Bouwverslag VNAF Cessna O-1A "BirdDog" Scale 1/7.5 (RBC-Kits)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bramman, 26 aug 2008.

  1. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Deze schaal bevalt prima ;)
    In mijn sig kun je de bouwplank zien, dus daar doe ik het voorlopig mee :sleepy:

    Materiaal is karton (zelfde als de blauwe mappen, nu grijs), papier (geknipt uit blauwdruk tekening) en druppeltjes houtlijm.

    Lessen? Waarom dacht je dat ik nu meer tijd ga besteden aan het bouwen. Straks is ie klaar en durf ik er nog niet mee te vliegen. Gewoon nog geen zaterdag tijd gehad ;(

    grtz

    b
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Leuk idee omdat met papier te doen:D ziet er waanzinnig goed uit:worship:, Menno heeft gelijk jij moet echt naar een grotere kist en eeehhh ik weet nog wel wat wordt dan wel tweemotorig:rolleyes:.

    Snel even leren vliegen en dan hup mee naar de wedstrijden.

    Heb je je al aangemeld bij de Red Eagles.

    Ton
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zijn allemaal vingeroefeningen voor de buitenkant. Ideetje van dat papier komt weg bij het boten forum. Zag daar iemand die zijn hele boot er mee bekleed had, zag er leuk uit met die papieren panellines ;)

    Ben nu bezig met de linker kant paneel aan de binnenkant. Daar zitten een paar leuke onderdelen. De bekleding is met drukknopen vast gezet, dus ook daar houtlijm ;) En de radio, met draadjes :banana:

    Begint het met 'één G' ?:D

    Hmmm. Blijft een semischaal kistje hoor, Ton. Hoewel dit RBC kitje voldoende kansen biedt...
    Durf het bijna niet te zeggen, maar nee. Elk weekend had ik wel wat tot nu toe en enige weekend dat ik wel kon was ik ziek ;(
    Met beetje mazzel (het weer) dan onderneem ik zaterdag een poging. Maar mijn dochter is jarig, dus moet even kijken of ik er van tussen kan glippen...:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2009
  4. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Kon gisteren fototoestel niet vinden, maar nog even paar plaatjes van het linker zijpaneel:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Papier op karton. De radio achter is uitgeknipt en verhard met dunne CA. Zijkantjes gevuld met alabastine. Drupjes houtlijm zijn ook al te zien.
    In het scheve gat komt een trim apparaat oid en daarboven (dat kartonnen vlak) komt ook een radio.

    Tot zover. Wordt pas echt leuk als er geverfd is ;)

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Op mega mike en mega thomas was er weer geen ruk op TV, dus flinke meters gemaakt. Gisteravond paar likjes witte verf uitgedeeld en vanmiddag de groene er overheen gekalkt.
    Resultaat is weer hartstikke leuk :-D

    [​IMG]
    [​IMG]
    De radio krijgt natuurlijk nog wat onderdelen. Op foto's zag ik dat deze radio aan het chassis vast zit, dus vandaar netjes groen, en klinknageltjes. Alles wat wit is is bekleding dat met drukknopen vastzit. Dus: houtlijm:D Die bekleding overlapt elkaar en dat is kwestie van papier over elkaar plakken.

    Als je het dan in de kist zet, ziet het er zo uit:
    [​IMG]
    [​IMG]
    De raamstijl en dashboard zitten er ook weer even in

    En ja ze zijn nog schoon :rolleyes:

    Daarnaast ben ik vanmiddag langs Dil geweest en daar naast de witte 5mm led, die ik nog nodig heb voor het staartlicht, ook twee RS232 stekketjes gekocht. Vroeger sloot je daar je muis op aan, tenminste als je je kan herinneren dat vroeger alles met verschillende stekkertjes op je PC zat :D

    Ik had namelijk in het rcgroups draadje van ton, iemand gezien die dat ook had gedaan. Door deze stekkers (lekker robuust) kan je negen draadjes in een keer aansluiten. En dat is handig, anders zit je elke keer als je gaat vliegen, met de stekkers voor servo's en lampjes. Plus dat die dan altijd ergens los bungelen.

