Bouwverslag Wings 190

Na een bezoek aan forumgenoot Kees was ik erg gecharmeerd van zijn Wings 190 Nürflugel. Diezelfde avond de bouwdoos in Duitsland besteld en na grondige bestudering van de stukken een begin gemaakt.

UItdaging is dat deze vleugel op een andere dan algemeen gebruikelijk wordt opgebouwd. Dus geen uitsparingen in de ribben voor liggers. Wel beginnen bij de onderste beplanking en daarop met koolstof draad en hars de ribben plaatsen. Vervolgens bovenste beplanking en lijstwerk voor en achter. Leuk en uitdagend!

De eerste foto's:
SV105397.JPG

SV105398.JPG

Ha die Jacob!
Goed bezig hoor..............je gaat als een speer!
Leuk............gaan we samen een keertje Wings vliegen.

groet,

Kees

Druk, druk, druk

Maar niet met bouwen helaas, wel met zakelijke en privé verplichtingen. Toch is het gelukt om wat tijd te vinden om 1 vleugelhelft in de hars te zetten:

SV105479.JPG

Dan iets anders, ik zit er aan te denken om de Wings te voorzien van een duwmotor. De achterzijde leent zich er prima voor. Sterker nog, ik zou de duwmotor wel afneembaar willen maken. Kun je hem ook gebruiken zoals hij origineel bedoeld is.

Heeft iemand tips en trucs? Ik hoor het graag.

Jacob Bos

Ha die Jacob,

Gisterenavond teruggekomen uit het Sauerland. Heerlijk drie dagen gevlogen met Matthias. ( RCHobbyshop )
Een motor achterop zou wellicht kunnen bovenop de vleugel met een motorhouder. Zoals ze ook op de K-10 zetten.
Je zou dan het achterste gedeelte van het middendeel van de vleugel binnen moeten versterken. Wellicht gewoon opvullen met balsa. Bovenop een dunnen triplex plaat waar vervolgens de motorsteun met klitteband op word gezet.
Wat ook veel doen is de motorsteun op twee plaatsen doorboren en vastzeteen met een breekboutje/moertje.
Ik denk, dat het een goed idee is om te gaan doen. Als je nog een hellingzweven wil/kunt met de Wings, kan de motor eraf en bespaar je veel gewicht.
Ben benieuwd........succes!!!

Groet,
Kees

Een stap verder

Vandaag lekker wat uurtjes aan de Wings 190 besteed: hij is los van de bouwplaat Is eigenlijk net zoiets als het bereiken van het hoogste punt van een huis.

Het blijft een ontzettend leuke kist om te bouwen, juist omdat de bouwwijze afwijkend is van de standaard: rib / ligger / beplanking.

De bouwwijze van de Wings zorgt er wel voor dat je af en toe wat corrigerende maatregelen moet nemen: door de koolstof draden die meegelijmd moeten worden komt de beplanking wat hoger uit. Dit zorgt er weer voor dat de latjes over de ribben niet mooi aansluiten. Dus eerst zorgen dat er met restbalsa een aansluiting komt en dan weer verder met de beplanking en balsalatjes.

Nog een paar foto's van de huidige stand van zaken:

SV105487.JPG

SV105490.JPG

Mooi!

Mooi.........mooi.........mooi!
Weet je al of je de motor achterop zet en zo ja...hoe?
Heb je al een motortje?

Dat met het aansluiten van de beplanking en de ribben had ik trouwens ook.

groet,
Kees

Hoi Kees!

Motor gaat inderdaad achterop en deze is gisteravond besteld bij onze Hong-Kong vrienden. Het wordt dezelfde als ik in de Mosquito gebruik.

Daarop lijkt het me mooi om de 3-blads Aeronaut prop in duw-modus te gebruiken die op een kist van hun te zien is. Vindt dat een mooi plaatje en ook wel passen op de Wings. Ze hebben daar ook een paar leuke kistjes trouwens, 1 met een EDF aandrijving. Ga ik even onthouden ;)

De aandrijf-eenheid ga ik los monteren met een paar breekbouten naast de bestaande vleugelbevestiging. Mooie stroomlijn kap er voor en dan heb je weer eens wat anders. Verheug me nu al op het vliegen!

