing gecompleteerd

    De afgelopen dagen de besturing gefatsoeneerd. De HP 5042 regelen al de galvanische scheiding van de daarvoor benodigde stuursignalen. Door het vervangen van de GWR print was ook de galvanische scheiding tussen de eindschakelaars en de PC vervallen. Dus op een stukje experimenteer print maat vijf optocouplers en een 5V geregelde voeding voeding in elkaar gezet voor de eindschakelaars en de noodstop. En nog een reserve ingang. Daarnaast een aansluiting gecreëerd voor de relais gestuurde 230V uitgang voor de freesmotor en nog een reserve 230V geschakelde uitgang.

    Doordat de TRON-plus 4 servo's nodig heeft zijn ook vier drivers nodig. Voor de TRON-plus worden 2 drivers gelijktijdig met het X-signaal van de PC aangestuurd. Direct maar de mogelijkheid ingebouwd om de 2e X-as driver om te kunnen steken naar een eigen signaal. Daarmee is de besturing direct geschikt om een foam-cutter aan te sturen. Niet dat ik plannen in die richting heb, maar ach, klaar is klaar.

    [​IMG]

    Met een aan/uit schakelaar aan de voorkant.

    [​IMG]

    En alle bekabeling gefatsoeneerd.

    [​IMG]

    En de overige aansluitingen aan de achterkant.

    [​IMG]
     
  3. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Vanmorgen zijn de gereviseerde moeren gearriveerd. Volgens Mixware.de, de leverancier, is het smeren van de assen met Teflon niet zo'n goed idee. Het lijkt alsof de Teflon met het kunststof van de moeren reageert.

    Ik wil trouwens wel kwijt dat ik erg gecharmeerd ben van de service van Mixware.de. Zonder enige discussie (en kosten) zijn de moeren weer gangbaar gemaakt. Wat ik wel gedaan heb is een paar spare moeren voor de X-as besteld. Dit is een recent product van Mixware waarbij je niet het hele portaal hoeft uit te bouwen om de moeren te vervangen.

    Ondertussen heb ik de Z-as weer gemonteerd. Loopt als een zonnetje. Ook de Y-as loopt goed. Beide lopen nu 3000 mm/min.

    In de "pauze" de afgelopen week heb ik een touchscreen operationeel gemaakt aan de besturings-PC. En screen sets voor Mach3 gedownload gericht op touchscreen besturing. Daar wat mee geëxperimenteerd. Ik ben er nog niet uit of dit nu handig is. In de praktijk val ik steeds terug op bediening met het keyboard. De tijd zal het leren.

    Maar nu eerst eens kijken of ik de X-as aan de gang kan krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2010
  4. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Inregelperikelen

    De gereviseerde moeren waren dus aangekomen. Deze ingebouwd. Wat toelichting over de inbouw van deze moeren. Allereerst worden de moeren in een huis bevestigd zoals te zien is op de foto hieronder.

    [​IMG]

    En daarna worden huis+moer aan het portaal bevestigd. Dit is denk ik het best te zien in een Solidworks tekening waarbij de portaal zijkant transparant is gemaakt (zie hieronder). Daarna wordt het hele portaal aan de glijlagers bevestigd. Het portaal kan nu vrij bewegen. De volgende stap is de assen door de moeren te draaien waarna de assen aan de uiteinden aan de tafel vastgezet moeten worden met lagerblokken.

    [​IMG]

    Dat betekent dus dat als je de moeren wilt vervangen je zo ongeveer de hele tafel moet afbreken. Zelfs na een aantal keren oefenen is dit een operatie die toch gauw 2-3 uur in beslag neemt.

    Deze constructie verdiend wat mij betreft niet de schoonheidsprijs. Handig is anders :-(
    Maar als je stug doorzet komt de tafel er uiteindelijk zoals op de foto hieronder uit te zien.

    [​IMG]

    En toen was het ondertussen zondag. Besturing er op en draaien. Maar boven de 1000 mm/min resoneerde de tafel en leek het geheel uit elkaar te trillen. Afstellen, bijstellen, recht trekken, ringetjes er tussen om (eventuele) scheefheid weg te werken. Leek soms even te werken maar als ik de tafel een poosje programma's liet lopen kwam het gepiep terug. Met name in de X-as, maar die heeft het dan ook het zwaarst.

