Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arthur Costerus, 16 sep 2012.

  1. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet er zo op de foto prima uit!

    Vraagje: je hebt het vast al ergens gemeld, kan het zo gauw niet vinden, maar hoe kom je aan de canopy & wheelpants? Thx

    Freek
     
  2. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Freek,
    Brave Hendrik als ik ben heb ik de tekeningen gekocht bij BTEmodels.com als PDF, maar heb ook de canopy en de wheelpants daar gekocht zodat ik die niet zelf hoefde te maken. Waren binnen een week vanuit de States binnen.

    Overigens zag ik op de website van BTEmodes.com dat er weer Kits van de Venture 60 beschikbaar zijn!

    grt
    Arthur
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou... laat die van jou er maar tussen zetten :)

    BTE Venture 60 Builder Pics

    Kleurenschema's hoef je zelf bijna niet meer te bedenken...
     
  4. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Brave hendrik ben ik ook hoor. Heb Bruce Tharpe deze week benaderd voor het kopen van een kit. Heb niet zo'n zin in het uitsnijden van al het hout. Tikje lui? Idd :). Bovendien zou ik het zonde vinden als het aanbod van kits nog verder af neemt. Beetje sponsoring van het kitbouw gebeuren kan geen kwaad vind ik.

    Ben erg benieuwd naar je vliegervaringen, denk dat het een fijne all day flyer kan zijn.

    Freek
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2013
  5. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Haha, Niks mis met Brave Hendrikken!
    Een nobel streven!

    Ik kan niet wachten! Wel moet de motor nog helemaal ingelopen worden en afgesteld. Eerste vlucht verwacht ik ergens in de Lente...
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ho ho, niet zo positief...
    Het is nederland..

    Waarschijnlijk zomer voor we echt wat kunnen :D
     
  7. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Final touch

    Zo, strakjes een mailtje naar plotterwelt sturen. Zoiets moet het worden:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou nog een vrouwenhoofd met wapperend haar op de neus zetten ;-)
     
  9. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Stickers

    Zo, na een snelle actie van Johan "Plotterwelt" heb ik vandaag de stickers binnen gekregen en gelijk er op geplakt. Al hier het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben wederom tevreden!

    Overigens heb ik voor de Cleopatra stickers eerst een zwarte en daar iets verschoven overheen een blauwe sticker geplakt om zo een "drop shadow" te simuleren.

    grt,
    Arthur
     
  10. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Snertvliegen, motor in lopen

    Zaterdag a.s. hebben we met MV-Europoort de jaarlijkse "snertvliegen" en daar moet de motor zijn eerste klappen krijgen. Dus deze week nog snel even een testbankje gemaakt zodat de motor op de Workmate lekker kan inlopen.
    [​IMG]

    Als dan, na de motor geheel te hebben gereviseerd en 102 keer de motor te hebben gemonteerd in de kist en er 102 keer weer uitgehaald te hebben, de motor eindelijk in de testbank staat, dan kan ik het toch niet laten om de motor even proberen te starten, ook al is het 23.10 uur!
    Wel enorm schrikken dat ie dan ook vrijwel gelijk aanslaat...

    Dat wordt leuk, komende zaterdag!
     
  11. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    It's alive!

    Afgelopen zaterdag een uitstekende Snertvlieg zaterdag mee gemaakt en daar heeft het motorretje z'n eerste 1,5 liter opgesnuffeld. Naast wat start perikelen (lag aan de "starter" en niet aan de motor...) waren er geen problemen. Aan het eind van de derde halve liter was er in eens een omslagpunt waarbij hij veel beter ging klinken en mooier ging lopen. Volgens mij moet hij nog een half litertje hebben en dan kan hij de kist in. Geen video's van de motor, wel een foto (dank aan Frans Schuller)

    [​IMG]

    Op de achtergrond ben ik de Trainer 1600 met 4-takt Saito 56 aan het starten, op de voorgrond mijn testbankje met OS FS91-Surpass, 14x7 APC, 500cc tank met 5% Nitro en extra olijfolie voor de smering (olijfolie kan ook wonderolie zijn)
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi, mooi, mooi! :thumbsup:
    Maarrrrr eh... dat dauwtrappuh... da vin'k ik maar niks... brrrrr
    Hup snel minimaal 14 graden...
    Groet Bas
     
  13. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Tja, Bas, Echt warm was het niet... Volgens de variolog (ik heb ook nog even een zweefvluchtje met de EON 600 gedaan) was het tussen de 5 en 8 graden (donkerblauwe lijn)... De gevoels-temperatuur zat echter diep onder 0 (en voordat die zwever weer een beetje beneden is...)
    [​IMG]
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    koud? met de zendertent was het goed te doen :D

    hoe is het met de motor van de trainer, geen gekke dingen tegengekomen?
     
