Bouwverslag VNAF Cessna O-1A "BirdDog" Scale 1/7.5 (RBC-Kits)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bramman, 26 aug 2008.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Nop, enkel 1 laag glasmat.
     
  2. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Berto,
    Die spuitplamuur heeft dat nog een merk oid? Bij de Karwei snapten ze niet wat ik bedoelde :cry:

    Nog ff domme vraag. Dat schuren doe je met de hand?

    thnx

    b
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Jij ook Menno. Ga je nog naar Oss dit jaar? Ik heb me (heel ambitieus) opgegeven met de Dog... Je mag uiteraard meerijden!

    Bedoelde iets anders. Wilde eigenlijk een soort van plastic dopje/bolling er over heen hebben, zodat het wat meer op een gloeilamp zou lijken. Heb zitten rotzooien vanmiddag, maar dat werd hem niet. Mooiste zou zo'n oog zijn van een knuffel (je weet wel waar zo'n zwart rondje in los hangt). Maar mijn kinderen vonden het geen goed idee :D Laat het zo.

    Die definitieve afwerking gaat goed komen. Heb voldoende plastic voor de ramen en was het al zo van plan. Die afwerking moet ik nog ff overdenken, maar dat komt goed. Moet na het glassen toch eerst spuiten en die laatste details komen dan wel...

    Kijk dat hoor ik graag, wordt wel tijd na al dat gerommel met piepschuim en zo:rolling:
     
  4. SoFTSTuFF

    SoFTSTuFF

    Lid geworden:
    6 mei 2008
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Elst
    Nou ik zal eens voor mijn beurt antwoorden :)
    Ik denk dat Berto spuitplamuur van Alabastine bedoeld..

    Groeten Jan Willem
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ah Jan-Willem, dan is het deze, thnx.

    b

    [​IMG]
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, die is het.

    En ja alle lagen schuur ik met de hand (vandaar dat de Skymaster ook zo lang duurt, de pauzes zijn niet zo lang :-( ;-) ).
     
  7. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    De landingslichten vandaag definitief afgerond. Heb mooi potje olivedrab gekocht en dit alvast een likje verfgegeven. Vooral belangrijk voor het plaatje waar de twee ronde gaatjes zitten, anders krijg je dat nooit netjes...
    [​IMG]
    [​IMG]
    De rode gloed die de ledjes hebben op de tweede foto, is de rode krimpkous die gebruikt heb om de zaak te isoleren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    En uiteraard moet de lampjes getest worden :D
    (dat had ik al gedaan voordat ik de zaak vastlijmde:rolleyes:

    De tweede foto is frontaal, waardoor de camera ging compenseren...

    Ter info de lampjes staan alledrie in serie op een 2S lipo. De heldere leds willen meer volt dan ik verwachtte (2,2 volt, zo was dat 15 jaar geleden[​IMG], moet nog uitzoeken hoeveel die dingen nu precies willen hebben. Echter de 7,4 volt ging prima.

    Daarnaast heb ik de rolroeren van de rechtervleugel uitgesneden en bijgewerkt.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2009
  8. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    [​IMG]

    Na even wat klungelen ben ik er toch in gelukt om mijn eerste foto op het forum te plaatsen.
    Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Astula,

    Toch gelukt zie dat je ze ergens anders hebt geupload en niet naar je eigen site linkt.

    Maakt niet uit laat maar komen die plaatjes.

    Zag op je site dat de vorm van de Birddog er al lekker in begint te komen.

    Ton
     
  10. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    [​IMG]

    eerste phase van de Cockpit
    [​IMG]

    U vindt nog meer foto's op mijn site : http:/www.modelfan.c.la
    Groetjes uit Belgie
    Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Deze verlichting is werkelijk cool
     
  12. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Na wat klungelen gaat het dan toch "ik bedoel de foto's" via directe links.
    salut
    Astula
     
  13. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank je. Had er iemand over gehoord en dacht niet dat het moeilijk zou zijn.
    Kost je paar ledjes en koptelefoondraad, niets dus.
    Als de kist beetje op orde is, als in vliegklaar, dan ga ik een schakelingetje knutselen zodat ik de landingslichten met mijn zender kan aanzetten. Lijkt me leuk.
    En over tien jaar, dan durf ik misschien, ga ik in het donker vliegen:rolleyes:

    Ziet er netjes uit!
     
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Omdat de vleugels uitgebreid in de plamuur staan, van ellende maar het interieur gaan verven. Er zijn meerdere kleuren mogelijk, maar dit vind ik het mooiste... Komt nog een laagje over, dekt niet helemaal...

    [​IMG][​IMG]
    Verder de romp wat plamuur gegeven.