    Een bijkomend nadeel van de constructie is dat je niet "even" kunt testen of het in de linker of rechter aandrijving zit. Daarnaast kun je wel de speling van de moeren afstellen, maar je kunt, als ze ingebouwd zitten, niet bij de afstelmoeren komen.

    Gelukkig had ik ook andere moeren mee laten komen. Deze hebben als voordeel dat je ze in en uit- kunt bouwen zonder dat het portaal er volledig af moet. Hieronder een foto van deze blokken.

    [​IMG]

    Afgelopen maandag de tafel maar weer uit elkaar gehaald en de nieuwe bloklagers er in gezet. En het geheel operationeel gemaakt. Deze bloklagers laten zich gemakkelijk bijstellen En om te testen kun je even een lager uitbouwen en met één as draaien.

    Maar de resonantie en het gekraak en gekreun bleef. En dan ga je overal aan twijfelen. As krom? Ja lijkt wel zo. Als ik met 20 omw/min draai lijkt het of de as slingert. Maar ik had hem toch echt niet laten vallen. En zeer voorzichtig behandeld. Maar toch bij 250 omw/min (tafelsnelheid 1000 mm/min) slingert hij toch echt En bij 750 omw/min vliegt hij alle kanten op.

    Tafel maar weer in elkaar. Ondertussen is het woensdagmiddag. En warempel ik krijg de tafel na veel afstellen lopend op 2000 mm/min. Wel vreemd dat de assen warm worden door de wrijving.

    Donderdagmorgen de tafel weer aan: loopt van geen kant. Maar na een half uurtje nastellen loopt e.e.a. weer. Wel vreemd dat de assen warm worden. In de loop van de dag nog een paar keer laten afkoelen. En ja hoor na een moeizame start loopt de tafel na een poosje weer.

    Het geluid dat ik hoor deed me de vorige keer naar de teflon spuitbus grijpen. En toen was het probleem (even) over. Toch de assen/moeren smeren? Volgens de leverancier is dat niet nodig. En als je dat toch wil "gewoon" vet gebruiken. Maar de vorige keer dat ik dat deed liep de hele tafel vast.

    Gisteravond de vinger in de kogelagervet pot gestoken en de assen en de moeren ingevet.

    En ..... na één keer heen en weer zijn alle problemen over. Nog even wat hier en daar bijgesteld en klaar.

    De tafel loopt nu probleemloos 3000 mm/min. Zonder bijgeluiden of trillen :)

    Max snelheid voor de zekerheid ingesteld op 2400 mm/min voor alle assen..
    Vandaag wat programma's gedraaid zonder frees. Loopt tot op heden probleemloos.

    Nog even wat eindschakelaars monteren en de topplaat vastzetten en dan is hij klaar.
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Wat een potje met vet allemaal niet kan doen he, he he eindelijk okidoki dus.

    Gr Japiooooooooo
     
  7. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Kan het kloppen dat je je oude freesmachine op marktplaats heb gezet!!

    Mvg,
     
  8. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Klopt. Ik ga er van uit dat de TRON-plus een dezer dagen operationeel is. En dan is de Zoltar over :)

    Vandaag de Kress motor binnen gekregen en gemonteerd. Nog even wat afstellen in de Z-as. Loopt anders met 1.7 kg eraan. Loopt wat "krakend" in de onderste 10 mm. En vandaag een full-blown noodstopschakelaar gemonteerd.
     
  9. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    He Willy, je was 1 eens weg vanavond op de clubavond?????????



    Gr Japioooooooooo
     
  10. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Jaap, toelichting staat in je mail.
     
  11. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Operationeel

    Ik wil de freesplaat voorzien van 5,5 mm gaten en aan de onderkant M5 moeren zodat ik werkstukken op de tafel kan vastzetten. Dus de eerste werkzaamheden die de tafel heeft uitgevoerd is het boren van referentiegaten in de freesplaat binnen het werkbereik van de tafel.

    [​IMG]

    De rest moet dus met de hand. Daarna vanaf de onderkant met 8 mm opboren en vanaf boven met 5,5 mm. Vervolgens de M5 moeren er in slaan. En dat 176 keer.

    Maar dan is de tafel ook helemaal klaar.

    [​IMG]

    Gisteravond het eerste modelletje gefreesd. Een DLCtje. Dit model heb ik een paar jaar geleden getekend als demo om iets zinvols te kunnen frezen op de vraag: "Kun je de tafel eens demonstreren". Past uit een stukje balsa van 333 bij 100 mm, dus er gaan er 3 uit een meter. Al met al zijn er tot nu toe een 100-tal gefreesd door mij en bij de Deventer Luchtvaartclub als promotiemateriaal.

    Ik ben zeer tevreden over het product dat de TRON-plus aflevert :)

    [​IMG]
     
  12. ultim@te

    ultim@te Guest

    wanneer kan ik mijn eerste bestelling doorgeven ??? :D:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2010
  13. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    @Willy,

    Zou je depron ook op deze manier kunnen opspannen.

    Mvg,
     
  14. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Ik doe depron met wat puneses opspannen op een doordruk bed

    gert-jan
     
  15. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Je kunt altijd een poging wagen. Misschien vind ik het wel zo leuk dat ik het doe :)
     
  16. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Wat betreft het opspannen van materiaal nog even wat toelichting. Balsa vastzetten op de wijze zoals ol de foto staat werkt wel om even wat te proberen, maar is een minder goed idee voor seriewerk. Het vervormd nogal gemakkelijk.

    Voor seriewerk gebruikte ik op m'n oude tafel een frame waarin ik de te frezen plaat opspande. Frame zette ik vast met lijmtangen. Dat werkte wel aardig. Deze methode gaat op de TRON-plus niet lukken. Ik kan hier geen lijmtangen gebruiken. Vandaar de schroefgaten. Ik moet m'n frame constructie nog wel aanpassen. Daarover ben ik nog aan het dubben. Foto's volgen t.z.t als dat klaar is.

    Depron bevestig ik als volgt. Ik neem een 6mm depronplaat als offerplaat. Deze voorzie ik aan de onderzijde van wat kleine stroken dubbelzijdig plakband. Aan de bovenkant Action lijmspray erop. Dan de te frezen plaat erop zetten. Aan de randen indien nodig wat afplakband om te borgen. Dit geheel op de tafel. En frezen.
    De offerplaat kan, als je met beleid plakt, 3-10 keer gebruikt worden.

    Ik heb gisteren overigens de tafel verplaatst naar z'n toekomstige stek. En, volgens verwachting, moet het geheel weer afgesteld worden :-(. Maar eerst bij de diverse kringloopwinkels in de buurt maar eens op zoek naar een tafel en hem daar op zetten. En dan pas definitief afstellen. Anders blijf ik bezig.
     
  17. ultim@te

    ultim@te Guest

    hallo willy,

    het was zoals je begrijpt een grapje !!
    ik vind het leuk om te zien waar je mee bezig bent ,ik wil zelf ook een cnc frees hebben met een werkbereik van 100 x 50 maar ik ben van plan om deze compleet aan te schaffen over een tijdje.
    ik zou graag zelf iets maken maar omdat ik een eigen bedrijfje heb en hier veel tijd aan kwijt ben gaat dit niet echt lukken ben ik bang.
    daarbij komt dat ik geen ervaring heb met het draaien van onderdelen op bijv een draaibank dus ik zou alles wast ik nodig heb moeten laten maken.
    dit kost veel tijd en geld denk ik terwijl ik de machine vanuit de zaak kan aanschaffen waardoor ik de btw terug krijg en de kosten als bedrijfskosten kan wegboeken zonder dat ik over dit bedrag belasting betaal eind van het jaar.
    leuker kunnen ze het niet maken ,wel makkelijker :D
    succes met jouw project,echt iets om trots op te zijn.
    mvg eric
     
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Willy,

    Ik heb een stevige vurenhouten computertafel staan. Deze gebruik ik niet meer, afm.: 160 x 80 cm.
    Gratis op te halen.
    Laat me weten of je deze wilt hebben.

    Groet,
    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2010
  19. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Dank voor je aanbod, maar ik denk dat ik voor een andere oplossing opteer.

    Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de onderbouw wil. Een tafel of een houten of aluminium onderbouw zelf maken. Ik wil graag bij de onderkant van de tafel kunnen om eventueel de freesplaat te vervangen zonder de tafel te verplaatsen. En dat laatste vraagt meer om een frame dan om een tafel.

    Dus nog even rondkijken wat ik kan vinden. Of anders zelf maken.
     
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH

    Volgens mij heb ik wat je zoekt.
    Morgen kan ik een foto van maken.

    Johannes
     

Deel Deze Pagina