Bouwverslag VNAF Cessna O-1A "BirdDog" Scale 1/7.5 (RBC-Kits)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bramman, 26 aug 2008.

  1. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    ik heb die transparante plastiek bij m'n AT6 vervangen door een glasvezel/epoxy stuk. Gewoon de bestaande motorkap gebruikt als mal. Dat gaat alleszins super om te spuiten en plamuren, je merkt geen verschil met de glasvezel/PS100 die op het balsa zit.
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Bram,

    ziet er allemaal netjes uit hoor, komt goed met die Birddog :)

    Waar ik nieuwsgierig naar ben, wat is je gewicht tot nu toe en waar denk je op uit te komen ?

    Is er iemand die een idee kan geven wat de glasmat en epoxy ongeveer toe zullen voegen aan het gewicht ?

    Grtz,
    Menno
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Plak je dat direct over de plastic kap heen? en peuter je die dan weer los? Zie niet helemaal hoe je dit als mal kan doen. Tenzij je natuurlijk een gipsen mal maakt...

    Hoop dat je me meer kunt vertellen.

    thnx

    b
     
  4. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank Menno, hopelijk motiveert het...:cool:

    Geen idee. Ik hou me vast aan de gegevens van RBC, dus 2 Kg max
    Zal hem binnenkort eens wegen. Eerst een weegapparaat regelen, die nauwkeuriger is dan 0,5 kg...:rolleyes:

    b
     
  5. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Hier zijn twee mogelijkheden:
    1. ofwel gebruik je de binnenkant van je transparante plastiek als 'negatieve mal'
    2. ofwel maak je eerst een negatieve mal van de buitenkant om daar vervolgens weer een positief stuk van te maken

    in het eerste geval bekom je een stuk dat als buitenafmeting de binnenafmeting van je origineel heeft, in het tweede komen de buitenafmetingen overeen en zit er - afhankelijk van de hoeveelheid glasvezel - een verschil in de dikte.
    Bij mijn AT6 heb ik optie 1 gekozen: minder werk en het kwam net goed uit qua afmetingen: de buitenrand van de motorkap is nu 'flush' met de rest van de romp. Mbv plamuur e.d. kan je het dan heel strak maken. Niet echt schaal, maar ik vind het wel mooi... Het origineel van RBC was trouwens ook te klein om echt schaal te zijn.
    Je vindt eea in mijn draadje rond de AT6 (zie signature).

    Je kan wel best een lossingsprodukt gebruiken alvorens in je origineel te lamineren. Ik heb hiervoor een spray gehaald bij de lokale komposiet-boer. Ik denk niet dat de epoxy goed hecht aan de lexan (?) van RBC, maar het zal zeker gemakkelijker loskomen mèt een lossingsmiddel.

    Het glasvezel eindprodukt is ook lichter en steviger dan het origineel. Moest het kapot gaan heb ik snel een nieuwe gemaakt en je kan het net zo verven als de rest van de romp...
     
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Afgelopen dagen weer wat zitten prutsen.

    Eindelijk plakoogjes te pakken gekregen, 70 cent voor vier stuks:rolleyes:
    Dit soort dingetjes dus:
    [​IMG]

    Achterkant eraf snijden en alleen de plastic bolling had ik nodig. Die lampen moesten echt af worden. Dit is het resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]
    De oogjes waren net zo groot als het gaatje en zijn met canopy glue vastgezet.

    Heb de lampen er overigens ook nog even uitgesneden om het krimpkousje te vervangen. Dat was rood en begon aardig te irriteren. Je zag het er doorheen.
    Voor:
    [​IMG]
    En na:
    [​IMG]
    Zwarte krimpkous zie je wel, maar is niet storend...

    Was wel weer ff gepiel, maar moeite waard.

    Daar naast heb ik de 'rolbars' gemaakt, van de bijgeleverde buisjes. En daarna mijn verf opgemaakt. Die oranje buisjes zien er natuurlijk niet uit:nooo:
    Afijn dit is het resultaat (respectievelijk voor en achter):
    [​IMG][​IMG]

    Uiteraard heb ik nog een verfronde te gaan, maar dat wordt bij daglicht, want door de flits zie ik pas waar ik nog moet zijn...
    [​IMG]
    Redelijk in het midden.

