Bouwverslag VNAF Cessna O-1A "BirdDog" Scale 1/7.5 (RBC-Kits)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bramman, 26 aug 2008.

  1. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik reageer meestal niet op druk, die met geweld ingezet word. Zoals de zweep, vandaar :D

    Afijn Potter was weer es op TV en kerst, dus kon eindelijk weer eens de spullen onder het stof vandaan halen.

    Was bij de vleugels gebleven dus wil eerst eens kijken hoe de wingtips geregeld zijn bij de dog. Ik vond deze foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb vervolgens op een 3view gekeken waar de lampjes precies komen, deze komen op 1/4 van de tip.
    Volgens een lijn afgetekend om het midden van de tip mooi recht te krijgen en op 1/4 afgetekend waar de lamp komt.

    Het resultaat tot zover (gelijk geschuurd met de rest van de vleugel).
    [​IMG]
    [​IMG]
    De zwarte lijn was me niet recht genoeg, dus nogmaals met blauwe er over heen. Beetje rommelig op de foto, maar in praktijk gaat het goed.
    Ik moet nog het truukje van Ton toepassen, zoals ook bij het schuren van de stabilo en staart. Dan krijg ik hem netjes aflopend.

    Veel schuren zorgde dat de kerstboom wit werd :D

    Stuitte alleen op een probleempje, dat overigens moeilijk op de foto te krijgen is...
    [​IMG]
    [​IMG]
    Op een of andere manier is de beplanking 'te diep' de vleugel ingegaan. Vooral bij de rolroeren en ik vermoed dat ik geen goede hoekjes van scrap balsa gemaakt heb...
    Hierdoor krijg ik het niet netjes en ik zal het moeten opvullen.

    iemand suggesties waarmee? Neem ik dan dun plaatje balsa of neem ik balsafiller oid? Laatste lijkt mij makkelijker...

    Ander vraagje aan Ton.
    Die stripjes op de roeren en (fictieve) flaps. Ik wil de vleugels glassen (uiteraard nog nooit gedaan) en ik vroeg mij af of het niet handiger is deze pas na het glassen te doen. Als ik zie hoe jij heb zitten knutselen (wat bij mij pielen zou worden) met het aluminiumplakband. Dan wordt het onder tijdsdruk met een epoxy minder leuk lijkt mij. Na het glassen leek me daarom handiger.

    Grtz

    b
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    De ietwat uitstekende rand is de voor- of achterlijst?

    Er van uitgaande dat je die niet kunt afschuren, zul je de ruimte moeten opvullen . . .

    Hoeveel (tienden van) mm. is de opstaande rand? :confused:


    jan.
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Is achterlijst. Voorlijst moet er nog op en was makkelijker schuren geweest. Bij de achterlijst loopt ie hol naar binnen, waardoor ik hem niet glad geschuurd krijg.

    Op staande randje is max 2/10e mm. Kleinstukje misschien 3/10e

    grtz

    b
     
  4. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Vandaag een vleugel gedaan.
    Neuslijst geplakt en wingtip geschuurd. De methode van Ton voor het schuren van de roeren werkt ook prima voor de wingtips:cool:.

    Helaas beetje te enthousiast geweest bij de tip ter hoogte van de achterlijst dus zal nog beetje moeten aanplakken.:oops:

    Heb nog eens goed gekeken bij daglicht en probleem bij eerdere post is duidelijk alleen bij de roeren (dus mijn scrapbalsa was eerder crapbalsa:rolleyes:). Dat betekent dat ik ze kan uitsnijden en met een plaatje balsa kan vullen. Hoewel de optie van balsa me handiger lijkt. Dan kan ik namelijk vullen en met een creditcard achtig spateltje mooi glad strijken.

    Zal vanavond nog wat foto's plaatsen.

    b
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.302
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    :banana: je bent weer begonnen dat doet mij deugt weer wat vorderingen te zien.

    Eerst glassen en dan de stripjes erop dat is de beste optie.


    Voor die rand bij de achterlijst kun je het best van die alabastine gebruiken, dat is op waterbasis en super lichtgewicht, kijk even in de RBC shop want daar staat het dacht ik ook.

    Ton
     
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Paar foto's

    [​IMG]
    Hier is goed te zien hoe enthousiast ik was bij de achterlijst.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het voorste deel van de wingtip heeft een snee, waar het koptelefoonsnoertje doorheen loopt. Wist geen betere manier om dit te doen, immers van binnenuit kan alleen als de neuslijst er nog niet op zit (anders heb je weer last van dat draadje met het schuren). En de wingtip zonder de neuslijst leek me onverstandig...