  15. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ligt in de schuur. Te koud in de schuur om m uit elkaar te halen... Ik denk dat hij afsloeg omdat ie niet blij was met 15% nitro... (verkeerde tankje gebruikt met tanken...)
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Olijfolie?... Weet wat je zegt... beter van niet.
    Wonderolie wel, dat heeft bijzondere eigenschappen. Werd al gebruikt in vliegtuigen, auto's racewagens van voor de oorlog... zelfs in de vliegtuigmotoren WW1... Castorolie (Castrol), Ricinusolie...

    Goede smeerolie uit oliewinning nam een vlucht net voor WO11

    Wonderolie... daarbij geraakt het een en ander op den duur bruin en zwart aangekoekt... Laat een koolstof laagje achter op de zuigerwand (en 4-taktkleppen), kan op den duur een glazuurlaagje worden op de zuigerwand...
    Koekt wel aan, overal waar het maar kan en je het niet wilt hebben.... meuk, meuk, meukt. Ruikt overigens wel lekker. Bijzonder goede roestwerende werking! (Rest mag Bruno van den Hoek aanvullen)

    Beter een goede viertakt kant en klaar Klotz of CoolPower? Zit overigens ook een klein deel wonderolie bij? Verder Synthetisch olie, milieu afbreekbaar. Zo ook methanol... lekker bio-gehalte... ook dat breekt vlot af...
    Goed voor de motor, die ook nog eens netjes schoon blijft... en ze lopen er prima op.

    Trainermotor overleeft 15% nitro wel. Kan de plug zijn. Standaard tweetakt loopt prima 0-5% nitro.
    OS 46AX tijdlang op 0% nitro Klotz gedraaid. Nu deze motor z'n vele uurtjes wel heeft gemaakt, op CoolPower 5%, totdat het een presse-papier mag worden...
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2013
  17. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Sorry, was een mislukte poging tot humor. Er zit uiteraard geen Olijfolie in. De winkelier in Waalwijk heeft wat extra wonderolie bij gevoegd ivm het inlopen van het motortje. Verder is het standaard 5% Nitro brandstof.

    Ik verwacht geen gekke dingen. Inderdaad misschien een plugje o.i.d., misschien dat ie iets te arm stond en iets warm is gelopen... we gaanhet zien!
     
  18. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Velen vragen aan mij of de Venture nu reeds gemotoriseerd is en vlieg klaar is?
    Helaas, zover is het nog niet. De motor heeft 2 liter gehad en loop aardig, maar ik ben zeker nog niet tevreden. De motor loop ongeveer 7000 toeren (iets te rijk), met een 14x7 prop. Ik heb me laten vertellen dat dit te weinig is. Nu moet ik op zoek naar de oorzaak en kijken of ik er iets aan kan doen.
    Mijn gedachten gaan in de volgende richting, maar ik verneem graag jullie mening(en):

    • Te grote prop. 14x7 is geadviseerd, maar wat zou er verder nog op kunnen...
    • Kleppen sluiten niet goed. Verliezen in vermogen. Hoe kan ik dit testen. Ik vind zelf dat ik niet bijster veel compressie heb.
    • Motor nog niet goed ingelopen. Er zit een nieuwe zuigerveer in. Misschien dat die meer ingelopen moet worden?
    • Weerstand in nokkenas/etc?
    • iets anders
    Als ik hier een goede oplossing voor heb gevonden dan kan de motor in de kist gebouwd worden en kan hij eindelijk gekeurd worden.


    Wederom, uw meningen worden op prijs gesteld!






    grt,
    Arthur
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Je had de uitlaat op de tank aangesloten toch?

    misschien een verkeerde plug, te koud/warm?
    shims in de kop, alles erin gedaan/weggelaten?
    Misschien een onenigheidje tussen de oude brandstof van de vorige eigenaar, en de jouwe..
    misschien daardoor andere plug nodig/ontsteking anders

    even citaat uit Walters gids:
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Staat de nokkenas timing goed(goed nakijken!)?
    Eén tandje te vroeg of te laat en het maximale toerental van rond de 10.000 rpm is niet haalbaar!
    Gloeiplug moet van het F type zijn!
    Deze zijn er speciaal voor ontwikkeld.

    Mvgr Hans
     

Deel Deze Pagina