    De opmerkzamen onder u zien dat ik een deel van de romp ook mee geverfd heb. Ik heb de papieren malletjes uitgeknipt en gekeken waar ongeveer de ramen komen te zitten. Het geverfde gedeelte is dus een onderdeel van het interieur.

    Overigens merk je hier dat je afgeweken ben van de tekening, want de mallen passen niet. Dit is vooral omdat de cockpit in het begin iets lager werd dan de bedoeling was en omdat ik het dashbord en hoedenplank iets te ruim uitgesneden heb. Dat wordt dus nog een gepuzzel, maar daarvoor ga ik met karton aan de slag. Dat zien we tzt wel.

    Totslot heb ik de twee latjes gemaakt, die zorgen dat het turtledeck netjes doorloopt tot over de stabilo.
    [​IMG]

    Wilde dit weekend eigenlijk gaan glassen, maar door het schaatsen vanaf gezien. Mens moet prioriteiten stellen :xmas:

    Commentaar is uiteraard weer welkom.

    grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er puik uit Bram, je bent weer lekker op dreef :thumbsup:
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank Dirk, heb er weer lol in. Een hele boel zelfs...:banana:
    Mijn ambitieniveau loopt elke keer weer verder op.

    Deze hobby is gewoon doen en dan lukt het wel :cool:

    grtz

    b
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Je hebt het houtbouwen helemaal begrepen:D gewoon doen en niet te moeilijk denken.

    Ziet er Pico Bello uit weet zeker dat je dat glassen ook fluitend voor elkaar gaat krijgen.

    Zijn die plakoogjes normaal voor opgezette dieren of poppen of ??:confused:?.

    Ton
     
  10. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank voor het motiverende commentaar.

    Die plakoogjes zitten bij allerlei knutsel pakketjes die de kinderen gebruiken. Is gewoon zo'n wit oogje met een bewegende pupil. Opgezette dieren zouden er raar uitzien met zo'oogje. Daar gebruiken ze glazen ogen voor tot zover ik weet.

    Paar voorbeelden:
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Ik heb destijds (voor hetzelfde doel) bij een opticien een paar oude contactlenzen gevraagd.

    Kreeg er plm. 500 :shock: (heb ze nooit nageteld) voor gratis! :p


    jan.
     
  12. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    LOL.
    Had er zelf ook nog een paar liggen, maar die waren 9mm :rolleyes:
     
  13. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi menno,
    Vanmiddag een keuken weegschaal wezen halen bij de kijkshop, voor acht euro. Dus weet nu precies hoe en wat.
    Romp: 441 gram
    rudder, hoogteroer en dak: 46 gram
    rolroeren: 24 gram
    linker vleugel: 119 gram (nb met twee lampjes meer)
    rechter vleugel 130 gram
    Verschil tussen de vleugels is te verklaren door de niet even lange servodraad en hoeveelheid plamuur.
    Onderstel met wielen 80gram
    Struts had ik niet bij de hand, dus die komen er nog bij.

    Totaal komt dat op een nette 840 gram.

    Als de kist bekleed is zal ik alles nog eens wegen. Heb je gelijk een indruk van wat de mat en PS100 toevoegd.

    Ben niet ontevreden over het gewicht, moet toch wel erg gek lopen wil dat verdubbelen. Maar ja...:newbie:

    Grtz

    b
     
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed vandaag met zieke lijf toch nog even naar electronica winkel geweest. Verveelde me stierlijk, dus wil weer wat omhanden hebben.

    Afijn. Ben nu trotse eigenaar van een gassoldeerbout (handig bij draadbreuken buiten de deur) en heb 3mm witte ledjes aangeschaft.

    Waarom? Ik wilde de lichtjes erop hebben en die goed hebben.
    Op de eerste pagina van dit draadje heb ik een overzichtsplaatje met alle lampjes op de Birddog laten zien:
    [​IMG]
    Het lampje wat ik n u wilde maken is nummertje 1. De rudder een plaatje balsa dat slechts 5mm dik is en bij de trailingedge netjes geschuurd is. Een 5mm led ging het dus niet worden. Tweede dillema was het draad, hoe dun ook moet wel door het rudder.

    Afijn met de dremel voorzichtig een sleuf gefreesd en draadje aan de led gesoldeerd, met nette krimpkous als isolatie. Werd hem toch ook niet, omdat de draad en krimpkous (toch gauw een lengte van een 3 cm) bijna net zo dik is als de led. En ik wilde het rudder niet breken...