    Binnenkort de linker strut in orde maken en het landingsgestel bekleden denk ik. Tussendoor wat schuren aan romp en vleugel...

    Ben geloof ik aan het glassen toe :banana:
     
  15. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    He Ton,

    Nu er weer een bouwer met de Dog bezig is, en Menno goede voornemens heeft, ligt er misschien een BirdDog meeting in verschiet :music: in 2009

    grtz

    b
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Ja komt wel steeds dichterbij zo'n meeting lijkt mij al leuk om los van de meeting een keer af te spreken als er meerdere Birddogs klaar zijn.

    Je gaat lekker door zo moet zeker lukken op de schaalmeeting te kunnen vliegen.

    Wordt de cockpit alleen een verfje of komt er een interieur in.

    Ton
     
  17. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Verwacht je iig een keer tegen te komen bij de red eagles...

    Hoop dat ik dit tempo er in kan houden, moet vanaf maandag weer werken:(
    Maar ga wel lekker door denk ik...

    De cockpit wordt voorlopig een verfje en ik wil er wel een interieurtje in maken. Jou werk inspireert wel, vandaar...

    b
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Kwam deze post van een te koop aangeboden RBC Birddog tegen, ziet er best netjes uit en heeft ook nog flapjes.

    Beetje jammer van de kleuren maar goed, is met een spuitbusje nog wat van te maken.

    Bird Dog von RBC Kit 1450mm - RC-Network

    [​IMG]

    Ton
     
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk kistje. Brengt me gelijk op idee hoe ik het dak kan oplossen; gewoon schroeven ;)
    Flapjes zien er leuk uit...
     
  20. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb vanavond voor het eerst sinds de zomervakantie de kist in elkaar gezet en was verbaasd over hoe ver ik eigenlijk al ben.

    Uiteraard allerlei kleine dingetjes met de dremel gedaan, omdat de vleugels niet in een keer passen, maar dit is het resultaat...

    [​IMG][​IMG]

    Ben er zowaar beetje trots op :oops:

    Het 'verband' bij de staart en stabilo is bubbelplastic met verftape. Ik zag deukjes verschijnen in de neuslijstjes en dat beviel me niet :rolleyes:

    Afijn ben vanmiddag aan het rommelen geweest met dat kunstof ellende ding onder de neus. Dat spul is niet mijn favoriet, maar hij moest er nu echt aan geloven.

    Heb om eea beter pas te maken twee 'railsjes' gemaakt en dat scheelt. Ben nog niet tevreden, maar het zit vast. Ze zijn links en rechts achter het plastic te zien.

    [​IMG][​IMG]
    Zit nog met het dilemma dat ik moet oplossen. Zoals eerder vermeld wilde ik de voorkant van de neus verwijderbaar maken. Dat is middels vier schroefjes gedaan. Voordeel is dat ik dan makkelijker bij de 'firewall' kan komen. Dat ding zal er alleen afgaan (samen met dat plastic ding) om de motor te plaatsen of te vervangen, niet te vaak dus...

    Om eea netjes te maken heb ik er een latje extra achter en op geplakt, maar dat is allemaal optisch. Probleem wat ik echter heb (gecreëerd of het is zo in de kit) is dat de hoekjes afgeschuurd moeten worden en de 'motorkap' (dat 0,8mm ply) daar deels in mee geschuurd gaat worden. Das niet mooi, maar wel op losbaar. Voor andere bouwers zou ik de tip willen geven de maat van dat ply te bepalen als het puntje van de neus er al op geschroefd zit. Als je verwijderbaar maakt loop je het risico dat je dat vergeet en net als ik moet improviseren... Ik baal er een beetje van :( zag er zo mooi uit met dat ply:?

    Aan de heren (en dames, die zie je hier trouwens nooit:rolleyes:) met ervaring. Moet ik dat plastic nog schuren of kan je daar gewoon met de glasmat en PS100 overheen? TIA.



    Afijn, dan ook het dak maar even passen. En tja dat past niet helemaal. Zal er met de dremel bij moeten om dat plaatje mooi te verzinken, maar dat komt wel goed. Hij steekt zelfs een beetje over bij de (imaginaire) flaps, dus daar gaat toch nog zeker 1tot2mm aan weerskanten af...
    [​IMG][​IMG]

    Eén van mij struts had nog wat speling is nu ook opgelost. Plaatje balsa doet wonderen:-D
    [​IMG]

    Tot slot ga ik deze week nog langs een hobbywinkel waar je wel veel vrouwen en weinig mannen ziet, om plakoogjes te halen. Ik kan het niet laten, die lampjes moeten af :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina