Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Vorig jaar heb ik van Fotor een 'opknappertje' gekregen. Een prachtige 'Vintage' kist met 40 ribben per vleugel! De Sniff van Bucher Modellbau uit Zwitserland. En oude F3B kist waar niet eens zo heel veel aan te repareren valt.

237048f70831c7efc.jpg

Ik wil hem opknappen zodat hij begin mei mee kan naar de Wasserküppe en daarna naar het Vintage Glider treffen in Arnhem. Ik heb dus nog wel wel even.

Hier een artikel uit de FMT over de Sniff.
23704904e5bc54823.jpg

Vorig jaar heb ik de hoogte- en richtingsroerservo vervangen, nouja hoogte- en richtingroerservo... kun je daarvan wel spreken bij een V-staart? In ieder geval zijn die servo's en hun aansturingen vervangen. Verder was de V-staart kaduuk. Ik ben nu een nieuwe V-staart aan het maken van vol balsa, aan de hand van gefreesde mallen. Dat gaat wel lukken. Maar...

Van de week eens gekeken of de rolroerservo's wel werkten... complete radiostilte. he-le-maal niets. Daar moeten dus nieuwe voor komen. Het zijn Simprop S3 servo's. 12 mm dik en 25 mm breed, servohevel niet meegerekend zijn ze 32 mm hoog.

Weet iemand een goede vervanger? Echte microservo's zijn het dus niet. Ik wil wel een beetje uitslag want ik wil de rolroeren ook als rem gebruiken op de helling door ze helemaal naar beneden of omhoog te klappen. Ik heb al gezocht maar heb nog geen goede betaalbare kandidaat gevonden. Iemand een idee :confused:?

Ik zal in de komende dagen updates en foto's posten van mijn vorderingen.
Tot zover.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand een goede vervanger? Echte microservo's zijn het dus niet. Ik wil wel een beetje uitslag want ik wil de rolroeren ook als rem gebruiken op de helling door ze helemaal naar beneden of omhoog te klappen. Ik heb al gezocht maar heb nog geen goede betaalbare kandidaat gevonden. Iemand een idee :confused:?

Die towerpro's / hextronics 9 grams zijn het goedkoopste alternatief ja.
Verder zijn er ook genoeg duurdere te vinden gok ik zo, licht eraan wat je wilt..

Uitslag voor het remmen zou ik trouwens naar boven doen. Heb ik ook bij de ArianeV10, daardoor wordt hij lekker stabiel en baggert toch ook wel naar beneden.

En wat voor rolroer-servo's heb je in de Ariane?
Het hoeft voor mij niet heel erg el-cheapo maar een beetje betaalbaar. Dat wel.

Er zit een poosje niks boven die Towerpro's volgens mij.
Zelf kies ik altijd één stapje duurder en sterker. Die SG90 heb ik trouwens ook een paar en ze werken op zich goed. Maar het kan wel wat sterker en nauwkeuriger.
Ik ben erg gecharmeerd van Dymond D60 S HT's (oa bij https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/ , kosten 19,90 afm 9,2x24x27 en 20Ncm stelkracht; of Multiplex Tiny-s 12x30x30, 26Ncm, kosten rond de 22 euro.

Overweging voor mij is dat één keer een kapotte goedkope servo net zo duur is als in één keer een wat betere plaatsen.

In mijn Salto zijn het trouwens Dymonds geworden omdat Tiny's net te dik bleken. Anders had ik die weer genomen.

Laatst bewerkt:
Klein zijspoortje

Even een klein zijspoortje: de stelkracht van de servo wordt hier uitgedrukt in Ncm. Je ziet ook kg/cm. Uit een ver verleden (natuurkundeles) staat mij vaag bij dat er een factor 10 zit tussen KG en Newton. Klopt dat?

Dus 20 Ncm is dan vergelijkbaar met 2 kg/cm.

Verder weer een mooie kist voor de mei-meeting! Succes met het opknappen.

Jacob Bos

Servo's

Ik heb nu deze op het oog:
Kräftiges und schnelles Servo der Nano-Baugröße mit der sensationellen Stellkraft von 3,2 kg. Ausgestattet ist dieses Servo mit Metallgetriebe und Kugellager. Ideal als Flächenservo, sowie für Mini-Hubschrauber.
M50792.jpg

Lekker sterk, en metalen tandwielen. En dat voor een tientje.
Is dat wat?

Laatst bewerkt:
3,2 kg is meer dan genoeg. Ik gebruik op de flaps+rolroeren van mijn fantasy servo's met zo'n 3,5 kg, en die flaps krijgen heel wat meer te verduren (bijna 90 graden uit!) dan het spul op jouw snif.

Ja und...? Daar staat één keer dat ze "volgens mij" hetzelfde zijn, en één keer dat ze niet hetzelfde zijn....

(sorry voor het off-topic gaan...)
Geen idee, ik kan me alleen niet voorstellen dat dezelfde servo bij Staufenbiel een keer zo duur is. Staufenbiel is toch niet echt een dure winkel...?
Verder is het een ander typenummer. Ik kan inderdaad ook geen verschil zien in de specs.
In ieder geval is nog geen tientje voor zo'n kleine, sterke servo geen geld.

Stuurstangen...

Die servo's kom ik wel uit, tijd voor een volgende vraag ;)

Ik wil de V-staart van de Sniff afneembaar maken. Daarvoor moeten de roerhoorntjes makkelijk van de stuurstangen verwijderd kunnen worden. Wat is nu de gemakkelijkste verbinding? En waar koop ik die?

Ik heb nu stuurstangen met een M2 draadeindje. Daar zitten van die koperkleurige 'aansluitingen' aan het roerhoorntje op. Dat metaal moet je iedere keer verbuigen als je de staart wilt loskoppelen. Dat lijkt me niet echt handig.

Wat gebruik ik dan? :confused:

Back