    De oplossing bleek simpel. Ik heb aan de andere kant ook een sleufje gemaakt (ongeveer 1mm diep) en heb bij een tweede led niet de pootjes ingekort. Daar de draadjes op gesoldeerd en vervolgens de ene poot (met draad) langs de ene kant en de ander langs de andere. Draadjes met CA vastzetten en het zit.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Resp. de ene en de andere kant. De tweede sleuf ging natuurlijk een stuk hoger dan de eerste, anders brak het rudder alsnog.

    Op deze wijze heb ik geen isolatiemateriaal nodig, immers hout geleid ook niet :D
    Vervolgens plamuren:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het lampje zit precies op de hoogte van het stabilo. Dus netjes afgetekend op het juiste ribbeltje (die op sommige Dogs juist ontbreekt).
    [​IMG]

    Hoewel sommige Birddog dan zelfs twee lampjes hebben:
    [​IMG]
    Maar deze kist heeft nog wel meer rare dingen. Naar beneden gebogen wingtips, sloffen voor de wielen en een derde zitplek. Zal wel leasebak geweest zijn :D

    Het 'houdertje' maak ik later, als het rudder geschuurd is.
    Resultaat (met dank aan de flits) ziet er zo uit:
    [​IMG]

    Zo blijven er nog maar twee lampjes over in de buik van de Dog.
    Nummertjes drie en vier. Nummertje vier wordt het leukste, zeker nu ik dit gevonden heb:

    Dat rotatingbeacon dingetje is niet groter dan 2,5mm3. Veel te klein dus, maar groter kan uiteraard ook. Wordt puzzelen, maar dit is echt leuk...

    Tot zover weer.

    Grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Haha die Bram is weer lekker bezig hoor ...

    wat betreft gewicht, ik denk ook dat we lichter uit komen.
    Die 1900 gram die op de site va RBC staat zal wel incl. Nicad / Nimh cellen zijn geweest ?

    Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de dog van Ton weegt.

    Wat betreft je gewichtsverschil in de vleugels, balsa heeft ook niet altijd hetzelfde gewicht. Daar kan ook nog wel wat verschil vandaan komen.

    Ik denk echter dat het wel belangrijk is dat je je toestel ook lateraal (over de lengte-as) balanceert, zeker nu je al weet dat je een behoorlijk gewichtsverschil in de vleugels hebt.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2009
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi, mooi mooi, Bram.

    Kan echt niet anders zeggen, ga zo door :thumbsup:
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Leuk filmpje van die rotating beacons! ik heb ze zelf ook nodig voor de Porter, maar dacht dat het met 4 LED's erg nep zou worden. Dit blijkt alles mee te vallen... Ik zal vanavond eens kijken hoe groot mijne moeten worden.

    is de Birddog toevallig ook schaal 1:8?
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2009
  18. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Bijna, de schaal van de BirdDog is 1/7,5.

    Voor meer informatie over die led-rotating beacon: Virtual rotating LED beacon (Rundumlicht)

    De instructie en tekeningen ontbreken, dus heb nog geen idee hoe eea precies moet. Daar kom ik nog wel achter. Het kan en dat is het belangrijkste :D

    Zo mooi als ze hier draaien, daarvoor heeft hij nog een programmeer truukje gebruikt, maar als ik het goed begrijp kan het ook zonder. Heb hem gePM'd voor de schema's, als ik die heb zal ik ze hier ook neerzetten.
     
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals ik al zei, ben over een dood punt heen...:banana:

    Volgens mij ook en was ook afhankelijk van hoeveel nicad's, daarom 'starts with 1900grams'.

    Je hebt gelijk. Ga me er voorlopig niet druk om maken. Eerst glassen, ergens volgende week ben nu beetje ziek...

    grtz

    b

    Motiveert dit je dan nu niet heel erg?:rolleyes:
     
  20. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    :oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:
    Ga er gewoon van kleuren. Ton was vanmiddag ook al zo positief.
    Ton heeft de staart even recht gezet, was weer erg leerzaam...
    En ja die Fiat is in het echt nog veel mooier dan op de foto ;)

    Maar eerlijk is eerlijk, is goed voor het zelfvertrouwen commentaar van deze beginner. Dank daarvoor.
     

Deel Deze Pagina