Jacob

Motor enzo.....

Ziet er goed uit.
Geen geld voor zo'n motortje!
Erg strak zo'n prop! Ben er jaloers op...........;)
Weet je al welke kleur hij wordt?

Ikzelf moet nog een 3S Lipo voor de Wings hebben. Vlieg hem nu met 2S.......gaat te langzaam met die Pulsar 15 motor.

Als je hem gaat vliegen. Let me know! Kom ik ook!

Dag Kees,

Heb gisteren ook een LiPo besteld, deze. Tot nu toe heb ik alleen maar 3S LiPo's en dat bevalt goed.

En dan over de kleuren: zeker heb ik een idee. Is ontstaan na mijn vaste vrijdagavond ritueel: Top Gear en daarna De Grote Beurt. Was dit keer een aflevering waarin een VW Transporter werd gepimpt in de kleuren zwart en geel. Deze kleuren ga ik aan de bovenzijde gebruiken in noem het maar een cirkelpatroon, is wat lastig uit te leggen. Dit is een snelle schets:

schets_bovenzijde.JPG

Onderzijde wordt zwart met wit in een patroon zoals je in WW2 op de
onderzijde van de geallieerde vliegtuigen zag. Rompje wil ik hoogglans zwart spuiten.

Groet, Jacob

Stoer

Stoer en origineel!
Kijk uit met de lipo...............door de twee houtjes in de romp, waar de vleugel mee vastzit ( breekbouten ) op de romp, kan er erg lastig een lange lipo in geschoven worden.

Hee Jacob,

Ziet er geweldig strak uit, en een heel mooi kleurschema.

Bouw je deze kist voor de thermiek of voor de helling?

@ Kees,

Heb je hem al gevlogen?

Gr Harry

@Kees: dank voor de tip: wordt inderdaad lastig, maar niet onmogelijk

@Harry: als eerste bouw ik hem voor de fun, dit is voor mij eens heel wat anders. Omdat ik de motor demontabel achterop plaats is hij volgens mij zowel geschikt voor de helling als de thermiek! Echt Hollands hé, altijd op zoek naar de compromissen.

Jacob

Helling thermiek

Het is van origine een hellingzwever.
Een motor hoort er ook eigenlijk niet op.
Ikzelf heb hem nooit van een helling gegooid, maar met motor en dan op zoek naar thermiek.
Is er geen thermiek, dan is hij rap weer beneden. Hij vliegt namelijk vrij snel.
Is er wel thermiek, dan blijft hij mooi boven.

Hmmm.............klinkt goed........ Misschien iets als al mijn kisten zijn afgebouwd.........;)

Succes met bouwen en vliegen.

Gr Harry

En verder maar weer

Vandaag de vleugel aan de romp bevestigd. Met de opmerkingen van PL119 (Kees) in gedachten heb ik besloten om niet het originele plan te volgen. Hij meldde dat het lastig is om de accu te plaatsen door de 2 bevestigingspunten.

Daarom heb ik het achterste bevestigingspunt zo ver mogelijk naar achteren gebracht en het voorste laten vervallen. De voorzijde wordt via 2 stukjes rondhout aan de romp bevestigd.

SV105505.JPG

Om wel voldoende ""vlees" te hebben zijn de 2 voorste pennen door en door bevestigd door 2 lagen triplex:

SV105506.JPG

Tja en dan begint het lastige bevestigen aan de romp. Alhoewel door een tijdelijke mal te maken krijg je de gaten in de romp perfect op hun plaats. De tijdelijke mal maak ik met:

SV105511.JPG

Je smeert er een lekker laagje op en plaatst dan de pennen er tegenaan, de afdruk is dan duidelijk. Met een potlood het midden van het gat op het onderliggende hout markeren en je pasvorm is voor 90% gereed:

SV105509.JPG

Easyvuller verwijderen, gaten boren en pas vijlen en het past naadloos!

SV105513.JPG

Jacob Bos

Slim.........heel slim!

Slim Jacob, om de vleugel zo te bevestigen. Anders krijg je er geen 3S Lipo in met een lengte van zo'n 10 cm.
Had ik er maar aan gedacht. een 3S Lipo wil wel, maar dan eentje van zo'n 1000MAH. Anders worden ze te groot.
Om de vleugel te gaan strippen en opnieuw te beginnen vind ik zonde.....................