    Ben nog niet helemaal tevreden, maar heb buiten staan schuren. Mijn boom was zo wit dat iedereen zat te niesen :D Het werd wat schemerig, vandaar. Als ik achterkant wingtip bijgeschaafd heb, dan maak ik hem helemaal mooi...

    Volgende actie word het aanschaffen van een aantal felle LED's en die ga ik er dan in prutsen.

    Als dan andere vleugel klaar is wordt het tijd me te gaan verdiepen in het glassen... Wat wordt het Epoxy of PS100? Nog geen idee...

    grtz

    b
     
  7. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Ton,

    Eindelijk weer tijd en gelegenheid. Is overigens erg maf, zag er tegen op. Maar ben weer over dood punt...

    Vermoedde ik al.

    Dat is dan die alabastine Easy supervuller. Grappig is eigenlijk alleen voor steen en niet voor hout :D en toch maar 0,4g/cm3 (sorry wil altijd alles weten).

    Morgen wel even halen bij Karwei. Dan kan ik pas dinsdag weer verder, moet klussen bij mijn zwager...8O

    dank weer voor reply.

    b

    PS wat gebruik jij voor glassen Ton?
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.302
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Gebruik voor glassen altijd de PS100 met 25gr mat.

    Heb dat niet op de Birddog gedaan, maar alleen PS100 opgesmeerd zonder mat.

    Daar spijt van gekregen had beter de mat erop kunnen zetten.

    Met alleen de PS is de oppervlak nog niet echt stoot- of krasvast.

    Ton
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Iedereen de beste wensen voor 2009 en many happy flights (and landings).

    Heb de Alabastine Easy supervuller gehaald en dat is inderdaad licht spul. Gisteren gesmeerd, vanmiddag even schuren.

    Tevens ledjes gehaald en eentje gemonteerd.

    Die PS100 en glasmatten waren niet te krijgen bij MRHobby.
    Iemand suggestie waar deze te krijgen, als in voor weinig in de buurt van Rotterdam?

    Zal vanmiddag na schuren weer foto's plaatsen.

    b
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.817
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, eventueel gewoon bestellen bij Polyservice.nl ?
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.302
    Locatie:
    Dordrecht
    Of bij RBCkits bestellen,

    Twijfel of beide de spullen kunnen of mogen versturen, zal denk ik afhalen worden.

    Beste wensen voor 2009

    Ton
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.817
    Locatie:
    Zeewolde
    Polyservice stuurt beide zaken zeker gewoon af zonder problemen, vaak krijg je dan 2 pakketjes, 1 met de PS100 blik en 1 met de rol glasmat.
     
  13. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Polyservice kon je niet bestellen via webshop, dus maar besteld bij RBC. Met beetje mazzel nog voor zijn vakantie binnen :rolleyes:

    b
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.817
    Locatie:
    Zeewolde
    Oe dat weet ik niet, ik stuur altijd gewoon een mailtje, krijg ik dezelfde dag de kosten door, even overmaken, volgende dag wordt het verzonden en de dag daarop heb je het dus binnen.

    Ach nu is het ook geregeld :D
     
  15. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Morgen wordt het schaatsen, dus dan ben ik beetje gemakzuchtig. Hoop aanstaand weekend toch mijn eerste schreden op het glassen te gaan zetten, vandaar.

    Toch bedankt voor de link.

    b
     
  16. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    meer foto's

    Vandaag lekker zitten prutsen.

    Zoals beloofd de foto's van mijn geplamuurde vleugel
    [​IMG]
    De diepe dalen zijn nu vlakke landschappen...
    [​IMG]
    Tevens stukje aan de wingtip geplakt en bijgeschuurd. Ziet er weer beter uit. Heb nu nog beetje plamuur extra om het mooi, glad te krijgen.
    [​IMG]
    De rechter nav-light, een groene dus.
    Is een gewone led geworden, geen extra heldere. Was bij Dil eergisteren en zij hadden wel felle leds in het groen, maar deze wit/transparant als ze niet branden. Leek me niet het hoogst haalbare. Dus klassieke led genomen. Over het algemeen zie je die ledjes toch niet bij dag en ziet er leuker uit als ie op het veld staat...
    Komt nog een kapje oid over zodat ie er echt uitziet. Zie ik na het glassen wel...

    Toen ben ik begonnen aan de linkervleugel. Daar zitten ook landingslichten in, dus een extra uitdaging. Aan de hand van 3-view uitgerekend waar hij precies moet zitten en de zaag er in. Leek me weer enorm, maar bij het verder bouwen valt het nog mee.

    Had hiervoor wel witte en extra heldere leds gekocht, maar ja die zijn niet schaal :rolleyes: De echte lampen zijn tweemaal zo groot in diameter.:(

    Maar het het opgelost:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb daarvoor eerst met een 5mm boortje met de hand een tweetal gaten gemaakt in een plankje van 5mm balsa.
    Vervolgens met een dremel slijpsteen een soort kuiltje gemaakt rond dat eerste boorgat. Vervolgens heb ik twee stukjes aluminiumfolie gladgestreken in die twee gaten en de led er door geprakt. Voor de afwerking heb ik een plaatje van 1mm balsa genomen en daar twee gaatjes van 1cm in gesneden en deze er over heen gezet. Alles zit nog los, omdat ik eea nog moet verven en solderen. Enige wat ik nog even moet uitvogelen is of ik er een soort transparant kapje (met bolling) over heen kan maken, zodat het een echte lamp lijkt.

    Met flits ziet het er acceptabel uit.
    [​IMG]

    Morgen ga ik eea weer gladschuren en verfhalen, want dat heb ik toch weer eerder nodig dan verwacht...

    grtz

    b
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.302
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi op tijd besteld moet dus helemaal goed komen met die PS100, gelukkig maar dat ze dat spul toch gewoon kunnen sturen.

    Is toch aardig gelukt zo dat vleugeltje ziet er weer strak uit, matje erover en je ziet er niets meer van.

    Leuk hoor die verlichting je maakt er echt wat moois van, straks durf je er niet meer mee te vliegen en gaat tie aan het plafond als spotverlichting:rolleyes:.

    En zo wordt de Birddog nog weer naar een volgend level getrokken hij blijft maar stijgen.

    gaat lekker zo en denk erom niet vergeten je Birddog op de schaalmeeting lijst te zetten.

    Ton
     
  18. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou niet mijn eerste Hangerqueen zijn :oops:

    Ton dank weer voor de bemoedigende woorden :rolleyes:

    Ik zag ik in je Yak draadje dat er meer mensen een half afgebouwde kist mee nemen, dus ik zal hem meenemen naar Oss.

    Heb er lol in dat knutselen ;)

    BTW twee Glasvraagjes:
    Berto, die rolt het PS100 erop en schuurt en doet het nog een keer. Net zolang totdat ie tevreden is (en dat zou ie snel zijn). Nu vroeg ik me af, wat is gangbaar tweemaal of vijf tot zes keer (las ik ergens). Ik ben bang dat ik ook snel tevreden ben :D
    Ik lees over het afwerken twee verschillende producten. Spuitplamuur en kwastplamuur. Dat laatste is van Histor, waar is dat eerste van?
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2009
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.817
    Locatie:
    Zeewolde
    2x red ik ook niet hoor :nooo:

    ik doe dus glassen met de roller, dan vaak nog een laag rollen, dan schuren 100, weer rollen, dan schuren 180, weer rollen, dan schuren 360, dan spuitplamuur en weer schuren 360 en dan ben ik meestal wel tevreden.

    De spuitplamuur dieik gebruik koop je bij de doe het zelf winkel en zit in een oranje bus.
    Ik gebruik meestal de grijze versie.
     
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee mannen,

    goed om te zien dat er weer beweging in zit :)

    Allereerst, iedereen een gelukkig en vooral gezond 2009 gewenst !!! Daarnaast natuurlijke vele bouw en vlieguurtjes gewenst :D

    Bram, je gaat lekker hoor, mooi met die verlichting. Wat betreft je kapje, lijkt me niet te moeilijk want de vorm weet je al = gelijk aan de neuslijst.

    Houten afwerking 0,5 mm verzinken, plat stukje PET fles knippen en er over heen zetten in gebogen vorm. Vast lijmen met canopy glue. Randjes afwerken met alu - grijze verf of alufolie.

    Ton / Berto: gebruik je dan bij elke laag PU100 weer een glasmat ? Wordt dat niet erg zwaar ?

    En ja, ik heb ook een goed voornemen voor 2009: de draad van de Bird dog weer oppakken :)

    Grtz,
    Menno
     

Deel Deze Pagina