    Vanavond lekker mee bezit geweest. Moet ook wel anders kan ik mijn cockpit niet afmaken ;) Is al met al veel werk (moet goed passen), maar is zeer de moeite waard. Afijn foto's spreken voor zich:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Mocht je dit gaan doen, let dan wel goed op. Het verstandigste is de femalestekker op de vleugel te doen. De male stekker op de romp. Dat geeft als voordeel dat je de male stekker een stukje naar binnen kunt plaatsen.
    Ik heb hem drie millimeter uit de rand geplaatst (zie blokjes balsa op volgende foto). Dan veel frezen en dan past ie prima. Hoewel ik een nieuwe schuifrib (dat ding dat de vleugel vastzet) ga maken. De 1mm triplex is wat fragiel en ik maak dan iets dikkere. Mijn vleugel gaat dan net iets netter passen (de eerder genoemde 3mm is net iets te krap).
    [​IMG]

    Vervolgens de draadjes met CA vastgezet. De servo draad is niet echt schaal, dus die gaat voorlangs en verdwijnt achter een raamstijl.
    De draad voor de lampjes is mooi schaal, dus die mag zichtbaar zijn. Krijgt nog wel een kleurtje. Van restjes ga ik nog meer kabels leggen :cool:
    Afijn paar detail foto's

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]


    Zo en de stress van deze veel te drukke pokke week is helemaal weg :banana:

    Grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Prachtig. :p

    (Krijg bijna zin op zelf ook weer een BirdDog te bouwen!)

    Maar . . . Hoe ga je de raampjes er nu op een beetje nette manier inlijmen? :confused:

    Ik zie nog geen voorbereidingen . . . :nooo:

    Of heb ik iets gemist? :)


    jan.
     
  7. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee hoor niets gemist. De raampjes moet ik ergens een keer er in plakken. Ik moet eerst de kist glassen, veel schuren en daarna pas spuiten.
    Pas daarna kan ik pas raampjes plakken. Niets van wat ik nu doe maakt het plakken van raampjes (op een nette manier) onmogelijk.

    De hele interieur zaken blijven voorlopig buiten de kist opgeslagen:D Maar je kan het maar af hebben...
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Grrr

    Vandaag de andere connector op de vleugel en romp gebouwd. Ging sneller en makkelijker. Wilde even de connector testen en dacht dat handig met een lipo te doen. Uiteraard is 3,7Volt te veel, maar een korte seconde moet lukken.

    Lukt ook, maar de led brand niet groen, maar oranje... Ik verwonderd. Dacht vervolgens dat dat aan de hoge voltage kan liggen, dus heb de rode en de groene (vraagt 4 volt) in serie te doen. Vervolgens brand de groene nog steeds oranje, maar de rode doet niets... Raar. Dan de witte en de rode eens in serie (6 volt, nog steeds op een lipocel) De witte branden nog steeds prima, de rode doet niets. Toen dacht ik, weet je wat ff de rode op een lipocel.

    Nog steeds niet, of toch...:nooo::schrik:

    Tja een knal :black: later wist ik dat ik beter eerst een weerstandje had moeten op snorren... Ongemerkt hou je hem er toch langer op.:puppydogeyes:

    Ellende is dat ik nieuwe ledjes moet halen (die groene zal ook wel fubar zijn), mijn halve wingtip (netjes geglasd) uit elkaar moet halen, leds er weer in en opnieuw stukje glassen...

    Is een bugger...:bad-words:

    Afijn, motor is iig besteld vandaag. Oss komt toch dichter bij :roll:
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Welke motor is het geworden?

    Jammer van de LEDs... ik blies pas ook mn PIC programmeerbord op, moet nog een nieuwe ELCO halen voor erop.
     
  10. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Deze Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-48 900Kv $35.20
    Is iets duurder, maar meer vermogen.
    Vond leuk overzicht over verschillend verbruik bij verschillende prop. Gaf wat meer zekerheid:Bungymania, Motors Data Base

    Die LED, tja. Is vooral veel werk. Maar het is wel leuk om te doen, dat scheelt.

    Bram
     
  11. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    hoi bram,

    leuk dat paneeltje......tip, voor de ringen om de instrumenten kan je dunne O-ringetjes gebruiken, ziet er heel realistisch uit.

    succes verder

    john
     
  12. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi John, dank voor compli. Heb inderdaad daar ook aan zitten denken. Probleem is alleen dat de ringetjes dan precies 10, 8 en 6 mm in diameter moeten zijn. Ik had geen idee waar deze te vinden.

    Is natuurlijk allemaal wat kleiner en meer funschaal dan jouw D21 :D Maar dank voor meedenken.

    b
     
  13. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    ebele in rotterdam. en als je zegt dat het voor je hobby is kost het bijna niets
    ik bestel voor mijn werk ook wel eens speciale maten, ze hebben heel veel.

    succes, john
     
    beekman vindt dit leuk.
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    BirdPuppie

    Hoi,

    Is beetje stil geweest op dit draadje, ben namelijk nu op schaal 1:1 bezig. Is meer een diorama en mijn vrouw vind dat dat voorrang heeft; de kamer verbouwen dus...

    Heb tussendoor nog wel wat zitten prutsen. Was beetje gefrustreerd dat ik nog steeds geen tijd heb gehad om naar een club te gaan (gebeurt nog wel, maar dat diorama he ;)). Heb daarom toch maar een Minimag gekocht. Foeilelijk, maar wel makkelijk voor achter in de tuin... (bij wijze van spreken uiteraard).

    Ik heb daarom de spuitbus ter hand genomen en er een Mini Birddog van gemaakt, met als koosnaam 'BirdPuppie'.

    Heb de is het High visability schema, voor de sneeuw of jungle omgeving. Reden? Is mooi en eenvoudig te doen. Plus dat ie lekker goed zichtbaar is in de lucht.

    De pics:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De decals heb ik gemaakt met een printer op normaal papier en vervolgens met Glitsa op de kist geplakt. Is meer dan voldoende voor dit kistje.
    Zelfde heb ik gedaan met de kleine raampjes (je ziet ze net bij de eerste foto). Kwam namelijk een paar raamstickers te kort. Ik heb de originele stickers ingescand en vervolgens verkleind. En op de zelfde wijze aangebracht als de rest van de decals.

    Overigens ziet ie er al weer een stuk minder uit, omdat de nieuwe corona minder bereik had dan het zou horen... Volgende nieuwe toch maar even checken op bereik :rolleyes:

    Grtz

    b
     
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Haha die Bram,

    en dan zegt ie tegen mij dat ik een beetje doorgeschoten ben ... :D

    Wel geinig ding geworden hoor, in ieder geval origineel :) Lukt het vliegen al een beetje ? Pas op met zelf blijven proberen, je leert je ook snel verkeerde dingen aan, die ze er op de club straks met moeite uit zullen krijgen :(

    Voorbeeld ? Een range check doe je als pre-flight check ... niet erna ... :D

    Ik heb vandaag weer even lekker met m'n electro Pipertje staan vliegen. De Stick blijft ook leuk, vlieg er einde dag vaak even mee boven het weiland naast m'n huis :) Goed dat je nu ook een schuimpje hebt, als je in de buurt bent ...

    Grtz,
    Menno
     
  16. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach ik heb nog maar acht kistjes, en jij bent de tel kwijt :D

    Ach vliegen en lukken, niet echt :rolleyes: Heb gisteren nadat ik de analyse van het probleem met de BirdPuppie (die ontvanger) voor thuis had bestempeld, mijn easystar volledig aan bonken gevlogen. Was beetje twijfelachtig of ie wel goed werkte en was bang voor een sloot...:hammer: Kwam eigenlijk wel goed uit, kon ik de tail weer goed zetten, niet dat het nodig was om dan gelijk ook de neus en vleugels te aan te pakken... Afijn, morgen is ie weer airborne.
    Nee lukt redelijk, maar blijft prutsen. Wilde iig gaan vliegen met een rolroerenkistje zolang als ik aan het verbouwen ben. Als alles klaar is, dan ga ik starten met het officiele werk :thumbsup: Besides, hier zitten binnen no-time drijvers onder ;) Was leuk wat ik zo op het draadje zag...

    Het is the hard way, maar ook hier leer je van :rolleyes: Je bent mijn eerste CrashMoth toch niet vergeten?

    Grtz

    b
     
  17. megmenhe

    megmenhe Guest

    He Bramman

    misschien een beetje laat maar polyservice zit heel dicht bij rotterdam
    namelijk in Nieuwerkerk aan den ijssel.
    A20 af en je bent er
    gr Mark
     
  18. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb ondertussen al, maar voor een volgende keer handig om te weten. Thnx

    b
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een plaatjes voor de motivatie

    Bram kom jo opschieten met die Brid Dog heb zaterdag weer heerlijk gevlogen en mooie lange starts gemaakt, wil nu eindelijk wel een keer formatie vliegen.

    [​IMG]

    Ton
     
  20. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk je hebt de Dog mee genomen naar je trainingsdag. Hij is er mooi genoeg voor ;)

    Heb met de delen voor de Yak ook extra glasweefsel besteld. Dan kan ik de romp den roervlakken glassen. Daarna wordt het plamuren het werk... (de verbouwing is bijna af ;))

    b
     

Deel Deze Pagina