Kortom: GOED BEZIG!

Weer een paar stappen verder

Gisteren en vandaag weer lekker verder gewerkt.

De servo´s zijn geïnstalleerd, een paar digitale HD-1810MG uit het Verre Oosten. Kwam er tijdens het testen achter dat ik zelf 1 draadje niet goed had gesoldeerd! De servo sloeg plotseling alle kanten uit of deed niets. Gelijk alles maar dubbel gecheckt en 1 stekker opnieuw gesoldeerd. Moet er niet aan denken als dit in de lucht was gebeurd.

SV105531.JPG

En ja, als de servo's er in zitten dan kunnen de 'elevons' op maat geschuurd worden. Mooie klus, is lastig uit te leggen, maar het komt er op neer dat je er een verdraaing in moet schaven en schuren. Is gelukt en wel aardig ook al zeg ik het zelf:

SV105533.JPG

Na de roervlakken begonnen met de naar beneden hangende tips, is ook weer een behoorlijk schaaf en schuur klusje:

SV105532.JPG

Dan kwam de postbode vandaag ook nog de motor brengen. Gelijk maar een begin gemaakt met een grondplaat waarop de motor in duwopstelling moet verrijzen. Het wachten is nu op de bestelde 3-blad inklapbare duwpropellor. Heb ik hier gezien, vondt ik er wel strak uit zien en komt dus ook op de Wings.

SV105530.JPG

Morgen weer aan het werk, dus in het weekend maar weer verder.

Jacob

Het velletje

En dan ineens is het zover, de Wings krijgt zijn velletje. Eerst maar eens de onderzijde. Een zwart-wit patroontje:

SV105537.JPG

Voor een zo hoog mogelijk contrast wordt de bovenzijde geel met wat mooie zwarte rondingen (zie de schets verder terug in dit draadje), het begin is er:

SV105534.JPG

Na wat plamuur en schuurwerk ook de romp voorzien van zijn eerste dunne laag zwarte lak. Foto is wat onscherp, maar het beeld is wel duidelijk:

SV105538.JPG

Van de week weer verder, o.a. met de opzet voor de motor. Mijn plan om een 3-blads inklapbare duwprop te installeren gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Delen er van zijn niet leverbaar . . . :(. Heb nu de spullen in huis voor een 2-blads.

Van de week was ik in de buurt van Kampen en daar de spullen bij Hangar gehaald. Leuke shop! Verheug me nu al op de pre-vintage meeting eind november!

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Wings is luchtwaardig

Na vanmorgen de laatste loodjes te hebben uitgevoerd is de Wings zover dat hij vliegklaar is. Helaas nam de wind steeds verder toe. Alhoewel . . de Wings is natuurlijk een hellingzwever dus die houdt wel van wat wind.

Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en een weiland opgezocht waar de wind vrij spel heeft zodat er weinig turbulentie is.

In het veld sloeg de twijfel weer toe, wat te doen: met of zonder motorkracht werpen? Eerst maar eens zonder, als een plank naar de grond. Misschien toch te zacht gegooid, wat harder dus. Weer als een plank naar beneden. Toch maar wat motor er bij. Gaat beter, komt een paar meter verder. Nou, full power dan maar . . . en toen ging ie als een speer!! Wat een strak bakkie, heerlijk! Moest wel redelijk wat 'up' bijgetrimd worden maar verder OK. Geen reactie op half- of full-throttle dus motordomping is OK.

Voorzichtig de eerste landing ingezet, ging goed. Roeren wat bijgesteld en trim weer naar neutraal. Vol-gas en daar ging ie weer! Half gas vliegt ie heerlijk, volgas brengt snel hoogte. Zo'n 20 minuten gevlogen en maar weer eens landen, nog mooier dan de eerste keer.

Daarna nog een vluchtje en hem eens lekker uitgemolken: overtrekken doet ie heel rustig, draait niet over een tip weg maar zakt onder een hoek rustig naar beneden.

Conclusie: AANRADER! Is weer eens wat anders en ideaal voor bij een beetje wind.

(Binnenkort foto's)

Laatst bewerkt:
Back