Bouwverslag VNAF Cessna O-1A "BirdDog" Scale 1/7.5 (RBC-Kits)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bramman, 26 aug 2008.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    mooi bezig Bram!

    geeft mij ook gelijk weer goede tips voor de Porter, ongeveer de zelfde schaal, ietsje kleiner.
     
  2. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Nounou Bram, oog voor detail heet dat hè. Erg mooi hoor!

    Ik krijg alleen het bange gevoel dat als je zo door gaat en de kist op een dag klaar is, dat je never nooit niet meer met dat ding de lucht in durft ;)

    Maar dat is alleen een gevoel hoor, ik spaar nog dapper door voor de videocamera :rolleyes:

    Keep up the good work:!:

    Dirk
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Wat doe je me nou aan kan ik weer helemaal overnieuw beginnen met me dashboard, want zo wil ik em ook hebben:D.

    En eeehhh als je er later niet mee durf te vliegen offer ik me wel op om te helpen en je Bird Dog te vliegen:D.

    Ton
     
  4. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals ik al zei, over het dode punt heen. Het is helaas te koud om te glassen (moet minimaal 5 graden zijn) anders was ik daar mee bezig. De glasactie wil ik in één post laten zien. Veel details en stappen versnipperen over verschillende posts leek me niet handig. Maar echt het is heel eenvoudig (en stinkt ook!)

    Nog kleiner :hammer: Dit is wat mij betreft grensgeval hoor. Die rondjes met de hand worden niet zo prefect zoals je het zou willen. Maar naar mate het kleiner wordt valt het weer minder op. Het gepriegel wordt lastiger als je nog kleiner wil, maar het resultaat is erg leuk...

    Die dirk. je weet toch. Ik ga voorlopig nog steeds voor Hangar Queens. Dus een Vitrine Moth (staat hier nog steeds netjes op de kast), een vitrine Dog en straks een vitrine Yak :D

    Voorlopig eerst maar eens een trainer afraggen, daarna komt deze wel.
    Ik wil wel proberen hem enigzins vliegklaar te hebben in Oss. Ton biedt zich al aan, dus dan kan ik foto's maken ;)

    Standing on the shoulders of giants, he? Ik kijk de truukjes gewoon af, maar dat betekent dat jij nog harder moet lopen om je reputatie waar te blijven maken :D

    Ik hoop met Oss hem vliegklaar te hebben, dan mag jij de eer hebben. Zou toch jammer zijn als het dan slechts een hangar queen is. En dan zou ze nog zware concurrentie hebben ook.

    Maar heren maak uw borst maar nat, heb de kralendoos van de dochters geplunderd en voldoende verf :rolleyes:

    grtz

    b
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Spiegeltjes en kraaltjes

    Gisteren geprobeerd verschillende schakelaartjes te maken en beviel me eigenlijk niet. Vanochtend een brainwave, kraaltjes. Mijn dochters hebben letterlijk alles uit de kast gehaald en ik heb alles wat ik nodig heb.
    Zelfs rode verf, dat was meevaller omdat de humbrol rood uitverkocht was ;)

    Vanmiddag de kraaltjes met houtlijm bewerkt (die gaten moesten weg), likjes verf uitgedeeld, de fischerpluggen rood en kraaltjes zwart. Vervolgens druk aan het plakken geweest. Vervolgens met aluminiumverf 'verweerd'. Voldoende slijtplekken zo denk ik ;)

    En dit is het resultaat:
    [​IMG]

    Er moet nog een smudgewash overheen, zodat ie lekker vies wordt en vervolgens glitsa om af te ronden. Dinsdag op m'n werk de metertjes uitprinten (die inktjet is net iets scherper) en dan er achter plakken.

    Ben tot zover zeer tevreden, had niet verwacht dat het allemaal zo makkelijk zou zijn. Jullie weten het is m'n eerste keer, maar viel echt mee. Als je dit ook wil gaan doen, niet te precies zijn en het wordt heel mooi :D

    Nog een paar close-ups:

    [​IMG][​IMG]
    Heb alle schroefjes een dipje alu gegeven, de smudgewash zal dat nog beetje verzachten.

    [​IMG]
    Deze schakelaar viel niet mee, maar vond een edelsteentje van plastic die precies juiste formaat had. Deze schakelaar is een soort shoke en vond ik (uiteraard) een belangrijk detail. Het orgineel:
    [​IMG]

    misschien zo nog even smudgen ;)

    grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach dan maar gelijk door:
    [​IMG]

    Ligt nu te drogen, met beetje mazzel vanavond resultaat.

    Grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Eerder een inspuitpomp.

    Voor het starten wordt een hoeveelheid brandstof in de carburateur of vlak voor de cilinder(s) ingespoten (afhankelijk van de motor) om het starten te vergemakkelijken.


    Je maakt er echt een heel project van :thumbsup: :worship:
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hebt gelijk. “Small Gasoline Engine Primer Bulb”
    Ik dacht dat dat het zelfde was als een choke, weer wat geleerd.
    Ben gelukkig niet de enige ;)
    Inspiratie genoeg met dit forum...

    grtz

    b
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Enthousiasme is beetje minder nu.

    Heb lekker gesmudged, maar even één detail niet gezien. Heb tussentijds een aantal vlekjes weggewerkt met die witte verf. Als dat niet helemaal droog is, dan krijg je de smudge er niet af. Vind het nu een beetje te, maar oordeel zelf:
    [​IMG]

    Overweeg weet bij te stippen met verf en daarna op nieuw alu-ver en daar na smudge. Maar wellicht doet het dachlicht mij tot andere ideeen brengen ;)


    Het groene is overigens wel perfect gemudged, is net echt:D

    grzt

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ziet er goed uit.
    Het lijkt iets té, maar bij modelletjes moetje altijd iets overdrijven omdat het anders wegvalt.
    Als het paneeltje straks in de cockpit, achter glas, zit denk ikdat het perfect is.
     
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam

    Je hebt gelijk ;)

    Baalde vooral dat ik zo stom was om niet te wachten tot verf droog was. Er zit maar op een plek echt te veel. Ik kijk nu inderdaad eerst even hoe eea er uit komt te zien in de cockpit en kan altijd nog herstellen.

    Dank voor bemoedigende woorden.

    b
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Denk het ook dat als de Birddog later in het zonnetje staat, alles veel minder heftig lijkt en het mooi uitkomt.

    Gewoon even laten rusten zo en buiten met daglicht bekijken.

    Ton
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Ik moest eerst terugscrollen om te kijken wat je met witte verf bedoelde en wat nu precies het probleem zou moeten zijn. Met andere woorden: volgens mij is er geen probleem ;)
     
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Resultaat

    Yes. :D
    gisteren plastic er tussen en vandaag even de metertjes op inktjet uitgeprint en geplakt.

    Resultaat mag er zijn:
    [​IMG]
    Met flits
    [​IMG]
    Zonder flits.

    Laagje 6mm depron er achter en toen pas maken. Moest wel aantal dingen wegbreken, maar dat viel allemaal wel mee. Vervolgens bleek hij niet helemaal te passen :-?
    Moest de popnagels van het groene blokje afknippen en de twee groen driehoekjes in de hoeken. De engineprimer zat tegen de carrosserie aan.

    Die plak ik later wel op een ander plekje. Maar ziet er leuk uit, een paar foto's:
    [​IMG]
    Van boven
    [​IMG]
    Van links
    [​IMG]
    En van rechts

    Moet nog de gesloopte delen verven en nog wat laatste kleine dingetjes...

    Shit, wat is dit leuk om te doen :yes::banana:

    grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    en leuk om naar te kijken! ziet er goed uit!
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Misschien beter effe passen in mijn Birddog zorg ik wel voor de lijm zodat tie er niet uit kan vallen.

    Ton
     
  17. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Alleen als IK hem pas mag maken :rolleyes:

    De overdone smudge valt inderdaad reuze mee. Het groene interieur werp ook een gloed over het dashboard, dus het is helemaal prima zo.

    Nu de rest van het interieur dan maar :D

    b
     
  18. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Bram,

    Ik heb dit hier eventjes op m'n gemak doorgenomen enne... ik moet zeggen dat je er een prachtjob van gemaakt hebt.
    Echt mooi gedaan.


    Eén klein dingetje: het is geen 'smudge' maar 'sludge'. :D;)




    Droop
     
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb er lol in en kost weinig tijd, dus van weekend een gaatje over en eens een raamstijl gemaakt. Appeltje eitje:rolleyes:
    [​IMG][​IMG]

    Nu maar eens de verzameling interieur foto's uitzoeken en details eruit vogelen, want dit bevalt me prima :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Haha die Bram,

    jij moet overschakelen naar een grotere schaal hoor ;)

    Dan kan je je nog meer uitleven :) Ziet er prima uit Bram. Heb je dit van papier gemaakt met wat druppelstje houtlijm en verf ?

    BTW: je weet toch wel dat het ook wat tijd kost om les te nemen he ? Want deze kist moet natuurlijk wel een keer de lucht in ... ;)

    Grtz,
    Menno
     

Deel Deze Pagina