Bouwverslag Veron Sky Skooter VRA

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door N.P.S., 1 apr 2018.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.635
    Het wordt ook tijd om de benodigde materialen voor de verdere inbouw te verzamelen.

    De motor wordt een Turnigy D2830/11 Kv 1100 met een 8 x 4 Graupner propeller. De ESC met BEC is een Hacker Jeti Master 30P.
    Verder een D-Power Lipo, 3 cellen 1250 mAh.

    DSC_0106.JPG

    De ontvanger is een Jeti Duplex R6. Dit is een wat ouder type. Daarom is nog een telemetrie-expander nodig. Op de ontvanger kan slechts één sensor worden aangesloten. De expander breidt dit uit tot 4 sensoren.
    De nieuwe Jeti REX ontvangers zijn voorzien van een ingebouwde expander voor drie sensoren.

    Dan gebruik ik een SM-Modellbau UniSens-E. De belangrijkste waarden die deze sensor meet zijn hoogte, vario, motorstroom, spanning en ontladen capaciteit.

    Tot slot wordt de Sky Skooter voorzien van een GPS, de Jeti MGPS EX. Deze meet als belangrijkste gegevens de GPS locatie, hoogte berekend uit het GPS signaal en de afstand tot de startplaats.

    DSC_0107.JPG

    De twee servo's zijn al ingebouwd in de romp. Het zijn Robbe servo's type FP-S143.
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.635
    Het bekleden is klaar. kielvlak definitief verlijmd en de stuurstokken aangebracht.

    Het schiet op!

    DSC_0110.JPG
     
    crins, blaauwen, boluzz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.635
    Gisteren flink doorgewerkt aan de Sky Skooter. Aandrijving en besturing ingebouwd en de cockpitbeglazing aangebracht.
    Over de ligging van het zwaartepunt heb ik me al een tijdje zorgen gemaakt. Dat was terecht. Er was bijna 100 gram lood nodig om het zwaartepunt op de juiste plaats te krijgen. Zonde van het extra gewicht, maar onvermijdbaar.

    Leeg weegt de Sky Skooter 398 gram. Met aandrijving en ontvanger (maar zonder GPS en Unisens) 640 gram. Daar komt nog 100 gram lood bij, zodat het vliegklaar gewicht uit komt op 740 gram. Volgens de bouwbeschrijving weegt een leeg toestel 14 ounces (397 gram) en kan het 12 ounces "payload" meenemen als een 1 cc dieselmotor wordt gebruikt. Dat is 735 gram. Deze waarden liggen dicht bij die van mijn Sky Skooter.

    Vandaag de Sky Skooter meegenomen naar het vliegveld. Daar is deze onderworpen aan een technische keuring en is de geluidproductie gemeten. Technisch wat de Sky Skooter in orde en het gemiddelde geluidniveau op 7 meter afstand was 64 dB. Een prima waarde.

    Daarna was het tijd voor de eerste vlucht. Die is succesvol verlopen. Er was een beetje downtrimming nodig om iets te veel stijgen te corrigeren.

    Nu nog de struts maken en dan kan het toestel op een veilige plaats wachten tot het september is.

    20180505_124756.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2018
    JHvdK, Énke Blériot, boluzz en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.635
    Een kleine verfraaiing gekregen:

    DSC_0117_01.JPG
     
    JHvdK en HBZWEEF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina